ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 4 Μάρτη 1998
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
ΟΧΙ ιδιώτες "αναστηλωτές" μνημείων

Στις παράνομες και αντιδεοντολογικές μετακινήσεις επιστημονικού προσωπικού του ΥΠΠΟ,αναφέρονται οι βουλευτές του ΚΚΕ,Μπάμπης Αγγουράκης και Μήτσος Κωστόπουλος,με Ερώτηση που κατέθεσαν προς τον υπουργό Πολιτισμού.

Συγκεκριμένα, οι κομμουνιστές βουλευτές αναφέρουν ότι "με κινητοποιήσεις τους αντιδρούν οι εργαζόμενοι του υπουργείου Πολιτισμού στην αποδυνάμωση της Α Εφορείας Προϊστορικών - Κλασικών Αρχαιοτήτων και στο ενδεχόμενο να αναλάβουν στο μέλλον ιδιωτικά γραφεία τα έργα αναστήλωσης στην Ακρόπολη".Οι βουλευτές επικαλούνται ανακοίνωσή τηςΠανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπουργείου Πολιτισμού, η οποία υπογράμμιζε ότι "υπάρχουν σοβαροί κίνδυνοι μια σειρά από πιλοτικά έργα να έχουν ως συνέπεια μια τέτοια απαράδεκτη εξέλιξη".

Οι δύο βουλευτές ρωτούν τον υπουργό μέσω ποιων διαδικασιών θα γίνονται οι εργασίες αναστήλωσης στην Ακρόπολη και αν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης να αναθέσει μέσω πιλοτικών έργων ή άλλων διαδικασιών σε ιδιωτικά γραφεία την αναστήλωση της Ακρόπολης.Και τέλος τι μέτρα προτίθεται να πάρει η κυβέρνηση "για την αποκατάσταση και την αναβάθμιση της λειτουργίας της Α Εφορείας Προϊστορικών - Κλασικών Αρχαιοτήτων".

Μεγάλη απώλεια για την Αρχαιολογία

Πέθανε το Σάββατο και κηδεύτηκε χτες ο κορυφαίος βυζαντινολόγος Μανόλης Χατζηδάκης

Αρχαιολόγος, ιστορικός της τέχνης και ένας από τους σημαντικότερους μελετητές της βυζαντινής και μεταβυζαντινής ζωγραφικής, ο ακαδημαϊκός Μανόλης Χατζηδάκης,"έφυγε" το πρωί του Σαββάτου σε ηλικία 89 ετών, αφήνοντας πίσω του πλουσιότατο και εξαιρετικά σημαντικό ερευνητικό και συγγραφικό έργο για τους μετέπειτα μελετητές.

Ο Μανόλης Χατζηδάκης γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης το 1909. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, απ' όπου αποφοίτησε το 1933, ενώ το διδακτορικό του δίπλωμα το πήρε το 1942. Στο μεταξύ μετεκπαιδεύτηκε στο Παρίσι, όπου παρακολούθησε τα μαθήματα του Μιγιέ (Millet) και του Γκραμπάρ, πήρε δίπλωμα Μουσουλμανικής Τέχνης στο Λούβρο και κλασικής αραβικής γλώσσας στη Σχολή Ζωσών Ανατολικών Γλωσσών.

Την περίοδο 1934 - 1940 διατέλεσε επιμελητής στο Μουσείο Μπενάκη και στη συνέχεια διευθυντής του. Παράλληλα, χρημάτισε διευθυντής του Βυζαντινού Μουσείου Αθηνών, προϊστάμενος της Α' Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και Γενικός Εφορος Αρχαιοτήτων, αλλά το 1967 η χούντα τον απομάκρυνε από τη θέση του, του αφαίρεσε το διαβατήριο και παρανόμως τον είχε σε πολυετή διαθεσιμότητα.

