ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 28 Απρίλη 2023 - Κυριακή 30 Απρίλη 2023
Σελ. /48
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
28 ΑΠΡΙΛΗ - ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΜΕΡΑ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ
Το κράτος και το κέρδος των ομίλων δολοφονούν και σακατεύουν εργάτες

Παγκόσμια Μέρα Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία είναι η 28η Απρίλη, με τα εργατικά «ατυχήματα», που κατά δεκάδες συμβαίνουν από βδομάδα σε βδομάδα στους χώρους δουλειάς, παρά τα σύγχρονα μέσα για την ουσιαστική πρόληψή τους, να αποτελούν την άλλη όψη της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων.

«Οχι άλλο αίμα εργατών για τα κέρδη των αφεντικών», σημειώνει σε ανακοίνωσή της η Επιτροπή Υγείας και Ασφάλειας του ΠΑΜΕ, απαιτώντας μέτρα προστασίας στους χώρους δουλειάς, με αφορμή την Παγκόσμια Μέρα.

Ακόμα και από τα επίσημα στοιχεία, που είναι ελλιπή, στη χώρα μας κατά μέσο όρο κάθε βδομάδα 2 εργαζόμενοι πεθαίνουν στον χώρο δουλειάς «από εργατικά δυστυχήματα»! Από το 2000 μέχρι σήμερα ο αριθμός των νεκρών εργαζομένων ξεπερνά τους 2.200, ενώ πολλαπλάσιος είναι ο αριθμός των σακατεμένων! Οι επαγγελματικές ασθένειες θερίζουν, αλλά συνεχίζουν να μην καταγράφονται στην Ελλάδα.

«Για τα εργατικά ατυχήματα και τις επαγγελματικές ασθένειες δεν φταίει η κακιά η ώρα. Η αιτία είναι η ίδια αιτία που οδήγησε σε τραγωδίες όπως το δυστύχημα στα Τέμπη, η πυρκαγιά στο Μάτι, η πλημμύρα στη Μάνδρα. Είναι η ίδια αιτία που οδηγεί σε έλλειψη μέτρων ασφάλειας στα σχολεία και άλλες δραστηριότητες, σε έλλειψη αντισεισμικής θωράκισης των κτιρίων», σημειώνει το ΠΑΜΕ. Αναδεικνύει ότι «στο σημερινό σύστημα η ανθρώπινη ζωή μπαίνει στο ζύγι του κόστους - οφέλους υπέρ του κεφαλαίου. Με αυτό το κριτήριο αποφασίζουν οι εργοδότες το αν και τι μέτρα θα πάρουν για την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων, με αυτό το κριτήριο σχεδιάζεται η ασφάλεια των μεταφορών, με αυτό το κριτήριο σχεδιάζεται η πολιτική προστασία. Την κερδοφορία και την ανταγωνιστικότητα του κεφαλαίου τις πληρώνουν οι εργαζόμενοι και ο λαός με επαγγελματικές ασθένειες, εργατικά ατυχήματα, θανάτους, αναπηρίες, καταστροφή του περιβάλλοντος».

Ενώ όσον αφορά τις ευθύνες των κυβερνήσεων, στην ανακοίνωση σημειώνεται ότι «ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ εφάρμοσαν μια πολιτική με βάση τις κατευθύνσεις της ΕΕ που υπηρετεί τις ανάγκες της κερδοφορίας του κεφαλαίου. Κάθε κυβέρνηση έπαιρνε τη σκυτάλη από την προηγούμενη και συνέχιζε στην ίδια αντιλαϊκή κατεύθυνση. Ολες οι κυβερνήσεις διατήρησαν ένα πλαίσιο όπου ο κρατικός έλεγχος είναι ψευδεπίγραφος.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η απουσία ουσιαστικού ελέγχου στην εργοδοσία για την εφαρμογή της υπάρχουσας νομοθεσίας για την υγεία και ασφάλεια στην εργασία. Ελάχιστοι είναι επιθεωρητές υγείας και ασφάλειας σε σχέση με το σύνολο των χώρων εργασίας. Για να ελεγχθούν έστω μια φορά όλοι οι χώροι εργασίας θα απαιτούνταν χρόνια! Οι έλεγχοι που γίνονται δεν προσανατολίζονται στην εργοδοτική ευθύνη αλλά συχνά υπάρχει προσπάθεια μετατόπισης της ευθύνης στις πλάτες του εργαζόμενου που έπαθε το "ατύχημα", στον τεχνικό Ασφάλειας κ.ά. Η μετατροπή της Επιθεώρησης Εργασίας σε "Ανεξάρτητη Αρχή" επιδεινώνει την κατάσταση».

