Το πρώτο τεύχος των «Τετραδίων Πολιτισμού», του περιοδικού του ΥΠΠΟ, η έκδοση του οποίου αναγγέλθηκε τον περασμένο Γενάρη, ενώ η πρώτη θεματική «συζήτηση» για τα οικονομικά του Πολιτισμού πραγματοποιήθηκε το Φλεβάρη, παρουσίασε χτες ο υπουργός Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκης.
Οπως είχε γράψει ο «Ρ», το περιοδικό εντάσσεται στο αντιδραστικό ιδεολογικό - προπαγανδιστικό οπλοστάσιο του κράτους για «εμπέδωση», από το λαό και τη διανόηση, των σχεδίων του κεφαλαίου για τον πολιτισμό. Στους στόχους, όπως διατυπώθηκαν τότε, περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, «η ενεργοποίηση, κινητοποίηση και αξιοποίηση προσωπικοτήτων των γραμμάτων και τεχνών, μέσω ανοιχτών συζητήσεων και διαλόγου» και «η ανάδειξη ζητημάτων που θα καθορίσουν σε σημαντικό βαθμό την πολιτιστική ατζέντα», από την ΕΕ και το κράτος, φυσικά.
Στο προλογικό σημείωμα του υπουργού, τα πράγματα προχωρούν παραπέρα, αφού σημειώνεται ότι στους στόχους είναι «η δημόσια κατάθεση προβληματισμού, ιδεών και απόψεων για την ανασύνθεση και επαναδιαπίστευση μιας νέας αυτοδύναμης ιδεολογίας για τον ελληνικό πολιτισμό, στη χώρα μας και στο εξωτερικό» (σ.σ. οι υπογραμμίσεις δικές μας)! Αυτό το υπερφίαλο ύφος λειτουργεί παραπλανητικά για εκείνο το τμήμα της διανόησης που... διατίθεται να παραπλανηθεί, αφού τα παραπάνω σημαίνουν ουσιαστικά την «ανασύνθεση» και «επαναδιαπίστευση» της κυρίαρχης ιδεολογίας μπροστά στις απαιτήσεις του κεφαλαίου για πλήρη υπαγωγή του πολιτισμού στη στρατηγική της Λισαβόνας.
Η διαπίστωση αυτή ενισχύεται από τη θεματολογία και το περιεχόμενο του τεύχους, κυρίως στην ενότητα «Μεγεθύνσεις», όπου παρουσιάζεται η «συζήτηση» του Φλεβάρη για τα οικονομικά του πολιτισμού. Εκεί διαβάζουμε ότι «ο πολιτισμός αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης (...)» (Ελένη Λούρη - Δενδρινού, διευθύντρια του οικονομικού γραφείου του πρωθυπουργού), το «πολιτιστικό κεφάλαιο» είναι «η νέα βάση του πλούτου» (Θ. Κυριαζίδης, προϊστάμενος μελετών Ταμείου Εγγύησης Καταθέσεων), «δημιουργία ενός υγιούς περιβάλλοντος ανάπτυξης του επιχειρηματικού κλάδου ηλεκτρονικού πολιτισμικού περιεχομένου (...)» (Γ. Λουκίδης, πανεπιστημιακός), «ο κοινωνικός ρόλος των επιχειρήσεων και η πολιτιστική χορηγία» (Ο. Κυριακόπουλος, πρώην πρόεδρος ΣΕΒ, νυν της Λυρικής Σκηνής), «συνεργασία» δημόσιου και ιδιωτικού τομέα κλπ.
Σημαντικό κομμάτι της φετινής διοργάνωσης αποτελούν οι παράλληλες εκδηλώσεις, που ξεδιπλώνονται στην πόλη. Περιλαμβάνουν: μουσική, χορό, κινηματογράφο, διαλέξεις και πολλές εκπλήξεις. Στα σεμινάρια χορού, που αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του Φεστιβάλ, φέτος θα διδάξει ο Φρέι Φάουστ.
ICON |
Το πλήθος ήταν τόσο που δεν μπόρεσε να μπει μέσα στην εκκλησία, ώστε να τον αποχαιρετήσει από μέρους της διοίκησης του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, η πρόεδρός του, Λίλα Καφαντάρη, η οποία τόνισε: «Ο θάνατος του Σωτήρη Μουστάκα κόστισε πολύ σε όλους μας, γιατί ήταν και πολύ αγαπητός σε όλους μας».
Η έκθεση (επιμέλεια της Δρ. Δήμητρας Τσαγκάρη) χωρίζεται σε ενότητες. Στην αρχή παρουσιάζονται τα μέσα συναλλαγής στην προκερματική περίοδο (τάλαντοι, οβελοί) και ακολουθεί η εφεύρεση του νομίσματος, ο διμεταλλισμός και τα πρώτα νομίσματα του ελλαδικού χώρου. Στη συνέχεια παρουσιάζονται ο τρόπος κατασκευής των αρχαίων νομισμάτων, η εικονογραφία τους και νομίσματα που φέρουν υπογραφές χαρακτών. Ακολουθούν αρχαία νομίσματα - απομιμήσεις ελληνικών νομισμάτων. Η έκθεση κλείνει με σπάνια νομίσματα (τετράδραχμο του Τιγραίου, οκτάδραχμο του Αλεξάνδρου Α΄ κ.ά.). Την έκθεση συνοδεύει λεύκωμα με κείμενα της Δ. Τσαγκάρη. Ξεναγήσεις για το κοινό: Κάθε Πέμπτη 7μ.μ.
«Η τέχνη της μουσικής επένδυσης - Μουσική του Σταύρου Ξαρχάκου για τον κινηματογράφο» τιτλοφορείται η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Ελληνικής Μουσικής, σε διεύθυνση του συνθέτη, σήμερα (9μμ), στους Βράχους, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Υμηττού. Ο Σταύρος Ξαρχάκος από το 1962 μέχρι σήμερα έγραψε μουσική για 30 ταινίες, ντοκιμαντέρ και σίριαλ. Η μουσική κάθε ταινίας παρουσιάζεται σε νέα επεξεργασία, με μορφή σουίτας. Η συναυλία αφιερώνεται στη μνήμη του Ανδρέα Λεντάκη, για τα 10 χρόνια από το θάνατό του.
Μέσα σε δέμα, βρέθηκε το φόρεμα της Μαρίας Κάλλας, το οποίο είχε κλαπεί στις 25 Μάη, από το χώρο του Μορφωτικού Ινστιτούτου όπου είχε εκτεθεί. Το δέμα με το φόρεμα, το παρέδωσε στην αστυνομία η υπεύθυνη του Ινστιτούτου, το απόγευμα του Σαββάτου.