ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 30 Οχτώβρη 2008
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΟΚΟΓΛΥΦΙΑ ΤΡΑΠΕΖΩΝ
Θησαυρίζουν και από τις αναταράξεις...

Επιτόκια αυξημένα μέχρι και 2% πάνω και από τις αρχικές συμβάσεις σε βάρος δανειοληπτών μικροεπαγγελματιών

Στην τακτική ενίσχυσης της τοκογλυφίας σε βάρος των πελατών - δανειοληπτών συνεχίζουν οι τράπεζες που σε συνθήκες αναταράξεων στη χρηματαγορά, βρήκαν τη χρυσή ευκαιρία να περάσουν νέες μεγάλες αυξήσεις επιτοκίων, όχι μόνο για τους νέους αλλά και για τους παλαιότερους από τους πελάτες τους. Και αυτό σε μια περίοδο που το κράτος με όλες του τις δυνάμεις στέκεται πολύτιμος αρωγός τους. Κυβέρνηση και εποπτικές αρχές ισχυρίζονται, τάχα, ότι με το ζεστό κρατικό χρήμα (28 δισ. ευρώ) θα στηριχτούν η οικονομική δραστηριότητα, οι δανειολήπτες αλλά και οι μικρότερες επιχειρήσεις, αλλά...

Η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική: Οι τράπεζες περνούν σε αυξήσεις επιτοκίων, κατά τα καλά και συμφέροντά τους, ανεβάζοντας τα περιθώρια κέρδους πάνω από τα κάθε φορά βασικά επιτόκια. Με αυτό τον τρόπο, όχι μόνον ακυρώνουν στην πράξη ακόμη και τυχόν μειώσεις των επιτοκίων που καθορίζονται στη διατραπεζική αγορά (και για τα οποία έχουν προσυμφωνήσει με τους πελάτες τους) αλλά από πάνω βγαίνουν και κερδισμένοι.

Πολύ απλά: Οι τράπεζες, προκειμένου να προσελκύσουν πελάτες, προσέφεραν δάνεια με επιτόκιο ίσο με το ύψος του επιτοκίου στη διατραπεζική αγορά (euribor). Ωστόσο, και παρά το γεγονός ότι το επιτόκιο αυτό πέφτει (τις τελευταίες μέρες μειώθηκε πάνω από μισή εκατοστιαία μονάδα), οι τράπεζες ζητούν από τους πελάτες τους να πληρώσουν τα δάνειά τους με «καπέλο» 2%!

Σύμφωνα με εξακριβωμένες πληροφορίες του «Ρ», η Τράπεζα Πειραιώς - που ασφαλώς και δεν αποτελεί την εξαίρεση - ανακοινώνει, τις μέρες αυτές, προς επαγγελματίες πελάτες της ότι το περιθώριο του επιτοκίου «μεταβάλλεται» από μηδέν σε 2%! Αυτό σημαίνει, ότι ενώ πριν λίγο καιρό οι συγκεκριμένοι πελάτες, που είναι χιλιάδες, πλήρωναν τα δάνειά τους με επιτόκιο περί το 5,5%, στα επίπεδα του ήταν το επιτόκιο της διατραπεζικής, τώρα που αυτό «έπεσε» περίπου στο 4,9%, αυτοί καλούνται να πληρώσουν επιτόκιο 6,9%!

Η πρακτική αυτή αποδείχνει το πόσο κούφιες και ψευδεπίγραφες είναι οι κυβερνητικές πομφόλυγες για την τάχα μετακύληση της ωφέλειας των κρατικών ενισχύσεων από τις τράπεζες στους δανειολήπτες. Στην πράξη, οι τράπεζες, έχουν «το γάιδαρο δεμένο», αφού η μη αποδοχή των νέων όρων προϋποθέτει την πλήρη εξόφληση της οφειλής μέσα σε ένα μήνα... Με άλλα λόγια, οι υπερδανεισμένοι δανειολήπτες, καλούνται «εδώ και τώρα» να ξοφλήσουν τις τράπεζες, οι οποίες με τη σειρά τους αξιοποιούν το ρευστό για να δανείσουν νέους πελάτες με ακόμη πιο επαχθείς όρους και προϋποθέσεις.

Να σημειωθεί ότι το τελευταίο διάστημα οι τράπεζες έχουν αλλάξει την τακτική τους στους όρους χορήγησης των δανείων (στεγαστικών και επαγγελματικών για κεφάλαια κίνησης κ.ά.). Σε αυτό το πλαίσιο, έχουν παύσει να χορηγούν δάνεια με βάση τα επιτόκια της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας - που θεωρούνται σχετικά σταθερά - και πλασάρουν τα επιτόκια της διατραπεζικής αγοράς (euribor). Προκειμένου μάλιστα να καλυφθούν και να κερδίσουν και από τις έντονες, το διάστημα αυτό, αυξομειώσεις στα επιτόκια της διατραπεζικής, δε χορηγούν καν με βάση τις συμφωνίες 3μηνης διάρκειας της διατραπεζικής αγοράς, αλλά με βάση τις πολύ βραχυπρόθεσμες (μιας βδομάδας ή ακόμη και λιγότερο)...

ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ
Αύξηση 20% για το 2009

Νέος μποναμάς 8,2 εκατ. ευρώ στις τράπεζες

Μπόλικο κρατικό χρήμα έχουν να περιμένουν οι τράπεζες και από τη διάθεση των ειδικών σημάτων τελών κυκλοφορίας οχημάτων για το έτος 2009. Αντίθετα οι κάτοχοι οχημάτων θα πληρώσουν αυξημένα χαράτσια κατά 20% συγκριτικά με πέρσι.

Η προμήθεια που θα δώσει το Δημόσιο στις τράπεζες για τη διακίνηση του «τελόσημου» φτάνει στο εξωφρενικό 1,5 ευρώ για κάθε τέλος κυκλοφορίας (από 1,4 ευρώ πέρσι). Ετσι για τα περίπου 5,5 εκατομμύρια σήματα τελών κυκλοφορίας οι τραπεζίτες θα μοιραστούν πάνω από 8,2 εκατ. ευρώ. Συγκριτικά με πέρσι, η αύξηση της προμήθειας που θα πληρώνει το Δημόσιο για κάθε σήμα στις τράπεζες φτάνει 7,1%. Επιπλέον και κατά την πάγια τακτική των κυβερνήσεων, οι τράπεζες έχουν τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούν τα χρήματα που εισπράττουν για λογαριασμό του Δημοσίου μέχρι και για 5 μέρες.

Η διάθεση των ειδικών σημάτων τελών κυκλοφορίας θα γίνεται από τις τράπεζες και τα ΕΛΤΑ στο διάστημα από 1 Νοέμβρη μέχρι και 31 Δεκέμβρη 2007, ενώ με τη λήξη της προθεσμίας αποκλειστικά στις ΔΟΥ.

Τα τέλη κυκλοφορίας διαμορφώνονται ως εξής:

  • Μέχρι 300 κ.ε.: 18 ευρώ (από 15 ευρώ πέρσι).
  • 301-785 κ.ε.: 46 ευρώ (από 38).
  • 786-1.357 κ.ε.: 112 ευρώ (από 93).
  • 1.358-1.928 κ.ε.: 202 ευρώ (από 168).
  • 1.929-2.357 κ.ε.: 446 ευρώ (από 372).
  • Για περισσότερα κυβικά: 580 ευρώ (από 483).
ΕΛΛΑΔΑ - ΛΙΒΑΝΟΣ
Σύσφιγξη των οικονομικών σχέσεων

Η προοπτική της ανοικοδόμησης του Λιβάνου, οι διευκολύνσεις της κυβέρνησής του προς τους επιχειρηματίες και οι ανθεκτικές λιβανέζικες τράπεζες ελκύουν την κυβέρνηση και τους Ελληνες επιχειρηματίες. Μνημόνιο ενεργειακής συνεργασίας Ελλάδας και Λιβάνου υπογράφτηκε από τους αρμόδιους υπουργούς των δύο χωρών, κατά την επίσκεψη του υπουργού Ανάπτυξης Χ. Φώλια στον Λίβανο. Πραγματοποιήθηκαν επίσης συναντήσεις με τον πρωθυπουργό της χώρας, τον υπουργό Οικονομίας και άλλους φορείς, ενώ και οι δύο πλευρές αντιμετώπισαν θερμά την προοπτική σύσφιγξης και αναβάθμισης των οικονομικών σχέσεων. Ενδεικτικό είναι ότι ο ΣΕΒ έστειλε στον Λίβανο, με αφορμή την επίσκεψη Φώλια, 25μελή αντιπροσωπεία.

Η ενεργειακή συμφωνία αφορά την ανταλλαγή τεχνογνωσίας, την ενθάρρυνση επενδύσεων και το σχεδιασμό κοινών ενεργειακών έργων, τόσο στις δύο χώρες, όσο και σε άλλες. Προβλέπεται, επίσης, η σύσταση επιτροπής για την προώθηση των σχετικών θεμάτων. Ο Ελληνας υπουργός έκανε λόγο για ορισμό συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος και καταγραφή αποτελεσμάτων. Ο Χ. Φώλιας μίλησε και σε εκδήλωση του Επιχειρηματικού Συμβουλίου Ελλάδας - Λιβάνου, που έγινε με τη συμμετοχή του ΣΕΒ. Από την πλευρά των μεγαλοβιομηχάνων, ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒ και επικεφαλής των Διεθνών Δράσεων Θ. Λαβίδας επισήμανε τη στρατηγική θέση του Λιβάνου, ο οποίος με τη σειρά του μπορεί να αποτελέσει «γέφυρα» για την προώθηση ελληνικών προϊόντων σε 22 αραβικά κράτη, σε συνεργασία με λιβανέζικες επιχειρήσεις. Αυτό, όμως, που τραβάει περισσότερο τους Ελληνες επιχειρηματίες φαίνεται να είναι η ανοικοδόμηση του Λιβάνου, του οποίου ο τραπεζικός τομέας έχει δείξει «αξιοζήλευτη ανθεκτικότητα».

