Οι ζωές μας και ο φυσικός πλούτος δεν είναι κόστος
Ο Γ. Πρωτούλης έκανε την παρουσίαση των θέσεων |
Στη συνέντευξη παραβρέθηκαν ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» και δημοτικός σύμβουλος Αθήνας, ο Θοδωρής Χιώνης, μέλος του ΠΓ της ΚΕ και Γραμματέας της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ, ο Χρήστος Κατσώτης, βουλευτής του Κόμματος, ο Αντώνης Ραλλάτος, υπεύθυνος του Τμήματος Περιβάλλοντος της ΚΕ και η Κανέλλα Γεωργοπούλου, υπεύθυνη της Διατμηματικής Επιτροπής της ΚΕ του ΚΚΕ για την Τοπική και Περιφερειακή Διοίκηση.
Ο Γ. Πρωτούλης, μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στους 7 νεκρούς και στα 500.000 στρέμματα που κάηκαν πέρσι στη χώρα μας, στις επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων από τα τοξικά προϊόντα των πυρκαγιών, στην πολιτική των αστικών κυβερνήσεων κατά της πολιτικής προστασίας, στις τραγικές ελλείψεις σε βασικές υποδομές και μέτρα, στην ανυπαρξία προληπτικής πολιτικής με αποτέλεσμα την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών κυρίως ως επιχειρησιακό πρόβλημα κατάσβεσης.
Από τη συνέντευξη Τύπου της «Λαϊκής Συσπείρωσης». Στο βήμα ο Γιάννης Πρωτούλης και η Εύη Γεωργιάδου, περιφερειακοί σύμβουλοι Αττικής |
Σύμφωνα με στοιχεία του Πυροσβεστικού Σώματος Ελλάδας, από το 2004 έως το 2024, δηλ. την τελευταία 20ετία, σε αγροτοδασικές πυρκαγιές έχουν καεί στην Αττική πάνω από 1 εκατομμύριο στρέμματα, εκ των οποίων 0,7 εκατομμύρια στρέμματα δάση και δασικές εκτάσεις. Το 60% της περιοχής της ΒΑ Αττικής που κάηκε το 2024, είχε ξανακαεί στην πυρκαγιά του 2009. Αντίστοιχα και στην περιοχή της Πάρνηθας, οι τρεις μεγάλες πυρκαγιές (2007, 2021, 2023) έχουν κάψει επανειλημμένα κάποιες περιοχές. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό ζήτημα, δεδομένου ότι όταν μια περιοχή καίγεται ξανά, υπάρχει μεγαλύτερη δυσκολία ή και αδυναμία αναγέννησης του δάσους. Οι καταστροφές αυτές συνεπάγονται πολύ σοβαρούς κινδύνους για την υγεία και την ποιότητα ζωής του λαού (π.χ. μικροκλίμα). Πολύ μεγάλος είναι και ο κίνδυνος καταστροφικών πλημμυρών».
Συνεχίζοντας ο Γ. Πρωτούλης υπογράμμισε πως «όπως αποδεικνύει και η πείρα της τελευταίας εικοσαετίας, το αστικό κράτος και οι κυβερνήσεις του ούτε θέλουν ούτε μπορούν να διασφαλίσουν ολοκληρωμένη πολιτική πυροπροστασίας και γενικότερα πολιτικής προστασίας. Οι αιτίες του διαχρονικού εγκλήματος δεν οφείλονται γενικά στην "έλλειψη σχεδίου", αλλά στην υλοποίηση της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όπου και η πυροπροστασία και γενικά η πολιτική προστασία αντιμετωπίζονται ως κόστος για να εξασφαλιστεί "ζεστό" χρήμα για τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους και έτσι εκεί που εκτιμώνται ως μικρότερες, προτιμώνται οι όποιες αποζημιώσεις από τα έργα προστασίας».
Σημείωσε ότι η αντιλαϊκή πολιτική στον τομέα της πολιτικής προστασίας «υπονομεύει στην πράξη κάθε δυνατότητα αποτελεσματικού επιχειρησιακού σχεδιασμού του κρατικού μηχανισμού. Χαρακτηριστικές πλευρές είναι:
- Η διάσπαση της ενιαίας διαχείρισης των δασών, με τον διαχωρισμό των υπηρεσιών πρόληψης και πυρόσβεσης.
- Η ανυπαρξία επαρκούς ειδικού σώματος για τη δασοπυρόσβεση και η ανάθεσή της στην Πυροσβεστική που εκπαιδεύεται και διαθέτει υποδομή κυρίως για αστικό περιβάλλον.
