Σάββατο 2 Αυγούστου 2025 - Κυριακή 3 Αυγούστου 2025
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Καιρός για σινεμά!

Οι επανεκδόσεις του Αυγούστου και του Σεπτέμβρη

«Γερμανία, έτος μηδέν»
«Γερμανία, έτος μηδέν»
Μια μικρή γεύση από τις επανεκδόσεις του Αυγούστου και του Σεπτέμβρη που καλύπτουν ένα ευρύ κινηματογραφικό φάσμα. Δεν υπάρχει καμιά δικαιολογία να μην επισκεφθείτε ένα θερινό σινεμά. Τι άλλο να ζητήσει κανείς. Ας ρίξουμε μια ματιά στις υποθέσεις όσων έχουν προγραμματιστεί μέχρι τώρα. Ταινίες που θα μας συνοδεύσουν μέχρι το φθινόπωρο...

Πώς να κλέψετε Ενα Εκατομμύριο Δολάρια (How to Steal a Million, 1966) του Γουίλιαμ Γουάιλερ

Η Νικόλ, κόρη ενός συλλέκτη έργων τέχνης και παραχαράκτη, μαθαίνει πως ένα ψεύτικο αγαλματίδιο του πατέρα της πρόκειται να εκτεθεί σε ένα μουσείο και άρα να υποβληθεί σε έλεγχο γνησιότητας. Για να αποφύγει το σκάνδαλο, αποφασίζει να το κλέψει και στρατολογεί έναν χαρισματικό διαρρήκτη.

Κοτόπουλο με Δαμάσκηνα (Poulet aux prunes, 2011) των Μαρζάν Σατράπι και Βανσάν Παρονό

Στην Τεχεράνη του 1958, ο διακεκριμένος βιολιστής Νασέρ-Αλί βιώνει κατάθλιψη, όταν η γυναίκα του σπάζει το σωτήριο βιολί του. Παραμένει κλινήρης στο κρεβάτι του, βιώνοντας τις τελευταίες οκτώ ημέρες της ζωής του, γυρίζοντας νοερά σε γλυκόπικρες αναμνήσεις της ζωής και του έρωτά του.

Ζούσε τη ζωή της (Vivre sa vie, 1962) του Ζαν-Λικ Γκοντάρ

Η Νανά, μια νεαρή πωλήτρια σε δισκοπωλείο στο Παρίσι, παλεύει με την οικονομική ανέχεια και τη συναισθηματική αποξένωση. Αποφασισμένη να πάρει τη ζωή στα χέρια της, εγκαταλείπει τον σύντροφό της και τη δουλειά της, ελπίζοντας να ανακαλύψει μια νέα αρχή. Στην πορεία, παρασύρεται στον κόσμο της πορνείας - όχι τόσο από επιλογή, όσο από ανάγκη.

Ο Καουμπόι του Μεσονυχτίου (Midnight Cowboy, 1969) του Τζον Σλέσιντζερ

«Ραν»
«Ραν»
Αφελές χωριατόπαιδο αφήνει το Τέξας, και με μοναδικά μπαγκάζια ένα τρανζιστοράκι και την αμφίεση καουμπόι, πηγαίνει στη Νέα Υόρκη για να βγάλει χρήματα, πουλώντας το κορμί του σε ευκατάστατες κυρίες. Μόνο που εκεί κανείς δεν προσέχει το μπανάλ παρουσιαστικό και τις υπηρεσίες του, πέραν ίσως από έναν περιθωριακό απατεωνίσκο. Οι δυο τους θα βρουν ο ένας στο πρόσωπο του άλλου μια οικεία φιγούρα, όμοια απόκληρη και τραυματισμένη με τον εαυτό τους.

Δέσε με (Atame, 1989) του Πέδρο Αλμοδόβαρ

Ο Ρίκι, βγαίνοντας από το ψυχιατρείο όπου έχει περάσει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, αρχίζει να ψάχνει τον έναν και μοναδικό του έρωτα, την Μαρίνα, μια πορνοστάρ του κινηματογράφου, που είχαν περάσει κάποτε μια νύχτα μαζί, για να την κάνει γυναίκα του και μάνα των παιδιών του. Εκείνη, φυσικά, τον αποπαίρνει και τον διώχνει, ο απτόητος Ρίκι όμως, αποφασισμένος να πετύχει τον σκοπό του, καταφεύγει στην απαγωγή.

