Τετάρτη 7 Απρίλη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΡΟΔΟΥ
Απραξία και μετάθεση ευθυνών για την αναγκαία αποκατάστασή του

Ο λαός της Ρόδου κινητοποιείται για μία ακόμη φορά για το Εθνικό Θέατρο της πόλης, καθώς παραμένει εδώ και 15 χρόνια κλειστό, εγκαταλελειμμένο και παραδομένο στη φθορά του χρόνου.

Το Εθνικό Θέατρο της Ρόδου (πρώην Teatro Giacomo Puccini) είναι ένα μνημείο της σύγχρονης αρχιτεκτονικής, που ανήκει στην πολιτιστική κληρονομιά της πόλης. Πρόκειται για ένα διατηρητέο κτίριο χωρητικότητας 1.200 ατόμων, με πρωτοποριακές, για την εποχή του, τεχνολογικές καινοτομίες (άνοιγμα οροφής, σύστημα εναλλαγής σκηνικών, ενδοδαπέδια φρεάτια εξαερισμού), εξαιρετική ακουστική, ευρύχωρη σκηνή.

Το Θέατρο είναι μέρος της σύγχρονης ιστορίας της πόλης. Κατασκευάστηκε επί ιταλοκρατίας, το 1936-'37, με σχέδια του αρχιτέκτονα Αρμάντο Μπερναμπίτι. Στη διάρκεια της λειτουργίας του φιλοξένησε θεατρικές παραστάσεις, όπερα, καθώς και άλλες εορταστικές εκδηλώσεις που έχουν αφήσει ιστορία. Αποτελεί σύμβολο της πολιτιστικής ζωής της πόλης, που για πολλές δεκαετίες στέγασε την πλούσια πολιτιστική δραστηριότητα τόσο των καλλιτεχνών της πόλης, όσο και αυτών που ήρθαν από άλλες περιοχές για να παρουσιάσουν στους Ροδίτες το καλλιτεχνικό τους έργο. Οι μνήμες παραμένουν ζωντανές σε ιστορικές φωτογραφίες.

Είναι φανερό ότι πρόκειται για ένα σπουδαίο μνημείο νεότερης κληρονομιάς, για το οποίο η πολιτεία έχει ευθύνη να παρέμβει προκειμένου να αποκατασταθεί, να αναβαθμιστεί, να επαναλειτουργήσει και να παραδοθεί στον λαό της Ρόδου που το έχει ανάγκη και το διεκδικεί εδώ και πολλά χρόνια.

Η αναστολή λειτουργίας του Θεάτρου και η πολύχρονη εγκατάλειψη έχουν επιφέρει μεγάλες φθορές στο κτίριο και στις υποδομές του. Το Θέατρο ανήκει στη δημοτική αρχή της Ρόδου. Από τα προηγούμενα χρόνια είχαν εκπονηθεί μελέτες για τις απαιτούμενες εργασίες συντήρησης και ανακαίνισης του Θεάτρου, ωστόσο, όπως φαίνεται, με ευθύνη τόσο των δημοτικών αρχών όσο και των κυβερνήσεων (προηγούμενης και νυν) δεν έχει προχωρήσει καμία ενέργεια, ώστε να ξεκινήσουν οι απαραίτητες εργασίες.

Σύμφωνα με την υπουργό Πολιτισμού Λ. Μενδώνη, με σχετική απάντησή της στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, η μελέτη αποκατάστασης του Θεάτρου εξετάστηκε και εγκρίθηκε τον Μάρτη του 2018 από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεότερων Μνημείων και σύμφωνα με την απόφαση αυτή, «αναμένεται η κατάθεση από τον δήμο Ρόδου των μελετών με τις τροποποιήσεις που ενέκρινε το Συμβούλιο, ώστε να θεωρηθούν από την αρμόδια Διεύθυνση Προστασίας και Αναστήλωσης Νεότερων και Σύγχρονων Μνημείων. Προκειμένου να καταστεί δυνατή η διερεύνηση από τον δήμο Ρόδου της δυνατότητας ένταξης του έργου αποκατάστασης του Θεάτρου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, απαιτείται, όπως προβλέπεται από την εγκριτική Απόφαση του 2018, η κατάθεση στο ΥΠΠΟΑ των μελετών προς θεώρηση, καθώς και η σύνταξη οικονομοτεχνικής μελέτης για τον ακριβή προϋπολογισμό εκτέλεσης του έργου».

Και κάπως έτσι το ΥΠΠΟΑ... «κάθεται και περιμένει», ενώ ο δήμος μοιράζει καθησυχαστικές υποσχέσεις στους κατοίκους που με χιλιάδες υπογραφές ζητούν την προστασία και την αποκατάσταση του Θεάτρου, που θα συμβάλει στην αναβάθμιση της πολιτιστικής ζωής που έχει τόσο ανάγκη η πόλη.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