ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 7 Δεκέμβρη 2002
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΙΑΜΑΧΗ ΓΙΑ ΤΑ ΓΗΡΑΣΜΕΝΑ ΠΛΟΙΑ
Θέση της Ευρωπαϊκής Ενωσης η θέση των εφοπλιστών

Το 2010, όταν δε θα υπάρχουν, τότε θα αρχίσουν να «αποσύρονται» τα πλοία με μονό τοίχωμα

Motion Team

Με νίκη των εφοπλιστών, και ειδικά αυτών που διαθέτουν υπέργηρα φορτηγά πλοία με μονά τοιχώματα, έληξε προς το παρόν χτες η σύγκρουση μεγαλοσυμφερόντων, της οποίας κοινός παρονομαστής είναι το ξέφρενο κυνήγι του υπερκέρδους ανάμεσα στους καπιταλιστές. Εφοπλιστές, που αποτελούν το σκληρό πυρήνα του κεφαλαίου, ναυπηγικές επιχειρήσεις, χαλυβουργικές, ασφαλιστικές και πάει λέγοντας, ο καθένας μέσω των πολιτικών εντολοδόχων του, στο Διευθυντήριο των Βρυξελλών, έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου για την αύξηση των ήδη δυσθεώρητων υπερκερδών τους, με προκάλυμμα τον ...βαρύγδουπο όρο «ποιοτική ναυτιλία».

Αφορμή στάθηκε το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο «Πρεστίζ», ανοιχτά στις ακτές της Ισπανίας. Χτες οι χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης συμφώνησαν να μην απαγορευτεί προς το παρόν η διέλευση των φορτηγών πλοίων με μονά τοιχώματα. Επαναβεβαίωσαν μόνον παλαιότερη απόφασή τους, που αφορά στα υπέργηρα δεξαμενόπλοια τα οποία μεταφέρουν αργό πετρέλαιο. Η σχετική απαγόρευση για τα δεξαμενόπλοια θα τεθεί σε ισχύ από τον επόμενο μήνα. Το σχετικό πακέτο μέτρων θα περιλαμβάνει τη σταδιακή απαγόρευση χρήσης από το 2010 δεξαμενοπλοίων με μονά τοιχώματα, άνω των 15 ετών (με οποιοδήποτε φορτίο).

Παράλληλα, η ΕΕ ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να δημιουργήσει «ζώνες ασφαλείας» στις οποίες θα απαγορεύεται η διέλευση «επικίνδυνων πλοίων» και θα συστήσει ταμείο με αρχικό αποθεματικό ένα δισεκατομμύριο ευρώ, το οποίο θα παρέχει βοήθεια στις περιοχές που αντιμετωπίζουν καταστροφές από πετρελαιοκηλίδες. Τέλος, αποφασίστηκε ότι η λίστα 66 «επικίνδυνων πλοίων» (που ήδη υπάρχει) θα αποκτήσει άμεση ισχύ και θα απαγορεύεται στο εξής η είσοδος των πλοίων αυτών σε λιμάνια της ΕΕ.

Το πλοίο της οικογένειας Αλαφούζου, για το οποίο υποτίθεται πως έγινε όλη η φασαρία, το «Ενάλιος Τιτάν», που μεταφέρει 88.000 τόνους αργού πετρελαίου, θα διέλθει κανονικά ως τράνζιτ από το Γιβραλτάρ με κατεύθυνση τη Σιγκαπούρη.

Η επίσημη έναρξη της διαμάχης για τα πλοία με μονά τοιχώματα έγινε το 1999 όταν το δεξαμενόπλοιο «Ερρικα» γέμισε με πετρέλαιο τα γαλλικά παράλια. Στο χτεσινό συμβούλιο υπουργών Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η Ελλάδα, και για την ακρίβεια η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αρνήθηκε σθεναρά, όπως φαίνεται, να υιοθετήσει προτάσεις, που αφορούν στην απαγόρευση μεταφοράς βαριών πετρελαιοειδών από δεξαμενόπλοια με μονό τοίχωμα, καθώς αυτό σημαίνει πως αυτόματα βγαίνουν εκτός εκατοντάδες πλοία από τον υπερήλικο, άλλωστε, στόλο των Ελλήνων εφοπλιστών. Εξάλλου, όλο το προηγούμενο διάστημα έγιναν μια σειρά από συναντήσεις, μεταξύ της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) και του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Γ. Ανωμερίτη, για να καθοριστεί η στάση του τελευταίου στο χτεσινό συμβούλιο. Προχτές δε η ΕΕΕ με δελτίο Τύπου εξέφρασε μεν τη λύπη της για το ναυάγιο του «Πρεστίζ» και την οικολογική καταστροφή που προκάλεσε, όμως, από την άλλη, αξίωσε το ναυάγιο αυτό να μη δώσει αφορμή για «παροξυσμό νέων εξοντωτικών μέτρων», καθώς θα έχουν πολύ υψηλό κόστος, και ζήτησε την αυστηρή τήρηση των ήδη υπαρχόντων κανονισμών.

