ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 29 Απρίλη 1999
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η τέχνη δεν είναι χρηματιστήριο

Εξώνουν το "Αμφι - Θέατρο" για να το κάνουν εμπορική επιχείρηση

Σε ένα κράτος όπου ο πολιτισμός αντιμετωπίζεται ως παράρτημα πολυεθνικής εταιρίας με τον τίτλο "Τουρισμός", αναπόφευκτα το κράτος αυτό αντιμετωπίζει και το θέατρο άλλοτε ως "κοσμική" εκδήλωση, και άλλοτε σαν μια εμπορική δραστηριότητα. Αυτό το κράτος που δράττεται της ευκαιρίας, κατά το "συμφέρον" του, να επαίρεται για την "κοιτίδα του πολιτισμού και του θεάτρου" που είναι η χώρα μας, σε ό,τι αφορά στα ουσιαστικά ζητήματα του θεάτρου που απαιτούν επίλυση προκειμένου να εξακολουθήσει η χώρα μας να είναι "κοιτίδα του θεάτρου", αυτό το κράτος "νίπτει τας χείρας του" επιτρέποντας να κλείνουν θέατρα και να γίνονται γουναράδικα. Ενα θέατρο στο οποίο έχει γραφτεί ιστορία, το "Αμφι - Θέατρο" του Σπύρου Ευαγγελάτου, ένα από τα ελάχιστα θέατρα που βρίσκονται στην ιστορική Πλάκα, θα μετατραπεί σε γουναράδικο ή ποιος ξέρει σε τι άλλο, σουβλατζίδικο, ίσως... Το κτίριο ανήκει στην Εμπορική Τράπεζα, η οποία αποφάσισε να το πουλήσει. Τραγική ειρωνεία είναι, ότι η εν λόγω τράπεζα αποτελεί ένα από εκείνους τους οικονομικούς οργανισμούς που θέλουν να λέγονται "χορηγοί των τεχνών". Μόνο εκεί που τους συμφέρει δηλαδή. Προκειμένου να φτιάξουν το "ίματζ" τους και να έχουν φορολογικές ελαφρύνσεις. Εκεί που πραγματικά χρειάζονται τη στήριξή τους οι τέχνες, οι οικονομικοί οργανισμοί προτάσσουν το οικονομικό συμφέρον. Και καλά, θα σκεφτεί κάποιος, λογικό (;) είναι: μιλάμε για πολλά εκατομμύρια. Στην προκειμένη περίπτωση για 600.000.000 δρχ. Μπορούσε ωστόσο να υπάρξει λύση. Χωρίς ούτε η Τράπεζα να "ζημιωθεί", ούτε το θέατρο να κλείσει.

Το πρόβλημα της θεατρικής στέγης είναι μια πληγή για τους ανθρώπους του θεάτρου, τόσο γιατί τα ενοίκια έχουν φτάσει να είναι δυσβάσταχτα, όσο και γιατί με την απελευθέρωση των μισθώσεων που αποφασίστηκε από το υπουργείο Εμπορίου το 1994, πολλά θέατρα βρέθηκαν στον "αέρα" εξαιτίας της μεταβολής χρήσης των χώρων. Οι μισθωτές των θεατρικών αιθουσών ζήτησαν την εξαίρεση των θεατρικών αιθουσών, αλλά το μόνο που πέτυχαν τότε ήταν η ενός χρόνου παράταση, που άτυπα ισχύει μέχρι σήμερα, ανάλογα όμως με την καλή ή κακή πίστη, ή καλύτερα το οικονομικό συμφέρον του ιδιοκτήτη. Η έλλειψη κατοχύρωσης, λοιπόν, των θεατρικών αιθουσών ως εξαιρετικής σημασίας χρήση, φέρνει αντιμέτωπους τους ανθρώπους του θεάτρου, με διάφορα παρατράγουδα.Σε μια παρόμοια κατάσταση είχαν βρεθεί πρόσφατα ο Βίλλυ Ανδρέου και η Κατερίνα Μαραγκού, οι οποίοι από το 1990 είχαν την εκμετάλλευση του θεάτρου "Αθηνών", του οποίου ιδιοκτήτης είναι η Τράπεζα Πίστεως και μισθωτές οι κληρονόμοι της Βέμπο. Τον περασμένο Ιούλιο οι ιδιοκτήτες κατήγγειλαν την αορίστου χρόνου μίσθωση με τους κληρονόμους Βέμπο και τους άσκησαν έξωση. Τουλάχιστον αυτό παρέμεινε θέατρο. Αλλά και πέρυσι το καλοκαίρι ένα ακόμη θέατρο, το"Μετροπόλιταν", σχεδιάστηκε να γκρεμιστεί για να γίνει πολυκατοικία.