Το ΠΑΜΕ καλεί τους εργαζόμενους και τα σωματεία τους σε μαχητική, αγωνιστική διεκδίκηση για την προστασία της ζωής και της υγείας, την πρόληψη και αντιμετώπιση του επαγγελματικού κινδύνου. «Τώρα να δυναμώσουμε τις Επιτροπές Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων (ΕΥΑΕ)», σημειώνεται στο κάλεσμα, που περιλαμβάνει μια σειρά από διεκδικήσεις για την πρόληψη ατυχημάτων και επαγγελματικών ασθενειών, για ουσιαστικό έλεγχο της εργοδοτικής ευθύνης, για ενίσχυση με προσωπικό και μέσα της Επιθεώρησης Εργασίας. Για δημιουργία κρατικού σώματος τεχνικών Ασφάλειας και γιατρών Εργασίας και υπηρεσιών Υγείας και Ασφάλειας της Εργασίας (ΥΑΕ), ενταγμένων στο αποκλειστικά δημόσιο σύστημα Υγείας, κατάργηση των ΕΞΥΠΠ και κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας στον χώρο της ΥΑΕ. Επίσης, για συστηματική παρακολούθηση της υγείας των εργαζομένων ανάλογα με τον επαγγελματικό κίνδυνο, με δωρεάν ιατρικές εξετάσεις και ιδιαίτερη φροντίδα στις εγκύους και γενικότερα στις εργαζόμενες γυναίκες, να ισχύσει ξανά η απαγόρευση της νυχτερινής εργασίας των γυναικών στη βιοτεχνία και στη βιομηχανία, ενώ για άλλα επαγγέλματα (π.χ. Υγείας, Τουρισμού, Επισιτισμού) να απαγορευτεί η νυχτερινή εργασία κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Υπεράσπιση και διεύρυνση του θεσμού των ΒΑΕ και σε άλλους κλάδους και ειδικότητες (σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα), μείωση του χρόνου εργασίας για τα ΒΑΕ (6ωρο/5ήμερο/30ωρο) κ.λπ.

Ο «Ριζοσπάστης», δίνοντας συνέχεια σε σχετικά ρεπορτάζ από την κατάσταση που επικρατεί σε χώρους δουλειάς, όπως στους διανομείς, στο Εμπόριο, στα εργοτάξια κ.α., αναδεικνύει τώρα την κατάσταση στους ΟΤΑ, στις αερομεταφορές και στα μεταλλεία.

Με τους αγώνες και την ψήφο μας υπερασπιζόμαστε τις ζωές μας στους χώρους δουλειάς

Συνέντευξη με τον Βασίλη Γκιτάκο, υποψήφιο βουλευτή του ΚΚΕ στην Α' Πειραιά, μέλος της Γραμματείας του ΠΑΜΕ και συνδικαλιστή στους ΟΤΑ

Καθημερινότητα τα «ατυχήματα» στην καθαριότητα
Καθημερινότητα τα «ατυχήματα» στην καθαριότητα
-- Ποιες είναι οι σοβαρότερες ελλείψεις σε μέτρα για την προστασία της ζωής και της υγείας των εργαζομένων; Σε ποιους χώρους εντοπίζονται κυρίως;

-- Αν η κοιλάδα των Τεμπών είναι ο φόβος των μηχανοδηγών, οι χώροι εργασίας στους ΟΤΑ, με κυρίαρχο αυτόν της καθαριότητας και της αποκομιδής απορριμμάτων, αλλά και οι τεχνικές υπηρεσίες (ηλεκτροφωτισμός - πράσινο - οικοδομικά έργα κ.λπ.), είναι ο φόβος για χιλιάδες εργαζόμενους στους δήμους, που καθημερινά πάνε στη δουλειά και δεν ξέρουν αν θα γυρίσουν σώοι στα σπίτια τους. Τα στοιχεία είναι αμείλικτα: Τα τελευταία 10 χρόνια έχουμε 65 νεκρούς, εκατοντάδες σακατεμένους και επίσης εκατοντάδες με επαγγελματικές ασθένειες, που αυτές ακόμα δεν καταγράφονται.

Ολα αυτά τα εργοδοτικά εγκλήματα έχουν ονοματεπώνυμο, αυτό των κυβερνήσεων ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ και των δημάρχων που στηρίζουν και εφαρμόζουν την αντεργατική πολιτική των «βέλτιστων πρακτικών» της ΕΕ.

Η τραγική έλλειψη προσωπικού στους δήμους επιβάλλει την εντατικοποίηση της εργασίας, που αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές αιτίες των «ατυχημάτων» και των επαγγελματικών ασθενειών σε όλες τις υπηρεσίες των δήμων.