Την ίδια στάση κρατάει η ελληνική κυβέρνηση και στην 76η σύνοδο της Επιτροπής Ασφαλείας του ΙΜΟ, που βρίσκεται σε εξέλιξη. Η ελληνική μαζί με την ιαπωνική κυβέρνηση είναι οι μόνες που αντιδρούν στην πρόταση που κατατέθηκε στη σύνοδο για ενισχυτικές παρεμβάσεις στα φορτηγά πλοία τύπου «bulk carriers».

Από την άλλη πλευρά, Ισπανία, Γαλλία, Αγγλία και Δανία, χώρες που, ως γνωστόν, έχουν μεγάλα ναυπηγεία - των οποίων να σημειωθεί ότι οι Ελληνες εφοπλιστές είναι οι καλύτεροι πελάτες τους - μυρίστηκαν το «ψητό» και ασκούν ασφυκτικές πιέσεις προκειμένου να αποφασιστεί άμεσα η ανανέωση συνολικά του παγκόσμιου στόλου.

Βέβαια, όλο αυτό το αλισβερίσι, και μάλιστα στο όνομα της ποιοτικής ναυτιλίας, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Ολος αυτός ο συρφετός, εφοπλιστές, μεγαλοβιομήχανοι, μεγαλοεπιχειρηματίες και οι πολιτικοί τους εκπρόσωποι στην ΕΕ, που τώρα κόπτεται για την ποιότητα στη ναυτιλία, δε θα διστάσει αύριο να σκοτώσει αν αυτό απαιτούν τα συμφέροντά του.

Τα στοιχεία είναι σαφέστατα. Το 1999 με αφορμή το ναυάγιο του «Ερρικα», στην ΕΕ αποφασίστηκε το ημίμετρο της κατασκευής δεξαμενοπλοίων με διπλά τοιχώματα. Ομως, την ίδια στιγμή απέρριψαν την πρόταση των ταξικών δυνάμεων των ναυτεργατών, για την άμεση απόσυρση όλων των παλιών δεξαμενοπλοίων και για ουσιαστικούς ελέγχους, με τη συμμετοχή των ίδιων των εργαζομένων, στα λιμάνια και στα πλοία, αποδυναμώνοντας έτσι την ίδια την απόφαση.

Επίσης, τώρα που η υπόθεση της ανανέωσης στόλου έχει τεθεί, όπως όλα δείχνουν, επί τάπητος αναπτύσσεται αυτόματα νέο πεδίο συγκρούσεων, αυτή τη φορά μεταξύ των βιομηχανιών χάλυβα. Ηδη, σύμφωνα με τα σχετικά δημοσιεύματα, έχουν επιδοθεί σε έναν σκληρό ανταγωνισμό για το ποια από αυτές θα προσφέρει πιο... φτηνό προϊόν, με ό,τι αυτό σημαίνει για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής και του περιβάλλοντος.

ΣΥΝΟΔΟΣ ΚΟΡΥΦΗΣ ΚΟΠΕΓΧΑΓΗΣ
Αγωνιστική απάντηση στις επιλογές του κεφαλαίου

Να μη λείψει κανείς από τα συλλαλητήρια που θα γίνουν στις διάφορες πόλεις της χώρας στις 12 του Δεκέμβρη και νωρίτερα κατά τη διάρκεια της Συνόδου Κορυφής της ΕΕ στην Κοπεγχάγη (12 και 13 Δεκέμβρη) όπου θα δρομολογηθούν νέα αντεργατικά και αντιλαϊκά μέτρα. Θα μπουν στο τραπέζι νέα σχέδια χτυπήματος των εργαζομένων και των λαών.

