ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 7 Ιούλη 2016
Σελ. /24
«Κινητός κινηματογράφος» στην Πάτρα

Σκηνή από την ταινία, «Το αρνάκι»
Σκηνή από την ταινία, «Το αρνάκι»
«Κινητός Κινηματογράφος», μια από τις παράλληλες εκδηλώσεις του Διεθνούς Φεστιβάλ της Πάτρας, που απλώνεται από τον Ιούλη μέχρι το Σεπτέμβρη... Μια δωρεάν δράση για το λαό της Πάτρας που εκτυλίσσεται σε δύο άξονες: Στην Πλαζ και σε πολλές γειτονιές μέσα στην πόλη (Προσφυγικά, Νότιο Πάρκο, Ρίο, Βραχνέικα, Κρήνη κ.ά.).

Χτες πραγματοποιήθηκε συνέντευξη Τύπου από τον πρόεδρο του Πολιτιστικού Οργανισμού Βασίλη Θωμόπουλο και τον Πατρινό κινηματογραφιστή, υπεύθυνο για το πρόγραμμα και την υλοποίηση της ενότητας, Νίκο Καββαδία.

Ο Β. Θωμόπουλος επεσήμανε ότι πρόκειται για μια δράση, που «δίνει τη δυνατότητα πλατιά στο λαό να συνδυάσει την καλοκαιρινή του αναψυχή με υψηλού επιπέδου κινηματογραφικές προβολές».

Αναφερόμενος στο σκεπτικό, πάνω στο οποίο βασίστηκε η δημιουργία της ενότητας, σημείωσε πως «η Πάτρα είναι από τις λίγες μεγάλες πόλεις που δεν είχαν δημοτικό κινηματογράφο, ενώ, παρά τις κατά καιρούς ανακοινώσεις, οι προηγούμενες δημοτικές αρχές δεν είχαν υλοποιήσει αντίστοιχη δράση. Πιστεύουμε ότι είναι μια δράση που έλειπε και θα δώσει αισθητική απόλαυση, αλλά και τροφή για σκέψη στο λαό της Πάτρας. Το περιεχόμενο των ταινιών αποπνέει την πρόοδο, τον κοινωνικό προβληματισμό, τις ανθρώπινες αξίες της αλληλεγγύης και της φιλίας, την αγάπη για τη φύση. Βρίσκεται στους αντίποδες του εμπορικού υπερθεάματος, της μιζέριας και της ανακύκλωσης των νευρώσεων, τις σάπιες αξίες του συστήματος. Υπεύθυνος είναι ο γνωστός πατρινός κινηματογραφιστής Νίκος Καββαδίας, γνωστός και ως "γυμνός οφθαλμός"».

Πρόγραμμα προβολών Ιούλη

Παρασκευή, 8 Ιούλη, στην Πλαζ: «Δημοκρατία σε μαύρο και λευκό» του Pedro Asbeg (Βραζιλία, 2014, ντοκιμαντέρ).

Αρχές του '82 και για δεκαοκτώ ολόκληρα χρόνια στην Μπραζίλια όλα τα σκιάζει και τα πλακώνει η δικτατορία... Ο Βραζιλιάνος Σόκρατες, ένας από τους μεγαλύτερους μεσοεπιθετικούς του παγκόσμιου ποδοσφαίρου και οι συμπαίκτες του, στην «ομάδα του Λαού», την Κορίνθιανς αντιδρούν. Στήνουν την... «Κορινθιακή Δημοκρατία» τους «και την εφαρμόζουν μέσα κι έξω από τα γήπεδα».

Θα γράψουν στις φανέλες τους «Κορινθιακή Δημοκρατία» και «Ψηφίστε στις 15», δίνοντας κουράγιο στο λαό να νικήσει το φόβο του και να πάει στις κάλπες.

Δευτέρα, 11 Ιούλη, στο Αρσάκειο: «Fragmenta (Αποσπάσματα)» του Ηλία Χαρίση (Ελλάδα, 2016, μικρού μήκους).

Μια γυναίκα έχει ένα σοβαρό ατύχημα με το ποδήλατό της και μεταφέρεται εσπευσμένα στο νοσοκομείο. Μέσα από μια αλληλουχία παραισθήσεων επέρχεται η πάλη των συναισθημάτων και των επιθυμιών, η πάλη της ζωής με το θάνατο. Η ταινία έχει ως θέμα το ζήτημα της κακοποίησης εναντίον των γυναικών και δημιουργήθηκε από μια ομάδα Πατρινών και μη καλλιτεχνών που εκφράζουν τους κοινωνικούς προβληματισμούς τους μέσω της δημιουργίας (υποκριτική, μουσική, εικαστικά κ.λπ.).