Ακόμα, σε πολλούς δήμους τα Μέσα Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ) δίνονται με το σταγονόμετρο, και όχι όλα, ή δεν δίνονται καθόλου. Σε πολλές περιπτώσεις δεν υπάρχουν γιατροί Εργασίας και τεχνικοί Ασφαλείας. Στον δήμο Πειραιά οι εργαζόμενοι συμβασιούχοι του Ηλεκτρολογικού Τμήματος εργάζονται χωρίς ΜΑΠ από τον περασμένο Δεκέμβρη, ενώ στο παρελθόν χρειάστηκε η παρέμβαση του σωματείου (ΣΟΜΕΔΠ) για να δίνεται γάλα στους δικαιούχους με συμβάσεις του ΟΑΕΔ.

Αμαξοστάσια - «χωματερές»
Αμαξοστάσια - «χωματερές»
Αθλιες συνθήκες επικρατούν στους χώρους εργασίας και ιδιαίτερα στα αμαξοστάσια, τα οποία έχουν μετατραπεί σε απέραντες χωματερές από τις μεταφορτώσεις ογκωδών αντικειμένων και απορριμμάτων, αναγκάζοντας τους εργαζόμενους να δουλεύουν κάτω από τριτοκοσμικές καταστάσεις. Ο «Ριζοσπάστης» τον Γενάρη του 2020 είχε πραγματοποιήσει επίσκεψη στο αμαξοστάσιο του δήμου Πειραιά και είχε καταγράψει τις άθλιες συνθήκες που δημιουργούν οι μεταφορτώσεις. Η ίδια κατάσταση επικρατεί και σήμερα, παρά τις συνεχείς καταγγελίες του Σωματείου Εργαζομένων.

-- Επηρεάζουν, σε ποιο βαθμό και πώς οι προσωρινές μορφές απασχόλησης, που έχουν πάρει μεγάλες διαστάσεις στους ΟΤΑ;

-- Οι ΟΤΑ αποτελούν πεδίο εφαρμογής κάθε ελαστικής μορφής εργασίας που έχουν προωθήσει όλες οι κυβερνήσεις, ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ, για να χτυπήσουν τη μόνιμη και σταθερή δουλειά με δικαιώματα. Προσλαμβάνονται εργαζόμενοι με ολιγόμηνες συμβάσεις, κακοπληρωμένοι και χωρίς δικαιώματα. Στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν εκπαιδεύονται ούτε στα στοιχειώδη, ενώ μέχρι να αποκτήσουν εμπειρία λήγει η σύμβασή τους. Από τους 65 νεκρούς που μετράει ο κλάδος τα τελευταία 10 χρόνια, πάνω από 20 ήταν εργαζόμενοι συμβασιούχοι! Ακόμα χειρότερα, η εργάτρια, συνοδός απορριμματοφόρου, που σκοτώθηκε στο Ξυλόκαστρο, μαζί με το υπόλοιπο πλήρωμα δούλευαν αδήλωτοι και ανασφάλιστοι, και αυτό δεν είναι το μοναδικό περιστατικό αδήλωτης εργασίας σε δήμο.

Το οργανωμένο συνδικαλιστικό κίνημα παλεύει και διεκδικεί τη μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων χωρίς όρους και προϋποθέσεις, ενώ οι εκπρόσωποι του εργοδοτικού - κυβερνητικού συνδικαλισμού βάζουν διαχωριστικές γραμμές, όπως η ηγεσία της ΠΟΕ ΟΤΑ, που δεν τους δέχεται ούτε στη δύναμή της, διαχωρίζοντας τους εργαζόμενους και ρίχνοντας νερό στον μύλο των κυβερνήσεων για πρόσκαιρη εργασία χωρίς δικαιώματα.

-- Το Συνδικάτο ΟΤΑ Αττικής και σωματεία σε δήμους αναπτύσσουν μια σειρά δράσεις για τη λήψη μέτρων υγείας και ασφάλειας στην εργασία. Πείτε μας δυο λόγια για τη δράση αυτή.

-- Το Συνδικάτο ΟΤΑ Αττικής βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του αγώνα. Στις 17 Γενάρη 2023, μέρα πανελλαδικής απεργίας στους ΟΤΑ, και με αφορμή τον φριχτό θάνατο της εργαζόμενης στον δήμο Ξυλοκάστρου, πραγματοποίησε συμβολική κατάληψη στο κτίριο της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας (πρώην ΣΕΠΕ), διεκδικώντας εντατικοποίηση των ελέγχων και λήψη μέτρων. Ανάρτησε γιγαντοπανό με ξεκάθαρο μήνυμα: «64 νεκροί, χιλιάδες σακατεμένοι. Κυβέρνηση και δήμαρχοι μας στέλνουν στον θάνατο. Το ΣΕΠΕ απόν».