- Οι τραγικές ελλείψεις σε βασικές υποδομές και μέτρα (π.χ. αντιπυρικές ζώνες, δασικοί δρόμοι, καθαρισμός δασών, επαρκές - ασφαλές δίκτυο και υδατοδεξαμενές)".
«Η κυβέρνηση της ΝΔ εξακολουθεί να αντιμετωπίζει τις δασικές πυρκαγιές κυρίως ως επιχειρησιακό πρόβλημα κατάσβεσης και όχι πρόληψης, με αποσπασματική εστίαση μόνο στην αεροπυρόσβεση» σημείωσε και πρόσθεσε: «Εχει ως βασικό στόχο την ολοκληρωτική ένταξη της πολιτικής προστασίας στο πλαίσιο της κοινής στρατηγικής της "ανθεκτικότητας" της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του ΝΑΤΟ, συνδυασμένα με την παραπέρα καταστολή απέναντι στον λαό. Χαρακτηριστικό είναι ότι σχεδόν όλα τα προμηθευόμενα μέσα μέσω του προγράμματος ΑΙΓΙΣ, το οποίο διαφημίζει η κυβέρνηση, ανήκουν στην κατηγορία των προϊόντων "διπλής χρήσης" τα οποία εξυπηρετούν και εντάσσονται στις ανάγκες ανθεκτικότητας, πολιτικής άμυνας και πολιτικής προστασίας. Αλλά ακόμα και για τα πυροσβεστικά αεροσκάφη που έχουν παραγγελθεί, δεν έχει εξασφαλισθεί η γραμμή παραγωγής από την καναδική εταιρεία».
Στη συνέχεια ο ομιλητής αναφέρθηκε στην έλλειψη των αναγκαίων μέτρων πρόληψης, αφού οι καθαρισμοί δασικών εκτάσεων και τα όποια μέτρα πρόληψης υλοποιούνται, δεν επαρκούν σε σχέση με τις ανάγκες, την ώρα που η καύσιμη ύλη - όπως έχει ομολογήσει ο υπουργός Περιβάλλοντος - που έχει συγκεντρωθεί τα τελευταία 60 χρόνια, δεν έχει αφαιρεθεί. «Τα έργα που υλοποιούνται μέσω του προγράμματος AntiNero είναι αποσπασματικά, αφορούν περίπου το 2%-3% των δασών που χρειάζονται διαχείριση και προστασία, και δεν καλύπτουν την ανάγκη ολοκληρωμένης διαχείρισης και πυροπροστασίας των δασών. (...) Μιλάμε για έργα που κοστίζουν εκατοντάδες χιλιάδες μέχρι και εκατομμύρια ευρώ, με κριτήριο την κερδοφορία συγκεκριμένων ομάδων εργοληπτικών εταιρειών και με κόστος τετραπλάσιο από ό,τι αν τα ίδια έργα εκτελούνταν με αυτεπιστασία από μια διαφορετικά οργανωμένη και στελεχωμένη Δασική Υπηρεσία».
Ο Γ. Πρωτούλης αναφέρθηκε, επιπλέον, στη συσσώρευση καύσιμης ύλης στους δήμους (καθαρισμοί δασικών εκτάσεων, οικοπέδων κ.τ.λ.) η οποία συνιστά «βόμβα» μέσα στον αστικό ιστό ή στα όρια με δάση. Επίσης, στην Κοινή Υπουργική Απόφαση για την εφαρμογή του απαράδεκτου κανονισμού πυροπροστασίας ακινήτων, «που αποτελεί μέρος της εξειδίκευσης στην Ελλάδα της πράσινης μετάβασης και αφορά ακίνητα μέσα και κοντά σε δάση και δασικές εκτάσεις, μέχρι απόστασης 300 μέτρων. Προβλέπονται τσουχτερά πρόστιμα, ακόμα και ποινές φυλάκισης. Με την ΚΥΑ αυτή, η κυβέρνηση για άλλη μια φορά προσπαθεί να "βγάλει από πάνω της" την πολιτική ευθύνη για πιθανές νέες καταστροφές και να φορτώσει στα λαϊκά νοικοκυριά, στο πλαίσιο της αντίληψης περί "ατομικής ευθύνης". Ταυτόχρονα φορτώνει τους υποστελεχωμένους δήμους με πρόσθετο διοικητικό βάρος με το "τυράκι" της είσπραξης των προστίμων».