ΦΘΙΩΤΙΔΑ
Αγροτική συγκέντρωση στη Λαμία

ΛΑΜΙΑ.--

Η οργή και αγανάκτηση των ξωμάχων της Φθιώτιδας για την κατάσταση που βιώνουν από την αντιαγροτική πολιτική της ΕΕ και των ελληνικών κυβερνήσεων, είναι έκδηλη, αλλά δε φτάνει μόνο αυτό. Χρειάζεται να πάρει την αγωνιστική της έκφραση και να διεκδικήσει κάτι διαφορετικό που θα παίρνει υπόψη τα συμφέροντα του φτωχού και μικρομεσαίου παραγωγού, θα «χτυπάει» τις αιτίες και τους υπεύθυνους.

Αυτό ήταν το «διά ταύτα» από τις περιοδείες, τις συγκεντρώσεις και συζητήσεις των αγροτοσυνδικαλιστών του συνεπούς αγωνιστικού αγροτικού κινήματος, στα αγροτοχώρια του νομού. Οι περιοδείες πραγματοποιήθηκαν ενόψει της σημερινής Παμφθιωτικής Αγροτικής συγκέντρωσης, στις 10.30 π.μ., στην πλατεία Πάρκου της Λαμίας, που γίνεται με κάλεσμα των Αγροτικών Συλλόγων Δήμου Πελασγίας και Δήμου Εχιναίων, του Κτηνοτροφικού Συλλόγου και των Συντονιστικών Επιτροπών Αγώνα Ανατολικής Φθιώτιδας και ΠΑΣΥ Φθιώτιδας.

Οι παραγωγοί της περιοχής διεκδικούν:

  • Βαμβάκι 0,6 ευρώ/κιλό
  • Σιτάρι (σκληρό) 0,4 ευρώ/κιλό
  • Καλαμπόκι 0,27 ευρώ/κιλό
  • Ελιά πράσινη 1 ευρώ/κιλό (200 τεμάχια)
  • Ελιά μαύρη 1,6 ευρώ/κιλό (200 τεμάχια)
  • Λάδι (άσσος) 3 ευρώ/κιλό
  • Γάλα αγελαδινό 0,7 ευρώ/κιλό
  • Γάλα πρόβειο 1,2 ευρώ/κιλό
  • Γάλα γίδινο 0,8 ευρώ/κιλό
  • Οι ζωοτροφές που ξεπερνούν τα 0,18 ευρώ/κιλό να επιδοτούνται και να μην περικοπεί το 50% της επιδότησης του καπνού μετά το 2010.

Παράλληλα, οι παραγωγοί Φθιώτιδας παλεύουν για σύνδεση των επιδοτήσεων με την παραγωγή, τιμαριθμική αναπροσαρμογή, κατάργηση όλων των κρατήσεων, δραστική μείωση του κόστους παραγωγής, εκτέλεση βασικών αγροτικών έργων υποδομής, προστασία εγχώριας παραγωγής, πλήρης ασφάλιση αγροτικής παραγωγής και του αγροτικού κεφαλαίου από αποκλειστικό δημόσιο ΕΛΓΑ, κ.ά.

Νέες παρτίδες ακατάλληλων τροφίμων

Στην απαγόρευση εισόδου και διακίνησης στη χώρα 84,5 τόνων ακατάλληλων για κατανάλωση τροφίμων που προέρχονταν από την Κίνα, τη Νότιο Αφρική, την Ινδία και τη Σρι Λάνκα προχώρησαν χτες οι ελεγκτές της Νομαρχίας Πειραιά. Από τις αρχές του έτους έχει απαγορευτεί η είσοδος σε 45 εισαγωγές, συνολικού βάρους 1.801,35 τόνων.

Παράλληλα, οι γεωπόνοι της Νομαρχίας πραγματοποίησαν δεσμευτική δειγματοληψία, για έλεγχο μελαμίνης σε 16,5 τόνους ζωοτροφές, προέλευσης Κίνας, που επρόκειτο να εισαχθούν από το Ε` Τελωνείο Πειραιά. Τα προϊόντα θα παραμείνουν στο χώρο του Τελωνείου, μέχρι την έκδοση των αποτελεσμάτων των εργαστηριακών αναλύσεων.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