Παρασκευή 30 Αυγούστου 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΤΟΥΡΚΙΑ
Πρωτοβουλία για «μια νέα Ασία» με το βλέμμα στη Δύση

«Είμαστε ιδιαίτεροι γιατί στεκόμαστε ακριβώς πάνω στους πυλώνες και της Ανατολής και της Δύσης», τόνισε πρόσφατα σε Τούρκους διπλωμάτες ο Μ. Τσαβούσογλου

Ο Τούρκος Πρόεδρος χειροκροτά εκδήλωση υποδοχής που του επιφύλαξε ο Κινέζος ομόλογός του, τον περασμένο Ιούλη

Copyright 2019 The Associated

Ο Τούρκος Πρόεδρος χειροκροτά εκδήλωση υποδοχής που του επιφύλαξε ο Κινέζος ομόλογός του, τον περασμένο Ιούλη
Μιλώντας στη φετινή Διάσκεψη των πρεσβευτών, στην Αγκυρα, ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας, Μεβλούτ Τσαβούσογλου, μίλησε για την έναρξη μιας «νέας πρωτοβουλίας» της τουρκικής διπλωματίας με τίτλο «Μια νέα Ασία», αναφέροντας: «Ολη η διεθνής κοινότητα βρίσκεται σε αντιπαράθεση για μεγαλύτερη ανάμειξη στην Ασία, καθώς αυτή μετατρέπεται στο οικονομικό κέντρο του κόσμου. Για μας είναι πολύτιμο το ότι αποτελούμε τμήμα της Ασίας, όπως πολύτιμο είναι ότι αποτελούμε τμήμα και της Ευρώπης και το ότι στεκόμαστε πάνω σε αυτούς τους δύο πυλώνες μάς κάνει ιδιαίτερους...».

Και συνέχισε ως εξής: «Τώρα βέβαια, οι φίλοι μας απ' τη Δύση θα πουν πάλι: "Τι γίνεται, αλλάζει ο άξονας της εξωτερικής σας πολιτικής; Η Τουρκία ψάχνει άλλο προορισμό για να απομακρυνθεί από τη Δύση;...". Αφήστε με λοιπόν κι εμένα να ρωτήσω τους συμμάχους μας στη Δύση: "Οταν εσείς προσεγγίζετε τέτοιους προορισμούς, ο άξονας της εξωτερικής σας πολιτικής δεν (λέμε ότι) αλλάζει. Οταν η Τουρκία κάνει το ίδιο, γιατί πιστεύετε ότι αλλάζει ο άξονάς της (στην εξωτερική πολιτική);..."».

Η προσέγγιση της Τουρκίας με τη Ρωσία, που τα τελευταία χρόνια προχωρά γοργά σε πολλούς τομείς, δεν είναι η μόνη που δείχνει πως η Αγκυρα μελετά προσεκτικά τι πλεονεκτήματα θα της έδινε η ενίσχυση των συνεργασιών της με περισσότερες ασιατικές δυνάμεις.

«Μέσος Διάδρομος» συναντά «Δρόμους του Μεταξιού»

Εχει όμως ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς πώς εξελίσσονται οι σχέσεις της Τουρκίας με την Κίνα, δεδομένου και του αυξημένου ενδιαφέροντος που έχουν για το Πεκίνο οι χώρες με τέτοια θέση στο χάρτη και άρα με κρίσιμο ρόλο στην υλοποίηση των «Δρόμων του Μεταξιού», ενεργειακών και εμπορικών διαδρόμων στη διάνοιξη των οποίων πρωτοστατούν κινεζικοί μονοπωλιακοί κολοσσοί, με φόντο ευρύτερες γεωπολιτικές αναδιατάξεις στη διεθνή πυραμίδα.