Η ετυμηγορία (The Verdict, 1982) του Σίντνεϊ Λούμετ

Οι προσπάθειες ενός ξοφλημένου και αλκοολικού δικηγόρου να οδηγήσει στη δικαιοσύνη τους ανθρώπους που ευθύνονται για την ιατρική κακομεταχείριση μιας γυναίκας, μετατρέπονται σε μια μοναχική και επίμονη σταυροφορία ηθικής και προσωπικής εξιλέωσης. Σε σενάριο του Ντέιβιντ Μάμετ.

Η γεύση του κερασιού (Taste of Cherry, 1997) του Αμπάς Κιαροστάμι

Ενας μεσήλικας έχει αποφασίσει να αυτοκτονήσει και ψάχνει απεγνωσμένα έναν άνθρωπο για να τον βοηθήσει θάβοντάς τον κάτω από μια συγκεκριμένη κερασιά. Τελικά, βρίσκει έναν ταριχευτή που για δικούς του λόγους του λέει πως θα τον βοηθήσει.

Ραν (Ran, 1985) του Ακίρα Κουροσάβα

Ο Ακίρα Κουροσάβα διασκεύασε το έργο του Σαίξπηρ «Βασιλιάς Λιρ» και το μετέφερε αριστουργηματικά στην οθόνη, με την ταινία του «Ραν». Ενας γερο - βασιλιάς αποσύρεται από το θρόνο του και παραχωρεί την εξουσία στους δύο μεγαλύτερους γιους του. Αδικεί, όμως, τον μικρότερο. Μεταξύ των αδελφών θα ξεσπάσει μια καταστροφική διαμάχη για την εξουσία.

Δίχως στέγη, δίχως νόμο (Vagabond, 1985) της Ανιές Βαρντά

Η ταινία ξεκινά με το παραμορφωμένο σώμα μιας νεαρής γυναίκας μέσα σε ένα χαντάκι. Ενας αόρατος δημοσιογράφος στρέφει την κάμερά του προς τους τελευταίους που την είδαν και αυτόν που τη βρήκε. Η δράση πάει πίσω στο παρελθόν, όπου την παρακολουθούμε να κάνει παρέα με άλλους άστεγους, με έναν εργάτη από την Τυνησία, έναν καθηγητή που μελετά τα δέντρα και μια κοπέλα που τη ζηλεύει για την ελεύθερη ζωή της. Κάποια στιγμή αποφάσισε να αφήσει την «κανονική» της ζωή για να περιπλανηθεί.

Αυτοί που έμειναν ζωντανοί (Paisa, 1946) του Ρομπέρτο Ροσελίνι

Η ταινία είναι χωρισμένη σε έξι αυτόνομα επεισόδια, που ακολουθούν την προέλαση των συμμάχων από τη Σικελία έως τη Βόρεια Ιταλία, στη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου Πολέμου. Το Paisa αποτελείται από έξι βινιέτες, δεμένες αποτελεσματικά με αληθινό ειδησεογραφικό υλικό.

Σε κοντινό πλάνο (Close-Up, 1990) του Αμπάς Κιαροστάμι

Η ταινία βασίζεται σε πραγματική ιστορία: Ο Hossein Sabzian, ένας απλός άντρας προσποιείται πως είναι ο διάσημος σκηνοθέτης Mohsen Makhmalbaf και εξαπατά μια οικογένεια στην Τεχεράνη, πείθοντάς τους πως θα πρωταγωνιστήσουν στο επερχόμενο φιλμ του. Οταν αποκαλύπτεται το ψέμα, ο Sabzian συλλαμβάνεται και δικάζεται - ωστόσο το φιλμ παίρνει ένα μετα-κινηματογραφικό γύρισμα: Οι ίδιοι άνθρωποι αναπαριστούν τα γεγονότα της ζωής τους μπροστά στην κάμερά του ανάμεσα σε αλήθεια και ψευδαισθήσεις.

Ο λόγος (Ordet, 1955) του Καρλ Τέοντορ Ντράγιερ

Επαρχιακή Δανία, 1925. Δύο οικογένειες αντιμάχονται εξαιτίας των διαφορετικών θρησκευτικών τους πιστεύω. Ομως ένας θάνατος και ένα θαύμα (η ανάσταση της νεκρής) θα τους κάνει να συνειδητοποιήσουν ότι ο αληθινός χριστιανισμός είναι αγάπη, λατρεία της ζωής και πίστη στον θείο λόγο.