«Το αρνάκι» του Kutlug Ataman (Tουρκία / Γερμανία, 2014, μυθοπλασία).

Ο μικρός Μερτ ζει με την οικογένειά του σ' ένα πάμφτωχο χωριό της Ανατολίας: Τα χαμόσπιτα της κοινότητας μοιάζουν με κόκκους από χώμα μέσα στο συναρπαστικό τοπίο της στέπας με τις πηγές που αναβλύζουν, περικυκλωμένη από προστατευτικά, χιονισμένα βουνά. Ο Μερτ σε λίγες μέρες θα κάνει την περιτομή του, σύμφωνα με την παράδοση του χωριού. Το έθιμο θέλει η οικογένεια του αγοριού να παραθέσει μια μεγάλη γιορτή και να σφάξει προς τιμήν του ένα αρνάκι. Μόνο που η οικογένεια του Μερτ είναι πολύ φτωχή για να το αγοράσει...

Βραβεύτηκε ως καλύτερη ταινία στο Φεστιβάλ της Αντάλια και παρουσιάστηκε στο 55ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στις «Ματιές στα Βαλκάνια».

Σάββατο, 16 Ιούλη, στην Πλαζ: «Ο πρίγκιπας των πετραδιών» του Michel Ocelot (μικρού μήκους, Γαλλία, 1992, κινούμενο σχέδιο).

Η τελευταία ταινία του Michel Ocelot, πριν κερδίσει την παγκόσμια αναγνώριση το 1998 με το αριστουργηματικό «Ο Κιρικού και η Μάγισσα».

Οπως λέει και ο ίδιος «σε αυτό το παραμύθι η έμπνευσή μου έρχεται από την Ανατολή και λατρεύω να συνυπάρχω με Πρίγκιπες, Πριγκίπισσες, Σουλτάνους, τουρμπάνια, παλάτια, ερήμους, πολύτιμα πετράδια, αετούς. Κι όλα αυτά μπολιασμένα με το Μίσος και την Αγάπη».

«Τα παραμύθια της νύχτας» του Michel Ocelot (Γαλλία, 2011, κινούμενο σχέδιο / Τεχνική θεάτρου Σκιών).

Κάθε νύχτα, ένα αγόρι, ένα κορίτσι κι ένας ηλικιωμένος τεχνικός συναντιούνται σ' έναν κλειστό και εγκαταλειμμένο κινηματογράφο. Αυτό το παλιό παλάτι των κινουμένων εικόνων κρύβει ένα μυστικό. Καθώς λένε οι φήμες, ο κινηματογράφος είναι ένας μαγικός τόπος...

Δευτέρα, 18 Ιούλη, στην Πλατεία Ελευθερίας: «Πραγματικές Αλήθειες» του Nicolas Gil Lavedra (Αργεντινή, 2011, μυθοπλασία).

Οι αγνοούμενοι της αργεντίνικης δικτατορίας και η αρπαγή των παιδιών τους είναι μια πληγή, που δεν θα «κλείσει» ποτέ. Ο 33χρονος σκηνοθέτης της Νικολάς Χιλ Λαβέρδα διηγείται την ιστορία της Εστέλα ντε Καρλότο, που από μια διευθύντρια σχολείου μεταμορφώθηκε σε σύμβολο αντίστασης, ως μια από τις «Γιαγιάδες της πλατείας Μαΐου». Η Εστέλα μοίραζε το χρόνο της ανάμεσα στην οικογένειά της και τη δουλειά της και ζούσε εντελώς απομακρυσμένη από κάθε πολιτική δραστηριότητα. Δεν ίσχυε, όμως, το ίδιο για την κόρη της Λάουρα, η οποία συλλαμβάνεται, ενώ είναι έγκυος... Οι στρατιωτικοί θα απαγάγουν την Λάουρα, θα την κρατήσουν στη ζωή μέχρι να γεννήσει και στη συνέχεια θα την σκοτώσουν, δίνοντας το μωρό για υιοθεσία. Η ταινία, ισορροπώντας ανάμεσα στη μυθοπλασία και στο ντοκιμαντέρ καταγράφει τον πόνο, αλλά και τον αγώνα της Εστέλα και των υπολοίπων «Γιαγιάδων της Πλατείας Μαΐου».

Παρασκευή, 22 Ιούλη, στην Πλαζ: Τα παιδιά του φεγγαριού της Manuela Stacke (Γερμανία, 2006, μυθοπλασία / κινούμενο σχέδιο).