Η παρουσία του σε επιστημονικές αποστολές είναι ιδιαίτερα σημαντική. Θυμίζουμε τη συμβολή στη διάσωση τωνεικόνων της Ζακύνθου,μετά τους σεισμούς του 1953 κι ακόμα στο Αγιο Ορος, τη Βενετία, το Ορος Σινά και στα Ιεροσόλυμα. Υπήρξε ιδρυτής του Κέντρου Συντήρησης Αρχαιοτήτων,αλλά το ερευνητικό του ενδιαφέρον στράφηκε ιδιαίτερα στο χώρο της Μεταβυζαντινής Ζωγραφικής και της Κρητικής Τέχνης, καταθέτοντας πολυάριθμο συγγραφικό έργο όπως: "Εικόνες του Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων και της Συλλογής του Ελληνικού Ινστιτούτου Βενετίας" (1962), "Εικόνες της Πάτμου. Ζητήματα Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Ζωγραφικής (1977), "Ο Κρητικός Ζωγράφος Θεοφάνης. Η τελευταία φάση της τέχνης του" (1986), "Ελληνες Ζωγράφοι μετά την Αλωση, 1450 - 1830" (1987) κ. ά.

Επιβλητική ήταν η παρουσία του Μανώλη Χατζηδάκη και στη διεθνή επιστημονική κοινότητα, αφού υπήρξε γενικός γραμματέας της Διεθνούς Εταιρείας Βυζαντινών Μελετών, μέλος της Διεθνούς Επιτροπής Ιστορίας της Τέχνης και του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου, επίτιμος διδάκτορας του Πανεπιστημίου των Βρυξελλών και αντεπιστέλλον μέλος των Ακαδημιών Επιστημών Βιέννης και Βελιγραδίου.

Η αρχαιολογική και ευρύτερη επιστημονική κοινότητα από το Σάββατο θρηνεί το θάνατο του Μ. Χατζηδάκη, η κηδεία του οποίου έγινε χθες στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών, δημοσία δαπάνη.

Ο υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος,σε συλλυπητήριο μήνυμα τονίζει: "με το έργο του πρόβαλε και τίμησε την Αρχαιολογική Υπηρεσία της οποίας υπήρξε λαμπρό στέλεχος, αλλά και ολόκληρη την ελληνική και διεθνή επιστημονική κοινότητα. Οι έρευνές του, οι δημοσιεύσεις του, οι υποθέσεις εργασίας που διατύπωσε, οι μουσειολογικές και εκθεσιακές του πρωτοβουλίες διαμόρφωσαν εν πολλοίς την πραγματικότητα της Βυζαντινής Αρχαιολογίας στη χώρα μας".

Η Πυρσόγιαννη των μαστόρων

Τη δεύτερη περίοδο έκδοσής του εγκαινίασε το περιοδικό "Αρμολόι".Πρόκειται για έκδοση της Προοδευτικής Ενωσης Πυρσόγιαννης.Στόχος της τώρα, όπως και όταν, πριν είκοσι χρόνια, πρωτοκυκλοφόρησε είναι να μας βοηθήσει να μελετήσουμε, να κατανοήσουμε και να αγαπήσουμε την αρχιτεκτονική κληρονομιά των αυτοδίδακτων, αλλά σπουδαίων Ηπειρωτών μαστόρων της πέτρας. Τα Μαστοροχώρια,με κεφαλοχώρι τους την Πυρσόγιαννη, εκτείνονται στο βόρειο τμήμα της επαρχίας Κονίτσης. Χτισμένα δεξιά και αριστερά του ποταμού Σαραντάπορου, φτάνουν μέχρι τις παρυφές του Γράμμου. Η ιστορική τους αφετηρία ανάγεται στο 16ο αιώνα. Οι μάστορες της πέτρας έγιναν ξακουστοί σε όλη την Ελλάδα, αλλά και σε ξένες χώρες.

