ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 3 Μάρτη 2021
Σελ. /24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ - ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Περνούν σε αγωνιστική επίθεση και διεκδίκηση
  • Συγκέντρωση αύριο στις 12 μ. στο υπουργείο Πολιτισμού και πορεία στο υπουργείο Εργασίας
  • Διήμερο πανελλαδικής δράσης στις 13 και 14 Μάρτη

Ο ένας χρόνος της πανδημίας που συμπληρώθηκε στη χώρα μας σημαίνει ουσιαστικά και έναν χρόνο με κλειστούς τους χώρους Πολιτισμού, με τους εργαζόμενους στον χώρο να έχουν φτάσει στα όριά τους και το λαό μέσα σε αυτές τις συνθήκες να μην μπορεί να απολαύσει την ευεργετική δύναμη της τέχνης. Οι εργαζόμενοι στον χώρο του Πολιτισμού, διεκδικώντας ουσιαστικά μέτρα στήριξης, δηλώνουν ότι δεν πάει άλλο αυτή η κατάσταση και περνούν σε αγωνιστική επίθεση!

Με πρωτοβουλία του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, που στην αιχμή των διεκδικήσεών του βάζει την ανάγκη υπογραφής Συλλογικών Συμβάσεων σε όλους τους χώρους για τη θωράκιση των εργαζομένων, ο πρώτος αγωνιστικός σταθμός είναι αύριο Πέμπτη στις 12 το μεσημέρι στο υπουργείο Πολιτισμού, από όπου θα κάνουν πορεία στο υπουργείο Εργασίας. Στην κινητοποίηση θα συμμετάσχουν δεκάδες σωματεία από όλο το φάσμα του Πολιτισμού.

Οι αγωνιστικές δράσεις θα συνεχιστούν πολύμορφα όλο τον μήνα και θα κορυφωθούν στις 13 και 14 Μάρτη με εκδηλώσεις και κινητοποιήσεις σε όλη την Ελλάδα. Με πρωτοβουλία του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου, που οργάνωσε δύο μαζικότατες συσκέψεις με τη συμμετοχή δεκάδων σωματείων από όλη τη χώρα, οι εργαζόμενοι του Πολιτισμού κάτω από το σύνθημα «#artattack - Ενα χρόνο μετά... συνεχίζουμε πιο δυνατοί, περνάμε στην επίθεση!» διοργανώνουν διήμερο πανελλαδικής δράσης, προτάσσοντας ένα πλούσιο διεκδικητικό πλαίσιο και αναδεικνύοντας τα προβλήματα του χώρου. Στην Αθήνα, προσανατολίζονται σε παγκαλλιτεχνικό συλλαλητήριο το Σάββατο 13 Μάρτη και σε καλλιτεχνικά δρώμενα στο Μοναστηράκι την Κυριακή 14 Μάρτη, ενώ ανάλογες δράσεις θα υπάρξουν σε πολλές ακόμα πόλεις.

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΚΟ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση για το ρόλο της τέχνης και του καλλιτέχνη

«Ο ρόλος της τέχνης και του καλλιτέχνη στις σημερινές συνθήκες», ήταν το θέμα της διαδικτυακής εκδήλωσης που διοργάνωσε η Επιτροπή Πολιτισμού της ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ την περασμένη Κυριακή και συγκέντρωσε το ενδιαφέρον πολλών ανθρώπων από τον χώρο των τεχνών.

Κεντρική ομιλήτρια ήταν η Χρύσα Κοφίνα, εικαστικός και μέλος της Επιτροπής Πολιτισμού της ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.

Παρεμβάσεις έκαναν η Λουίζα Αυγήτα, Επίκουρος Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ, ο Κώστας Γκούβας, πρόεδρος του παραρτήματος Β. Ελλάδας του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου, η Ιωάννα Μήτσικα, Χορογράφος, Καθηγήτρια χορού και διδάσκουσα στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Στη συζήτηση που ακολούθησε, παρέμβαση έκανε επίσης η Εύα Μελά, πρόεδρος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών.

