ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 6 Γενάρη 2009
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΟΙ ΑΓΡΟΤΕΣ
Πανελλαδική κινητοποίηση στις 12 του Γενάρη

Αγωνιστικό κάλεσμα της ΠΑΣΥ

Ημέρα παναγροτικής πανελλαδικής κινητοποίησης είναι η 12η Γενάρη με τους μικρομεσαίους αγρότες να κατέρχονται ξανά στους δρόμους ενάντια στην αντιαγροτική πολιτική της ΕΕ και των ελληνικών κυβερνήσεων. Μετά τα συλλαλητήρια που πραγματοποίησε το συνεπές αγροτικό κίνημα σε διάφορους νομούς της χώρας από τις αρχές του Δεκέμβρη, η μικρομεσαία αγροτιά με το αγωνιστικό πλαίσιο της Παναγροτικής Αγωνιστικής Συσπείρωσης κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις τους, γνωρίζοντας ότι τη χρονιά που μόλις ήρθε θα κλιμακωθεί και η επίθεση που θα δεχτούν από τους εμποροβιομήχανους τόσο στις τιμές των προϊόντων τους όσο και στις τιμές των αγροτικών εφοδίων. Το διάστημα αυτό οι Ομοσπονδίες Αγροτικών Συλλόγων και οι Συντονιστικές Επιτροπές Αγώνα που δραστηριοποιούνται στο πλαίσιο της ΠΑΣΥ προχωρούν σε συσκέψεις κατά τόπους οργάνωσης των κινητοποιήσεων. Η Ενωτική Ομοσπονδία Αγροτικών Συλλόγων και η Επιτροπή Αγώνα Αγροτών Καρδίτσας έχουν ήδη ξεκινήσει την προετοιμασία της κινητοποίησης, με εξορμήσεις στα χωριά του νομού, προσδοκώντας το ερχόμενο συλλαλητήριο να είναι ακόμη πιο δυναμικό και μαζικό από αυτό που πραγματοποίησαν στις αρχές του Δεκέμβρη. Ανάλογες αποφάσεις πάρθηκαν στα Τρίκαλα και στη Λάρισα. Ακόμη, η Ομοσπονδία Αγροτικών Συλλόγων Νομού Ηλείας (ΟΑΣΗ) αποφάσισε συμμετοχή στις κινητοποιήσεις στις 12 Γενάρη με συλλαλητήριο στον κόμβο Φιλοθέης, στην είσοδο του Πύργου από Πάτρα. Οι δυνάμεις της ΟΑΣΗ έχουν ξεκινήσεις περιοδείες στα χωριά του νομού, καλώντας τους αγροτοκτηνοτρόφους της περιοχής να συνταχθούν με το αγωνιστικό πλαίσιο της ΠΑΣΥ, θέτοντας επίσης στους στόχους πάλης την άμεση επίλυση των ζωτικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι πυρόπληκτοι του νομού.

Η ΠΑΣΥ καλεί τη μικρομεσαία αγροτιά να παλέψει για:

  • Ικανοποιητικές κατώτερες εγγυημένες τιμές για όλα τα γεωργοκτηνοτροφικά προϊόντα.
  • Κάλυψη του χαμένου εισοδήματος για όλα τα προϊόντα που έχουν πουληθεί σε εξευτελιστικές τιμές και, σε περιπτώσεις, κάτω από το κόστος παραγωγής, συνυπολογίζοντας το αυξημένο κόστος παραγωγής.
  • Μείωση του κόστους παραγωγής, με μείωση του ΦΠΑ, των επιτοκίων, αφορολόγητο πετρέλαιο, επιδότηση εφοδίων.
  • Αποζημίωση για το 100% των ζημιών που προκάλεσαν οι αντίξοες καιρικές συνθήκες.
  • Ουσιαστική ρύθμιση των αγροτοκτηνοτροφικών χρεών και άμεσο σταμάτημα των πλειστηριασμών της ΑΤΕ. Πάγωμα των δανείων για 3, τουλάχιστον, χρόνια.
  • Τιμαριθμική αναπροσαρμογή της ενιαίας ενίσχυσης και κατάργηση των νόμιμων και των παράνομων παρακρατήσεων.
  • Αμεσο διπλασιασμό των αγροτικών συντάξεων και μείωση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης στα 60 χρόνια για τους αγρότες και στα 55 για τις αγρότισσες.

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
Αποστολή προς την... πλήρη απελευθέρωση

Σε προσωρινή αναστολή έβαλε η κυβέρνηση τις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης της κερδοφόρας θυγατρικής εταιρείας των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) «Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ», με την επίκληση των γενικότερων δυσμενών οικονομικών εξελίξεων.

