Με οξυμένο το ζήτημα της μεταφοράς μαθητών ξεκίνησε η νέα σχολική χρονιά στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η «Λαϊκή Συσπείρωση» Ιονίων Νήσων, 404 μαθητές σε 29 σχολεία παραμένουν χωρίς οργανωμένα δρομολόγια, καθώς 22 διαδρομές έχουν κηρυχθεί «άγονες». Ετσι η καθημερινή μετακίνηση εκατοντάδων παιδιών γίνεται με ευθύνη και κόστος των οικογενειών τους.
Στην ΠΕ Κέρκυρας καταγράφεται η μεγαλύτερη συγκέντρωση προβλημάτων: 366 μαθητές σε 19 σχολεία μένουν εκτός κάλυψης. Μεγαλύτερες «εστίες» είναι το Σχολικό Κέντρο Αγρού (88 μαθητές), το 1ο Σχολικό Κέντρο Θιναλίων - Αχαράβη (69), το Γυμνάσιο/ΛΤ Κασσιώπης (39), καθώς και τα Δημοτικά Αυλιωτών και Καστελλάνων Μέσης (από 38). Επηρεάζονται και ειδικές δομές (1ο Ειδικό & ΕΝΕΕΓΥΛ, 3ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο). Στην Κεφαλονιά και Ιθάκη τα «άγονα» αφορούν 8 σχολεία με 36 μαθητές (ενδεικτικά, 2ο Δημοτικό Σχολείο Ληξουρίου με 20). Στη Ζάκυνθο, 2 σχολεία μένουν ακάλυπτα για 2 μαθητές (Μουσικό Σχολείο, Δημοτικό Σχολείο Παντοκράτορα).
Μάλιστα η φετινή εικόνα είναι χειρότερη από πέρσι: Το 2024-2025 363 μαθητές μεταφέρονταν τελικά από τους γονείς (Κέρκυρα 288, Λευκάδα 30, Ζάκυνθος 27, Κεφαλονιά 18). Η αύξηση ξεπερνά το 10%, παγιώνοντας μια κατάσταση που επιβαρύνει οικονομικά και χρονικά τις οικογένειες και προκαλεί συνωστισμό ΙΧ έξω από σχολεία με ανεπαρκείς υποδομές.
Η «Λαϊκή Συσπείρωση» αποδίδει την επανάληψη του προβλήματος στο ισχύον μοντέλο αναθέσεων: Κάθε χρόνο δρομολόγια μένουν ακάλυπτα μήνες μετά το άνοιγμα των σχολείων επειδή «δεν συμφέρουν» για τους αναδόχους (χαμηλό περιθώριο κέρδους, τουριστική σεζόν). Κατηγορεί τις Περιφέρειες ότι λειτουργούν ως «διεκπεραιωτές» ενός πλαισίου όπου το έργο μεταφοράς εξαρτάται από εργολάβους και διαγωνισμούς, ενώ οι γονείς καλούνται να «πληρώνουν από την τσέπη τους», με τις επιδοτήσεις να δίνονται «ως ψίχουλα και με καθυστέρηση μέχρι και ενός έτους».
Στην ανακοίνωση σημειώνεται ότι οι Περιφέρειες, που έχουν τη σχετική αρμοδιότητα, χωρίς προσωπικό και Μέσα αποτελούν το όχημα στο οποίο το κράτος και οι κυβερνήσεις του φόρτωσαν δικές τους ευθύνες και υποχρεώσεις στη λογική της μείωσης του κόστους. Επιπλέον στα Ιόνια «διαδοχικές περιφερειακές αρχές (ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ)» δεν διεκδίκησαν επαρκή χρηματοδότηση ή στελέχωση. Για τη φετινή χρονιά αναφέρει ότι η σημερινή περιφερειακή αρχή (ΝΔ) αρνήθηκε να συζητηθεί το ζήτημα στο Περιφερειακό Συμβούλιο πριν το πρώτο κουδούνι. Στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης 28-29/9/2025 το θέμα δεν περιλαμβάνεται, την ώρα που 404 μαθητές μένουν εκτός μεταφοράς. Παράλληλα, η επίκληση «μεγαλύτερων ποσοστών κάλυψης» παρουσιάζεται ως «επικοινωνιακή ομπρέλα» που αποκρύπτει τον απόλυτο αριθμό των ακάλυπτων μαθητών. Ως προς τις εναλλακτικές, η πρόταση για αγορά μέσων μεταφοράς από την Περιφέρεια παραμένει στο στάδιο της «κοστολόγησης».
Η «Λαϊκή Συσπείρωση» προτάσσει ως λύση τη δημιουργία κρατικού φορέα μεταφοράς μαθητών, με σύγχρονο στόλο λεωφορείων, μόνιμο προσωπικό οδηγών και συνοδών (με πλήρη δικαιώματα και ειδική εκπαίδευση για τη συνοδεία παιδιών με ειδικές ανάγκες) και προγραμματισμό όλων των αναγκαίων δρομολογίων με κριτήριο τις ανάγκες των παιδιών, όχι τους χιλιομετρικούς περιορισμούς. Η ίδια υποδομή να αξιοποιείται και για τις σχολικές εκδρομές. Το αίτημα αυτό, επισημαίνεται, βρίσκεται στον αντίποδα της πολιτικής ιδιωτικοποιήσεων, άρα «η διεκδίκηση περνά μέσα από οργανωμένο, σταθερό αγώνα γονιών, μαθητών και εκπαιδευτικών».