ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 26 Γενάρη 2005
Σελ. /40
«Ο σοσιαλισμός που γνωρίσαμε»

Στις Θέσεις, σελ. 12 για το 17ο Συνέδριο, γίνεται αναφορά στο σοσιαλισμό, που γνωρίσαμε. Ποιος, όμως είναι «ο σοσιαλισμός που γνωρίσαμε»; Αυτός που γνωρίσαμε τότε που ΓΓ του ΚΚΣΕ ήταν ο Γκορμπατσόφ; Τότε η αγνόηση ή και περιφρόνηση βασικών εννοιών της μαρξιστικής - λενινιστικής θεωρίας με την εισαγωγή και πλατιά πολιτική και επιστημονική χρησιμοποίηση των περιστροϊκών εννοιών «νέα σκέψη», «διαφάνεια», «περισσότερη δημοκρατία», «περισσότερος σοσιαλισμός» κλπ. (αλήθεια, διερωτηθήκαμε, ποτέ, τι σημαίνουν οι έννοιες αυτές;). Παραμόρφωσαν τις σοσιαλιστικές ιδέες, διέφθειραν την εργατική τάξη και έφεραν εθνικισμό, ακόμη περισσότερη εγκληματικότητα και αποδιοργάνωση της κοινωνικής παραγωγής και κατάρρευση της οικονομίας. Τότε, ολοκληρώθηκαν, με το νόμο «Για τις επιχειρήσεις», οι μεταρρυθμίσεις Κοσίγκιν του 1965, κατέστησαν οι επιχειρήσεις ατομικοί παραγωγοί, διευρύνθηκε η απομάκρυνσή τους από το κρατικό σχέδιο παραγωγής και διανομής των αγαθών (ΓΚΟΣΠΛΑΝ) και επικράτησε η εμπορευματική παραγωγή. Τότε, η «σκιώδης» οικονομία, που άρχισε να εμφανίζεται με τις μεταρρυθμίσεις Κοσίγκιν, διευρυνόταν ραγδαία και έφθασε στο 25-30% του εθνικού εισοδήματος. Τότε το 5% των καταθετών είχε το 80% των καταθέσεων ταμιευτηρίου, το 1/4 του χρηματικού ποσού για την πληρωμή μισθών και ημερομισθίων πήγαινε σε εργασία, που δεν έγινε και το 1/3 των πρώτων υλών χανόταν στο δρόμο προς την παραγωγή, εφοδιάζοντας τη «σκιώδη» οικονομία με πρώτες ύλες και 20 εκατομμύρια απασχολούνταν σε παράνομες δραστηριότητες και αποκόμιζαν 150 δισ. ρούβλια. Η παραμόρφωση αυτή του σοσιαλισμού, η εμφάνιση των Σοβιετικών επιχειρηματιών και της σοβιετικής αστικής τάξης μετέτρεψαν το ΚΚΣΕ, με την κατάργηση του δημοκρατικού συγκεντρωτισμού, σε πολυτασικό κόμμα, με σκοπό τη νομιμοποίηση της «σκιώδους» οικονομίας και δι' αυτής την παλινόρθωση του καπιταλισμού. Τότε το 28ο Συνέδριο, τάχθηκε, με 2.012 ψήφους υπέρ και 1.259 κατά, υπέρ όλων των μορφών ιδιοκτησίας στα μέσα παραγωγής. Η απόφαση πάρθηκε σε 20 λεπτά. 20 λεπτά που συγκλόνισαν τον κόσμο και ανέτρεψαν το σοσιαλισμό. Στο συνέδριο αυτό ο επικεφαλής της πλατφόρμας «Κίνημα Κομμουνιστικής πρωτοβουλίας», καθηγητής Α.Α. Σεργκέγιεφ, απευθυνόμενος στους συνέδρους και διακωμωδώντας την τραγική κατάληξη του ΚΚΣΕ είπε: Σύντροφοι κομμουνιστές! Σύντροφοι νόμιμοι μαρξιστές! Ακόμα, σοσιαλιστές, αριστεροί και δεξιοί σοσιαλδημοκράτες και άλλα μέλη του Κόμματος! (γέλια στην αίθουσα, χειροκροτήματα). Αυτός, προφανώς, δεν είναι «ο σοσιαλισμός που γνωρίσαμε».

Αυτός, που, γνωρίσαμε τότε που ΓΓ του ΚΚΣΕ ήταν ο Χρουστσόφ και μετά ο Μπρέζνιεφ; Τότε, ο Χρουστσόφ το 1958, κατάργησε τους μηχανοτρακτερικούς σταθμούς και υποχρέωσε τα κολχόζ να αγοράσουν όλα τα γεωργικά μηχανήματα, εργαλεία κλπ. Ετσι, ακύρωσε μερικώς το διάταγμα της Οκτωβριανής Επανάστασης, που όριζε ότι όλα τα μέσα παραγωγής ανήκουν στο λαό, και δημιούργησε την πρώτη ατομική (συνεταιριστική) ιδιοκτησία σε μέσα παραγωγής, γεγονός που διέσπασε τη συμμαχία της εργατικής τάξης με την αγροτική, καθ' όσον η βιομηχανία είχε συμφέρον να πωλήσει τα γεωργικά μηχανήματα κλπ. στην αγροτική οικονομία, σε ακριβότερες τιμές και η αγροτική οικονομία είχε συμφέρον να αγοράσει τα μηχανήματα σε φθηνότερες τιμές.

