Τετάρτη 3 Ιούλη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΝΕΟΛΑΙΑ
ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Συνέχιση και επέκταση της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής

Πιάνοντας το νήμα από τα όσα έχει φέρει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, το πρόγραμμα της ΝΔ για την Παιδεία στηρίζεται στις λέξεις - κλειδιά «αυτονομία» και «επιχειρηματικότητα»

INTIME NEWS

Πιάνοντας το νήμα από τα όσα έχει φέρει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, το πρόγραμμα της ΝΔ για την Παιδεία στηρίζεται στις λέξεις - κλειδιά «αυτονομία» και «επιχειρηματικότητα»
Με βασική προτεραιότητα την ευθυγράμμιση της Εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες με την καπιταλιστική ανάκαμψη και μπόλικα συνθήματα για αντιμετώπιση της κατάστασης που από κοινού ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ δημιούργησαν για τις λαϊκές οικογένειες, απευθύνει η ΝΔ την πρότασή της για την Παιδεία.

Μία πρόταση που βασίζεται στις στρατηγικές κατευθύνσεις της ΕΕ, αλλά και στις εξελίξεις που έχει ήδη φροντίσει να δρομολογήσει η διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Η οποία, παρότι αξιοποιεί τις χωρίς περιστροφές θέσεις της ΝΔ για να εμφανίσει αριστερό προφίλ, στην πραγματικότητα είναι αυτή που «ξελάσπωσε» την πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων και προώθησε μια σειρά μέτρα σε όλες τις βαθμίδες, τα οποία αποτελούν εφαρμογή του πυρήνα της αστικής στρατηγικής στην Εκπαίδευση. Χτίζοντας λοιπόν πάνω στο αντιλαϊκό αντιεκπαιδευτικό πλαίσιο των τελευταίων χρόνων, η ΝΔ απευθύνει μία πρόταση που χαρακτηρίζεται από ακόμα πιο στενή σύνδεση της Εκπαίδευσης με την αγορά, ενίσχυση της επιχειρηματικής λειτουργίας των ιδρυμάτων και των ταξικών φραγμών.

«Ισότιμη πρόσβαση» σε διαφοροποιημένα σχολεία

Σε ό,τι αφορά το σχολείο, στο πρόγραμμα που παρουσίασε τον περασμένο Νοέμβρη η ΝΔ, περιγράφει μία Εκπαίδευση υποταγμένη στις ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου σε δεξιότητες, κάνοντας λόγο ειδικότερα για καλλιέργεια ήπιων (δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, επίλυση προβλημάτων, ομαδική δουλειά) και ψηφιακών δεξιοτήτων (χρήση υπολογιστών, ψηφιακή επικοινωνία, ασφαλής χρήση διαδικτύου), με στόχο «τη βέλτιστη αξιοποίηση της γνώσης και τη βελτίωση της προσαρμοστικότητας των νέων σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον». Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει υιοθετήσει τα παραπάνω που είναι κατευθύνσεις της ΕΕ, προκρίνοντας το μοντέλο που οδηγεί σε μία γνώση αναλώσιμη που δεν βασίζεται σε επιστημονικό υπόβαθρο.

Στο ίδιο πλαίσιο της αντιστοίχισης του περιεχομένου με τη στρατηγική της αγοράς, μιλά για νέο πρόγραμμα σπουδών με νέες εκπαιδευτικές θεματικές, μεταξύ των οποίων - φυσικά - η επιχειρηματικότητα. Στην ενότητα δε που αφορά τον σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό, περιλαμβάνει την «εισαγωγή του θεσμού της "άσκησης" σε επιχειρήσεις ώστε οι μαθητές να εξοικειώνονται με την πραγματική οικονομία και να επιλέξουν το αντικείμενο σπουδών τους με μεγαλύτερη σιγουριά».

Συνέχιση των ελλείψεων και της αδιοριστίας

Με τις ελλείψεις να παραμένουν τεράστιες από τα χρόνια της αδιοριστίας και μακριά από τις πραγματικές σύγχρονες ανάγκες της Εκπαίδευσης, οι διορισμοί αποτελούν ένα ακόμα σημείο τριβής μεταξύ ΝΔ και κυβέρνησης και προεκλογικά. Η ΝΔ κάνει λόγο για προγραμματισμό προσλήψεων μόνιμων εκπαιδευτικών στο πλαίσιο των δημοσιονομικών δυνατοτήτων, ο δε ΣΥΡΙΖΑ την κατηγορεί ότι θέλει αναλογία 1 προς 5. Η πραγματικότητα βέβαια είναι ότι στα χρόνια των μνημονίων τους αποχώρησαν από τα σχολεία 35.000 εκπαιδευτικοί με πραγματική αναλογία προσλήψεων - αποχωρήσεων 1:77.

Σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο και τη δομή του σχολείου, αναπαράγοντας τη φρασεολογία που ουσιαστικά χρωματίζει με αρνητική χροιά την ευθύνη της πολιτείας για την εξασφάλιση ισότιμης παροχής εκπαίδευσης, η ΝΔ μιλά κατά καιρούς για «απελευθέρωση του σχολείου από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του υπουργείου». Θέτει το ζήτημα της αποκεντρωμένης και «αυτόνομης» σχολικής μονάδας, που θα πρέπει ουσιαστικά να τα βγάζει πέρα μόνη της, κάτι άλλωστε που αποτέλεσε ένα από τα προϊόντα του διαλόγου που πραγματοποιήθηκε για την Παιδεία από το ξεκίνημα της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ. Η ΝΔ κάνει μεταξύ άλλων λόγο για δημιουργία ενός νέου ολιγομελούς οργάνου υποστήριξης για την καθημερινή λειτουργία του σχολείου και τη «διαχείριση πρόσθετων πόρων επιπλέον της κρατικής χρηματοδότησης»...

Για την άλλη διάσταση που έχει η αποκέντρωση και αυτονομία, αυτή του περιεχομένου του σχολείου, μιλά για «μεγαλύτερη ελευθερία να εμπλουτίζει τον τρόπο και τα μέσα διδασκαλίας και να διαμορφώνει εκπαιδευτικές δραστηριότητες με βάση τις ανάγκες των μαθητών και της κάθε περιοχής» από πλευράς του εκπαιδευτικού. Περιγράφοντας ουσιαστικά την κατάργηση του δικαιώματος όλων των παιδιών, ανεξάρτητα αν ζουν σε πολυτελείς συνοικίες ή σε φτωχογειτονιές, να παίρνουν την ίδια μόρφωση, φέρνει την όξυνση των ταξικών φραγμών και την εξάρτηση σχολείων από επιχειρήσεις, κάτι που επιβεβαιώνει αδιαμφισβήτητα και η διεθνής εμπειρία.

Συνταγή που διατηρεί τους φραγμούς στη συνέχιση της μόρφωσης και χτυπάει ακόμα περισσότερο το μορφωτικό ρόλο του σχολείου, αποτελεί η πρόταση για το σύστημα εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Εξελίσσοντας το μοντέλο του σχολείου - εξεταστικού κέντρου, η ΝΔ κάνει λόγο για εισαγωγή με εθνικό απολυτήριο που θα προκύπτει από τη διαβαθμισμένη συμμετοχή και των τριών τάξεων του Λυκείου στον τελικό βαθμό, αλλά και για επαναφορά της «τράπεζας θεμάτων», η καθιέρωση της οποίας ξεσήκωσε τεράστιες αντιδράσεις, καθώς τυποποιεί τη γνώση.

Αναπαράγοντας τις Οδηγίες ΕΕ, ΟΟΣΑ, μεγάλου κεφαλαίου, η ΝΔ αναφέρεται στην επαγγελματική εκπαίδευση, έναν τομέα στον οποίο η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ επέδειξε μεγάλο ζήλο με μια σειρά μέτρα και μηχανισμούς που προωθούν αποτελεσματικότερα τη σύνδεση με την «αγορά», με ακόμα πιο αποφασιστική προώθηση και γενίκευση μέτρων όπως αυτό της μαθητείας. Η ΝΔ, πατώντας σε αυτά τα δεδομένα, κάνει λόγο για «συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στο σχεδιασμό», «ενεργό ρόλο των εκπροσώπων της τοπικής κοινωνίας» κ.λπ., ενώ για τη μεταλυκειακή ΕΕΚ προτείνεται ίδρυση «ζώνης επιχειρηματικότητας και καινοτομίας», «εκπαιδευτές από την αγορά εργασίας», μαθητεία και άλλα μέτρα στην ίδια κατεύθυνση.