Τι κάνει το υπουργείο Πολιτισμού; Τι έκαναν, τι κάνουν ή τι θα κάνουν οι πρώην, οι νυν και οι επόμενοι υπουργοί Πολιτισμού, για την επείγουσα επίλυση του προβλήματος της έξωσης του "Αμφι - Θεάτρου", αλλά και τη μόνιμη επίλυση του γενικότερου προβλήματος της θεατρικής στέγης;

Πετρούπολη πολιτισμού

Βραδιές ποίησης, κλασικής κιθάρας, παρουσιάσεις βιβλίων, λογοτεχνικές συζητήσεις, παραστάσεις κουκλοθεάτρου και παιδικού θεάτρου, περιλαμβάνουν οι Μαγιάτικες εκδηλώσεις που διοργανώνει το Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Πετρούπολης.Από την 1η Μάη έως τις 5 Ιουνίου, με είσοδο ελεύθερη, τα παιδιά και όχι μόνο, μπορούν να συμμετέχουν σε μια ανοιξιάτικη πολιτιστική όαση.

Οι εκδηλώσεις ξεκινούν την 1η Μάη (7μμ) στην πλ. Αγ. Δημητρίου, με αφιέρωμα στην Εργατική Πρωτομαγιά. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ομιλίες εκπροσώπων εργατικών σωματείων και 2ωρο μουσικό πρόγραμμα. Στις 2 Μάη (10πμ και 12μ) στο Πνευματικό Κέντρο θα παρουσιαστεί από την Παιδική Σκηνή του Γ. Καλατζόπουλου το φημισμένο έργο του Αντερσεν "Τα καινούργια ρούχα του βασιλιά" σε θεατρική διασκευή Γιάννη Καλατζόπουλου.Τραγούδι Λ. Κηλαηδόνη,σκηνικά - κοστούμια Χ. Πάτροκλου,χορογραφίες Σ. Πάτροκλου.Σκηνοθεσία Γ. Τσίκη.Στον ίδιο χώρο (2/5, 8.30μμ), θα παρουσιαστεί "Η εξαίρεση και ο κανόνας" του Μ. Μπρεχτ,σε μετάφραση Ν. Βαλαβάνη,σκηνοθεσία Γ. Καλατζόπουλου,κοστούμια Ν. Αδειλίνη,σκηνικό Σ. Σαραντίδη,μουσική Τ. Καρακατσάνη.

Στις 7/5 (7μμ) η βραδιά θα είναι γεμάτη μουσική. Η χορωδία των ΚΑΠΗ θα ερμηνεύσει έργα έντεχνου ρεπερτορίου. Ακολουθεί (12/5, 8.30μμ) βραδιά ποίησης και μουσικής. Στους Πετροπουλιώτες ποιητές Ανδρέα Πανταζή, Νίκο Δεληγιάννη θα αναφερθούν οι Νίκος Δανιήλ, Κώστας Σταματέλος.Θα απαγγείλει η Ελεάνα Παπαδοπούλου.Τραγούδι - κιθάρα Νίκος Μάνεσης.Στις 16/5 (11πμ και 12μ) και στις 23/5 φιλοξενείται κουκλοθέατρο και μιμική, συγχωνευμένα στη θεατρική αφήγηση. Παίζει η Εύα Χατζημητάκου.Οι κούκλες είναι της Εύας Χειλαδάκη.Στις 17/5 (7.30μμ) στο Πνευματικό Κέντρο θα παρουσιαστεί το νέο βιβλίο της Λίτσας Ψαραύτη "Επικίνδυνα παιχνίδια" και στις 19/5 (8.30μμ) το βιβλίο του Μ. Ανδρουλάκη "Το χαμένο Μπλουζ".Ακολουθεί (22/5, 8.30μμ), βραδιά κλασικής κιθάρας. Διδασκαλία, καλλιτεχνική διεύθυνση Θεόδωρος Κυριακός.Στις 22/5 (9μμ) στο σινεμά "Πετρούπολις" θα πραγματοποιηθεί κινηματογραφική εκδήλωση, ενώ στις 23/5 (7μμ) στο "Θέατρο Πέτρας" θα γίνει επετειακή εκδήλωση με τίτλο "Η μάχη της Κρήτης",που διοργανώνει ο Σύλλογος Κρητών Πετρούπολης.

