Παρασκευή 9 Ιούλη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ
Στο «μάτι του κυκλώνα» σφοδρών ανταγωνισμών

Ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε την Τετάρτη, με τους εργαζόμενους να βρίσκονται «στον αέρα» και την κυβέρνηση να προαναγγέλλει την απόλυση όλων

Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι ανταγωνισμοί για το ποιος θα βάλει στο χέρι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, με τους περίπου 750 εργαζόμενους να βρίσκονται «στον αέρα» και τον λαό να καλείται κάθε τόσο να χρυσοπληρώνει για τους «σωτήρες» επενδυτές.

Την ίδια ώρα, τέτοιες «στρατηγικές» υποδομές μπαίνουν στο επίκεντρο σκληρών ανταγωνισμών επιχειρηματικών ομίλων και ιμπεριαλιστικών κέντρων, παρασέρνοντας τον λαό στη δίνη των ανταγωνισμών αυτών, στο πλαίσιο της επιδίωξης της αστικής τάξης να αναβαθμίσει τον ρόλο της στην ευρύτερη περιοχή προωθώντας τον αμερικανοΝΑΤΟικό σχεδιασμό.

Την περασμένη Τετάρτη ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός της κυβέρνησης για τα Ναυπηγεία, με την εταιρεία «Forest Grove», που ανήκει στον όμιλο του εφοπλιστή Γ. Προκοπίου, να πλειοδοτεί.

Μέχρι και την τελευταία ώρα οι επικρατέστεροι να κερδίσουν τον διαγωνισμό ήταν ο όμιλος του εφοπλιστή Θ. Πριόβολου και η εταιρεία ΟΝΕΧ, που προωθούν οι Αμερικανοί και έχει ήδη αγοράσει τα Ναυπηγεία Νεωρίου Σύρου. Οι δύο αυτοί όμιλοι συμμετείχαν στον προηγούμενο διαγωνισμό, ο οποίος είχε κηρυχθεί «άγονος» λόγω του χαμηλού τιμήματος.

Ενα επιπλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα των σφοδρών και επικίνδυνων για τον λαό ανταγωνισμών που εξελίσσονται γύρω από τα Ναυπηγεία είναι ότι οι Αμερικανοί έχουν δηλώσει σε όλους τους τόνους πως οι υποδομές αυτές δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να βρεθούν σε χέρια κινεζικών ή ρωσικών συμφερόντων, ενώ αντίστοιχες αποφάσεις για την «ανθεκτικότητα» των «στρατηγικών υποδομών» έχουν πάρει ΝΑΤΟ και ΕΕ.

Ειδικά σε ό,τι αφορά τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, η συμφωνία που υπεγράφη το 2010 μεταξύ της τότε συγκυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προβλέπει ότι το στρατιωτικό τμήμα των Ναυπηγείων δεν επιτρέπεται να παραχωρηθεί σε χώρα που δεν είναι μέλος του ΝΑΤΟ.

Ο όρος αυτός μάλιστα συμφωνήθηκε και ως προϋπόθεση για την απαλλαγή από το ευρω-πρόστιμο των 600 εκατ. ευρώ, που είχε επιβληθεί στο κράτος για ενισχύσεις που είχαν δοθεί το 1996 στο ναυπηγείο.

«Στο σφυρί» σημαντικές υποδομές

Η εταιρία του Προκοπίου πλειοδότησε και στους δύο διαγωνισμούς.

  • Ο ένας έγινε από τον ειδικό εκκαθαριστή και αφορούσε το τμήμα που περιέχει το κυρίως μέρος του ναυπηγείου, όπως και αυτό όπου εκτελούνται τα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού.
  • Ο δεύτερος από την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ), στην οποία είχαν περιέλθει 350 στρέμματα του ναυπηγείου συν η μόνιμη δεξαμενή Νο 5.

Πρόκειται για μεγάλο μονοπωλιακό όμιλο, με σχεδόν 120 πλοία (δεξαμενόπλοια, «αεράδικα» και φορτηγά). Το τίμημα που προσέφερε και για τους δύο διαγωνισμούς ήταν 62,5 εκατ. ευρώ.