Υποταγμένα στην αγορά αλλά κατά τ' άλλα... «πραγματικά αυτόνομα»

Το πρόγραμμα της ΝΔ περιλαμβάνει ψήφιση νέου νόμου - πλαισίου για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Από τους βασικούς άξονές του είναι «προγράμματα σπουδών χωρίς τον ασφυκτικό έλεγχο του υπουργείου Παιδείας», «διασφάλιση ποιότητας» και «αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα», που θα επεκτείνεται και σε ζητήματα εξωστρέφειας των ιδρυμάτων, επιδόσεων των φοιτητών και σύνδεσης με την αγορά εργασίας. Ουσιαστικά, δηλαδή, υπόσχεται και εδώ ότι θα συνεχίσει στην πεπατημένη της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Επίσης, μιλώντας για σύνδεση της χρηματοδότησης με την «αξιολόγηση», η ΝΔ επαναφέρει μια παλιά συζήτηση, σε προηγούμενες φάσεις της οποίας ξιφουλκούσε με τον ΣΥΡΙΖΑ για το αν αυτή θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα (δηλαδή περικοπές σε περίπτωση χαμηλής αξιολόγησης) ή βοηθητικό (δηλαδή αυξήσεις για να βελτιωθούν οι επιδόσεις των υστερούντων ιδρυμάτων), προεξοφλώντας ότι η κρατική χρηματοδότηση θα εξακολουθήσει να μην επαρκεί για τις ανάγκες των ιδρυμάτων.

Η ΝΔ επαναλαμβάνει τη θέση περί κατάργησης του ασύλου, με πρόσχημα την παραβατικότητα. Πραγματική της έγνοια ωστόσο, πέρα από το συμβολικό επίπεδο, είναι η ενίσχυση της καταστολής των αγώνων. Την ίδια ώρα, όμως, υπόσχεται άσυλο στις επιχειρήσεις, καθώς «τα Ανώτατα Ιδρύματα διασυνδέονται με την αγορά και την επιχειρηματικότητα». Ετσι, η ΝΔ μιλάει για «δυνατότητα κατάρτισης συμβάσεων μεταφοράς τεχνογνωσίας μεταξύ πανεπιστημίων και ιδιωτικών φορέων, για τη διάχυση της νέας γνώσης και των ερευνητικών αποτελεσμάτων στην πραγματική οικονομία», «αξιοποίηση από τα ιδρύματα εσόδων από επιχειρήσεις έντασης γνώσης και κοινών ερευνητικών δραστηριοτήτων με ιδιωτικούς φορείς», «διάδραση των ιδρυμάτων με επιχειρήσεις για τη μεγαλύτερη σύνδεση με τον αναπτυξιακό τομέα της οικονομίας», «ταχύρρυθμα προγράμματα κατάρτισης και επανειδίκευσης με πιστοποίηση τις ανάγκες της αγοράς εργασίας» κ.ο.κ., κάνοντας σχεδόν «copy - paste» από νομοθετήματα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Ολα στη μέγκενη της αύξησης της κερδοφορίας και της ανταγωνιστικότητας των μεγάλων επιχειρήσεων, λοιπόν, για να γίνει η νέα γνώση που παράγεται, εμπορικά προϊόντα και μέθοδοι παραγωγής.

Αυτή είναι η πρόταση της ΝΔ στο λαό, του οποίου οι ανάγκες είναι ανικανοποίητες, που θα μπορούσε να δει πραγματική ικανοποίησή τους σε όλους τους τομείς από μία πολιτική που θα υποτάξει την επιστήμη στις διευρυμένες ανάγκες του. Αντί αυτού, η ΝΔ υπόσχεται να συνεχίσει στο δρόμο που βάδισαν ο ΣΥΡΙΖΑ και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, για μια Ανώτατη Εκπαίδευση πιο προσανατολισμένη στις ανάγκες του κεφαλαίου.

Με τη γνωστή της θέση για ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, τέλος, η ΝΔ δίνει εμφατικά χρώμα στην αντίληψή της για την Παιδεία ως εμπόρευμα και την ένταση των ταξικών φραγμών, επιδιδόμενη ταυτόχρονα σε εμπόριο ελπίδας στο όνομα της αναζήτησης καλύτερης προοπτικής για οικογένειες που θέλουν να σπουδάσουν τα παιδιά τους.

Στην πράξη, βέβαια, όσα μένει να κάνει η ΝΔ είναι πολύ λίγα στην κατεύθυνση αυτή, αφού η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, παίρνοντας τη σκυτάλη από τους προκατόχους της, έχει ήδη διανύσει πολλά χιλιόμετρα στην κατεύθυνση ουσιαστικής υπονόμευσης του άρθρου 16.


Μ. Κ.


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org