Η Χρύσα Κοφίνα αναφέρθηκε στη λειτουργία της τέχνης στον καπιταλισμό ως εργαλείου αναπαραγωγής της κυρίαρχης ιδεολογίας, θεματοφύλακα της αποκαλούμενης «κοινωνικής συνοχής», με σκοπό τη στοίχιση της εργατικής τάξης πίσω από τους στόχους και τα συμφέροντα του κεφαλαίου. Και τόνισε ότι σήμερα, μπροστά στην κατάσταση που επικρατεί στο χώρο του Πολιτισμού, «οι δημιουργοί χρειάζεται να πάρουν θέση, πιο αποφασιστικά να αντιταχθούν με έργο ζωντανό και αληθινό. Να αναδειχθεί η τέχνη που θα εκφράζει τις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες, θα αγκαλιάζει τις ανησυχίες, τα προβλήματα, αλλά και τα όνειρα του λαού, θα αξιοποιεί τον κοινωνικό ρόλο της, θα στηρίζεται στην κατανόηση της ιστορικής αναγκαιότητας, μακριά από εξωπραγματικούς μικρόκοσμους που οδηγούν σε αδιέξοδα, ηττοπάθεια και ψευδή εικόνα της πραγματικότητας. Τέχνη που θα καλλιεργεί το ενδιαφέρον και την αγάπη του κοινού για τον πολιτισμό, αντί να το αποξενώνει και να το απομακρύνει απ' αυτόν. Τέχνη με επίκεντρο τον άνθρωπο, ο οποίος θα προβάλλεται ως δραστήριος αναμορφωτής της ζωής, ο λαός θα αντιμετωπίζεται ως αληθινός δημιουργός της Ιστορίας και όχι ως παιχνίδι στα χέρια εξωτερικών δαιμονικών δυνάμεων που καταπιέζουν το άτομο».

Η Λουίζα Αυγήτα αναφέρθηκε στο πώς διαμορφώνονται θεσμικά οι όροι της καλλιτεχνικής εργασίας, παρουσιάζοντας ορισμένα σημεία - προτάσεις της έκθεσης του ΟΟΣΑ (Σεπτέμβρης 2020), μέσα από τις οποίες αποθεώνεται η ευελιξία, η αυτοαπασχόληση. Ενδεικτικά ανέφερε ότι εδώ και χρόνια οι εργαζόμενοι του πολιτισμού και οι καλλιτέχνες «αντιμετωπίζονται ως εργαζόμενοι - πρότυπο, τόσο λόγω των ευέλικτων σχέσεων εργασίας που αποτελούν κανόνα στον χώρο, όσο και λόγω της πεποίθησης ότι η καλλιτεχνική εργασία αποτελεί, λόγω της δημιουργικότητάς της, πηγή απόλαυσης και επομένως ένα είδος ανταμοιβής από μόνη της, κάτι που άλλωστε επισημαίνεται και στην έκθεση του ΟΟΣΑ: Ετσι, οι εργαζόμενοι στον χώρο είναι διατεθειμένοι να δουλεύουν με οποιουσδήποτε όρους, ακόμα και χωρίς οικονομικές απολαβές, για τη χαρά της εργασίας τους».

Ο Κώστας Γκούβας αναφέρθηκε στην άθλια εργασιακή πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί για τους καλλιτέχνες, στις επιπτώσεις που προέκυψαν εξαιτίας της πανδημίας, με πολλούς να έχουν οδηγηθεί στα όρια τις επιβίωσης, αλλά και στους αγώνες που αναπτύχθηκαν όλο το τελευταίο διάστημα για τη στήριξη όλων των εργαζομένων του χώρου χωρίς όρους και προϋποθέσεις, ώστε να μη μείνει κανείς χωρίς εισόδημα, χωρίς ρεύμα και τηλέφωνο. Τέλος, αναφέρθηκε και στο γεγονός ότι η πανδημία ήταν η ευκαιρία για την κυβέρνηση να φέρει από την πίσω πόρτα νομοθετήματα όπως το άρθρο για τη λογοκρισία, το Μητρώο καλλιτεχνών κ.λπ.