Οπως πρόσθεσε ο ομιλητής, «την ίδια στιγμή που διατηρούνται τεράστια κενά στη Δασική Υπηρεσία και το Πυροσβεστικό Σώμα, η κυβέρνηση προωθεί την υποκατάσταση σημαντικού μέρους των πυροσβεστικών υπηρεσιών, από τον εθελοντισμό και τις ΜΚΟ. Ενδεικτικά, η περιοχή ευθύνης του Δασαρχείου Πεντέλης που συμπεριλαμβάνει τον Υμηττό και την Πεντέλη, χρειάζεται πάνω από 20 δασοφύλακες, ενώ έχει 8. Στα Δασαρχεία της Αττικής είναι καλυμμένο μόνο το 25% των αναγκαίων θέσεων δασολόγων, το 65% των οδηγών, το 60% των δασοφυλάκων, το 65% των διοικητικών - οικονομικών. Αντίστοιχα, υπάρχουν μόνο 2 υπάλληλοι της Περιφέρειας σε όλη τη Δυτική Αττική για την πολιτική προστασία. Επρεπε να υπάρχουν τουλάχιστον 400 μόνιμοι δασεργάτες στα δασαρχεία της Αττικής και 250 στη Διεύθυνση Αναδασώσεων Αττικής».
Εξάλλου, «οι καταστροφές αξιοποιούνται από τις κυβερνήσεις διαχρονικά ως "ευκαιρία" για επενδύσεις, αλλά η σημερινή της ΝΔ σπάει κάθε ρεκόρ έντασης της εκμετάλλευσης και της ενίσχυσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας με την επιλογή της "μετατροπής της καταστροφής σε ευκαιρία", διαμορφώνοντας διάφορα σχέδια "ανασυγκρότησης" και "διαχείρισης". Το νέο νομικό πλαίσιο που υπάρχει διευρύνει τις επιτρεπτές επεμβάσεις σε δάση και δασικές εκτάσεις, για τουριστική και άλλες μορφές επιχειρηματικής εκμετάλλευσης που οδηγούν σε αλλαγή του χαρακτήρα τους. Επιτρέπει μεγάλα πάρκα ΑΠΕ και επεμβάσεις σε αναδασωτέες, προστατευόμενες δασικού χαρακτήρα εκτάσεις. Ηδη μια σειρά επιχειρηματικοί όμιλοι γίνονται ανάδοχοι αποκατάστασης δασών στην Αττική. Σοβαρές ευθύνες έχει η περιφερειακή αρχή της ΝΔ, που προβάλλει το θέμα των αρμοδιοτήτων αφήνοντας στο απυρόβλητο την εφαρμοζόμενη πολιτική στην Πολιτική Προστασία και τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης. (...) Ευθύνες έχουν και οι δημοτικές αρχές που στηρίζονται από τα αστικά κόμματα, ανεξάρτητα εάν δηλώνουν ανεξάρτητοι και αυτοδιοικητικοί, γιατί αποδέχονται αυτήν την κατάσταση, γιατί δεν αναδεικνύουν το πρόβλημα, γιατί δεν διεκδικούν από την εκάστοτε κυβέρνηση και μετά από μια καταστροφή συμμετέχουν στο γνωστό γαϊτανάκι ευθυνών».
Καταλήγοντας ο Γ. Πρωτούλης υπογράμμισε ότι οι εκλεγμένοι με τη «Λαϊκή Συσπείρωση» θα συνεχίζουμε και το επόμενο διάστημα με όλες μας τις δυνάμεις να παλεύουμε κόντρα σε αυτή την πολιτική, που αντιμετωπίζει τις ζωές μας και τον φυσικό πλούτο ως κόστος, γνωρίζοντας και έχοντας πλήρη συνείδηση και από την εμπειρία μας ότι η διασφάλιση ολοκληρωμένης πολιτικής προστασίας, αντιπλημμυρικής προστασίας, αντισεισμικής θωράκισης, προστασίας και καταπολέμησης των δασικών πυρκαγιών, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των απαραίτητων αντιπλημμυρικών έργων, έργων αντισεισμικής θωράκισης, έργων πυροπροστασίας και ολοκληρωμένης διαχείρισης δασών και δασικών συστημάτων για τη συνδυασμένη κάλυψη των κοινωνικών αναγκών και την ουσιαστική αντιμετώπιση των καταστροφών δεν μπορούν να υλοποιηθούν από ένα κράτος που είναι σε όλες του τις πλευρές εχθρικό για τον λαό. Σύντομο, γρήγορο, αποτελεσματικό για τα επιχειρηματικά συμφέροντα αλλά εχθρικό όταν είναι να προστατέψει τις λαϊκές ανάγκες. Γνωρίζουμε ότι για την ουσιαστική προστασία του περιβάλλοντος, της ζωής και των λαϊκών περιουσιών, πλέον απαιτούνται ριζικές ανατροπές στην οικονομία και την πολιτική εξουσία, τον ριζικά διαφορετικό δρόμο της εργατικής - λαϊκής εξουσίας. Προϋποθέτουν την κοινωνική κρατική ιδιοκτησία του συνόλου των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής και της γης, τον επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό της παραγωγικής διαδικασίας. Προϋποθέτουν στόχος να γίνει η διευρυμένη λαϊκή ευημερία και η κάλυψη των συνδυασμένων αναγκών και όχι το κέρδος, η διασφάλιση της ζωής και της υγείας του λαού να είναι στην πρώτη προτεραιότητα, όχι στα λόγια αλλά στην πράξη.