Προχωρήσαμε και σε νέα κινητοποίηση στο πρώην ΣΕΠΕ, όπου επίσης με συμβολική κατάληψη αναγκάσαμε τον διοικητή της Αρχής να μας ακούσει. Αναμένουμε νέα άμεση συνάντηση που υποσχέθηκαν, προκειμένου να μας ενημερώσουν για τα αποτελέσματα των καταγγελιών που καταθέσαμε.

Το Συνδικάτο ΟΤΑ Αττικής στηρίζει τους εργαζόμενους και τα σωματεία των δήμων και της Περιφέρειας Αττικής στις δράσεις που αναπτύσσουν για τη ζωή και την ασφάλεια των εργαζομένων, κατά των άθλιων συνθηκών στους χώρους δουλειάς.

Την προηγούμενη βδομάδα το Σωματείο Εργαζομένων Αγίων Αναργύρων - Καματερού προχώρησε σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας και παρέμβαση στον δήμαρχο για τις απαράδεκτες συνθήκες στον χώρο του αμαξοστασίου. Το ίδιο έγινε και στον δήμο Αμαρουσίου για τις συνθήκες στα δύο αμαξοστάσια που διαθέτει. Στον δήμο Λυκόβρυσης - Πεύκης το Σωματείο έχει προχωρήσει σε καταγγελία προς το Υγειονομικό για τις επίσης απαράδεκτες συνθήκες του αμαξοστασίου. Στον δήμο Πειραιά οι καταγγελίες και παρεμβάσεις του Σωματείου Οδηγών, Μηχανικών και Εργατοτεχνιτών (ΣΟΜΕΔΠ) «πέφτουν βροχή». Πρόσφατα μάλιστα, μετά την παρέμβαση του ΣΟΜΕΔΠ, η δημοτική αρχή Πειραιά αναγκάστηκε να αποσύρει από τα δρομολόγια της δημοτικής συγκοινωνίας τα τριακονταετίας λεωφορεία, που ήταν επικίνδυνα για τους εργαζόμενους και τους επιβάτες.

-- Πώς μπορούν να ξεφύγουν οι εργαζόμενοι από αυτήν την κατάσταση; Πώς μπορούν να διεκδικήσουν αποτελεσματικά την εφαρμογή ουσιαστικών μέτρων προστασίας;

-- Βλέπουμε ότι όπου τα Σωματεία βάζουν μπροστά τις ανάγκες των εργαζομένων, τα μέτρα για την υγεία και την ασφάλειά τους, και όχι τις προτεραιότητες της κάθε δημοτικής αρχής, οι παρεμβάσεις είναι συνεχείς.

Τίποτα δεν μας χαρίζεται, ούτε ακόμα και τα στοιχειώδη για τη ζωή και την ασφάλειά μας, όλα κατακτιούνται, με τον αγώνα και τη διαρκή πάλη ενάντια σε ένα βάρβαρο και σάπιο σύστημα, που μπροστά στο κέρδος βάζει θυσία τη ζωή μας.

Για τους εργαζόμενους είναι μονόδρομος η συνέχιση των αγώνων για μέτρα υγείας και ασφάλειας στην εργασία, για το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή δουλειά.

Αγώνων οι οποίοι θα είναι τόσο πιο δυνατοί και αποτελεσματικοί όσο πιο ισχυρό είναι το ΚΚΕ, που είναι η ψυχή και ο οργανωτής της πάλης της εργατικής τάξης.

Γι' αυτό χρειάζεται στις εκλογές στις 21 Μάη, αλλά και όποτε ξαναχρειαστεί, οι εργαζόμενοι να μην παρασυρθούν από ακάλυπτες υποσχέσεις, από ψεύτικα διλήμματα και στημένες κοκορομαχίες. Να γυρίσουν την πλάτη στις πολιτικές δυνάμεις ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ και στα πρόθυμα «εξαπτέρυγά» τους, που θέλουν εργαζόμενους - «λάστιχο», σε καθεστώς ανασφάλειας και ομηρίας, θύματα της ανακύκλωσης της ανεργίας, την ώρα που τα εργοδοτικά εγκλήματα φέρουν φαρδιά - πλατιά την υπογραφή τους.

Με την ψήφο μας στις 21 Μάη να δυναμώσουμε το ΚΚΕ, γιατί με πιο δυνατό ΚΚΕ θα βγει πιο δυνατός ο λαός, πιο δυνατό το κίνημα και από καλύτερες θέσεις θα διεκδικήσουμε αυτά που μας αξίζουν, ζωή και δουλειά με αξιοπρέπεια.

ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Η ακραία εντατικοποίηση προειδοποιεί για σοβαρά ατυχήματα

Παρέμβαση από το ΚΚΕ στην κυβέρνηση με σχετική Ερώτηση ανέδειξε τους μεγάλους κινδύνους στα αεροδρόμια

Απέργησαν και βγήκαν μαζικά στο δρόμο οι εργαζόμενοι στο «Ελ.Βενιζέλος»
Απέργησαν και βγήκαν μαζικά στο δρόμο οι εργαζόμενοι στο «Ελ.Βενιζέλος»
«Κόκκινο» χτυπάει η εντατικοποίηση της δουλειάς και στον κλάδο αερομεταφορών, και πιο συγκεκριμένα στις εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης και σε αεροπορικές εταιρείες. Οι εργαζόμενοι, ειδικά στα μεγάλα αεροδρόμια της χώρας, όπως στο «Ελ. Βενιζέλος», προειδοποιούν ότι αν δεν παρθούν μέτρα με ευθύνη του κράτους και των εταιρειών, είναι θέμα χρόνου να συμβεί ακόμα και σοβαρό ατύχημα, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό για έναν τέτοιο κρίσιμο χώρο δουλειάς.

Είναι χαρακτηριστικό ότι με τα μέχρι τώρα στοιχεία υπάρχει ήδη αύξηση της επιβατικής κίνησης μέχρι τον Μάρτη κατά 60% σε σχέση με πέρυσι και 2,4% σε σύγκριση με το 2019. Ομως, το προσωπικό είναι ελάχιστο σε σχέση με τις ανάγκες και μάλιστα έχει ...μειωθεί σε σχέση με το 2022!

Οπως μας μεταφέρουν εργαζόμενοι από το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, το «Ελ. Βενιζέλος», «το περιβόητο "πρώτα η ασφάλεια" αποτελεί έναν ευφημισμό, καθώς πάντα προέχουν τα κέρδη των επιχειρήσεων. Χαρακτηριστικό των άθλιων συνθηκών είναι ότι ελάχιστοι εργαζόμενοι έρχονται για δουλειά στο αεροδρόμιο εξαιτίας των εξαντλητικών ωραρίων και των χαμηλών αμοιβών, ενώ αρκετοί από όσους έρχονται φεύγουν». Η εργοδοσία επιλέγει είτε ...ταχύρυθμες ηλεκτρονικές εκπαιδεύσεις είτε ακόμα και καλέσματα σε συνταξιούχους να επιστρέψουν στα πόστα τους, προκειμένου να βγει όπως όπως η δουλειά, με τεράστιους δηλαδή κινδύνους.

Οι λιγοστοί εργαζόμενοι δέχονται καθημερινά μεγάλες επιβαρύνσεις από τα 10ωρα και 11ωρα και σε πολλές περιπτώσεις τη βαριά δουλειά. Οι περισσότεροι βλέπουν στο πρόγραμμα εργασιών ότι θα δουλέψουν παραπάνω ώρες, χωρίς καν να έχουν ερωτηθεί γι' αυτό ενώ μόνο τον Απρίλη κόπηκαν κατά μέσο όρο τρία ρεπό από κάθε εργαζόμενο.

Οσο για το πώς δουλεύουν; Εκτεθειμένοι στην πίστα για ώρες, σε όλες τις καιρικές συνθήκες, βιώνοντας τεράστια σωματική καταπόνηση λόγω της φύσης της εργασίας, για πάνω από 20 μέρες συνεχόμενες, χωρίς ρεπό. Πρόκειται για χειριστές μηχανημάτων που πρέπει να έχουν την εμπειρία αλλά και την απαραίτητη συγκέντρωση αφού οι κίνδυνοι είναι πολλοί. Το ίδιο ισχύει και για τους φορτοεκφορτωτές των αεροσκαφών, σηκώνοντας τόνους αποσκευών καθημερινά, μια εξουθένωση που δεν αναπληρώνεται ποτέ.

Υπάρχουν μάλιστα εργαζόμενοι που είναι συντονιστές πτήσης, οι οποίοι αν και εργάζονται στην πίστα του αεροδρομίου σε αυτές τις συνθήκες δεν είναι ενταγμένοι στο καθεστώς των βαρέων και ανθυγιεινών (ΒΑΕ) και δηλώνονται ως υπάλληλοι γραφείου. Αλλά και οι υπάλληλοι των γραφείων είναι επιφορτισμένοι με όγκο εργασιών που αναλογεί σε περισσότερους εργαζόμενους, με αποτέλεσμα αρκετές φορές στη βάρδιά τους να μην μπορούν να κάνουν ούτε διάλειμμα.

Ενα ακόμα σοβαρό πρόβλημα είναι νέοι εργαζόμενοι να απασχολούνται σε εργασίες μεγάλης επικινδυνότητας που απαιτούν ορισμένη εμπειρία, αλλά δεν έχουν καμία απολύτως εκπαίδευση. Επιπλέον, δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες εκπαιδεύσεις προσωπικού για πυρασφάλεια και τις ενέργειες που απαιτούνται να κάνει ένας εργαζόμενος σε περίπτωση διαρροής καυσίμου κατά τη διάρκεια του ανεφοδιασμού των αεροσκαφών.

