Τρίτη 10 Μάη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑΣ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ
Πλούσιος προβληματισμός για τις κατευθύνσεις διδασκαλίας και τα προγράμματα σπουδών στο σχολείο

Προσέλκυσε το ενδιαφέρον εκπαιδευτικών και γονέων η ημερίδα που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο

Με τη συμμετοχή πλήθους κόσμου, μάχιμων εκπαιδευτικών της τάξης, αλλά και πολλών γονιών και επιστημόνων διαφόρων κλάδων διεξήχθη το Σάββατο 7 Μάη στην Αίθουσα Συνεδρίων της ΚΕ στον Περισσό η επιστημονική ημερίδα του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ«Σκέψεις και προβληματισμοί για τις κατευθύνσεις διδασκαλίας και τα προγράμματα σπουδών στο σχολείο».

Την εισηγητική ομιλία έκανε ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ. Δίνοντας το στίγμα για παραπέρα αξιοποίηση όλης αυτής της δουλειάς, τόνισε ότι «μπορούμε να επιδράσουμε ακόμα πιο αποφασιστικά με τις ιδέες του Κόμματος, τις αξίες μας και τα ιδανικά μας» και ότι «με άξονα τις κοινωνικές ανάγκες και δυνατότητες της εποχής μας, μπορούμε να σπείρουμε τον σπόρο της αμφισβήτησης για το τι είναι πραγματικά νέο, σύγχρονο και ρεαλιστικό και τι παλιό και ξεπερασμένο. Και δεν υπάρχει τίποτα πιο δημιουργικό από το να σκιαγραφήσουμε το νέο που γεννιέται στον δικό μας αγώνα. Να δώσουμε απάντηση στα πιεστικά και θεμελιώδη ερωτήματα του σήμερα, θεμελιώνοντας τις δικές μας επιστημονικές, παιδαγωγικές, ταξικές λεωφόρους του μέλλοντος».

Στη διάρκεια της ημερίδας, μέσα από επιμέρους διδακτικά αντικείμενα και γενικότερες κατευθύνσεις αναδείχθηκε ότι τα αναλυτικά προγράμματα είναι κάθε άλλο παρά ταξικά ουδέτερα. Φωτίστηκε μέσα από παραδείγματα ο δρόμος που ανοίγει η πρόοδος των επιστημών ώστε κάθε μάθημα να παίξει τον ρόλο του στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων, αλλά και το πώς η αξιοποίηση της τεράστιας αυτής προόδου προσκρούει στα προτάγματα της αστικής τάξης για το σχολείο.

Θεματικές ενότητες για τα περισσότερα διδακτικά αντικείμενα


Ο κύκλος των παρεμβάσεων ξεκίνησε με τα γλωσσικά μαθήματα, αναδεικνύοντας την προσέγγιση της Γλώσσας ως εργαλείου σκέψης και συνείδησης και όχι ως απλής επικοινωνιακής δεξιότητας. Αναπτύχθηκαν ζητήματα όπως γιατί η Λογοτεχνία υποβαθμίζεται ως διδακτικό αντικείμενο, αλλά και ο ρόλος της λογοτεχνικής παιδείας στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων. Εντοπίστηκαν οι παθογένειες τις οποίες δεν αντιμετωπίζουν τα νέα προγράμματα στη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Δημοτικό Σχολείο, ενώ προσεγγίστηκε και το ζήτημα της διδασκαλίας των τεσσάρων γλωσσικών μαθημάτων στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, εμβαθύνοντας στους παράγοντες της γλωσσικής ένδειας.

Η δεύτερη ενότητα ξεκίνησε με τη φύση και τον χαρακτήρα των Μαθηματικών, εντοπίζοντας προβλήματα στη διδακτική, με κύριο ότι διδάσκονται χωρίς λογική συνέχεια και δεν καλλιεργείται στους μαθητές η μεθοδικότητα της μαθηματικής εργασίας. Ακολούθησαν παρεμβάσεις για τα πραγματικά ζητούμενα της Φυσικής και στις δύο βαθμίδες και το κατά πόσο ικανοποιείται η ανάγκη για ολοκληρωμένη γνώση, για το μάθημα της Χημείας με βάση τις κατευθύνσεις που δίνονται από τα αναλυτικά προγράμματα και τα προγράμματα άλλων χωρών. Η ενότητα των Φυσικών Επιστημών έκλεισε με το μάθημα της Βιολογίας, που - όπως και οι υπόλοιπες Φυσικές Επιστήμες - διδάσκεται σε συνθήκες έλλειψης εργαστηρίων και υποδομών, με εξελισσόμενη την προσπάθεια να κρυφτεί η σύνδεση των καπιταλιστικών σχέσεων με τα προβλήματα.