Ο συγκεκριμένος όμιλος συνεργάζεται στενά με την «Gazprom» και τη «Yamal LNG», οι οποίες έχουν ναυλώσει και τα περισσότερα από τα δεξαμενόπλοια που διαθέτει, ενώ στην Κίνα εξελίσσεται αυτήν την περίοδο ένα μεγάλο ναυπηγικό πρόγραμμα του ομίλου. Σε κινεζικά ναυπηγεία έχει «χτιστεί» και το μεγαλύτερο μέρος του στόλου του.

Από τους ανταγωνιστές για την εξαγορά των ναυπηγείων, ο Θ. Πριόβολος πλειοδότησε σε έναν τρίτο, μικρότερο διαγωνισμό, που αφορούσε τον κινητό εξοπλισμό της δεξαμενής Νο 5. Πρόκειται για περίπου 5 γερανούς ανυψωτικής ικανότητας 100 τόνων ο καθένας, 4 γερανογέφυρες ανυψωτικής ικανότητας 20 τόνων η καθεμία και άλλα σημαντικά ναυπηγικά μηχανήματα και εργαλεία.

Σε ό,τι αφορά τους σημερινούς ιδιοκτήτες του ναυπηγείου, το γερμανικό μονοπώλιο «ThyssenKrupp» και το αραβικό «Privinvest - ADM»,υπολογίζεται ότι μέχρι και το 2013 είχαν εισπράξει πάνω από 2,5 δισ. ευρώ από τα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού.

Από το 2015 και ανά τρίμηνο, πρώτα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και τώρα της ΝΔ τούς μπουκώνουν με νέα πακέτα για την ολοκλήρωση των προγραμμάτων. Μόνο η κυβέρνηση της ΝΔ από τον περασμένο Μάη, δηλαδή μέσα σε περίπου έναν χρόνο, έχει προσφέρει στους ομίλους 85.825.000 ευρώ.

Εργαζόμενοι και λαός πληρώνουν τα «χρυσά ντιλ»

Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού συνοδεύτηκε με πανηγυρισμούς από τον πρωθυπουργό, υπουργούς και το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά.

Χαρακτηριστικά, ο Κυρ. Μητσοτάκης ανέφερε σε ανάρτησή του ότι «δύο χρόνια από την ημέρα που οι πολίτες μάς έδωσαν την εντολή να πάμε τη χώρα μπροστά, κάνουμε πράξη το σύνθημά μας για περισσότερες δουλειές και ανάπτυξη για όλους».

Οι εργαζόμενοι βέβαια και ο λαός έχουν πικρή πείρα από τα κυβερνητικά και επιχειρηματικά πανηγύρια κάθε φορά που ολοκληρώνεται ένας νέος γύρος ιδιωτικοποίησης των ναυπηγείων, έχοντας πληρώσει πανάκριβα τη «νύφη» όλων αυτών των «χρυσών ντιλ» και των ανταγωνισμών, τα «πήγαινε - έλα» από το κράτος στον ιδιώτη και πάλι στο κράτος.

Αλλωστε, και στον τωρινό πλειοδοτικό διαγωνισμό για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά για την εξασφάλιση των θέσεων εργασίας και των εργασιακών δικαιωμάτων των εναπομεινάντων εργαζομένων, ούτε βέβαια για την καταβολή των 180 εκατ. ευρώ δεδουλευμένων που τους οφείλονται από τους νυν ιδιοκτήτες - επενδυτές και το κράτος.

Επιπλέον, ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, σε τηλεδιάσκεψη που είχε μαζί τους έκανε παραπάνω από σαφές ότι θα απολυθούν.