Η Ιωάννα Μήτσικα αναφέρθηκε με τη σειρά της στο καθημερινό δύσκολο και επίπονο κυνήγι του μεροκάματου, λέγοντας πως μετά από μια τέτοια καθημερινότητα, «όλος ο χρόνος, η δύναμη και το κουράγιο πολύ συχνά τελειώνουν, προτού αρχίσει η δημιουργία. Οι καλλιτέχνες δεν προλαβαίνουν να δημιουργήσουν τα έργα που ίσως μας συγκινούσαν, ίσως μας ενέπνεαν, ίσως μας δυνάμωναν, γιατί πρέπει να βιοποριστούν».

Η Εύα Μελά τόνισε ότι χρειάζεται συνεργασία του καλλιτεχνικού χώρου με τα συνδικάτα, ώστε να υπάρχει αμοιβαία στήριξη για τη διαμόρφωση ενός «άλλου πολιτισμού», στην υπηρεσία της εργατικής τάξης και ταυτόχρονα η ανάπτυξη της πάλης σε συνδικαλιστικό επίπεδο για να δημιουργηθούν όροι για την ανεξάρτητη καλλιτεχνική δημιουργία.

ΙΣΤΙΟΠΛΟΪΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
Κρίνεται σήμερα το αίτημα για προσωρινή διοίκηση

Σήμερα Τετάρτη 3/3 αναμένεται να κριθεί το σκηνικό που θα επικρατήσει στην Ελληνική Ιστιοπλοϊκή Ομοσπονδία λίγο πριν τις προγραμματισμένες εκλογικές αρχαιρεσίες στις 14 Μάρτη. Το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών θα αποφασίσει για το αίτημα που κατέθεσαν έξι σωματεία - μέλη της Ομοσπονδίας για διορισμό προσωρινής διοίκησης που θα αναλάβει να διενεργήσει τις επερχόμενες εκλογές. Το αίτημα των έξι σωματείων βασίζεται στα όσα έχουν συμβεί το τελευταίο διάστημα στους κόλπους της ΕΙΟ, με τις καταγγελίες της χρυσής Ολυμπιονίκης Σοφίας Μπεκατώρου για σεξουαλική κακοποίηση από παράγοντα της Ομοσπονδίας πριν από 23 χρόνια, αλλά και τις αντίστοιχες αθλητών κατά της διοίκησης για διάφορα άλλα ζητήματα. Σημειώνεται πως με αφορμή τα όσα έχουν συμβεί το τελευταίο διάστημα, ο υφυπουργός Αθλητισμού πάγωσε την χρηματοδότηση της ΕΙΟ, ενώ προχώρησε στη διενέργεια οικονομικού ελέγχου. Παράλληλα, από πλευράς υφυπουργού υποστηρίζεται η άποψη για διορισμό προσωρινής διοίκησης μέχρι τις εκλογές.

«Πρωτόγνωρες καταστάσεις που προκαλούν έκπληξη»

Με αφορμή και τα τελευταία γεγονότα στην ΕΙΟ, ο Βαγγέλης Καραγιώργος, γραμματέας της Επιτροπής Δραστηριοτήτων της Ιστιοπλοϊκής Ομοσπονδίας, με δήλωση κάνει λόγο για ωμή παρέμβαση της κυβέρνησης και του υφυπουργού Αθλητισμού, Λ. Αυγενάκη, στην ΕΙΟ. Ιδιαίτερα, όπως επισημαίνει, απ' τη στιγμή που ο υφυπουργός «βλέπει τον υποψήφιό του να χάνει έδαφος, κάνει ό,τι μπορεί να ελέγξει την Ομοσπονδία».