Στην ενότητα για την ερμηνεία της κοινωνίας και της εξέλιξής της σκιαγραφήθηκαν όψεις του σύγχρονου συντηρητισμού στα μαθήματα των Κοινωνικών Επιστημών, το ζήτημα του περιορισμού τους και της καλλιέργειας στάσεων και αντιλήψεων στα μέτρα του συστήματος μέσα από άλλες δραστηριότητες. Παρουσιάστηκε η έννοια της «δημοκρατίας» στο σύγχρονο σχολείο μέσα από τη διαδρομή της στα σχολικά βιβλία, ως διαπαιδαγώγηση της νέας γενιάς στις αξίες της αστικής δημοκρατίας. Στη συνέχεια, μέσα από δύο ημερομηνίες - κομβικούς σταθμούς στην ελληνική Ιστορία, το 1821 και το 1922, φάνηκε πώς αποτυπώνονται τα στοιχεία της κυρίαρχης - αστικής - ιδεολογίας που διατρέχουν τα σχολικά βιβλία Ιστορίας, και μέσα από τα παραδείγματα της διδασκαλίας της Γαλλικής Επανάστασης και της Οκτωβριανής Επανάστασης φάνηκε πώς τελικά οι μαθητές στερούνται απαραίτητα εργαλεία για να κατανοήσουν τη σύνθετη έννοια της μετάβασης από το ένα σύστημα στο άλλο. Η ίδια ενότητα καταπιάστηκε και με το μάθημα των Θρησκευτικών, την απουσία επιστημονικής προσέγγισης και αντικειμενικότητας και το πώς συμβάλλει στη διαμόρφωση συνειδήσεων. Στο πώς τελικά οι γνώσεις που δίνονται όχι μόνο δεν θέτουν τις βάσεις για την κατανόηση της ουσίας των οικονομικών φαινομένων και της κίνησης της οικονομίας, αλλά στέκονται και εμπόδιο σε αυτήν, κατέληξε η παρέμβαση για την Οικονομική Εκπαίδευση.

Στην ενότητα για τη Φυσική και Αισθητική Αγωγή και τα εργαστήρια δεξιοτήτων, αναπτύχθηκε πώς η επιστημονικά τεκμηριωμένη αναγκαιότητα της Φυσικής Αγωγής στο σχολείο δεν υλοποιείται, λόγω των ελάχιστων ωρών της αλλά και των ελλείψεων που υπάρχουν. Αντίστοιχα, τονίστηκε η σημασία της Αισθητικής Αγωγής στη διαμόρφωση του δημιουργικού, κοινωνικού ανθρώπου, η οποία εξοβελίζεται από ένα σχολείο του οποίου ο μορφωτικός ρόλος απαξιώνεται.

Στην ίδια ενότητα αναδείχθηκαν πλευρές του περιεχομένου των εργαστηρίων δεξιοτήτων και η ανάγκη οι εκπαιδευτικοί να φωτίζουν στη συνείδηση των μαθητών αυτό που η κυρίαρχη αστική ιδεολογία επιχειρεί να συσκοτίσει, με παραδείγματα από τα ζητήματα των ανισότιμων σχέσεων των δύο φύλων και το πώς προσεγγίζεται το ζήτημα των φυσικών καταστροφών.

Η ημερίδα ολοκληρώθηκε με ζητήματα γύρω από την πολιτική και ιδεολογική διαπάλη, με επίκεντρο το περιεχόμενο της σχολικής γνώσης, το πώς η αστική κοσμαντίληψη αναπαράγεται από τα αναλυτικά προγράμματα, μέσα από βασικές κατευθύνσεις που τα διέπουν, η πρόσδεση του επιστημονικού ορίζοντα των αναλυτικών προγραμμάτων στις ανάγκες κερδοφορίας του κεφαλαίου.