Η Νύχτα των Δολοφόνων (Cul-de-sac, 1966) του Ρομάν Πολάνσκι

Στη «Νύχτα Δολοφόνων» παρακολουθούμε την άφιξη δύο παράξενων γκάνγκστερ, σε έναν ξεχασμένο και απομονωμένο πύργο, όπου ζει «ευτυχισμένο» ένα αταίριαστο ζευγάρι. Η παρουσία των δύο παράνομων θα ελευθερώσει τον καταπιεσμένο εσωτερικό κόσμο του ζευγαριού, το οποίο, τελικά, θα κάνει πράγματα που ίσως να μην έκανε ποτέ, κάτω από άλλες συνθήκες. Πράγματα, ωστόσο, που βρίσκονταν κλεισμένα στο εσωτερικό τους.

Τα Παιδιά του Παραδείσου (Les Enfants du Paradis, 1945) του Μαρσέλ Καρνέ

Παρίσι, 1840, Λεωφόρος του Εγκλήματος. Μέσα στο πολύβουο πλήθος που συνωστίζεται γύρω από τα θεάματα, μια ελεύθερη γυναίκα, η Γκαράνς, γίνεται το αντικείμενο του πόθου ενός μίμου, του Μπαπτίστ. Εκείνος την ερωτεύεται παράφορα και με μια εξαιρετική παντομίμα την γλιτώνει από τη φυλακή. Ενας τέτοιος έρωτας όμως δεν είναι εφικτός. Η γοητευτική Γκαράνς προσελκύει πολλούς άντρες δίπλα της και ο ρομαντικός Μπαπτίστ δεν δέχεται τίποτα από το απόλυτο!

Γερμανία, έτος μηδέν (Germania anno zero, 1948) του Ρομπέρτο Ροσελίνι

Στη Γερμανία του 1947 μια οικογένεια προσπαθεί να επιβιώσει στο κατεστραμμένο Βερολίνο. Ο πατέρας είναι άρρωστος κι ανίκανος να φέρει τροφή, ο μεγάλος γιος κρύβεται από την αστυνομία, επειδή ήταν ναζί, και η κόρη προσφέρει ελάχιστα περνώντας τον χρόνο της στα κλαμπ. Μόνο ο μικρός, δωδεκάχρονος, Εντμουντ, είναι που περιδιαβαίνει τους δρόμους, αναζητώντας κάποια εργασία για να σώσει την οικογένειά του από την πείνα.

Η Ωραία Καβγατζού (La Belle Noiseuse, 1991) του Ζακ Ριβέτ

Ενας διάσημος ζωγράφος, ο Φρένχοφερ, ζει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας με την σύζυγό του στην επαρχία. Οταν τον επισκέπτεται ο νεαρός καλλιτέχνης Νίκολας με την σύντροφό του, την όμορφη Μαριάν, ο Φρένχοφερ αποφασίζει να συνεχίσει έναν πίνακα που είχε εγκαταλείψει ημιτελή δέκα χρόνια πριν, με την ονομασία «Η Ωραία Καβγατζού». Για μοντέλο θέλει την Μαριάν. Ο ζωγράφος προσπαθεί να κάμψει την αντίσταση του γυμνού του μοντέλου και να ολοκληρώσει τον πίνακα, που θα είναι το αριστούργημά του. Η διαδικασία θα αποδειχτεί μια μάχη για την αλήθεια και το νόημα της ζωής, ενώ θα αναδυθεί το ερώτημα περί των ορίων της τέχνης.

Σκηνοθεσία Αντρέι Ταρκόφσκι (Regi Andrej Tarkovskij, 1988) του Μίχαλ Λεσζιλόφσκι

Ντοκιμαντέρ για τη δημιουργία της ταινίας «Η Θυσία».

Μέρες οργής (Vredens dag, 1943) του Καρλ Τέοντορ Ντράγιερ

Η νεαρή σύζυγος ενός ηλικιωμένου ιερέα ερωτεύεται τον γιο του εν μέσω της φρίκης ενός ανελέητου κυνηγιού μαγισσών στη Δανία του 17ου αιώνα. Η ταινία γυρίστηκε κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής της Δανίας, και θεωρείται αλληγορική...

Ταξίδι στην Ιταλία (Viaggio in Italia, 1954) του Ρομπέρτο Ροσελίνι

Ενας πλούσιος Βρετανός δικηγόρος και η σύζυγός του φτάνουν στη Νάπολη για να διεκπεραιώσουν κάποια κληρονομικά θέματα. Το ταξίδι αυτό μοιάζει να είναι η τελευταία ελπίδα αναβίωσης του γάμου τους, ενός γάμου ουσιαστικά νεκρού, που σ' αυτό το ταξίδι στον Ιταλικό Νότο παίζει το τελευταίο στοίχημα της «ανάστασής» του.


Κορυφή σελίδας
Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