Τότε, το 1955, ο Χρουστσόφ, υπέγραψε μαζί με τον Τίτο, το ντοκουμέντο, το γνωστό με το όνομα «Δήλωση Βελιγραδίου», με το οποίο αναγνωρίστηκε ότι το κόμμα λογοδοτεί μόνο στο λαό του και κανένα κόμμα δεν έχει δικαίωμα να κρίνει τα άλλα κόμματα. Ετσι, ακυρώνοντας όλα όσα οι Μαρξ, Ενγκελς και ο Λένιν κατέθεσαν για το κομμουνιστικό κόμμα, ότι όλα όσα αφορούν ένα κόμμα ενδιαφέρον και τα άλλα κόμματα, περάσαμε στον εθνικό κομμουνισμό και φθάσαμε η Πολωνία, μέλος του ΣΟΑ, να υπογράφει, το 1958, εμπορική συμφωνία με τις ΗΠΑ και στον πόλεμο ανάμεσα στο Κομμουνιστικό Κόμμα Κίνας και το Κομμουνιστικό Κόμμα του Βιετνάμ.

Τότε, το 1965, με τη μεταρρύθμιση Κοσίγκιν επιβλήθηκε στις επιχειρήσεις η ιδιοσυντήρησή τους και το κέρδος αποτέλεσε το βασικό κριτήριο επιτυχίας τους. Το κέρδος έγινε ο βασικός κινητήρας της παραγωγής την περίοδο Χρουστσόφ και Μπρέζνιεφ. Η μεταρρύθμιση αυτή και η επιδίωξη του κέρδους έθεσε τις βάσεις για την εμφάνιση της «σκιώδους» οικονομίας και αυτή άνοιξε το δρόμο στους παράνομους «σοβιετικούς» επιχειρηματίες και την παλινόρθωση του καπιταλισμού. Οι παράνομες επιχειρήσεις λειτουργούσαν μέσα στα κρατικά εργοστάσια και τα παράνομα προϊόντα τους προωθούνταν στο κρατικό εμπόριο από την κρατική και κομματική νομενκλατούρα. Τα διεθνή μονοπώλια, ΦΙΑΤ, ΡΕΝΩ, ΠΕΠΣΙ - ΚΟΛΑ και άλλα εγκαθίστανται στην ΕΣΣΔ και συνεργάζονται με παράγοντες της «σκιώδους» οικονομίας και υπευθύνους κρατικών επιχειρήσεων. Ετσι έγινε συσσώρευση του πρώτου ιδιωτικού κεφαλαίου, η εμφάνιση της «σοβιετικής» αστικής τάξης και η αποδιοργάνωση της εργατικής τάξης και στην περίοδο Γκορμπατσόφ η αλλοίωση του ΚΚΣΕ και η διάλυσή του από τον ίδιο το γραμματέα του (υπέγραψε τη διάλυσή του με το στυλό του αρχηγού της ΣΙΑ). Αυτός, επίσης, δεν είναι «ο σοσιαλισμός που γνωρίσαμε».