Αρχικός στόχος της κυβέρνησης ήταν η επιλογή «στρατηγικού συμμάχου» για τις «Ταχυμεταφορές» να είχε «κλείσει» μέσα στο 2008. Ο στόχος αυτός μετατίθεται χρονικά, ενώ συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ ΕΛΤΑ και κοινοπρακτικού σχήματος που απαρτίζεται από τα βελγικά ταχυδρομεία, την «Imperio», την UPS και τη Star Investments (συμφερόντων του ομίλου Βαρδινογιάννη). Οι διαπραγματεύσεις αφορούν το τελικό τίμημα που προτίθεται να προσφέρει η κοινοπραξία για την απόκτηση ποσοστού 50% συν μίας μετοχής.

Με την προωθούμενη ιδιωτικοποίηση της κερδοφόρας θυγατρικής των ΕΛΤΑ, η κυβέρνηση ανοίγει διάπλατα το δρόμο και για την ιδιωτικοποίηση της μητρικής εταιρείας. Αλλωστε, τη σχετική προαναγγελία έκανε προ καιρού o Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών Γ. Αναστασόπουλος, με τη δήλωση: «Η κυβέρνηση επιθυμεί να ξεκινήσει τις διαδικασίες πώλησης ποσοστού των ΕΛΤΑ, στο πλαίσιο προετοιμασίας του Οργανισμού ενόψει της πλήρους "απελευθέρωσης" της ταχυδρομικής αγοράς από το 2013».

Στη δίνη της «απελευθέρωσης»

Οι καταστροφικές αποφάσεις για το μέλλον των δημόσιων ταχυδρομείων έχουν ληφθεί εδώ και χρόνια στις Βρυξέλλες με πρόταση οδηγίας της Κομισιόν. Βάσει των κατευθύνσεων της ΕΕ, στην ενιαία εσωτερική ευρωπαϊκή αγορά θα κυριαρχούν οι ιδιωτικές επιχειρήσεις, ενώ οι δημόσιοι ταχυδρομικοί φορείς θα περιοριστούν στο ρόλο του «φτωχού συγγενή». Και αυτό γιατί παρέχεται η δυνατότητα στους ιδιώτες να δραστηριοποιηθούν στις πιο κερδοφόρες και με γρήγορους ρυθμούς αναπτυσσόμενες υπηρεσίες, κάνοντας χρήση του δημόσιου ταχυδρομείου με προνομιακούς όρους. Βάσει των τελευταίων αποφάσεων, οι ταχυδρομικές υπηρεσίες - κατά τα πρότυπα των τομέων ενέργειας και τηλεπικοινωνιών - οδεύουν σε πορεία πλήρους «απελευθέρωσης» από το 2011. Ωστόσο, στα κράτη - μέλη με ιδιαίτερα γεωγραφικά χαρακτηριστικά, μεταξύ αυτών και η Ελλάδα, παρέχεται η δυνατότητα παράτασης επιπλέον δύο χρόνων. Η κυβέρνηση αξιοποίησε την παράταση και θα προχωρήσει σε πλήρες άνοιγμα της ταχυδρομικής αγοράς την 1η Γενάρη 2013. Φυσικά η κυβέρνηση της ΝΔ δεν... αντιστέκεται στην πολιτική των Βρυξελλών. Απλά ζητά λίγο χρόνο για να ρυθμίσει και τις τελευταίες εκκρεμότητες, που δεν πρόλαβε να τακτοποιήσει το ΠΑΣΟΚ.

Υπενθυμίζεται ότι οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ συνδιαμόρφωσαν το πλαίσιο για την ιδιωτικοποίηση των ταχυδρομικών υπηρεσιών: Νομιμοποίησαν τις ιδιωτικές ταχυδρομικές εταιρείες, θυγατροποίησαν υπηρεσίες των ΕΛΤΑ (π.χ. ταχυμεταφορές), μετοχοποίησαν το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο κατά 35% με συμμετοχή κατά 10% και των ΕΛΤΑ στο μετοχικό κεφάλαιο του Ταμιευτηρίου.

Η προωθούμενη απελευθέρωση της «αγοράς ταχυδρομικών υπηρεσιών» αποτελεί τμήμα των σαρωτικών αλλαγών για την ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς στο πλαίσιο της ΕΕ. Τα ταχυδρομεία αποτελούν χρυσοφόρο τομέα για τους επιχειρηματικούς μονοπωλιακούς ομίλους.