Το καθεστώς των εξαντλητικών ωραρίων γίνεται ακόμα χειρότερο με τις κόντρα βάρδιες, όπου οι εργαζόμενοι καλούνται να δουλέψουν ξανά μετά από 11, το πολύ 12 ώρες, χρόνος που δεν φθάνει για να ξεκουραστούν και βέβαια έχει αρνητικές συνέπειες στην προσωπική και κοινωνική ζωή. Ακόμα χειρότερα, για πολλούς εργαζόμενους η μετακίνησή τους προς και από τη δουλειά, που μπορεί να φθάνει και τις 2 ώρες καθημερινά, «τρώει» ακόμα και αυτές τις ελάχιστες ώρες εκτός εργασίας. Μιλάμε δηλαδή για 14 ώρες στο πόδι, μαζί με το πηγαινέλα στη δουλειά, και μετά από ένα μικρό διάλειμμα πάλι πίσω...

Τα παραπάνω αποτελούν τον σίγουρο δρόμο για την αύξηση των εργατικών «ατυχημάτων», με τους ίδιους τους εργαζόμενους να χτυπάνε «καμπανάκι». Για παράδειγμα, στο «Ελ. Βενιζέλος», την προηγούμενη σεζόν δύο από τα εργατικά «ατυχήματα» ήταν θανατηφόρα, ενώ πολλοί εργαζόμενοι τραυματίζονται σοβαρά. Μόνο αυτές τις μέρες έχουν γίνει δεκάδες εργατικά «ατυχήματα», μεταξύ αυτών τραυματισμοί με σπασμένα δάχτυλα και χέρια, τσακισμένες πλάτες από τα βάρη, λιποθυμίες, εγκεφαλικό επεισόδιο κ.ά. Καθόλου τυχαία, εξαιτίας αυτής της κατάστασης, έχουν αυξηθεί και οι αναρρωτικές άδειες, με το προσωπικό να έχει φτάσει στα όρια της φυσικής εξάντλησης.

Και στο αεροδρόμιο οι εργαζόμενοι είναι αντιμέτωποι με τη βαρβαρότητα που ενισχύουν οι αντεργατικοί νόμοι των κυβερνήσεων ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ. Είναι τα ίδια κόμματα που «κουκουλώνουν» τις άθλιες συνθήκες εργασίας, μιλώντας για το θαύμα του αεροδρομίου, αναφερόμενα στην κερδοφόρα δράση των επιχειρήσεων από το ξεζούμισμα των εργαζομένων.

Μέσα σε αυτήν την κατάσταση και μετά τις πρόσφατες μεγάλες κινητοποιήσεις, με αφορμή το έγκλημα στα Τέμπη, φάνηκαν νέες δυνατότητες οργάνωσης της πάλης και στο αεροδρόμιο. Με τους εργαζόμενους να βλέπουν στο προδιαγεγραμμένο έγκλημα των Τεμπών αρκετές ομοιότητες με όσα συμβαίνουν στον δικό τους χώρο δουλειάς, έγινε ένα σημαντικό βήμα στις απεργιακές κινητοποιήσεις. Το αεροδρόμιο έκλεισε λόγω της απεργίας στις 16/3, ενώ οι εργαζόμενοι μετά από πολλά χρόνια συγκρότησαν μπλοκ και διαδήλωσαν με το πανό τους στην Αθήνα. Οπως σημειώνουν, «αποτέλεσμα αυτών των κινητοποιήσεων ήταν η εργοδοσία σε μια σειρά από χώρους να αναγκαστεί να προχωρήσει σε αυξήσεις στους μισθούς».

Στη Βουλή έφερε τις άθλιες εργασιακές συνθήκες το ΚΚΕ

Για όλα τα παραπάνω, για τις άθλιες εργασιακές συνθήκες στις αερομεταφορές και τους κινδύνους που γεννούν, Ερώτηση κατέθεσε στις αρχές Απρίλη το ΚΚΕ προς τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Οπως σημείωνε η Ερώτηση του Κόμματος, «οι εργασιακές συνθήκες γαλέρας, οι μισθοί και τα μεροκάματα πείνας οδηγούν αρκετούς εργαζόμενους μακριά από τον χώρο των αερομεταφορών. Η "προσπάθεια" των εταιρειών για προσλήψεις όχι μόνο δεν καλύπτει τις προαναφερθείσες αποχωρήσεις έμπειρου και ειδικευμένου προσωπικού, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις υπολείπονται των αναγκαίων για την ασφαλή και ομαλή λειτουργία τους.