Αυτός, που γνωρίσαμε τότε, που ΓΓ του ΠΚΚ(μπ), και από 1952 ΚΚΣΕ, ήταν ο Ι. Στάλιν: Τότε, το 1929, μετά το τέλος της ΝΕΠ, άρχισε, με το πρώτο πεντάχρονο πλάνο (1929 - 1934) η επίθεση του σοσιαλισμού και με την εκπλήρωσή του, πριν από το τέλος της πενταετίας, τέθηκαν οι βάσεις ανάπτυξης της βιομηχανίας και η συνεταιριστικοποίηση της αγροτικής οικονομίας και με το δεύτερο (1934 - 1939) και τρίτο (1939 - 1944) πεντάχρονο πλάνο η Σοβιετική Ενωση κατέλαβε την πρώτη θέση σ' όλο τον κόσμο στους ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας, ξεπέρασε την οικονομική καθυστέρηση πενήντα και πλέον ετών και ανεδείχθη, πριν από τον πόλεμο, δεύτερη, μετά τις ΗΠΑ, οικονομική δύναμη. Η ετήσια ανάπτυξη της βιομηχανίας της ήταν 20%, πράγμα που σήμαινε διπλασιασμό της σε λιγότερο από πέντε χρόνια. Η επόμενη νίκη του σοσιαλισμού κατακτήθηκε με το πρώτο και δεύτερο μεταπολεμικό πεντάχρονο πλάνο. Κατόρθωσε να ανορθώσει την οικονομία της από τις τεράστιες καταστροφές του πολέμου, επέτυχε ποιοτικά άλματα στην ανάπτυξη της παραγωγής, απέτρεψε την επιστημονικο - τεχνική καθυστέρησή της σ' όλους τους τομείς της επιστήμης και ήταν η πρώτη που κατέκτησε το διάστημα. Το τέταρτο και πέμπτο πλάνο στερέωσαν τη σοσιαλιστική δομή της σοβιετικής οικονομίας. Τότε, οι υπεύθυνοι του οικονομικού σχεδιασμού σχεδίαζαν σωστά πλάνα, έπαιρναν υπόψη τους προτάσεις από τη βάση (δημοκρατικός σχεδιασμός) και ο λαός στη συντριπτική του πλειοψηφία κατανοούσε, ενέκρινε και στήριζε τον αγώνα οικοδόμησης του σοσιαλισμού. Η παραγωγή είχε στόχο την ικανοποίηση των υλικών και πολιτιστικών αναγκών του σοβιετικού λαού, το κέρδος δεν ήταν κίνητρο της παραγωγής, όλα τα μέσα παραγωγής, μηχανήματα, εργαλεία κλπ., δεν ήταν εμπορεύματα, παραχωρούνταν στη βιομηχανία και στην αγροτική οικονομία χωρίς κανένα αντάλλαγμα. Ο νόμος της αξίας έπαυσε να ισχύει για τα μέσα παραγωγής. Περιορίστηκαν οι εμπορευματικές σχέσεις μόνο στα είδη κατανάλωσης. Παιδεία, Υγεία, παρέχονταν δωρεάν, αστικές συγκοινωνίες, στέγαση, ύδρευση, ρεύμα κλπ., παρέχονταν έναντι μικρού ή και συμβολικού τιμήματος. Τότε, ο πρόεδρος του κρατικού σχεδιασμού, Γ. Κρζιζανόβσκι είπε: «.... Οι καιροί που ζούμε είναι μεγάλοι... Ξύπνησε η δύναμη των κάτω. Η αποφασιστική ιστορική δύναμη είναι παρούσα.... Η αίσθηση είναι τέτοια, ότι μετά το αναγκαστικό μούδιασμα στο βόλεμα της ΝΕΠ, το κόμμα ξεσήκωσε και πάλι όλους στη μάχη, που όλοι περιμέναμε». Οι επιτυχίες αυτές είναι δημιουργία του σοβιετικού λαού και οφείλονται στο σωστό κεντρικό σχεδιασμό της λαϊκής οικονομίας (ο σοσιαλισμός οικοδομείται αν τα σχέδια της σοσιαλιστικής οικοδόμησης είναι σωστά) και τη σωστή καθοδήγησή του, που στηρίζοντο σε σταθερές επιστημονικές βάσεις, στη θεωρία του Μαρξισμού - Λενινισμού.

Η πορεία αυτή του σοσιαλισμού δεν ήταν νομοτελειακή, ούτε αναπόφευκτη. Για να ξαναβρεί η Ε.Τ. το δρόμο της προς το σοσιαλισμό, πρέπει να γνωρίσει το σοσιαλισμό που γνωρίσαμε. Πρέπει, συνεπώς, να πούμε στην εργατική τάξη το σοσιαλισμό που γνωρίσαμε.

Συντροφικά

Ευστάθιος Γιαννακιτσίδης

Πτολεμαΐδα

Μπορούμε καλύτερα!

Ξεκινώ αυτοκριτικά: Αδυνατών να κατανοήσω επαρκώς το επίπεδο ανάπτυξης του καπιταλισμού στην Ελλάδα, την ταξική ανάλυση της κοινωνίας μας και την ιστορική της διαδρομή. Συνεπώς, αντιλαμβάνομαι θολά το κρίσιμο ζήτημα του προγράμματός μας: Τη σύνδεση τακτικής και στρατηγικής, την πρόταση εξουσίας του μετώπου και τη σχέση της με το σοσιαλισμό. Παραθέτω όμως ορισμένες παρατηρήσεις, στο πνεύμα του εντοπισμού των αδυναμιών μας, με σκοπό να δυναμώσουμε το Κόμμα και να εκπληρώσουμε το πρόγραμμά του.

Κατ' αρχήν από γλωσσικής - φιλολογικής πλευράς, το κείμενο των Θέσεων είναι προχειρογραμμένο με επακόλουθο να δυσκολεύει τον καλοπροαίρετο αναγνώστη και να απομακρύνει όποιον δεν είναι εκ των προτέρων πεισμένος ότι θα το μελετήσει. Αν η ΚΕ είχε σκύψει πάνω στο κείμενο, θα μπορούσε να αποφύγει τα στοιχειώδη γραμματικά και συντακτικά λάθη, όσο και τις αμέτρητες επαναλήψεις.

Οι Θέσεις μας έχουν στα περισσότερα σημαντικά θέματα αόριστο λόγο, δε βοηθούν στο να διαμορφώνουμε κριτήρια για το αν προοδεύουμε. Οι Μαρξ - Λένιν, Στάλιν γράφανε πολύ συγκεκριμένα και ανέπτυσσαν κρυστάλλινα τόσο τη δική τους θέση, όσο και του αντιπάλου τους. Αυτό το δεύτερο το έχουμε σήμερα υποτιμήσει. Επιπλέον, υπάρχουν πάμπολλες εκφράσεις του στιλ «νέες συνθήκες», «νέα δεδομένα», που συσκοτίζουν το θέμα στο οποίο αναφέρονται κάθε φορά. Αν κάτι είναι νέο χρειάζεται να το κατονομάζουμε και να το εξηγούμε.

