ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 28 Φλεβάρη 2007
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
Φεύγουν οι εξετάσεις που μένουν

Μια πρώτη προσέγγιση στην πρόταση του Συνασπισμού για την πρόσβαση στα ΑΕΙ

Ξεκινώντας από την κορυφή του παγόβουνου και όχι από το ίδιο το παγόβουνο, ο ΣΥΝ προσπαθεί να εμφανιστεί ότι θέλει να απαντήσει στην ταξικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά τελικά, όπως θα δούμε, αλλού καταλήγει. Ας δούμε, όμως, μερικά καίρια σημεία της πρότασης αυτής.

Το σχολείο που οραματίζεται ο ΣΥΝ είναι το «Ενιαίο Λύκειο Θεωρίας και Πράξης», το οποίο μάλιστα βαφτίζει αίτημα του εκπαιδευτικού κινήματος! Ουσιαστικά, δηλαδή, αποδέχεται το διαχωρισμό Γυμνασίου - Λυκείου, που είναι απότοκος μιας εποχής που η βασική εκπαίδευση (Δημοτικό - Γυμνάσιο) απευθυνόταν στη μάζα του λαού και το Λύκειο μόνο σε λίγους.

Ως προς το ζήτημα της πρόσβασης, το αίτημα περιγράφεται ως εξής: «Η είσοδος στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο δικαίωμα για όλους». Προσοχή η είσοδος, όχι η έξοδος και η αποφοίτηση! Καταργούνται, γράφουν, οι εξετάσεις, αλλά ο τρόπος επιλογής καθορίζεται και (όχι αποκλειστικά) από το απολυτήριο, από την εργασιακή πορεία, κτλ. Δηλαδή; Από ένα αλλαγμένο σύστημα βαθμολόγησης που θα συνυπολογίζει όλη τη μαθησιακή πορεία και δραστηριότητα του μαθητή, λένε. Πώς όμως θα εκφράζεται αυτό το νέο σύστημα; Με βαθμολογική κλίμακα όχι όμως του 1-20 αλλά του Ε-Α. Αυτό όμως δεν είναι κατάργηση των εξετάσεων και κυρίως αποσύνδεση του Λυκείου από τις εξετάσεις (όπως διεκδικούν οι μαθητές) αλλά μεταφορά τους μέσα σε όλη την εκπαιδευτική διαδικασία, εφόσον το απολυτήριο παραμένει κριτήριο για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο.

Το παρακάτω απόσπασμα είναι διαφωτιστικό:

«Η επιλογή σχολής, δε θα είναι αποτέλεσμα μιας "στιγμιαίας" επίδοσης, στις τρεις βδομάδες των πανελλαδικών, αλλά θα αποτελεί μια διαδικασία που θα διαχέεται σε όλα τα έτη του Λυκείου και τα πρώτα του Πανεπιστημίου. Μοναδική προϋπόθεση για την εγγραφή στο Πανεπιστήμιο θα είναι πια η κατοχή Απολυτηρίου Λυκείου».

Πραγματικά, δεν μπορούμε να κατανοήσουμε πώς θα εξαφανιστεί το άγχος του μαθητή, όταν από την Α΄ και Β΄ Λυκείου θα πρέπει να μπει στη λογική της επιλογής σχολής. Αν αυτό δεν είναι πρόωρη ταξική επιλογή, τότε τι είναι;

Εκεί όμως που σπάει κόκαλα η υποτιθεμένη ρηξικέλευθη πρόταση του ΣΥΝ είναι η απάντηση στο ερώτημα: Τι θα γίνει με όλους αυτούς που θα μπουν στα Πανεπιστήμια και τι σχολές θα επιλέξουν;

Το πρόβλημα δήθεν λύνεται με το «Πρώτο Πανεπιστημιακό Ετος», στο οποίο μπαίνουν όλοι (όσοι έχουν Απολυτήριο Λυκείου). Το Ετος αυτό έχει, γράφουν, «ευρύ γνωστικό περιεχόμενο» (προσοχή όχι επιστημονικό!) και δίνει «βασικές εγκύκλιες μαθήσεις που υποστηρίζουν τις επιμέρους επιστήμες». Ετσι, το Πρώτο Ετος έχει γνωστικά πεδία όπως: Υγεία, Φυσικομαθηματική, Οικονομική, Πολυτεχνική, Θεωρητική - Κοινωνική, Παιδαγωγική, Γεωπονική, Καλλιτεχνική. Στο τέλος του έτους θα γίνεται η κατάταξη του φοιτητή, με βάση την επιλογή αλλά και την απόδοσή του στα μαθήματα.