Στο πλαίσιο αυτής της διαπάλης προσεγγίστηκαν ο ρόλος του εκπαιδευτικού στο σύγχρονο αστικό σχολείο, οι προσπάθειες ενσωμάτωσής του, αλλά και η δράση που αναπτύσσουν σήμερα κομμουνιστές και άλλοι πρωτοπόροι εκπαιδευτικοί, ενώ αναδείχθηκαν και οι ανάγκες και προβληματισμοί των μαθητών, μέσα από την πείρα που μεταφέρθηκε από την παρέμβαση της ΚΝΕ για το σχολείο των σύγχρονων αναγκών.

Το κλείσιμο της ημερίδας έγινε από τον Κυριάκο Ιωαννίδη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνο του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας, ο οποίος τόνισε ότι «από την υπόθεση αυτή βγαίνουμε όλοι ένα μπόι ψηλότεροι, πιο ικανοί να κάνουμε τη δουλειά μας στο σχολείο ως εκπαιδευτικοί, αλλά και ως γονείς, συζητώντας με ανθρώπους που έχουν προβληματισμούς. Πιο ικανοί να ανοίξουμε δρόμους επικοινωνίας με τους μαθητές, με τους φοιτητές. Γιατί τελικά η γνώση είναι δύναμη. Δύναμη όχι μόνο για να ερμηνεύσουμε τον κόσμο, αλλά για να τον αλλάξουμε».

«Οδηγός» για συζήτηση και δράση

Κοινή διαπίστωση όλων των συμμετεχόντων ήταν ότι πρόκειται για μια δουλειά που ανοίγει δρόμους και συμβάλλει στη δράση για εκπαιδευτικούς, γονείς, γενικότερα τον κόσμο που σχετίζεται με τα θέματα της Εκπαίδευσης.

«Εχει εξαιρετικό ενδιαφέρον, γιατί έχει γίνει μια πολύ σοβαρή επεξεργασία πάνω στο θέμα της καινούργιας "μεταρρύθμισης" που γίνεται στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών», δήλωσε στον «Ριζοσπάστη» η Ρουμπίνη Χρονοπούλου, πρόεδρος της Ενωσης Γονέων Χολαργού - Παπάγου και μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής, η οποία παρακολουθούσε τις εργασίες της ημερίδας, και πρόσθεσε: «Με ενδιαφέρει πάρα πολύ και η επιμέρους ανάλυση που γίνεται σε κάθε αντικείμενο, γιατί είμαι και εκπαιδευτικός ταυτόχρονα, είμαι Φυσικός, οπότε με τράβηξε και για έναν λόγο παραπάνω, αλλά και για τη στόχευση να συζητήσουμε για όλα αυτά που μαθαίνουν τα παιδιά μας στο σχολείο και να τα μεταφέρουμε και παραπέρα. Και όλη αυτή η συζήτηση πατάει πάνω στους έντονους προβληματισμούς των γονιών».

Αντίστοιχα, η Βανέσα Οικονόμου, δασκάλα Ειδικής Αγωγής, η οποία παρακολούθησε την ημερίδα, μας είπε: «Είναι μια σπουδαία πρωτοβουλία που πήρε το Κόμμα, που έρχεται ως συνέχεια της όλης συζήτησης που έχουμε ανοίξει το προηγούμενο διάστημα για το σχολείο και τα νέα προγράμματα, που από την κυβέρνηση και τα αστικά κόμματα προπαγανδίζονται με ωραία λόγια και εύηχες λέξεις, αλλά για τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές μας και τους γονείς, στην ουσία τους δεν αλλάζουν κάτι. Αυτή η ημερίδα, που έρχεται να αναδείξει το κάθε αντικείμενο ξεχωριστά, βάζει τη γενική εικόνα της κατεύθυνσης για το τι σχολείο θέλουν, τι μαθητές και τι εκπαιδευτικούς θέλουν. Νομίζω ότι είναι για όλους μας ένας πολύ καλός οδηγός για να μιλήσουμε και να ξανοιχτούμε από την επόμενη μέρα στον κόσμο, για να πιάσουμε και τους προβληματισμούς, που δεν είναι ίδιοι για τον καθέναν, να απαντήσουμε σε σκέψεις, φόβους, ανησυχίες του καθενός, πατώντας στην ουσία: Οτι όλες αυτές οι κατευθύνσεις, που πλασάρονται ως καινοτόμες, είναι ένα πολύ καλό περιτύλιγμα για ένα αντιδραστικό, όμως, και ανορθολογικό πολλές φορές περιεχόμενο».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