Δεν αρκεί να λέμε στον αγρότη ή στον επιχειρηματία που απασχολεί προσωπικό ότι θα έχει όφελος από τη συνδικαλιστική οργάνωση των εργατών. Πρώτα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι αντιμετωπίζει και ο ίδιος οικονομικά προβλήματα, ότι αν αυξηθούν τα μεροκάματα θα ζοριστεί περισσότερο. Στη συνέχεια, μπορούμε να τον πείσουμε ν' αγωνιστεί για την προστασία, την αξιοποίηση και διάθεση της παραγωγής του. Στον αγώνα του θα χρειαστεί συμμάχους (να λοιπόν ο πρώτος λόγος που χρειάζεται οργανωμένους και τους εργάτες), αλλά το κυριότερο θα νιώσει πιο κοντά στα ιδανικά μιας δίκαιης κοινωνίας.

«Να ξεπεραστούν φαινόμενα άγνοιας αλλά και προκαταλήψεων, λαθεμένων αντιλήψεων που υπάρχουν στις γραμμές του Κόμματος όσον αφορά στο χαρακτήρα και τη φύση του γυναικείου ζητήματος». Με παρόμοιες διατυπώσεις αποφεύγουμε να κατονομάζουμε ποιες είναι οι λαθεμένες μας αντιλήψεις. Η μουρμούρα από το Κόμμα μας όταν το ΠΑΣΟΚ έβαλε πλαφόν για την αύξηση της συμμετοχής γυναικών στα ψηφοδέλτια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης εμπίπτει σε αυτές; Με παρόμοιο ασαφή τρόπο γίνεται κριτική σε «έναν αριθμό στελεχών».

Δε μου είναι καθαρό γιατί όταν αναφερόμαστε στις πολιτικές δυνάμεις απουσιάζει παντελώς το ΔΗΚΚΙ, με το οποίο συνεργαστήκαμε. Επίσης γιατί μια εποχή προβάλαμε δυσανάλογα σε σχέση με το ειδικός τους βάρος τους συνεργαζόμενους της Κομμουνιστικής Ανανέωσης (ποιος φέρει την ευθύνη;) και στη συνέχεια τι οδήγησε στη διακοπή των σχέσεών μας; Ανάλογα ερωτήματα υπάρχουν και για προβεβλημένες προσωπικότητες, ακόμα και για συντρόφους. Σε παρόμοια θέματα χρειάζονται καθαροί λογαριασμοί τόσο εσωκομματικά όσο και με το λαό. Θετικό είναι ότι στις Θέσεις γράφεται: «Εκλεγμένοι κομμουνιστές και κομμουνίστριες που δεν ανταποκρίνονται στις ευθύνες τους ως εκλεγμένοι στο μαζικό κίνημα πρέπει να αντικαθίστανται, να γίνεται δημόσια κριτική». Εχουμε όμως παραδείγματα που το εφαρμόσαμε;

Το 16ο Συνέδριο εξέδωσε Απόφαση στην οποία υπάρχει ενότητα με τον τίτλο «Η καθοδηγητική μας ικανότητα να φτάσει στο ύψος των απαιτήσεων». Εκεί υπάρχουν 12 σημεία, κάποια από τα οποία είναι γενικόλογα και κάποια συγκεκριμένα. Ολα ανεξαιρέτως τα γενικόλογα επαναλαμβάνονται τουλάχιστον από δυο φορές στις τωρινές Θέσεις, για να πούμε ότι δεν τα έχουμε εφαρμόσει και ότι πρέπει να τα κατακτήσουμε. Δεν είναι εύκολο να διαφωνήσει σύντροφος σε αυτά, λείπει όμως από τις Θέσεις η εξήγηση γιατί δε γίνονται πράξη και κυρίως τι μέτρα οφείλουμε να πάρουμε για να εφαρμοστούν. Ετσι θα μπορούμε να κάνουμε αργότερα ουσιαστική κριτική και αυτοκριτική.

Υπάρχουν όμως και συγκεκριμένα σημεία στην Απόφαση του 16ου:

Η μελέτη, η διάδοση και η αύξηση της κυκλοφορίας του Ριζοσπάστη. Ποιοι χρεώθηκαν αυτό τα καθήκον; Ποια μέτρα πήραν; Πέρα από περιστασιακές (πολύ σημαντικές) εξορμήσεις, τι ιδεολογική δουλιά έγινε σχετικά; Γιατί δεν μπαίνει στόχος (που ελέγχεται) διπλασιασμού της κυκλοφορίας σε κάθε νομό; Επίσης συμφωνώ με την πρόταση που έγινε στον προσυνεδριακό διάλογο για τη δημιουργία στήλης όπου θα γίνεται ανοιχτή ιδεολογική διαπάλη. Στο ραδιόφωνο του 902 παρέχουμε το 1/4 του χρόνου στην αστική τάξη (διαφήμιση). Τελικά, θα μας αφομοιώσει αν δεν αλλάξουμε γραμμή και δεν αγωνιστούμε για ποιότητα διεκδικώντας το δικαίωμά μας στην ενημέρωση. Τότε θα ακούνε το σταθμό μας πλατιά στρώματα. Η ενίσχυση του ΚΜΕ. Η μελέτη των αιτών της επανάστασης. Η έκδοση του Β΄ τόμου της ιστορίας του Κόμματος.