Χαρακτηριστικά, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο δεν αντικατέστησαν ποτέ το σύνολο του ειδικευμένου προσωπικού που απέλυσαν με αφορμή την πανδημία. Οι τραγικές συνέπειες αυτών των πρακτικών έχουν φανεί τα τελευταία χρόνια, που είχαμε ακόμα και θανάτους εργαζομένων κατά τη διάρκεια της βάρδιάς τους. Οι τραυματισμοί, οι ασθένειες από την κόπωση και τα εργατικά ατυχήματα, ως αποτέλεσμα της εντατικοποίησης, έχουν αυξηθεί δραματικά, αφού οι επιχειρήσεις πιέζουν τους εργαζόμενους να δουλέψουν υπερωρίες ακόμα και στα ρεπό τους προκειμένου να βγει η δουλειά. Είναι προφανές ότι το ζήτημα αυτό επηρεάζει την ψυχική και σωματική υγεία των εργαζομένων έχοντας άμεσες επιπτώσεις στην ίδια την ποιότητα του παρεχόμενου αεροπορικού έργου και τελικά στην ασφάλεια των επιβατών.

Το νεοπροσλαμβανόμενο προσωπικό καλείται να καλύψει γρήγορα μεγάλο όγκο εκπαιδεύσεων και πληροφοριών, που πολλές φορές έχουν τυπικό χαρακτήρα. Για παράδειγμα, γίνονται ηλεκτρονικές εκπαιδεύσεις σε 8 ώρες για 50 και 60 εργαζόμενους. Ενώ παράλληλα και λόγω της έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού, οι εταιρείες καλούν συνταξιούχους ξανά πίσω στη δουλειά. Υπενθυμίζουμε ότι οι εργαζόμενοι δουλεύουν ακόμη και με 15ήμερες συμβάσεις, με μόνιμο άγχος την ανεργία, λαμβάνουν 15ήμερο πρόγραμμα εργασίας και στο τέλος της σεζόν απολύονται, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις, κυρίως στην περιφέρεια, δεν συμπληρώνουν τα απαραίτητα ένσημα για το επίδομα ανεργίας».

Με βάση τα παραπάνω οι βουλευτές του Κόμματος καλούσαν την κυβέρνηση να πάρει μέτρα για να προσληφθούν άμεσα εργαζόμενοι με σταθερές σχέσεις εργασίας αορίστου χρόνου και για να γίνονται οι απαραίτητες εκπαιδεύσεις διά ζώσης καθ' όλη τη διάρκεια του έτους. Επίσης, για να θεμελιώνουν οι εποχικά απασχολούμενοι εργαζόμενοι επίδομα ανεργίας με 100 μέρες εργασίας - ασφάλισης, ανεξαρτήτως αν η εταιρεία στην οποία εργάζονται χαρακτηρίζεται εποχική ή μη, και προφανώς να τηρούνται τα μέτρα υγείας και ασφάλειας για τους εργαζόμενους σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας.

ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΜΕΤΑΛΛΕΙΩΝ
10 εργαζόμενοι για 2.000 εργοτάξια και εγκαταστάσεις!

Δύο θανατηφόρα δυστυχήματα εντός έξι μηνών σε μεταλλεία, στη Νότια Ελλάδα, συνέβησαν μόνο τους τελευταίους 6 μήνες, σε χώρους δηλαδή που κυριαρχούν πολύ επικίνδυνες συνθήκες εργασίας. Μάλιστα, σύμφωνα με καταγγελίες των εργαζομένων, έχουν αυξηθεί εντυπωσιακά και τα «ατυχήματα» με ακρωτηριασμούς.

Η καθυστέρηση στην απόδοση ευθυνών είναι μεγάλη, λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων στη διερεύνηση των αιτίων, κάτι που προφανώς η εργοδοσία εκλαμβάνει ως «ασυλία» για το ξεσάλωμά της, με θύματα τους εργαζόμενους. Υπενθυμίζεται ότι πριν από έναν χρόνο η εργοδοσία στα μεταλλεία χρυσού στην Κασσάνδρα είχε απολύσει τον πρόεδρο του Συνδικάτου Εργαζομένων στα Μεταλλεία και τα Λατομεία Βόρειας Ελλάδας (ΣΕΜΛΑ) επειδή το Σωματείο διεκδικούσε μεταξύ άλλων μέτρα υγείας και ασφάλειας.

Ιδιαίτερα αποκαλυπτικές είναι όμως οι καταγγελίες που κάνει ο Σύλλογος Υπαλλήλων του τέως υπουργείου Ανάπτυξης (τομείς Βιομηχανίας ΥΠΑΕ και Ενέργειας & Ορυκτών Πρώτων Υλών ΥΠΕΝ), για την κατάσταση που επικρατεί στις Επιθεωρήσεις Μεταλλείων Βόρειας και Νότιας Ελλάδας.