Στη δήλωσή του μεταξύ άλλων αναφέρει: «Εξι σωματεία που όλως τυχαίως ανήκουν στην κυβερνητική παράταξη ζητάνε την καθαίρεση της Διοίκησης της Ομοσπονδίας και τη συγκρότηση προσωρινής διοίκησης λίγες μέρες πριν τις νόμιμα προγραμματισμένες εκλογές στις οποίες τα σωματεία θα κληθούν να επιλέξουν τη νέα διοίκηση».

Παράλληλα, ο Β. Καραγιώργος κάνει λόγο για πρωτόγνωρες καταστάσεις που προκαλούν έκπληξη και «θυμίζουν άλλες εποχές», ενώ καταλήγοντας υπογραμμίζει πως τώρα «τον λόγο έχουν τα σωματεία».

ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ
Παραιτήθηκε ο Στάθης Λιβαθινός

Την παραίτησή του από τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου υπέβαλε ο Στάθης Λιβαθινός. Είχαν προηγηθεί διαμαρτυρίες από σπουδαστές της σχολής για άσχημη συμπεριφορά. Και όπως σημειώνει η Διεύθυνση του Εθνικού, παρά τις πρωτοβουλίες που ανέλαβε η διευθύντρια της Δραματικής Σχολής, «δυστυχώς δεν κατέστη εφικτό να θεραπευθεί η δυσαρμονία που ανέκυψε κατά τη διδακτική διαδικασία και να επανέλθει κλίμα συνεργασίας και συναντίληψης», μεταξύ του καθηγητή και των σπουδαστών.

Σε δήλωσή του, που τιτλοφορείται «Επίλογος» και δημοσιοποιήθηκε από τη Δραματική Σχολή, ο Στ. Λιβαθινός απευθύνεται στους μαθητές και τις μαθήτριές του, σημειώνοντας: «Μετά και την τελευταία σας άρνηση να συνεργαστείτε μαζί μου έστω για 2 ώρες τη βδομάδα, ώστε να ολοκληρώσετε τον κύκλο των σπουδών σας, μέσα στις δύσκολες εποχές που διανύουμε, δεν μου μένει τίποτα άλλο από το να σας αποχαιρετήσω. Ζητώ και πάλι συγγνώμη αν τυχόν πλήγωσα κάποια ή κάποιον από σας - η όποια αυστηρότητά μου δεν έκρυβε τίποτα περισσότερο από έγνοια και αγωνία, ώστε να αποκτήσετε τα απαραίτητα εφόδια για τη μελλοντική σας πορεία στο θέατρο». Και τους προτρέπει ακόμα: «Κρατήστε μόνο τα καλά κι αλλάξτε το θέατρο».

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Από αύριο οι προβολές

Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιστρέφει on line και παρουσιάζει τα καλύτερα ντοκιμαντέρ από όλο τον κόσμο, ένα συναρπαστικό αφιέρωμα και τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες τεκμηρίωσης για παιδιά και νέους. Συνολικά 50 ντοκιμαντέρ θα προβληθούν από αύριο Πέμπτη 4 έως την Κυριακή 14 Μάρτη, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας του Φεστιβάλ online.filmfestival.gr. Περιλαμβάνει επίσης εκπομπές, εργαστήρια και μια ανοιχτή συζήτηση για το κοινό.

Υπενθυμίζεται ότι το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θα διεξαχθεί φέτος με υβριδικό τρόπο. Από τις 4 έως τις 14 Μάρτη θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά, ενώ από τις 24 Ιούνη έως τις 4 Ιούλη θα διεξαχθεί σε φυσικούς χώρους και on line. Το καλοκαίρι θα προβληθούν τα τρία διαγωνιστικά τμήματα του 23ου Φεστιβάλ και τα ελληνικά ντοκιμαντέρ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