Ας δούμε, λοιπόν, ένα παράδειγμα: Ενας φοιτητής του πρώτου έτους της Υγείας θέλει να περάσει στην Ιατρική και η ετήσια απόδοσή του δεν του επιτρέπει όμως να εισαχθεί σε αυτή τη σχολή αλλά π.χ. στη Νοσηλευτική των ΑΤΕΙ ή κάπου αλλού. Είναι φανερό ότι ο βαθμός παίζει ρόλο λοιπόν και ότι αν δεν καταφέρει ο (μάλλον εν δυνάμει) φοιτητής να περάσει στη σχολή πρώτης επιλογής θα περάσει αλλού. Μήπως θυμίζει αυτή η πρόταση κάτι; Μα, φυσικά τις δέσμες του Λυκείου (κάπως πιο εκτεταμένες και με ένα άλλοθι επιστημονικότητας), οι οποίες ουσιαστικά επανέρχονται δριμύτερες. Αυτή η επιστροφή του ΣΥΝ στον τόπο του εγκλήματος έχει την αιτία της στο γεγονός ότι το κόμμα αυτό είναι αφενός πιστό στον καπιταλισμό και αφετέρου επιδιώκει να απαλύνει κάποιες οξείες γωνίες από την πολιτική των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων. Η πρότασή του κινείται στο ίδιο μήκος κύματος της πολιτικής που έχει ήδη υλοποιηθεί σε άλλα καπιταλιστικά κράτη, όπως για παράδειγμα η εφαρμογή της «ελεύθερης πρόσβασης» στην Ιταλία, όπου τα ταξικά φίλτρα τοποθετούνται πιο ψηλά και το φροντιστήριο εμφανίζεται στα πανεπιστήμια και ιδιαίτερα στον πρώτο κύκλο σπουδών.

Τελικά, η πρόταση του ΣΥΝ είναι δημαγωγική, γιατί προσπαθεί να χαϊδέψει τα αυτιά της εξουθενωμένης λαϊκής οικογένειας και είναι αντιφατική, γιατί τελικά καταλήγει στην αποδοχή των εξετάσεων που υποτίθεται ότι αρνείται.

Πραγματικά δεν ξέρουμε ποιος μπορεί να πειστεί από μια τέτοια αντιφατική και εν τέλει επικίνδυνη πρόταση, αλλά επειδή υποπτευόμαστε το στόχο τους, υπενθυμίζουμε ότι στο διεκδικητικό πλαίσιο των αγώνων των μαθητών δεν υπήρχε το αίτημα για ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια, αλλά η κοινωνική απαίτηση για Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο για όλα τα παιδιά με ενιαίο πρόγραμμα και βιβλία.


Κ.Ι.

Εκτός εκπαίδευσης πολλά κωφά και βαρήκοα παιδιά

Επίκαιρη Ερώτηση από το ΚΚΕ στη Βουλή

Τραγικά είναι τα προβλήματα στην εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες και η περίπτωση των παιδιών με κώφωση και βαρηκοΐα είναι χαρακτηριστική. Σύμφωνα με στοιχεία των επιστημόνων και των κρατικών υπηρεσιών, πάνω από 180.000 παιδιά με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες είναι σήμερα εκτός ειδικής αγωγής.

Για το θέμα κατέθεσε χτες Επίκαιρη Ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας, η βουλευτής του ΚΚΕ Βέρα Νικολαΐδου, ζητώντας να παρθούν μέτρα ώστε να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα. Οπως σημειώνει η βουλευτής του ΚΚΕ, ένα μεγάλο ποσοστό των παιδιών αυτών είναι εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας, οι γονείς πληρώνουν τεράστια ποσά, εφόσον έχουν, για τις ανάγκες εκπαίδευσης των παιδιών τους, ενώ τα σχολεία είναι ελάχιστα και λειτουργούν με τραγικές ελλείψεις σε εξειδικευμένο εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό, και χωρίς τα ανάλογα εποπτικά μέσα. Ανύπαρκτη είναι η πρώιμη παρέμβαση στις πολύ μικρές ηλικίες και η συμβουλευτική και εκπαίδευση γονέων, με άκρως αρνητικές επιπτώσεις στην παραπέρα πορεία της εκπαίδευσης των κωφών παιδιών. Ενώ τα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία για κωφούς είναι ζητούμενα.