Οι δύο Επιθεωρήσεις έχουν υπό την εποπτεία τους περίπου 2.000 εργοτάξια και εγκαταστάσεις του εξορυκτικού κλάδου, στα οποία απασχολούνται περί τους 20.000 εργαζόμενους. Επιπλέον είναι επιφορτισμένες και με την προστασία ανθρώπων, υποδομών και περιουσιών γύρω από τα έργα, την προστασία του ορυκτού πλούτου της χώρας κ.λπ.

Παρά το τεράστιο αυτό μέγεθος του έργου της η Επιθεώρηση Μεταλλείων υποφέρει εδώ και δεκαετίες από σοβαρή έλλειψη προσωπικού. Ο Σύλλογος αναφέρει χαρακτηριστικά ότι το 2014 προβλεπόταν η στελέχωση των δύο Επιθεωρήσεων με 40 υπαλλήλους η καθεμία. Ωστόσο η πραγματική τους στελέχωση ήταν μόλις 26 υπάλληλοι. Την ίδια χρονιά η κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ με το Προεδρικό Διάταγμα 100/2014 κατάργησε όλες τις κενές οργανικές θέσεις των Επιθεωρήσεων, δηλαδή περίπου το 58% - 78% από τις 40, και υποβάθμισε τις Επιθεωρήσεις από Διευθύνσεις σε Τμήματα. Η ίδια κατάσταση συνεχίστηκε και με το Προεδρικό Διάταγμα 132/2017 της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Επιπλέον, παρά τη συνεχόμενη μείωση του προσωπικού, το 2018 οι δύο Επιθεωρήσεις επιφορτίστηκαν και με τον έλεγχο των ηπειρωτικών και υπεράκτιων έργων έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων. Αυτήν τη στιγμή, μετά από συνεχείς αποχωρήσεις και συνταξιοδοτήσεις, στελεχώνονται με μόλις 5 υπαλλήλους η καθεμία (!) και είναι προφανές ότι το προσωπικό δεν επαρκεί ούτε για τη στοιχειώδη πραγματοποίηση ελέγχων.

Εκτός από το οξυμένο πρόβλημα της υποστελέχωσης αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της απαρχαιωμένης υλικοτεχνικής υποδομής, ενώ όσα όργανα διαθέτουν είτε δεν λειτουργούν είτε δεν συντηρούνται και δεν διακριβώνονται. Στη δύναμή τους δεν προβλέπεται θέση ειδικού ιατρικού προσωπικού και συνεπώς δεν προβλέπεται, ούτε τυπικά, η επιστημονική παρακολούθηση των επαγγελματικών ασθενειών στον εξορυκτικό κλάδο. Επίσης, δεν διαθέτουν σύγχρονη υποδομή που αφορά σε ειδικά λογισμικά, ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα κ.ά.

Τα προβλήματα αυτά αντανακλώνται στους χώρους δουλειάς, όπου σημειώνεται χειροτέρευση των συνθηκών εργασίας. Οπως προκύπτει από στοιχεία και πληροφορίες που διαθέτουν οι Επιθεωρήσεις, καθώς και τις εκτιμήσεις των επιθεωρητών - μελών του Συλλόγου, τα δύο τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί τα «ατυχήματα» αλλά και η σοβαρότητά τους στον κλάδο.

Ο Σύλλογος απαιτεί άμεση στελέχωση, εξοπλισμό και αναβάθμιση της υποδομής των Επιθεωρήσεων Μεταλλείων. Να προβλεφθούν θέσεις ιατρικού προσωπικού και ειδικού τεχνικού προσωπικού μετρήσεων - αναλύσεων βλαπτικών παραγόντων και λοιπών παραμέτρων. Αμεση πρόσληψη των ειδικοτήτων αυτών. Τακτική εξειδικευμένη επιμόρφωση των επιθεωρητών μεταλλείων και όλου του προσωπικού τους, με στόχο την κάλυψη των αναγκών της κοινωνίας για σύγχρονες και δωρεάν επιστημονικές και τεχνικές υπηρεσίες στο αντικείμενο των Επιθεωρήσεων Μεταλλείων.

Συγκέντρωση από υγειονομικούς την Παρασκευή

Σε συγκέντρωση, την Παρασκευή 28/4, στις 2 μ.μ., στην πλατεία Συντάγματος καλούν Σωματεία Εργαζομένων σε δημόσια νοσοκομεία της Αττικής, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Μέρας για την Υγεία και την Ασφάλεια στην Εργασία. Τα σωματεία διατυπώνουν διεκδικήσεις για ουσιαστικά μέτρα στους χώρους δουλειάς, για ένταξη στα ΒΑΕ, αύξηση του ανθυγιεινού επιδόματος κ.ά.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