Ο 6χρονος Πολ πάσχει από καρκίνο του δέρματος και πρέπει να αποφεύγει τον ήλιο. Ετσι μένει συνεχώς μέσα στο σπίτι και βγαίνει μόνο τη νύχτα. Μόνη του συντροφιά η 12χρονη αδελφή του Λίσα, που σκαρφίζεται ένα παραμύθι για να εξηγήσει στον αδελφό της τη δύσκολη κατάστασή του.

Του λέει, λοιπόν, ότι είναι ένας αστροναύτης, που το διαστημόπλοιό του χάθηκε χιλιάδες έτη φωτός μακριά από τον πλανήτη του και βρέθηκε τυχαία στη Γη. Του υπόσχεται, μάλιστα, ότι θα τον βοηθήσει να επισκευάσουν το διαστημόπλοιό του, ώστε να επιστρέψει σύντομα στον πλανήτη του...

Δευτέρα, 25 Ιούλη, στο Νότιο Πάρκο: «Brooklyn» του Pascal Tessaud (Γαλλία, 2014, μυθοπλασία).

Η Κοραλί, 22χρονη Ελβετίδα ράπερ, που εμφανίζεται με το όνομα «Brooklyn», αφήνει πίσω τη χώρα της, για να εγκατασταθεί στο Παρίσι. Μένει στο σπίτι μιας συνταξιούχου, της Οντέτ, βρίσκει δουλειά σε έναν μουσικό σύλλογο στα παρισινά προάστια...

Η ταινία παρουσιάζεται στο Φεστιβάλ των Καννών το 2014, στο πρόγραμμα της Ενωσης για τη Διανομή του Ανεξάρτητου Κινηματογράφου, καθώς και σε 40 διεθνή φεστιβάλ.

Σάββατο, 30 Ιούλη, στην Πλάζ: «Το αρνάκι»


ΤΟΜ ΤΙΚΒΕΡ
Ενα ολόγραμμα για τον βασιλιά

Το μυθιστόρημα του Ντέιβ Ενγκερς είναι μια ιστορία για έναν πλήρως ηττημένο μεσήλικα από την Αμερική, που βρίσκεται στη Σαουδική Αραβία για να εκπληρώσει ένα βαθύ του παλιό αμερικανικό όνειρο και να σωθεί οικονομικά.

Η ταινία του Τίκβερ, παράδοξη και τόσο αληθινή, σώζεται από τον Τομ Χανκς, που υποδύεται τον Αμερικάνο σε ξένη χώρα, με όλη του τη γοητεία και τις ενοχές. Η αφήγηση του Τίκβερ κάπου αιχμαλωτίζει, ενώ καυτηριάζει σε δεύτερο επίπεδο τον οικονομικό ξεπεσμό της δυτικής νοοτροπίας, που απλώνει τα πλοκάμια της μέχρι την έρημο της Μέσης Ανατολής.

Η ιστορία κωμικοτραγική, φτερουγίζει χορεύοντας στον άνεμο της ερήμου σαν τη γραβάτα του Αλαν Κλέι, ίδια το κίτρινο κασκόλ του Μικρού Πρίγκιπα. Ο Αλαν στέκεται ορθός κάπου έξω από το Ντουμπάι, σε μια προβαλλόμενη πόλη, σε μια οφθαλμαπάτη...

Η αποστολή του τεχνικού Κλέι είναι να καταφέρει να πουλήσει ένα σύστημα διασκέψεων με ολογράμματα στο μονάρχη της Σαουδικής Αραβίας. Κατ' αυτόν τον τρόπο θα σωθεί η καριέρα του, οι πανεπιστημιακές σπουδές της κόρης του και άλλα πολλά.

Η ζωή του Κλέι βρίσκεται σε κίνδυνο, τα πάντα όμως μοιάζουν δυνατά στη χώρα που βρέθηκε. Τα λευκά κοστούμια των σεΐχηδων, όπως και τα παλαιστινιακά μαντήλια, μοιάζουν καθαρά και τραγανά, δεν στέλνουν τα συνήθη πολεμικά σημάδια. Τα έντονα τιρκουάζ νερά γλείφουν την ονειρεμένη άμμο της ερήμου. Απαξάπαντες δε μιλούν αγγλικά Οξφόρδης.

Ωστόσο, δεν συμβαίνει τίποτα σε αυτήν την ταινία, ανομοιόμορφη διασταύρωση από κωμωδίες του '80. Οι καλοαρθρωμένες φράσεις του φροντισμένου γραμματέα διαχέουν μόνο παραπληροφόρηση. Και ο βασιλιάς πάντα βρίσκεται στο δρόμο, αλλά ποτέ δεν φτάνει.

Με τους: Τομ Χανκς, Σαρίτα Σαουντάρι κ.ά.

Παραγωγή: «A hologram for the King», ΗΠΑ (2016)



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