Για να ανοίξει αυτός ο ελπιδοφόρος δρόμος, δίνουμε όλες μας τις δυνάμεις και πρωτοστατούμε και σε αυτό το μεγάλο θέμα για την προστασία των ελάχιστων πνευμόνων που έχουν απομείνει στην Αττική και κυρίως για να μην θρηνήσουμε θύματα σε μια νέα πολύ μεγάλη καταστροφή που βρίσκεται μπροστά μας. Χωρίς να γνωρίζουμε τον τόπο και τον χρόνο εκδήλωσης, ξέρουμε ότι υπάρχουν όλα τα καύσιμα υλικά αυτό να πραγματοποιηθεί. Δεν πρέπει μοιρολατρικά να το αντιμετωπίσουμε, αλλά να αντισταθούμε και να διεκδικήσουμε την αποτροπή του. Καλούμε τον εργαζόμενο λαό να συμπορευτούμε αγωνιστικά, να είμαστε στην πρώτη γραμμή ενάντια στην εμπορευματοποίηση και παράδοση στην επιχειρηματική δράση του περιβάλλοντος, των δασών, ενάντια στην πράσινη μετάβαση της ΕΕ και των μονοπωλιακών ομίλων, για την υπεράσπιση της ζωής και της περιουσίας της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων».
Στη συνέχεια απαντώντας σε σχετική ερώτηση του ΑΠΕ για την απόφαση του ΥΠΕΣ να διατεθούν φέτος στους δήμους 37,5 εκατ. ευρώ για δράσεις πυροπροστασίας και 2,5 εκατ. ευρώ σε συνδέσμους δήμων, ο Γ. Πρωτούλης δήλωσε πως τα στοιχεία των δημάρχων που τοποθετήθηκαν ήταν αποκαλυπτικά. Οπως ανέφερε, η απόσταση που υπάρχει από τις αρμοδιότητες των δήμων για διάνοιξη δρόμων, αντιπυρικών ζωνών, τη λειτουργία της πολιτικής προστασίας, τις υδροφόρες, τα σκαφτικά και τη χρηματοδότηση είναι μεγάλη. Επίσης, είπε ότι ο δήμος Αθήνας για να καλύψει 40 τετραγωνικά χλμ., του δίνονται 148.000 ευρώ. «Πού πάνε αυτά τα χρήματα; Η πολιτική προστασία υπάρχει στα χαρτιά. Οταν η περιφέρεια Αττικής έχει 2 υπαλλήλους»... Τα λεφτά, υπογράμμισε, «πηγαίνουν» στις εργοληπτικές εταιρείες. «Οπως έχει αποδειχτεί με "τάισμα" εργολάβων δεν σβήνονται φωτιές. Το 2023 η Περιφέρεια Αττικής είχε προϋπολογισμό (σ.σ. 11,5 εκατ. ευρώ) για να μισθώνει υδροφόρες την καλοκαιρινή περίοδο με ημερήσιο κόστος 2.000 ευρώ τη μία. Τα χρήματα αυτά δεν τα διαχειρίζονται στελεχωμένες υπηρεσίες», τόνισε.
Σε ερώτηση του «Ριζοσπάστη» για την ΚΥΑ για την εφαρμογή του κανονισμού πυροπροστασίας ακινήτων που αφορά σε ακίνητα μέσα ή κοντά σε δασικές εκτάσεις ο Γ. Πρωτούλης είπε ότι πρέπει να καταργηθεί και η κυβέρνηση να αναλάβει την ευθύνη της για τη στελέχωση των αναγκαίων υπηρεσιών, τις δασικές υπηρεσίες, την πρόσληψη δασεργατών, τη στελέχωση των υπηρεσιών πρασίνου των δήμων που λειτουργούν με συμβασιούχους. Επί της ουσίας, αυτή η ΚΥΑ τα «ρίχνει» ξανά στη γνωστή ατομική ευθύνη με δυσβάστακτα πρόστιμα. Ζητά μελέτη προστασίας του ακινήτου, η οποία κοστίζει.