Θα γίνει «καταγγελία της σύμβασης», τους είπε ορθά - κοφτά, γιατί αυτό απαιτούν οι επενδυτές, οι οποίοι θέλουν να παραλάβουν το ναυπηγείο «καθαρό» από κάθε εργασιακό και συνδικαλιστικό δικαίωμα, όπως ακριβώς έγινε και μετά το «χρυσό ντιλ» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ με την ΟΝΕΧ, στην οποία παρέδωσε τα Ναυπηγεία Νεωρίου Σύρου, διαδικασία που ολοκλήρωσε η κυβέρνηση της ΝΔ.

Η ΟΝΕΧ μετέτρεψε όλους τους εργαζόμενους σε εργολαβικούς, που πληρώνονται με την ώρα και παίρνουν ψίχουλα. Παρ' όλα αυτά ο υπουργός Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδης, στις πανηγυρικές δηλώσεις του για τον διαγωνισμό των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, δεν δίστασε να χαιρετίσει και την «επιτυχή ολοκλήρωση της εξυγιάνσεως» των Ναυπηγείων Σύρου, «τα οποία έκτοτε δουλεύουν εξαιρετικά» και αποτελούν συνεπώς παράδειγμα προς μίμηση...

Αντίστοιχα και στα Ναυπηγεία Ελευσίνας παίζονται «χοντρά παιχνίδια» με ομήρους τους εργαζόμενους. Η ΟΝΕΧ, την οποία η κυβερνήσεις του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ εμφάνιζαν ως ...«σωτηρία», φαίνεται πως «παγώνει» τη διαδικασία, θέλοντας να πετύχει πιο συμφέρουσα συναλλαγή.

Από την πλευρά της κυβέρνησης γίνεται λόγος για «ειδική εκκαθάριση», ανεβάζοντας τα χρέη του ναυπηγείου στα 400 εκατ. ευρώ. Την περασμένη Τρίτη, που οι εργαζόμενοι με διαδήλωση στη Βουλή και στο Μέγαρο Μαξίμου απαίτησαν την καταβολή των δεδουλευμένων, να διασφαλιστούν οι ΣΣΕ και οι θέσεις εργασίας, η κυβέρνηση «απάντησε» με ΜΑΤ και χημικά.

«Μαγνήτης» τα εξοπλιστικά προγράμματα

Πέρα από το γεωπολιτικό βάρος, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, όπως και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, έχουν γίνει «μαγνήτης» ανταγωνισμών λόγω και της εκτίναξης από την κυβέρνηση των κονδυλίων για τις πολεμικές δαπάνες στον κρατικό προϋπολογισμό, από τα 530 εκατ. στα περίπου 2,5 δισ. ευρώ.

Σε εξέλιξη βρίσκονται και διεργασίες για το πού τελικά θα καταλήξουν και με τι όρους οι νέες φρεγάτες που θα προμηθευτεί το Πολεμικό Ναυτικό, άμεσα συνδεδεμένες με τους ΝΑΤΟικούς σχεδιασμούς στην Ανατ. Μεσόγειο. Το συγκεκριμένο εξοπλιστικό πρόγραμμα ξεπερνά τα 5 δισ. ευρώ.

Παρά το πλιάτσικο από τους κάθε λογής επενδυτές και την πολιτική όλων των αστικών κυβερνήσεων, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν μεγάλες παραγωγικές δυνατότητες και θα μπορούσαν κάτω από άλλους όρους και συνθήκες, με κοινωνική ιδιοκτησία και εργατικό έλεγχο, να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην αμυντική θωράκιση της χώρας, αλλά και στη δημιουργία προϋποθέσεων που απαιτούνται για την κάλυψη ευρύτερων λαϊκών αναγκών.

Εντελώς ενδεικτικά, πέρα από τις επισκευές και τους εκσυγχρονισμούς φρεγατών του ΠΝ, υποβρυχίων, κανονιοφόρων, συνοδευτικών πλοίων (πετρελαιοφόρα, ναρκαλιευτικά, μεταφοράς προσωπικού), έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια και νέες κατασκευές, υψηλών προδιαγραφών και επιδόσεων, με καινοτόμα χαρακτηριστικά και δυνατότητες.


Α. Ζ.


Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org