ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 28 Σεπτέμβρη 2016
Σελ. /24
Ορισμένες επισημάνσεις για τα «νέα» βιβλία Γλώσσας στα ΕΠΑΛ

...ή αλλιώς πώς εννοεί η κυβέρνηση την αναβάθμιση

Κατά τη φετινή σχολική χρονιά (2016 - 2017) στα ΕΠΑΛ - προφανώς και για να δείξει το υπουργείο τι εννοεί λέγοντας ότι τα ΕΠΑΛ «αναβαθμίζονται» - τα διακριτά μέχρι τώρα μαθήματα της νεοελληνικής γλώσσας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας ενοποιούνται κάτω από το γενικό τίτλο «νέα Ελληνικά» τόσο στην Α' Λυκείου όσο και στη Β' Λυκείου.

Κατ' επέκταση, αποσύρονται για τους μαθητές των ΕΠΑΛ τα διαφορετικά μεταξύ τους βιβλία που χρησιμοποιούνταν για τη διδασκαλία των διαφορετικών και διακριτών μαθημάτων (νεοελληνική γλώσσα και νεοελληνική λογοτεχνία) δηλαδή τα βιβλία «Εκφραση - Εκθεση» τεύχος Α' και «Εκθεση - Εκφραση» Τεύχος Β' καθώς και τα βιβλία «κείμενα νεοελληνικής λογοτεχνίας» τεύχος Α' και τεύχος Β'. Αντί γι' αυτά επανεισάγονται στις τάξεις Α' και Β' ΕΠΑΛ τα βιβλία που είχαν χρησιμοποιηθεί για πρώτη φορά το 2000 στα (τότε) ΤΕΕ, για τη διδασκαλία του ενοποιημένου μαθήματος (πλέον) «Νέα Ελληνικά».

Σημειώνουμε, ότι στα ΓΕΛ, ωστόσο, τα παραπάνω βιβλία (κείμενα νεοελληνικής λογοτεχνίας και «Εκθεση - Εκφραση») παραμένουν. Τα βιβλία αυτά χρησιμοποιούνταν μέχρι σήμερα τόσο στα ΓΕΛ όσο και στα ΕΠΑΛ. Δηλαδή, η ενοποίηση του μαθήματος αφορά μόνο στα ΕΠΑΛ.

Τι σημαίνει αυτό;

Δεν θα υπάρχει πλέον ξεχωριστό βιβλίο για τη διδασκαλία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Στην ουσία, το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας καταργείται ως ιδιαίτερο και ξεχωριστό γνωστικό αντικείμενο για τις τάξεις Α' και Β'.

Συγκεκριμένα: Τα βιβλία «Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας» τεύχος α' και β' είναι βιβλία 500 και 550 σελίδων, αντίστοιχα. Περιλαμβάνουν το ιστορικό πλαίσιο που γέννησε κάθε λογοτεχνικό ρεύμα, εκτενείς εισαγωγές για τα γνωρίσματα των λογοτεχνικών ρευμάτων/σχολών - αφηγηματικές τεχνικές/τρόπους, διάκριση των ειδών της λογοτεχνικής έκφρασης, εισαγωγή στο κάθε ξεχωριστό έργο, βιογραφικά στοιχεία, ερωτήσεις - εργασίες).

Στα «νέα βιβλία», τα λογοτεχνικά κείμενα και στα δύο μαζί (Α' και Β' Λυκείου), δεν ξεπερνούν τα 40 «ατάκτως ερριμμένα» πλάι σε άρθρα από τον Τύπο, οδηγίες χρήσης κ.λπ.

Η συγγραφική ομάδα, βέβαια, αυτή την υποβάθμιση - κατάργηση της λογοτεχνίας την ονομάζει «συνδιδασκαλία γλώσσας και λογοτεχνίας».

Τα επανεισαγόμενα, λοιπόν, βιβλία με τον γενικό τίτλο «Νέα Ελληνικά» (Α' και Β' ΕΠΑΛ) αποτελούν την επιτομή της «αναβάθμισης» (των ΕΠΑΛ; των μαθημάτων;) πλάι, βέβαια, στην περικοπή ωρών (π.χ. η Ιστορία έχει απομείνει, από τις συνεχείς αναβαθμίσεις, 1 ώρα στην Α' Λυκείου), την υποστελέχωση εργαστηρίων, τις ελλείψεις στις υλικοτεχνικές υποδομές κ.λπ.

Χωρίς, φυσικά, να υποστηρίζουμε το περιεχόμενο των προηγούμενων βιβλίων, έχει σημασία να σταθούμε σε ορισμένα προβλήματα που δημιουργούνται, που αφορούν όχι μόνο στη «λογοτεχνική παιδεία» των μαθητών των ΕΠΑΛ, αλλά την ίδια τη γλωσσική τους συγκρότηση, τον τρόπο που μαθαίνουν να οργανώνουν τη γλώσσα και τη σκέψη τους.

