ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 27 Ιούλη 1996
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Δύο μέτρα και δύο σταθμά

Το υπουργείο Παιδείας έχει πρόθεση να μη χορηγήσει φέτος εκπαιδευτικές άδειες στους καλλιτέχνες καθηγητές μέσης εκπαίδευσης, με το πρόσχημα ότι η Σχολή Καλών Τεχνών, δε χορηγεί τίτλους μεταπτυχιακών σπουδών.Σ' αυτό το σημαντικό και καυτό ζήτημα, επικεντρώνουν την προσοχή τους, με ανακοινώσεις τους, η Ενωση Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων και το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ).

Οπως χαρακτηριστικά σημειώνει το ΕΕΤΕ, "χρόνια τώρα οι εκπαιδευτικές άδειες στους καλλιτέχνες δίνονταν, χωρίς η ΑΣΚΤ να χορηγεί τίτλους μεταπτυχιακών σπουδών, δεδομένου ότι - είναι κοινή ομολογία - τον τίτλο υποκαθιστά το καλλιτεχνικό έργο που εκπονείται κατά την εκπαιδευτική άδεια".

Σήμερα το θέμα των αδειών βρίσκεται σε αδιέξοδο, γιατί "ακόμα και ο διευθυντής του γραφείου του κυρίου Πασχαλίδη, υφυπουργού για τη Ββάθμια εκπαίδευση, δηλώνει αναρμόδιος, εφόσον ο πρύτανης της ΑΣΚΤ τους πληροφόρησε ότι η ΑΣΚΤ δε χορηγεί τίτλους, όπως απαιτεί ο θεσμός των εκπαιδευτικών αδειών".

Προκύπτουν, επομένως, τα παρακάτω ερωτήματα: "Πώς τόσα χρόνια το υπουργείο Παιδείας χορηγούσε εκπαιδευτικές άδειες στους καλλιτέχνες εφόσον ίσχυε το ίδιο καθεστώς με σήμερα;".

"Πώς ισχυρίζονται οι αρμόδιοι του υπουργείου Παιδείας ότι δεν μπορούν να χορηγήσουν τις εκπαιδευτικές άδειες στους εικαστικούς καλλιτέχνες για λόγους αυστηρά τυπικούς, εφόσον δίνονται άδειες και σε άλλες κατηγορίες εκπαιδευτικών, σε τομείς που δεν υπάρχουν τίτλοι μεταπτυχιακών σπουδών;"."Μήπως η δήλωση "αναρμοδιότητας" καλύπτει μιαν άλλη πρόθεση, την περικοπή των εκπαιδευτικών αδειών για λόγους οικονομικής πολιτικής;".

"Ποιος είναι ο "καθ' ύλην αρμόδιος" να λύσει το πρόβλημα, όταν εδώ και είκοσι μέρες δεν μπορούμε οι φορείς των καλλιτεχνών να δούμε τον υπουργό Παιδείας Γ. Παπανδρέου, ούτε τον γενικό γραμματέα, κύριο Πανάρετο;".

"Ζητάμε" τονίζεται στην ανακοίνωση "την ισότιμη με τους άλλους εκπαιδευτικούς αντιμετώπιση των καλλιτεχνών - εκπαιδευτικών. Να ληφθεί η πολιτική απόφαση ώστε να γίνει νομική ρύθμιση,ώστε να καταστήσει και τυπικά σωστό το ότι οι εκπαιδευτικές άδειες στους καλλιτέχνες - καθηγητές μέσης εκπαίδευσης, δίνονται βάσει του εκπαιδευτικού έργου που εκπονούν, επιβλεπόμενοι από την ΑΣΚΤ, πράγμα που ίσχυε στην πράξη μέχρι σήμερα. Στην τέχνη θεωρείται το καλλιτεχνικό έργο ισοδύναμο του τίτλου μεταπτυχιακών σπουδών, όπως άλλωστε έχει και τυπικά θεσμοθετηθεί στις περιπτώσεις πρόσληψης διδακτικού προσωπικού στις Ανώτατες Σχολές Καλών Τεχνών και στα ΤΕΙ".

"Η νομοθετική ρύθμιση" καταλήγει το ΕΕΤΕ στην ανακοίνωσή του "πρέπει να γίνει άμεσα, για να μη χαθεί η δυνατότητα και για φέτος. Δεν μπορεί το υπουργείο Παιδείας να λειτουργεί με δύο μέτρα και δύο σταθμά".

Το χρέος της "Ηλέκτρας"

"Δεν πρέπει να υπάρξει εφησυχασμός, γιατί αυτό θα σημάνει το τέλος του Ανθρώπου. Να γιατί μορφές όπως η Μήδεια και η Ηλέκτρα αποτελούν πρότυπα μέσα σε αυτή την τραγική κλίμακα αξιών μιας συνεχιζόμενης τραγωδίας, που έχει επιβάλει τον ψυχικό πόνο σαν τη μοναδική διέξοδο προς την κάθαρση κι από κει προς τη Λύτρωση".Είναι λίγα μόνο από τα λόγια του Μίκη Θεοδωράκη,καθώς, γράφοντας για την τραγωδία, το Χορό, την ταυτολογία Τραγωδία - Τραγούδι, προσπαθεί να εξηγήσει το νόημα της προσπάθειάς του να γράψει μουσική πάνω σε κείμενα του Ευριπίδη και του Σοφοκλή, τη Μήδεια και την Ηλέκτρα.