Είναι άξιο απορίας πώς μπορούμε να επαναφέρουμε τα ίδια ακριβώς θέματα χωρίς να εξηγούμε τι έφταιξε για τη μη υλοποίηση όσων αποφασίσαμε προ τετραετίας. Ποιος έχει την ευθύνη;

Επειδή κινούμαι στο χώρο των επιστημόνων θα ήθελα να επισημάνω ότι πέρα από ορισμένες σωστές διαπιστώσεις που γίνονται στο σχετικό σημείο των Θέσεων, λείπει η τολμηρή τομή στη δουλιά του Κόμματος σε αυτό το στρώμα. Αντιγράφω την επίσημη πρόταση με την οποία απευθύνεται στους συναδέλφους μου το Κόμμα, γιατί σε μένα φάνηκε δυσνόητη:

«Να εκπονηθεί, με ευθύνη της νέας ΚΕ, ένα συνολικά επεξεργασμένο πλαίσιο ερευνητικής εργασίας με συνεργαζόμενους επιστήμονες, που να συμβάλλει στο διάλογο και τον αντίλογο, να εναρμονίζεται και με τις συνολικότερες ανάγκες του Κόμματος και του κινήματος. Το πρόγραμμα αυτό να εκπονείται με την ευθύνη της ΚΕ και με τη συμβολή όλων των τμημάτων και της διατμηματικής συνεργασίας, με τη συγκρότηση θεματολογίας. Με τη μελέτη και αξιοποίηση του επιστημονικού έργου των συνεργαζομένων, των διδακτορικών, μεταπτυχιακών και των εξειδικευμένων επιστημονικοτεχνικών μελετών. Με δημιουργία υποδομής βιβλιογραφίας, στατιστικών μελετών, ερευνών».

Είναι δεδομένο ότι υπάρχουν εκατοντάδες επιστήμονες με γενικότερα προοδευτικό προσανατολισμό, ο καθένας από μας με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που τόσο εύστοχα περιέγραψε ο Λένιν και που δυσκολεύουν τη συμμετοχή μας στην οργανωμένη δομή του κόμματος (που πρέπει να είναι δημοκρατικά συγκεντρωτική). Προτείνω όσοι παραμένουμε μέλη του Κόμματος να λειτουργήσουμε στην εξής γραμμή:

Από την πλευρά του Κόμματος χρειάζεται να διατυπωθούν τα προβλήματα που το ίδιο αντιμετωπίζει στην προσπάθεια για ωρίμανση της συνείδησης της εργατικής τάξης και των συμμάχων της, με στόχο τη συγκρότηση του μετώπου, αλλά και τα προβλήματα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η εξουσία του μετώπου. Στη βάση, οι αντίστοιχες ΚΟΒ και οι παρατάξεις του Κόμματος να συνεδριάσουν με θέμα τη δημιουργία δομών (στα πλαίσια είτε της παράταξης, είτε των επιστημονικών συλλόγων) που θα αποσκοπούν στη σύνδεση της επιστημονικής γνώσης με το λαϊκό κίνημα. Στόχος των δομών (επιστημονικών κινήσεων;) είναι η διοργάνωση ημερίδων με συγκεκριμένη θεματολογία όπου και θα καλούνται να καταθέτουν τις απόψεις τους ειδικοί επιστήμονες, η λειτουργία περιοδικού που θα επιτρέπει τη σύνταξη μελετών πάνω στα σύγχρονα προβλήματα. Η όλη διαδικασία πρέπει να συνδέεται με το μαζικό κίνημα (με ανταλλαγή προσκλήσεων, με συνεργασίες σε στιγμές σημαντικών αγώνων ή εξελίξεων). Οι δομές αυτές θα δημιουργηθούν με πρωτοβουλία των κομματικών μελών και των φιλικών δυνάμεων, αλλά θα λειτουργούν με βάση την αρχή του σεβασμού της διαφορετικής άποψης, ακόμα και της αντικομματικής. Ο Θέσεις τους δε θα είναι δεσμευτικές για όσους συμμετέχουν, θα αποτελούν χώρους διαλόγου και προβληματισμού και όχι καμουφλαρισμένη είσοδο του Κόμματος σε αυτά τα στρώματα. Το Κόμμα οφείλει να έχει ανεξάρτητη αυτοτελή παρουσία. Η συμβολή των επιστημόνων στην υπόθεση του μετώπου προϋποθέτει την αλλαγή των συσχετισμών και οι προαναφερόμενες δομές δε θα αντικαταστήσουν τους επιστημονικούς συλλόγους ή την παράταξη, που στοχεύουμε να αποτελέσουν τα φύτρα του Μετώπου από τον επιστημονικό χώρο.

Νέος άνεμος θα φυσήξει όταν αναπτύξουμε αμοιβαία σχέση εμπιστοσύνης με το λαό. Πιστεύω το συνέδριο θα συμβάλει σε αυτή την κατεύθυνση.

Φάνης Μισιρλής

Ερευνητής βιολόγος

Για τις συμμαχίες και το σοσιαλισμό

Η πολιτική πρόταση και ο στόχος εξουσίας φαίνονται να είναι τα 2 βασικά ζητήματα που απασχολούν τα μέλη και τους φίλους που παρακολουθούν το προσυνεδριακό διάλογο. Πάνω σε αυτά τα δυο ζητήματα θα κινηθεί και η δική μου παρέμβαση, από τη σκοπιά του συνεργαζόμενου με το ΚΚΕ στο Εργατικό Συνδικαλιστικό Κίνημα.