Ειδικότερα:

1. Τα βιβλία αυτά δεν είναι αυτόνομα, όπως και οι ίδιοι οι συγγραφείς ομολογούν. Δεν μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς αυτά που αποσύρθηκαν. Γιατί, λοιπόν, αποσύρθηκαν από τους μαθητές των ΕΠΑΛ που τα χρειάζονται περισσότερο (ελάχιστα παιδιά των ΕΠΑΛ έχουν την οποιαδήποτε εξωσχολική βοήθεια). Τι θα κάνουμε; Θα βγάζουμε φωτοτυπίες; Και πού; Και με τι;

Μήπως έτσι κι αλλιώς τα παιδιά των ΕΠΑΛ, που τα περιμένει η μαθητεία, δεν πρέπει να μάθουν και πολλά - πολλά; Αυτή είναι η «ισότητα των ευκαιριών» για την οποία μιλά υποκριτικά η κυβέρνηση;

2. Υπάρχει ασυνέχεια ανάμεσα στα «νέα» βιβλία Α' και Β' Λυκείου και στο βιβλίο «Εκφραση - Εκθεση» για την Γ' Λυκείου που παραμένει στα ΕΠΑΛ. Μήπως, τελικά, θα οδηγηθούμε και σε νέα απόσυρση βιβλίων στη Γ' Λυκείου, για να «ομαλοποιηθεί» η κατάσταση, στα μέτρα της κυβέρνησης;

3. Τα γλωσσικά φαινόμενα δεν μπορούν να διδαχθούν επαρκώς από το ίδιο το βιβλίο. Το βιβλίο στις περισσότερες περιπτώσεις κάνει μια απλή αναφορά.

Για παράδειγμα, στη σελίδα 37 στα «Νέα ελληνικά» Α' ΕΠΑΛ ζητείται οργάνωση κειμένου - διαγράμματος, χωρίς κανένα υπόδειγμα.

Λείπει η θεωρία με συνοχή και συνέχεια, οι πρακτικές ασκήσεις, τα παραδείγματα.

Η ύλη δεν είναι ούτε σωστά δομημένη, ούτε δοσμένη μεθοδολογικά. Είναι στην κυριολεξία «πλίνθοι και λίθοι και κέραμοι ατάκτως ερριμμένα».

Για παράδειγμα, στα «Νέα Ελληνικά» της Α' ΕΠΑΛ (στη σελ. 44, άσκηση Γ. «ερμηνεία κειμένου»), ζητείται να βρεθούν επιχειρήματα, όταν η ελάχιστη αναφορά στο τι είναι το επιχείρημα γίνεται στη 2η ενότητα του βιβλίου σελ. 82, δηλαδή αργότερα...

Απ' ό,τι φαίνεται, η ουσιαστική γνώση και καλλιέργεια της γλώσσας για τους μαθητές των ΕΠΑΛ είναι «ψιλά γράμματα» για την κυβέρνηση.


Κίτσα ΜΑΜΙΤΣΙ
Φιλόλογος, μέλος του ΔΣ της Δ' ΕΛΜΕ Ανατολικής Αττικής


Με επιτυχία το Φεστιβάλ στα Τρίκαλα

Στο μαστορικά διαμορφωμένο από την ΚΝΕ χώρο του Μύλου Ματσόπουλου, πραγματοποιήθηκαν το περασμένο Σάββατο 24 Σεπτέμβρη οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ στα Τρίκαλα.

Από νωρίς, ο φιλόξενος χώρος γέμισε από νέους ανθρώπους που συναντήθηκαν με αγωνιστές των προηγούμενων γενιών, ήρθαν σε επαφή με την Ιστορία του ΚΚΕ, του εργατικού - λαϊκού κινήματος.

Ξεχωριστό τόνο στις εκδηλώσεις έδωσαν με τη συμμετοχή τους δεκάδες πρόσφυγες από τη Συρία, που το τελευταίο διάστημα μένουν στο κέντρο φιλοξενίας προσφύγων στα Τρίκαλα. Μάλιστα, συναντήθηκαν και συζήτησαν για αρκετή ώρα με το βουλευτή του ΚΚΕ Γιώργο Λαμπρούλη, ο οποίος ήταν ο κεντρικός ομιλητής στην πολιτική συγκέντρωση που έγινε στις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ. Κατά τη συζήτηση, οι πρόσφυγες ανέλυσαν τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν με τον εγκλωβισμό τους στη χώρα μας, καθώς και αιτήματα που προβάλλουν για να έχουν τις στοιχειώδεις συνθήκες διαβίωσης. Από την πλευρά του, ο βουλευτής του ΚΚΕ ενημέρωσε για τις παρεμβάσεις του ΚΚΕ προς αυτή την κατεύθυνση, καθώς και τη συνέχισή τους σύμφωνα με τις νέες ανάγκες που προκύπτουν καθημερινά.