Με την «πλήρη απελευθέρωση» ανοίγει διάπλατα ο τομέας των ταχυδρομικών υπηρεσιών στο μεγάλο κεφάλαιο, στο πλαίσιο της Στρατηγικής της Λισαβόνας, με σκοπό τη μεγιστοποίηση της κερδοφορίας των μονοπωλίων. Ειδικότερα, με την προωθούμενη πολιτική:

  • Απαγορεύεται από την 1η Γενάρη 2011 στα κράτη - μέλη να διατηρούν ή να χορηγούν αποκλειστικά δικαιώματα σε δημόσιους ταχυδρομικούς φορείς.
  • Εγκαταλείπεται η διασφάλιση της καθολικής υπηρεσίας, αφού τα πιο ασύμφορα για το κεφάλαιο τμήματά της (π.χ. υπηρεσίες σε δυσπρόσιτες περιοχές) θα ανατίθενται σε δημόσιους φορείς, ενώ οι κερδοφόροι τομείς θα παραδοθούν στο μεγάλο κεφάλαιο.
  • Απαγορεύεται η οικονομική ενίσχυση δημόσιων φορέων ταχυδρομικών υπηρεσιών από το κράτος, ακόμα και για τους ασύμφορους οικονομικά τομείς υπηρεσιών που παρέχονται για λόγους κοινωνικής ωφέλειας.
  • Απελευθερώνεται το καθεστώς χορήγησης αδειών.
  • Τα κράτη - μέλη υποχρεώνονται να παραχωρήσουν στο κεφάλαιο όλες τις δημόσιες ταχυδρομικές υποδομές.

Τα παραπάνω για την Ελλάδα, σημαίνουν ότι ανοίγει ο δρόμος για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση τομέων δραστηριότητας των ΕΛΤΑ. Τα ΕΛΤΑ θα είναι αναγκασμένα να διατηρούν και να συντηρούν το βασικό δίκτυο ταχυδρομικών υπηρεσιών, το οποίο, όμως, θα μπορούν να χρησιμοποιούν και οι ιδιωτικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις κερδοφόρες υπηρεσίες, όπως ακριβώς γίνεται σήμερα με το δίκτυο του ΟΤΕ. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι τα ΕΛΤΑ θα λειτουργούν πλέον με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, με γνώμονα το κέρδος και όχι το κοινωνικό όφελος. Οι ταχυδρομικές υπηρεσίες από δημόσιο αγαθό μετατρέπονται σε κοινό εμπόρευμα. Αμεση συνέπεια αυτού, είναι χειροτέρευση της ποιότητας των υπηρεσιών, ιδίως στους τομείς που κρίνονται «ασύμφοροι» για την κερδοφορία του κεφαλαίου. Και φυσικά, ο μονοπωλιακός ανταγωνισμός όχι μόνο δε θα μειώσει τις τιμές, όπως υποκρίνονται οι θιασώτες της «ελεύθερης αγοράς», αλλά αντίθετα θα τις εκτινάξει στα ύψη, όπως γίνεται σήμερα, στην... απελευθερωμένη τηλεπικοινωνιακή αγορά. Επώδυνες συνέπειες θα έχει η «απελευθέρωση» και για τους εργαζόμενους στα ΕΛΤΑ (άρση μονιμότητας, αλλαγή Κανονισμού Εργασίας, εντατικοποίηση της εργασίας, ελαστικές μορφές απασχόλησης) αλλά και γενικότερα για τους εργαζόμενους στις ιδιωτικές επιχειρήσεις ταχυδρομικών υπηρεσιών, όπου ήδη οι ελαστικές μορφές απασχόλησης, η πλήρης ανυπαρξία εργασιακών, κοινωνικών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων αποτελούν τον κανόνα.

Σημειώνεται ότι κατά τη συζήτηση της πρότασης της Κομισιόν στην Επιτροπή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του Ελληνικού Κοινοβουλίου, ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Γ. Τούσσας εξέφρασε την κατηγορηματική αντίθεση του Κόμματος στην προωθούμενη απελευθέρωση των ταχυδρομικών υπηρεσιών. Το ΚΚΕ σταθερά και αταλάντευτα προβάλλει τη θέση ότι τα ΕΛΤΑ που αποτελούν περιουσία του ελληνικού λαού, πρέπει να παραμείνουν 100% στο Δημόσιο και να λειτουργούν για την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών και όχι για τα συμφέροντα του ιδιωτικού κεφαλαίου.


Ν.Κ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