Οσον αφορά τις κοινωνικές συμμαχίες: Θεωρητικά αλλά και πρακτικά ισχύει πως οι μικρομεσαίοι και τα μικροαστικά στρώματα πλήττονται σοβαρά από την κρίση του συστήματος. Επίσης, θεωρητικά είναι σωστή η πρόταση απέναντι στην επίθεση του καπιταλισμού, η δημιουργία Μετώπου Εργατών - Αγροτών και Μικροαστικής φτωχολογιάς, όμως υπάρχει ένα ζήτημα το οποίο και οι κλασικοί του Μαρξισμού το είχανε εντοπίσει αλλά και στις μέρες μας έχει βάση. Τα στρώματα που κινούνται έξω από την παραγωγική διαδικασία (Μικροαστοί, Αγρότες) που δεν αποτελούν τάξεις έλκονται πολιτικά από τις δυο κυρίαρχες τάξεις (εργατική ή αστική) ανάλογα με ποια δύναμη και με ποια δυναμική κινούνται αυτές οι δυο τάξεις σε κάθε ιστορική περίοδο. Σήμερα η εργατική τάξη παρότι δεν έχει δεχτεί μια σαρωτική ιστορική ήττα, πολιτικά, έχει δεχτεί μια τέτοια ιδεολογική επίθεση και έχει τσαλακωθεί το όραμά της. Είναι δύσκολο για την ίδια την εργατική τάξη να βγει αυτή τη στιγμή δυναμικά στο ιστορικό προσκήνιο πολύ περισσότερο δε να συμπαρασύρει και άλλα κοινωνικά στρώματα. Η αστική ιδεολογία σήμερα φαντάζει τάχα πιο θελκτική για τα μεσαία στρώματα. Γι' αυτό και δίνουν διέξοδο στην κρίση τους μέσα από λογικές ξενοφοβίας, υπερεκμετάλλευσης των λίγων εργαζομένων τους και σκέφτονται λιγότερο τη συμμαχία με άλλα κοινωνικά στρώματα.

Σωστά μπαίνει αγκιτατορικά το θέμα του Μετώπου με τις δυνάμεις της εργασίας, όμως η έμφαση πρέπει κυρίως να ριχτεί στην ανασυγκρότηση των δυνάμεων του εργατικού κινήματος. Από αυτόν το δρόμο θα φτάσουμε στα μικρομεσαία στρώματα μέσα από ένα δυνατό, δυναμικό και πολιτικά συγκροτημένο εργατικό κίνημα.

Το ΠΑΜΕ είναι πολιτικά η πιο σημαντική προσπάθεια σε αυτή την κατεύθυνση. Ενα Πανεργατικό Μέτωπο με ταξική γραμμή, με ταξική πολιτική και σαφείς διαχωριστικές γραμμές με τις δυνάμεις του κεφαλαίου και της συναίνεσης. Με ξεκάθαρο πολιτικό όραμα τη σοσιαλιστική αλλαγή της κοινωνίας. Αυτό τον πόλο πρέπει να δώσουμε τη μάχη να πυκνώσουν οι γραμμές του με κάθε αγωνιστή εργάτη ή εργάτρια που δίνει τη μάχη ενάντια στην εκμετάλλευση είτε συνειδητά είτε εμπειρικά. Η δυναμική παρουσία του ΠΑΜΕ τόσο στους χώρους δουλιάς όσο και στις γειτονιές μέσα από την κοινωνικοποίηση των εργατικών προβλημάτων μπορεί να αποτελέσει το φάρο συσπείρωσης και άλλων κοινωνικών στρωμάτων.

Οσον αφορά το όραμα υπάρχει μια μεγάλη ευθύνη στο ΚΚΕ να τοποθετηθεί και να ξεκαθαρίσει τα ζητήματα της σοσιαλιστικής προοπτικής. Μια ευθύνη που τη διάλεξε μόνο του μια και είναι από τα λίγα ΚΚ στην Ευρώπη που επιμένει στην προοπτική του σοσιαλισμού. Η κατάρρευση της Ανατολική Ευρώπης δημιούργησε ένα κενό αέρος για μια σειρά αγωνιστών που περιμένουν τα συμπεράσματα από την κατάρρευση. Τα συμπεράσματα θα αποτελέσουν την απαλλαγή από την ταύτιση με τα αρνητικά φαινόμενα που εμφανίστηκαν εκεί. Τα συμπεράσματα θα οδηγήσουν σε ένα ανώτερο στάδιο τη σκέψη και την πολιτική πρόταση.

Υπάρχουν σίγουρα αγκυλώσεις γιατί για πάρα πολλά χρόνια υπήρχε αυτή η ταύτιση ΚΚ και καθεστώτων της Ανατολικής Ευρώπης. Αλλά ο προβληματισμός για το τι σοσιαλισμό θέλουμε μπορεί να ξεκινήσει από τον προσοβιετικό σοσιαλισμό από την εμπειρία π.χ. της Παρισινής Κομμούνας, η ήττα της οποίας βοήθησε τους μετέπειτα Μαρξιστές να βγάλουν μια σειρά από ουσιαστικά συμπεράσματα. Γράφει ο Λένιν στο «Κράτος και Επανάσταση» κάνοντας ένα σχόλιο για την παρισινή Κομμούνα: «...Ετσι ακριβώς και οι Χριστιανοί όταν πέτυχαν να επιβάλουν τη θρησκεία τους σαν κρατική "ξέχασαν" την απλοϊκότητα του παλιού χριστιανισμού με το επαναστατικό δημοκρατικό του πνεύμα...» μέσα σε τρεις σειρές δείτε τι ωραία βάση για συζήτηση και συμπεράσματα άνοιξε.