Προηγουμένως, κατά την πολιτική συγκέντρωση, ο Γιώργος Λαμπρούλης, αναφερόμενος στις πολιτικές εξελίξεις, τόνισε ανάμεσα σε άλλα πως «ο ΣΥΡΙΖΑ επέλεξε και επιλέχτηκε να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της υλοποίησης των δεσμεύσεων των μνημονίων, των επιταγών του κεφαλαίου, των κατευθύνσεων της ΕΕ, των αποφάσεων του ΝΑΤΟ. Επιλέχτηκε να κάνει τη βρώμικη δουλειά για λογαριασμό του κεφαλαίου και της ΕΕ, γιατί σε αυτή τουλάχιστον τη φάση κατέχει καλύτερα από τις παραδοσιακές αστικές πολιτικές δυνάμεις την τέχνη της εξαπάτησης και χειραγώγησης του λαού.

Γιατί πάνω απ' όλα είναι ικανός στο να αδρανοποιεί, να ακινητοποιεί το ριζοσπαστισμό, να καλλιεργεί τη μοιρολατρία και την ηττοπάθεια σε λαϊκό κόσμο, ο οποίος στήριξε ελπίδες και προσδοκίες στο ΣΥΡΙΖΑ, απογοητεύτηκε, διαψεύστηκε και σήμερα είναι ακόμη σε αμηχανία. Και εκεί ο ΣΥΡΙΖΑ έχει, ακόμη, και μεγαλύτερη ευελιξία και μεγαλύτερη μαστοριά, αξιοποιώντας και την ιδιότητα του "πρώην κομμουνιστή", που ακόμα και σήμερα εξαργυρώνουν αρκετά από τα στελέχη του.

Και ο καβγάς με τη ΝΔ γίνεται για το ποιος θα ηγηθεί στην εφαρμογή του τρίτου μνημονίου, τη στήριξη της καπιταλιστικής ανάκαμψης και ταυτόχρονα τη χειραγώγηση του λαού. Η ΝΔ, όντας σε αμηχανία απ' τη στήριξη εγχώριων και διεθνών κέντρων προς την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, διαφημίζει τη θέλησή της, ως πιο "γνήσιο παιδί" του κεφαλαίου, να υλοποιήσει μέχρι κεραίας τις αναδιαρθρώσεις που αυτό επιτάσσει».

Ενδιαφέρον πρόγραμμα

Με μεγάλο ενδιαφέρον παρακολούθησαν οι επισκέπτες του Φεστιβάλ τις εκδηλώσεις στην κεντρική σκηνή, που περιλάμβαναν μουσικο-αφηγηματικό αφιέρωμα από μαθητικό συγκρότημα ενάντια στον πόλεμο, με διαχρονικά ροκ και έντεχνα κομμάτια που έχουν γραφτεί ενάντια στον πόλεμο, δεμένα με απόσπασμα του ποιήματος του Τ. Λειβαδίτη «Ο άνθρωπος με το ταμπούρλο», συναυλία με τον Στέλιο Μαγαλιό και τους Sober on Tuxedos και παραδοσιακό γλέντι με τους Κ. Γκότζια (λαούτο), Γ. Αγγέλη (βιολί), Στεφ. Γκότζια (φωνή), Θοδ. Μούτο (ακορντεόν), Λίνα Καρέτσου (φωνή), Ν. Τσιμπίδα (κλαρίνο), Β. Κωστίκα (φωνή).

Ενδιαφέρον είχαν οι εκδηλώσεις και στον παιδότοπο, με το εργαστήρι πειραμάτων φυσικής και χημείας, όπου τα παιδιά έφτιαχναν τα δικά τους εργαστηριακά γυαλιά, την παράσταση Καραγκιόζη από τον Κοσμά Παναγιώκα και το παραμύθι «Η Λιχουδοχώρα». Στο χώρο του Φεστιβάλ λειτούργησαν, επίσης, έκθεση αφιερωμένη στα 70χρονα από την ίδρυση του ηρωικού Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας, βιβλιοπωλείο με εκδόσεις της «Σύγχρονης Εποχής», παραδοσιακή ταβέρνα αλλά και μπαρ, και με δικά τους αφιερώματα, μαθητικό, φοιτητικό και εργατικό στέκι.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