Για τη ζωή και το έργο του Γιώργου Δεληγιάννη θα μιλήσει στις 26/5 (8.30μμ, "Πνευματικό Κέντρο") η Κική Σαλταφέρου.Τραγούδι Μαρκέλλα Σελιανίτου.Οι εκδηλώσεις θα κλείσουν στις 5/6 (8.30μμ), με εκδήλωση για τα 40 χρόνια του περιοδικού "Ικαριακά".

"Νόρμα" στη Λυρική Σκηνή

Εργο υψηλών απαιτήσεων, από τα πρώτα στην προτίμηση των μεγάλων λυρικών φωνών, η όπερα "Νόρμα" του Μπελίνι παρουσιάζεται στην Εθνική Λυρική Σκηνή αύριο (7μμ) και στις 2,5,7,9,14/5. Η "Νόρμα" είναι η προτελευταία όπερα του συνθέτη, που πέθανε σε ηλικία 34 χρόνων, στο Παρίσι. Ηρθε ένα χρόνο μετά τη μεγάλη επιτυχία της "Υπνοβάτιδας" και πριν τους "Πουριτανούς", με τους οποίους έκλεισε η σύντομη καριέρα και ζωή του Μπελίνι. Η "Νόρμα" γνώρισε μεγάλη επιτυχία, όχι μόνο στην Ιταλία, καθώς ως το τέλος του περασμένου αιώνα παρουσιάστηκε σε 35 χώρες και μεταφράστηκε σε 16 γλώσσες. Φωνές όπως των Πάστα, Γκρίζι, Λέεμαν και φυσικά της Κάλλας - η ιδανική ερμηνεύτρια του επώνυμου ρόλου - σφράγισαν την παρουσίαση της όπερας, που έχει θέμα ένα μεγάλο, κρυφό έρωτα, την απιστία και την εγκατάλειψη.

Το έργο ανεβαίνει σε μουσική διεύθυνση Αρμάντο Γκάτο,σκηνοθεσία Γιάννη Καραχισαρίδη,σκηνικά - κοστούμια Αντώνη Χαλκιά,διεύθυνση χορωδίας Φανής Παλαμίδη.Το ρόλο της Νόρμα στις τρεις πρώτες παραστάσεις ερμηνεύει η Νέλλυ Μιριτσόγιου,ενώ στις υπόλοιπες οι Μάρθα Αράπη και Δήμητρα Θεοδοσίου.Τραγουδούν επίσης: Βαγγέλης Χατζησίμος, Μιχαήλ Σιλαγκάτζε, Δημήτρης Καβράκος, Γιώργος, Ινγκα Μπαλαμπάνοβα, Μαίρη - Ελεν Νέζη, Μαρίνα Φιδέλη, Μαρία Τζιοβαρίδου, Δημήτρης Σιγαλός, Νίκος Στεφάνου.