Βασίλης Πετρόπουλος

Εργαζόμενος στους ΟΤΑ,

Μέλος Εκτελεστικής Γραμματείας ΠΑΜΕ

Αγαπητοί σύντροφοι,

Οι Θέσεις της ΚΕ, για το 17ο Συνέδριο καθορίζουν ως κεντρικό καθήκον την ισχυροποίηση του Κόμματος. Πιστεύω πως δεν υπάρχει κομμουνιστής ή πραγματικός οπαδός του ΚΚΕ που να διαφωνεί μ' αυτό το στόχο.

Η ισχυροποίηση του Κόμματος επιβάλλεται από τις περίπλοκες και δύσκολες συνθήκες της εποχής μας κι από την ίδια τη φύση του. Το ΚΚΕ είναι Κόμμα μαρξιστικό, επαναστατικό που αγωνίζεται για την επαναστατική αλλαγή της κοινωνίας, για την αντικατάσταση του καπιταλισμού με το σοσιαλισμό. Αυτό απαιτεί να συνδέει συνεχώς όλο και πιο πολύ, πιο γερά την επαναστατική θεωρία του με την πράξη. Ετσι το Κόμμα γίνεται πιο ισχυρό, κάθετα και οριζόντια, σ' όλο το μήκος και πλάτος της χώρας και εκπληρώνει καλύτερα τους στόχους του.

Η ισχυροποίηση του Κόμματος είναι καθήκον περίπλοκο, δύσκολο, όχι όμως ακατόρθωτο, χρειάζεται συνεχή οργανωτική, πολιτική, οικονομική και ιδεολογική πάλη. Εγώ θα αναφέρω μόνο μερικές σκέψεις μου που σχετίζονται με την ιδεολογική δουλιά, η οποία, κατά την άποψή μου, πρέπει να έχει, σήμερα, τις παρακάτω βασικές κατευθύνσεις:

α. Το Κόμμα να εξοπλίσει πιο πολύ και πιο βαθιά όλα τα μέλη και τα στελέχη του με τη μαρξιστική -λενινιστική θεωρία, να πάρει μέτρα για τη γνώση και δημιουργική αφομοίωσή της, ώστε τα μέλη και τα στελέχη του να αποκτήσουν τις ικανότητες και τα κριτήρια, για να κατανοήσουν και ερμηνεύσουν σωστά τα γεγονότα και τα φαινόμενα της εποχής μας, τη στρατηγική και τακτική, την πολιτική του ΚΚΕ, να αποκτήσουν κομμουνιστική ηθική συνείδηση, πίστη και αφοσίωση στις αρχές της κοσμοθεωρίας, στα ιδανικά μας και να γίνουν ακαταμάχητοι αγωνιστές γι' αυτά τα ιδανικά.

Η πίστη και αφοσίωση αυτή υποθέτει και την υπεράσπιση της κοσμοθεωρίας μας, την αντιπαράθεση αυτής με την αστική ιδεολογία, την ανάδειξη, με τεκμηριωμένα, επιστημονικά επιχειρήματα, της ανωτερότητας, της υπεροχής της, την καταπολέμηση κάθε παραχάραξης, διαστρέβλωσης και παρέκκλισης από τις αρχές της, ξεσκέπασμα του αντιλαϊκού, αντιδραστικού αντικομμουνιστικού χαρακτήρα όλων των αστικών και σοσιαλ-ρεφορμιστικών ρευμάτων και ιδεολογημάτων της αστικής τάξης και των κυρίαρχων πολιτικών της δυνάμεων.

Σε προεκλογική συγκέντρωση σε καφενείο της Χρυσούπολης (Περιστέρι), η βουλευτής μας σ. Λ. Κανέλλη υπογράμμιζε την πίστη - αφοσίωση των κομμουνιστών στο μαρξισμό - λενινισμό, στην πολιτική του ΚΚΕ, αποκρούοντας την κατηγορία της απομόνωσης και του δογματισμού. Οι κομμουνιστές, είπε «μουλαρώνουν», η πίστη -αφοσίωση τα ιδανικά του σοσιαλισμού -κομμουνισμού τους δίνει κουράγιο, θάρρος, αυταπάρνηση, για να ξεπεράσουν όποιες δυσκολίες κι αν συναντήσουν, τους κάνει να μένουν ακλόνητοι στις αρχές και πεποιθήσεις τους.