Ετσι, στις 31 Ιούλη και 1 Αυγούστου,στο Ηρώδειο,ο Μίκης Θεοδωράκης θα παρουσιάσει τη λυρική τραγωδία "Ηλέκτρα",σε σκηνοθεσία Νίκου Κούνδουρου.Για τον συνθέτη η "Ηλέκτρα" δεν αποτελεί μόνο το τρίτο μέρος μιας λυρικής τριλογίας ("Μήδεια", "Αντιγόνη"). Σηματοδοτεί και "ένα δύσκολο εγχείρημα, δεδομένου ότι αυτή τη φορά έχω απομακρυνθεί από όλα τα οικεία ακούσματα με τα οποία κέρδιζα από την πρώτη στιγμή την εμπιστοσύνη του Ελληνα ακροατή".Σ' αυτή τη "στροφή" αναφέρεται και ο σκηνοθέτης: "Αν εξαιρέσεις το μύθο (...) η μουσική αυτού του βάρδου των ελληνικών ήχων, των ελληνικών ρυθμών είναι δυτική, παρόλο που μπαίνουν οι μνήμες από βυζαντινούς ύμνους και άλλα στοιχεία καθοριστικά του παρελθόντος του συνθέτη".

Η σχέση του Μ. Θεοδωράκη με την ελληνική τραγωδία είναι πολυσήμαντη. Με αφορμή την "Ηλέκτρα" και το πρώτη παρουσίασή της στην Ελλάδα ο συνθέτης γράφει: "Κατοικώ σήμερα σ' αυτά τα μέρη. Στην Αθήνα, απέναντι από την Ακρόπολη, ίσως στα θεμέλια του σπιτιού μου να βρίσκονταν άλλοτε οι κατοικίες των Αθηναίων τραγικών... Εγώ, όμως, τους αισθάνομαι κάθε στιγμή".Τους αισθάνεται και καταφεύγει σε αυτούς για να συναντήσει όπως λέει "τα αιώνια σύμβολα αυτής της βιωμένης από τους Νεοέλληνες τραγωδίας, τη Μήδεια, τον Ιάσονα, τον Κρέοντα, την Ηλέκτρα...". Αλλωστε, τέτοια πρόσωπα θνητών που έγιναν όργανα της μοίρας "πλημμύρισαν την πατρίδα μου κατά τη διάρκεια της ξένης κατοχής, του εμφυλίου πολέμου, της μετεμφυλιακής εποχής που οδήγησε στη χούντα κι από κει στη νέα δοκιμασία της απομυθοποίησης, που σημαίνει απλά διαδικασία απόρριψης του εθνικού χαρακτήρα, χωρίς τον οποίο οι Ελληνες οδηγούνται προς το Τίποτα".

Το λιμπρέτο της "Ηλέκτρας" έγραψε ο Σπύρος Ευαγγελάτος.Στις παραστάσεις του Ηρωδείου συμμετέχει η Ορχήστρα της Κρατικής Οπερας της Σόφιας, υπό τη διεύθυνση του Ηλία Βουδούρη και του Μίκη Θεοδωράκη και η Χορωδία "Φονζ Μουζικάλις",υπό τη διεύθυνση του Κωστή Κωνσταντάρα.Τα κοστούμια έκανε ο Γιάννης Μετζικώφ,τα σκηνικά ο Νίκος Κούνδουρος,τις χορογραφίες οι: Αγγέλα Λύρα, Μαριλένα Καρέτα, Αλεξάνδρα Μαγιολέτι.

  • Το "Ρέκβιεμ" του Ιωάννη Δαμασκηνού και το τρίτο μέρος της 3ης Συμφωνίας του διευθύνει, απόψε,ο Μ. Θεοδωράκης στο μεγάλο καθεδρικό ναό του Πασάου της Γερμανίας, με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Βαυαρίας, τέσσερις χορωδίες και σολίστα.
Επιτέλους τι χρηματοδοτούν;

Ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΚΚΕ, Βασίλη Εφραιμίδη, στην Επιτροπή της ΕΕ για το νέο, χρηματοδοτούμενο κτίριο σε βάρος του Πάρκου Ελευθερίας

Ερώτηση σχετικά με το "πολιτιστικό" ή "συνεδριακό κέντρο" ή την "όπερα" που κατασκευάζει το Μέγαρο Μουσικής του Χρ. Λαμπράκη, στο Πάρκο Ελευθερίας κατέθεσε στην Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ενωσης ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, Βασίλης Εφραιμίδης.Αφορμή στάθηκε η απάντηση της Επιτροπής της ΕΕ σε προηγούμενη ερώτηση του βουλευτή, στην οποία αναφερόταν ότι "η ΕΕ θα συμμετάσχει στη χρηματοδότηση για την οικοδόμηση του έργου". Αυτή την απάντηση το Μέγαρο Μουσικής την θεώρησε "αποστομωτική".