Επισημαίνει επίσης, η Β. Νικολαΐδου, ότι για τη νοηματική γλώσσα ενώ έχει αναγνωριστεί με νόμο ως επίσημη γλώσσα των κωφών, δεν έχουν παρθεί όλα εκείνα τα μέτρα για τη δωρεάν, με ευθύνη του κράτους, επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών και των εργαζόμενων στα σχολεία των κωφών, ενώ στα πανεπιστήμια η έλλειψη οργανωμένης υπηρεσίας, καθιστά Γολγοθά την εκπαίδευση των κωφών φοιτητών και σπουδαστών.

Στο Λεκανοπέδιο υπάρχουν μόνο δύο Γυμνάσια - Λύκεια (τέσσερα σε όλη την Ελλάδα), με αποτέλεσμα οι μαθητές και οι οικογένειές τους να υποβάλλονται σε μεγάλη ταλαιπωρία. Το Ειδικό Γυμνάσιο - Λύκειο και ΤΕΕ Αγ. Παρασκευής καλύπτουν τις ανάγκες τους με ωρομίσθιους και αναπληρωτές καθηγητές ενώ ένας κοινωνικός λειτουργός καλύπτει και τα δύο σχολεία και οι λογοθεραπευτές δεν αρκούν. Στο ΤΕΕ λείπουν καθηγητές ειδικοτήτων, αλλά και η ανάλογη υποδομή, για το τμήμα ανθοκηπουρικής και αγγειοπλαστικής.

Τα κωφά παιδιά που έρχονται από την επαρχία στην Αθήνα για να βρουν σχολείο, φιλοξενούνται σε οικοτροφείο που συντηρεί με πενιχρά μέσα σύλλογος γονέων, μ' αποτέλεσμα να μην επιβοηθούνται από εξειδικευμένο προσωπικό στη μελέτη και να μην υπάρχει ένα πρόγραμμα δημιουργικών δραστηριοτήτων, για τον ελεύθερο χρόνο τους.

Η ΚΝΕ στο «Συρμό»

Συνεχίζονται οι πολιτιστικές εκδηλώσεις της ΚΝΕ στο «Συρμό» με την προβολή σήμερα (9.30 μ.μ.) της κινηματογραφικής ταινίας «Ρίτα Χέιγουορθ: Η τελευταία έξοδος».

Αύριο Πέμπτη, διοργανώνει πάρτι στο «Συρμό» η Οργάνωση Πειραιά της ΚΝΕ, που θα αρχίσει στις 10.30 μ.μ. και θα περιλαμβάνει ζωντανή μουσική από λαϊκό συγκρότημα.

Την Κυριακή 4 Μάρτη, το πρόγραμμα περιλαμβάνει συναυλία των συγκροτημάτων «Jujube Knots» και «Sold out», που θα αρχίσει στις 8.30 μ.μ.

ΧΑΝΙΑ
Καθηγητές σε ρόλο μάνατζερ εταιρειών

Το ρόλο του «μάνατζερ» ιδιωτικών εταιρειών φαίνεται να έχουν αναλάβει καθηγητές στο Πολυτεχνείο Κρήτης, οι οποίοι συνεργαζόμενοι με τις εταιρείες αυτές βραβεύουν και αξιολογούν εργασίες φοιτητών, παίζοντας ακόμα και το ρόλο του αφισοκολλητή.

Αυτό αποδεικνύει η περιφορά συγκεκριμένων καθηγητών στα κτίρια του Πολυτεχνείου και η τοιχοκόλληση αφίσας της εταιρείας «Ericsson Hellas SA», με την οποία ενημερώνει τους φοιτητές ότι σε συνεργασία με τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα που διαθέτουν Τμήματα Τηλεπικοινωνιών και Τεχνολογίας Δικτύων διοργανώνει ετήσιο εκπαιδευτικό διαγωνισμό, τον «Ericsson Awards of excellence in Telecommynications», όπως τον ονομάζουν. Σύμφωνα λοιπόν με αυτόν τον διαγωνισμό θα βραβευτούν οι καλύτερες - πάντα με τα κριτήρια της εταιρείας - διπλωματικές εργασίες με θέματα σχετικά με την Τεχνολογία των Τηλεπικοινωνιών και των Δικτύων.

Η επιλογή μάλιστα των εργασιών θα γίνεται από την εταιρεία ενώ για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τους όρους συμμετοχής η εταιρεία παραπέμπει τους φοιτητές στους καθηγητές τους.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