Οι μαζικοί φορείς εργατών, ΕΒΕ, νεολαίας και άλλοι που συναποτελούν τη «Δράση Θεσσαλονίκη 2003» έχουν ριχτεί με όλες τους τις δυνάμεις για την επιτυχία των συλλαλητηρίων που θα στείλουν μήνυμα αντίθεσης στις βάρβαρες επιλογές του μεγάλου κεφαλαίου μέσω των οποίων προσπαθεί να ξεπεράσει τη διαρκώς οξυνόμενη οικονομική κρίση του καπιταλισμού.

Σύμφωνα με τις αποφάσεις που είχαν ληφθεί μέχρι και την περασμένη Παρασκευή από Επιτροπές της «Δράσης Θεσσαλονίκη 2003» και άλλους φορείς, συλλαλητήρια και συγκεντρώσεις θα γίνουν:

- Στις 12 Δεκέμβρη: Αθήνα (6.30 μ.μ., Προπύλαια), Θεσσαλονίκη (6.30 μ.μ., Αγαλμα Βενιζέλου), Αλεξανδρούπολη (6.30 μ.μ., κεντρική πλατεία), Ξάνθη (6.30 μ.μ., κεντρική πλατεία), Κοζάνη (7 μ.μ., κεντρική πλατεία), Κόρινθος (6.30 μ.μ., Περιβολάκια), Αγρίνιο (6 μ.μ., πλατεία Δημοκρατίας), Χανιά (7.30 μ.μ., πλατεία Δημοτικής Αγοράς). Στα Γιάννενα η Επιτροπή Ειρήνης οργανώνει συζήτηση για το Κυπριακό στις 8.30 μ.μ., (Επιμελητήριο Ιωαννίνων, Αραβαντινού 5). Στη συζήτηση θα συμμετέχει και η «Δράση Θεσσαλονίκη 2003».

- Στις 11 Δεκέμβρη: Πάτρα (6 μ.μ., έξω από το Εργατικό Κέντρο), Λάρισα (7 μ.μ., κεντρική πλατεία). Τη συμμετοχή τους στο παναχαϊκό συλλαλητήριο της Πάτρας αποφάσισαν και η Συντονιστική Επιτροπή Σωματείων και Συνδικαλιστών, η Συντονιστική Επιτροπή Αγροτών Αιγιάλειας και η Επιτροπή Ειρήνης Αιγίου, οι οποίοι έχουν προγραμματίσει προσυγκέντρωση στο Αίγιο (5 μ.μ., στην Εθνική Οδό Αθηνών - Πατρών «Βενζινάδικα»).

- Στις 10 Δεκέμβρη: Πειραιάς (6 μ.μ., πλατεία Κοραή).

  • Σύσκεψη φορέων στο ξενοδοχείο ΓΑΛΑΞΙΑΣ στην Καβάλα θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 9/12 στις 7.30μμ με σκοπό τη συγκρότηση επιτροπής «Θεσσαλονίκη Δράση 2003». Καλούνται όλοι οι φορείς και προσωπικότητες της Καβάλας που αντιτίθενται στην αντιδραστική πολιτική της ΕΕ και του ΝΑΤΟ, να πάρουν μέρος στη σύσκεψη.
Εκδηλώσεις για το Κυπριακό

-- Η Επιτροπή Ειρήνης Κερατσινίου, αύριο Κυριακή 8/12, στις 6 μ.μ., διοργανώνει στο Πολιτιστικό Κέντρο Αμφιάλης «Μελίνα Μερκούρη» (Μπενάκη 70) στο Κερατσίνι, εκδήλωση - συζήτηση με θέμα: «Το σχέδιο Ανάν και η διεκδίκηση μιας πραγματικά δίκαιης και βιώσιμης λύσης για το Κυπριακό». Συμμετέχουν η βουλευτής του ΚΚΕ και δημοσιογράφος Λιάνα Κανέλλη, ο αντισυνταγματάρχης ε.α. Δημήτρης Αλευρομάγειρος και ο δημοσιογράφος Πέτρος Παπακωνσταντίνου.

-- Η Δημοτική Πρωτοβουλία Ζωγράφου διοργανώνει εκδήλωση - συζήτηση, την Τετάρτη 11/12 στις 7 μ.μ., στο Πνευματικό Κέντρο του δήμου (Ανακρέοντος 60) με θέμα: «Σχέδιο Ανάν και δραματικές εξελίξεις στην Κύπρο». Στην εκδήλωση θα παρευρεθούν και θα μιλήσουν: Ο Αντώνης Κακαράς, μέλος της «Κίνησης για την Εθνική Αμυνα». Εκπρόσωπος της ΕΕΔΥΕ. Εκπρόσωποι των κυπριακών οργανώσεων Ελλάδας.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