Τσιτσάνης με μπαλαλάικες

Πλαισιωμένος από τη γνωστή ρωσική συμφωνική - λαϊκή ορχήστρα "Οσιποφ",ο Γιώργος Νταλάρας θα δώσει δύο συναυλίες, στις 3 και 4 του Μάη, στο Μέγαρο Μουσικής. Τα έσοδα των συναυλιών θα δοθούν για την ενίσχυση του ταμείου υποτροφιών του Κολεγίου Αθηνών - Κολεγίου Ψυχικού. Στη συνέντευξη Τύπου, ο Γ. Νταλάρας αναφέρθηκε στους ΝΑΤΟικούς βομβαρδισμούς σημειώνοντας ότι "τα έξυπνα αμερικανικά όπλα στη Γιουγκοσλαβία γκρεμίζουν τα σχολεία και τις ψυχές των ανθρώπων", εξέφρασε την ευχή "να μπορούσαν οι καλλιτέχνες να σταματήσουν αυτό το βάρβαρο πόλεμο". Οι συναυλίες περιλαμβάνουν τραγούδια των Τσιτσάνη, Κουγιουμτζή, Λοϊζου, Θεοδωράκη, Μαρκόπουλου κ.ά. και τραγούδια της Μεσογείου, των οποίων τα μουσικά μέρη θ' αποδοθούν από μπαλαλάικες και άλλα λαϊκά όργανα. Το ίδιο πρόγραμμα θα παρουσιαστεί σε συναυλίες που θα γίνουν σύντομα στη Μόσχα (Κρεμλίνο) και στο Λονδίνο.

Το έργο του Μ. Μπρεχτ "Η εξαίρεση και ο κανόνας" παρουσιάζεται την Κυριακή

Της μνήμης και της Ανοιξης

Αφιερωμένη στη μνήμη του διακεκριμένου αρχιμουσικού Βύρωνα Κολάση,που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή, είναι η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών,αύριο (8.30μ.μ.), στο Μέγαρο Μουσικής. Ο Β. Κολάσης επί σειρά ετών τίμησε την Ορχήστρα σαν εξάρχων, μόνιμος αρχιμουσικός και σολίστ. Στη συναυλία, σε διεύθυνση Μαρκ Αντρέα, συμπράττει ο διάσημος βιολονίστας, συνεργάτης και διάδοχός του Τάτσης Αποστολίδης,με το κοντσέρτο για βιολί του Μπραμς, έργο 77. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης, τη Συμφωνία αρ. 1 σε ρε μείζονα(Τιτάν) του Γκούσταβ Μάλερ.

  • Στον ίδιο χώρο, σήμερα (8.30μ.μ.), για δεύτερη βραδιά, φιλοξενούνται ένας μεγάλος μαέστρος και μια μεγάλη ορχήστρα. Η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Μιλάνου,με διεύθυνση του αρχιμουσικού Ρικάρντο Μούτι,σε έργα Βέρντι και Ρ. Στράους.
  • Σήμερα, στις 8.30μ.μ., στο "Κεντρικό Ωδείο" (Πατησίων και Τήνου 12), στο πλαίσιο των μουσικών διαλέξεων "Πορτρέτα συνθετών", που γίνεται σε συνεργασία με την Ενωση Ελλήνων Μουσουργών, ο Κωνσταντίνος Αγουρίδης παρουσιάζει έργα του και μιλά για τη δουλιά του. Θα παρουσιαστούν ηχογραφημένα αποσπάσματα και ζωντανή μουσική. Είσοδος ελεύθερη.
  • Στο στούντιο βρίσκονται τα "Υπόγεια Ρεύματα",για το πέμπτο άλμπουμ τους. Ταυτόχρονα, προετοιμάζονται για καλοκαιρινή περιοδεία, που περιλαμβάνει πόλεις και σταθμούς που δεν είχαν πέρσι. Σήμερα, το συγκρότημα δίνει που είχε προγραμματίσει για τις αρχές Απρίλη και αναβλήθηκε, λόγω ασθένειας του τραγουδιστή του γκρουπ. Τα "Υπόγεια Ρεύματα" τραγουδούν για "Τσαλακωμένες μέρες" και όχι μόνο, στις 11μ.μ., στο "Κάμελ" κλαμπ (Βουλιαγμένης 268, Αγ. Δημήτριος).


Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