Στις αρχές του Ιούλη, ο Πρόεδρος της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, έκανε επίσημη επίσκεψη στην Κίνα. Αρθρογραφώντας στην κινεζική εφημερίδα «Γκλόμπαλ Τάιμς», ο Τούρκος ηγέτης υποστήριξε ότι «Τουρκία και Κίνα μοιράζονται ένα (κοινό) όραμα για το μέλλον» και για να στηρίξει την άποψή του αυτή μίλησε για τη χρησιμότητα που έχει ο τουρκικός «Μέσος Διάδρομος» για την κινεζική πρωτοβουλία «Μία Ζώνη - Ενας Δρόμος» (Belt and Road Initiative), όπως επίσημα ονομάζονται οι κινεζικοί «Δρόμοι του Μεταξιού».

Ο «Μέσος Διάδρομος» συμπυκνώνει ένα ολόκληρο πλέγμα επενδύσεων που παρουσίασε πριν χρόνια η Τουρκία, σε υποδομές που μελλοντικά θα ενώνουν Δύση και Ανατολή, μέσα από οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο που θα ξεκινά από το ευρωπαϊκό τμήμα της Τουρκίας και διασχίζοντας όλο το βόρειο τμήμα της Κεντρικής Ασίας (όλη την περιοχή του Καυκάσου, τη Γεωργία, το Αζερμπαϊτζάν, τις περιοχές της Κασπίας, Τουρκμενιστάν και Καζακστάν) θα φτάνει στην Κίνα.

Ο Ερντογάν χαρακτήρισε μάλιστα τον «Μέσο Διάδρομο» «σημαντικό συστατικό της BRI» και αναφέρθηκε συγκεκριμένα σε κρίσιμες υποδομές που έχουν προχωρήσει: Τη σιδηροδρομική σύνδεση Μπακού - Τιφλίδας - Καρς, τη νέα γέφυρα Γιαβούζ που διασχίζει τον Βόσπορο, όπως και το υποθαλάσσιο ευρασιατικό τούνελ που τον διασχίζει υποθαλάσσια κ.τ.λ.

Τα στοιχεία που παραθέτει στην ιστοσελίδα το τουρκικό ΥΠΕΞ για τον «Μέσο Διάδρομο» δείχνουν ότι αληθινά η τουρκική συμβολή θα μπορούσε να είναι χρήσιμη στις κινεζικές φιλοδοξίες.

Σύμφωνα με αυτά: Ο «Μέσος Διάδρομος» είναι πολύ πιο οικονομική και πιο γρήγορη επιλογή από τον «Βόρειο Διάδρομο», δηλαδή τη ρωσική σιδηροδρομική σύνδεση που διασχίζει τη Σιβηρία και έως τώρα είναι η βασικότερη χερσαία σύνδεση Ανατολής και Δύσης. Ο «Μέσος Διάδρομος» είναι 2.000 χιλιόμετρα συντομότερος, ενώ το ταξίδι γίνεται σε πιο πρόσφορες κλιματολογικές συνθήκες.

Το κείμενο του τουρκικού ΥΠΕΞ αναφέρει ότι το 96% των περίπου 10 εκατομμυρίων κοντέινερς, που σε ένα χρόνο μεταφέρονται από την Κίνα στην Ευρώπη, «ταξιδεύουν» μέσω θάλασσας και μόνο το 4% μεταφέρεται μέσω του Υπερσιβηρικού (του «Βόρειου Διαδρόμου»), γιατί η θαλάσσια διαδρομή συμφέρει περισσότερο. Ωστόσο - σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία του τουρκικού ΥΠΕΞ - ο «Μέσος Διάδρομος» θα μπορούσε να μειώσει στο 1/3 τη διάρκεια της θαλάσσιας αυτής μετακίνησης. Επιπλέον, ο «Μέσος Διάδρομος» πολλαπλασιάζει τις δυνατότητες για τη μεταφορά εμπορευμάτων μέσα και από την αξιοποίηση των «λιμενικών συνδέσεων» της Τουρκίας, ανοίγοντας νέους διαύλους προς το νότο, δηλαδή τη Μέση Ανατολή, τη Βόρεια Αφρική και τη Μεσόγειο.