Με πρωτοβουλία της "Προοδευτικής Ενωσης Πυρσόγιαννης", που ιδρύθηκε το 1926, δημιουργήθηκε το Μουσείο Ηπειρωτών Μαστόρων και το Κέντρο Ερευνας Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς.Σημαντική είναι επίσης, η ίδρυση στην Πυρσόγιαννη, Σχολής Μαστόρων της Πέτρας,που στοχεύει στην αναβίωση του παραδοσιακού αυτού επαγγέλματος και θα αποτελέσει φυτώριο νέων μαστόρων.

Από την εικοσάχρονη έρευνα της Ενωσης, συγκεντρώθηκε ένα σπάνιο υλικό γύρω από την τεχνική, τη "μυστική" γλώσσα (τα κουδαρίτικα) των μαστόρων, τα δρομολόγια, τα εργαλεία, τα συμφωνητικά που υπέγραφαν για την εκτέλεση της δουλιάς τους, τις κατασκευές των μαστόρων της Πυρσόγιαννης. Συγκεντρώθηκε επίσης υλικό για την καθημερινή ζωή τους και τα ταξίδια και τις συνθήκες δουλιάς τους μακριά απ' τον τόπο τους. Από αυτό το υλικό σημειώνουμε τις 2.000 φωτογραφίες από την Κωνσταντινούπολη και Σμύρνη, το Αργυρόκαστρο και το Χαρτούμ, αλλά και από την Αμερική κ.α. Φωτογραφίες που καλύπτουν την περίοδο 1870 - 1950, αλλά και τις 2.500 φωτογραφίες, σχέδια και αποτυπώσεις κατασκευών που συγκεντρώθηκαν.

"Τα προσωπα του τρόμου" τιτλοφορείται η λογοτεχνική εκδήλωση που θα

"Τα πρόσωπα του τρόμου" τιτλοφορείται η λογοτεχνική εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί αύριο (9μ.μ.) στο καφέ "Αιολίς" (Αιόλου 23 και Αγ. Ειρήνης). Συμμετέχουν οι συγρραφείς Α. Αποστολίδης, Α. Ασωνίδης, Γ. Ζαρκαδάκης, Δ. Κούρτοβικ, Α. Μιχαλοπούλου, Δ. Νόλλας, Μ. Πανώριος (έχει και την επιμέλεια της βραδιάς), Β. Ραπτόπουλος, Δ. Ρικάκης, Τ. ρούσσος, Α. σουρούνης, Α. Σφακιανάκης, Ε. Σωτηροπούλου, Μ. Φάις, Χ. Α. Χωμενίδης.

Αύριο στην ΕΣΗΕΑ (Ακαδημίας 20) στις 7μμ οι εκδόσεις "ΚΑΖΑ" (Πλαστήρ

Αύριο στην ΕΣΗΕΑ (Ακαδημίας 20) στις 7μμ οι εκδόσεις "ΚΑΖΑ" (Πλαστήρα 111, Ν. Σμύρνη) θα παρουσιάσουν την ποιητική συλλογή του δημοσιογράφου - οικονομολόγου Ανδρέα Δαλδάκη "Πέρα απ' το αύριο".Για το βιβλίο του συναδέλφου θα μιλήσουν οι Βύρων Πολύδωρας, Μαρία Μαρκαντωνάτου, Γιάννα Ξηρουχάκη, Νίκος Καραντηνός.Ποιήματα της συλλογής θα απαγγείλουν οι ηθοποιοί Κωστής Παπαϊωάννου και Λένα Φραγκούλη.

Αρχείο ελληνικής δισκογραφίας

Η συγκρότηση αρχείου ελληνικής δισκογραφικής παραγωγής συζητήθηκε, χτες, σε σύσκεψη που συγκάλεσε ο υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος με τη συμμετοχή της Ενωσης Ελληνικών Δισκογραφικών Εταιρειών,της Ενωσης Τραγουδιστών Ελλάδας,του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου,της Ενωσης Μουσικοσυνθετών Στιχουργών Ελλάδας και των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης.