Υστερα από αυτό ο ευρωβουλευτής απαντάει, με δεύτερη ερώτηση, λέγοντας: "Σε απάντηση της Επιτροπής σε ερώτησή μας, σχετικά με το Μέγαρο Μουσικής Αθήνας, αναφέρεται ότι τα έργα υποδομής Συνεδριακού Κέντρου, που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ, καλύπτουν λειτουργίες που αναφέρονται ρητά στον ελληνικό νόμο ίδρυσης του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών". Την ίδια στιγμή το Μέγαρο Μουσικής στέλνει ανακοίνωση λέγοντας ότι η "Ευρωπαϊκή Ενωση έδωσε αποστομωτική απάντηση σε όσους εγείρουν ζήτημα για την ολοκλήρωση του Μεγάρου Μουσικής". Η απάντηση ήταν ότι η ΕΕ "θα χρηματοδοτήσει την οικοδόμηση του έργου". "Προφανώς, αναφέρει ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, η Επιτροπή γνωρίζει ότι για τα συγκεκριμένα έργα υποδομής η διαφορά ονομασίας τους ανάμεσα σε "συνεδριακό κέντρο", όπως αναφέρεται στο πρόγραμμα 7.2 του ΚΠΣ και "πολιτιστικό κέντρο", όπως αναφέρεται στο ΠΔ (ΦΕΚ1061δ/4.12.95),είναι ιδιαίτερης σημασίας, γιατί στην πρώτη περίπτωση χρειάζεται έγκριση του ΕΟΤ και άλλες διαδικασίες, ενώ για τη δεύτερη όχι.Καταγγέλλεται, επίσης, στον Τύπο, ότι αντί του ονομαζόμενου "Συνεδριακού Κέντρου" στην πραγματικότητα κατασκευάζεται όπερα, όπως προκύπτει και από τα αρχιτεκτονικά σχέδια που εγκρίθηκαν με την 702/96 άδεια".

Ο ευρωβουλευτής ρωτάει την Επιτροπή "αν σκοπεύει να εξετάσει τους λόγους που οδήγησαν σε διαφορετική ονομασία του ίδιου έργου στο ελληνικό ΠΔ και στο ΚΠΣ, ώστε να μη χρηματοδοτήσει ένα μη προβλεπόμενο και μη σύννομο έργο και αν θα εξετάσει τις καταγγελίες για κατασκευή διαφορετικού έργου από το επονομαζόμενο "πολιτιστικό" κέντρο για τις ελληνικές αρχές, "συνεδριακό" για τις κοινοτικές, που ίσως τελικά αποδειχθεί στην πραγματικότητα Οπερα".

@ Στα πλαίσια των καλοκαιρινών πολιτιστικών εκδηλώσεων που διοργανώνει
  • Στα πλαίσια των καλοκαιρινών πολιτιστικών εκδηλώσεων που διοργανώνει ο Δήμος Ραφήνας, φιλοξενείται έκθεση έργων γλυπτικής του Θ. Καβάση (μέχρι τις 16/9), έκθεση έργων ζωγραφικής του Χ. Ψυχάκη (μέχρι τις 20 Αυγούστου) και έκθεση αγιογραφίας (3/9 έως 30 του Νοέμβρη).
Διαγωνισμός - μνήμη

Τιμώντας τη μνήμη του μεγάλου μας ποιητή Νικηφόρου Βρεττάκου,το ΔΣ του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων, προκηρύσσει, για τέταρτη συνεχή χρονιά, το ετήσιο Λογοτεχνικό Βραβείο,που είναι αφιερωμένο στον ποιητή. Το βραβείο συνοδεύεται με 1 εκατ. δρχ. Υποψήφιοι για βράβευση είναι όσοι συγγραφείς κυκλοφόρησαν ή θα κυκλοφορήσουν δοκίμιο ή συλλογή δοκιμίων στην ελληνική γλώσσα, στο διάστημα 1/1/1995 - 1/12/1996, ανεξαρτήτως ηλικίας και του αριθμού βιβλίων που έχουν παρουσιάσει. Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στα τηλέφωνα: 3247263 και 3211214.

@ Η Μυτιλήνη τιμά τον Γρηγόρη Μπιθικώτση και την Καίτη Χωματά. Ο

Η Μυτιλήνη τιμά τον Γρηγόρη Μπιθικώτση και την Καίτη Χωματά.Οι δύο ερμηνευτές θα τραγουδήσουν αύριο και την Τρίτη στη Μυτιλήνη, σε δύο μεγάλες συναυλίες του Μιχάλη Τερζή,στα πλαίσια των καλοκαιρινών εκδηλώσεων που πραγματοποιούνται αυτές τις μέρες στο νησί. Ο Δήμος Μυτιλήνης θα απονείμει αύριο τιμητική πλακέτα στους δύο καλλιτέχνες για την πολυετή προσφορά τους στο ελληνικό τραγούδι. Στις δύο συναυλίες θα τραγουδήσουν και οι νέοι τραγουδιστές: Νίκος Μοσχολιός και Νίκη Βαλσάμη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