Κινεζικά «πλοκάμια» στην Τουρκία

Ανεξάρτητα από το πόσο ισχύουν τα πλεονεκτήματα που η Αγκυρα διαφημίζει ότι προσφέρει η συνεργασία μαζί της, ήδη, μια σειρά σημαντικές επενδύσεις στην Τουρκία κρύβουν από πίσω τους κινεζικά κεφάλαια.

Πρόσφατα, ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας Φ. Ντονμέζ περηφανευόταν ότι «ποτέ δεν θα οπισθοχωρήσουμε από την υπεράσπιση των δικαιωμάτων μας, ούτε στην Ανατολική Μεσόγειο ούτε σε οποιοδήποτε άλλο σχέδιο στου οποίου την ορθότητα πιστεύουμε», κατά τη διάρκεια εγκαινίων έργων επέκτασης μεγάλου σταθμού αποθήκευσης φυσικού αερίου στην κεντρική επαρχία Ακσαράι, που προχωρά σύμπραξη της τουρκικής πετρελαϊκής εταιρείας «Botas» και της κινεζικής «Camc Engineering».

Η Camc είναι θυγατρική του κινεζικού ομίλου «China National Machinery Industry Corporation» (SINOMACH), που δραστηριοποιείται στην κατασκευή υποδομών σε «ανερχόμενους» τομείς που συνδέονται με την προώθηση των εναλλακτικών μορφών Ενέργειας, όπως σταθμούς παραγωγής υδροηλεκτρικής ενέργειας κ.τ.λ. που έχει επενδύσεις σε Ασία, Αφρική, Ευρώπη, Νότια Αμερική και φυσικά Κίνα.

Αναλυτικό δημοσίευμα της εφημερίδας «Σαμπάχ» στις 23 Απρίλη σημείωνε ότι σήμερα στην Τουρκία επιχειρούν πάνω από 1.000 εταιρείες, με προτεραιότητα τους τομείς της Ενέργειας, του Τουρισμού, τα Lοgistics, τα Ηλεκτρονικά κ.τ.λ. Με δεδομένη και τη «δίψα» της Τουρκίας να προσελκύσει ξένες επενδύσεις μήπως έτσι αντιμετωπίσει καλύτερα τα μεγάλα προβλήματα στην οικονομία της, η Αγκυρα προσπαθεί να διευρύνει τα περιθώρια δράσης για τα κινεζικά μονοπώλια. Μεταξύ άλλων, οι δύο πλευρές διαπραγματεύονται ακόμα για την κατασκευή τρίτου σταθμού παραγωγής πυρηνικής ενέργειας στην Τουρκία. Το θέμα είχε συζητήσει σε επίσκεψή του στην Κίνα και ο (τότε υπουργός Ενέργειας, σήμερα υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών) Μπεράτ Αλμπαϊράκ, σε επαφές του με πρωτοκλασάτα στελέχη των κολοσσών SPIC και SNPTC.

Το δημοσίευμα παρέθετε γνώμες διαφόρων αναλυτών ότι «η Κίνα μπορεί να χρησιμοποιήσει την Τουρκία ως σημαντική βάση» για την υλοποίηση ευρύτερων επενδυτικών επιδιώξεων, καθώς «η Τουρκία διαθέτει σημαντική εμπειρία βιομηχανικής παραγωγής», ξεχωρίζοντας μάλιστα «μια αξιοσημείωτη ανταλλαγή (σ.σ. ενδιαφέροντος για κοινές επενδύσεις), ειδικά στον τομέα του εξοπλισμού για την παραγωγή ηλιακής ενέργειας» αλλά και άλλων τομέων που αφορούν την προώθηση «εναλλακτικών μορφών Ενέργειας», που πλέον κερδίζουν έδαφος, στο πλαίσιο και ευρύτερων ανακατατάξεων που προωθούνται στο όνομα της «υπεράσπισης του περιβάλλοντος» και της «αντικατάστασης συμβατικών μορφών Ενέργειας».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