Πιο συγκεκριμένα συζητήθηκε η συγκρότηση αρχείου με σύγχρονες ψηφιακές μεθόδους, προκειμένου να διασωθεί ο τεράστιος πλούτος της ελληνικής μουσικής δημιουργίας. Ετσι, συγκροτείται Ομάδα Εργασίας,στην οποία θα μετέχουν εκπρόσωποι των δισκογραφικών εταιριών, των συνθετών, των στιχουργών, των τραγουδιστών και ειδικών επιστημόνων, προκειμένου να επεξεργαστούν το τελικό σχέδιο οργάνωσης και λειτουργίας του αρχείου. Ενα αρχείο που θα συμπληρώσει εκείνο της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής που έχει αναλάβει το Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Οργάνων Φοίβου Ανωγειανάκη - Κέντρο Εθνομουσικολογίας.

Εξάλλου, η ίδια σύσκεψη διευρυμένη με εκπροσώπους των υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης και του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας ασχολήθηκε με την επικόλληση ταινίας ασφάλειας στα δισκογραφικά προϊόντα.Το θέμα που κυριάρχησε ήταν η πειρατεία και η παράνομη διακίνηση δισκογραφικών προϊόντων, για την αντιμετώπιση της οποίας συγκροτήθηκε επιτροπή, που θα παρακολουθεί την εφαρμογή του συστήματος επικόλλησης ταινιών ασφαλείας που ήδη εφαρμόζει η Ενωση των Ελληνικών Δισκογραφικών Εταιρειών.

Με τον ίδιο σκοπό θα υπογραφεί σύμβαση συνεργασίας υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού και του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Μετά τη δοκιμαστική εφαρμογή της συμφωνίας θα ακολουθήσει η νομοθετική ρύθμιση του συστήματος, όπου θα προβλέπονται αστικές και ποινικές κυρώσεις.

"Τελευταία νύχτα" της Ντούζε

Αρχίζουν σήμερα στο θέατρο "Ιλίσια" οι παραστάσεις του έργου "Ελεωνόρα Ντούζε - Τελευταία νύχτα" του Κίκο ντε Κιάρα,από το νεοσύστατο θεατρικό οργανισμό "Θέατρο",σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού και ερμηνεύτρια την Ασπασία Παπαθανασίου.Το έργο ανεβαίνει σε μετάφραση Αννας Βαρβαρέσου,σκηνικά - κοστούμια Αγγελου Αγγελή και μουσική Γιώργου Μπουντουβή.Μαζί με την Ασπασία Παπαθανασίου και η Βαλίτα Ψαρρού.

Η "μυθική" Ελεωνόρα Ντούζε, η λεπτεπίλεπτη και μικροκαμωμένη όσο και τεράστια, μοναδική στο είδος της Ιταλίδα ηθοποιός, μορφή του παγκόσμιου θεάτρου, εκτός από το καλλιτεχνικό δαιμόνιο και την προσέγγιση του υπέρτατου κύκλου των ερμηνειών της, συνιστά ένα από τα πρώτα και μαζί τέλεια παραδείγματα της βαθιάς εσωτερικής αναζήτησης και αναδημιουργίας των χαρακτήρων που ερμήνευε. Ο θρίαμβος την ακολουθεί παντού. Κι όμως το 1911 σταματάει. Στον Α Παγκόσμιο Πόλεμο, μέσα στα νοσοκομεία, προσπαθεί να βοηθήσει τους τραυματίες. Μπροστά σε τόση δυστυχία αισθάνεται ότι η τέχνη δεν είναι τίποτα. Προσπαθεί με άλλους τρόπους να βοηθήσει στην αναγέννηση του ιταλικού θεάτρου. Ερχεται όμως η στιγμή που δεν μπορεί να ζήσει χωρίς το θέατρο. Ετσι το 1921, άρρωστη και φτωχή, ξαναρχίζει τη θεατρική της περιπλάνηση.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