Νομίζω πως αυτή είναι μόνο η θετική πτυχή του «μουλαρώματος» των κομμουνιστών. Υπάρχει όμως και μια αρνητική του πτυχή. Η αστική τάξη, με τα πολλά μέσα που διαθέτει, με την πολιτική δημαγωγία της, τη διαστρέβλωση και παραχάραξη της πραγματικότητας, της αλήθειας, με την εξαγορά συνειδήσεων, το ρουσφέτι, κ.ά. κατάφερε να κλονίσει την πίστη ορισμένων αγωνιστών, αριστερών κομμουνιστών, κατάφερε να τους «μουλαρώσει», να τους περάσει το καπίστρι και να τους πάει να πιουν νερό σε άλλη βρύση, σ' αυτήν του ιδεαλισμού, του αντικομμουνισμού, της παγκοσμιοποίησης και της συναίνεσης, τους έκανε αντίπαλους του μαρξισμού - λενινισμού, του Κόμματος. Η ζωή απ' αυτό το «μουλάρωμα», όπως γνωρίζουμε, είναι μεγάλη. Χρειάζεται, λοιπόν, μελέτη, μόρφωση, επαγρύπνηση, αγώνας σκληρός.

β. Είναι σημαντικό να επεκτείνουμε και να δυναμώσουμε την ιδεολογική μας δουλιά στην εργατική τάξη, την πιο επαναστατική τάξη που ιστορική της αποστολή είναι να γίνει νεκροθάφτης του καπιταλισμού.

Οι εργάτες, όλοι οι εργαζόμενοι της χώρας μας, πρέπει να κατανοήσουν ότι η δύναμή τους είναι μεγάλη, ακατανίκητη, ότι αυτοί παράγουν τα πλούτη που τα καρπώνονται οι λίγοι, να κατανοήσουν την ουσία της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης, πως, όσες μεταρρυθμίσεις κι αν γίνουν στο πλαίσιο του καπιταλισμού, αυτοί δε θα απολαμβάνουν παρά φτώχεια, δυστυχία, ανεργία, αμορφωσιά, εξαθλίωση. Ο λαός μας πρέπει να χειραφετηθεί από τον αμερικάνικο τρόπο ζωής, από την απραξία, το φόβο, τη μοιρολατρία, τις διάφορες αυταπάτες, να καταλάβει πως ο δρόμος για καλύτερη, υλική και πνευματική ζωή δεν είναι η ΕΕ, η παγκοσμιοποίηση, η συναίνεση, αλλά η πάλη για το σοσιαλισμό, υπό την καθοδήγηση ενός ισχυρού ΚΚΕ.

Πριν από τις τελευταίες εκλογές, καθηγητής πολιτικής φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Αθηνών, στα απλά ελληνικά, σε άρθρο του στο «ΒΗΜΑ της Κυριακής», υιοθετώντας τη θεωρία της «κοινωνίας των πολιτών», ρωτούσε: τι θέλουν οι πολίτες της χώρας; και απαντούσε: θέλουν μια ισχυρή κυβέρνηση για να κυβερνήσει τη χώρα και μια αντιπολίτευση δυνατή που να την ελέγχει, δηλαδή δικομματισμό (ΠΑΣΟΚ, ΝΔ). Συμπέρασμα: Τα άλλα κόμματα περισσεύουν, δε χρειάζονται. Επίσης, στο «ΒΗΜΑ της Κυριακής», δημοσιογράφος - ευρωβουλευτής της ΝΔ, αναφερόμενος στην αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες ρωτούσε: Ποιοι είναι ενάντια στην αναγραφή; Και απαντούσε: Οι άθεοι! Ποιοι είναι οι άθεοι; Οι κομμουνιστές! Τι ποσοστό παίρνουν στις εκλογές οι κομμουνιστές; 5%. Συμπέρασμα: Η πλειοψηφία δε θα υποταχτεί στη μειοψηφία!

Για όλα αυτά δεν είδα στον Τύπο μας, καμία απάντηση, δε ρώτησε κανείς τους κυρίους αυτούς να μας πουν: Συμβιβάζεται ο δικομματισμός με τη δημοκρατία για την οποία κόπτονται; Τι είναι ο αθεϊσμός; Πότε εμφανίστηκε; Μόνο οι κομμουνιστές είναι άθεοι; Ολοι οι κομμουνιστές είναι άθεοι; Ταυτίζεται ο μαρξισμός με τον αθεϊσμό; Επιθυμούν ή όχι το διαχωρισμό κράτους και Εκκλησίας;

γ. Σημαντική κατεύθυνση της ιδεολογικής μας δουλιάς πρέπει να είναι η μαρξιστική - λενινιστική μόρφωση των μελών και στελεχών της ΚΝΕ, όλης της νεολαίας, μαθητικής, σπουδάζουσας κι ιδιαιτέρως της εργατικής. Η ΚΝΕ και η νεολαία είναι το μέλλον του ΚΚΕ και της χώρας μας. Η νεολαία μας διψάει για γνώση και χρειάζεται τη βοήθειά μας.

Συζητώ συχνά με μαθητές, με απόφοιτους Λυκείου, διαπιστώνω ότι δεν τους λείπουν οι πνευματικές ικανότητες, τους λείπουν όμως οι απαραίτητες γνώσεις. Απόφοιτος Λυκείου που προετοιμαζόταν για εξετάσεις σε Οικονομικό Πανεπιστήμιο δε γνώριζε διαφορές, πχ. ανάμεσα: στο αγαθό, προϊόν, εμπόρευμα, χρήμα και κεφάλαιο, τιμή και αξία των εμπορευμάτων, κ.ά. Δε φταίνε τα παιδιά, αλλά το εκπαιδευτικό μας σύστημα!

Είναι επείγουσα ανάγκη η ΚΕ του Κόμματος και η ιδεολογική επιτροπή, σε συνεργασία με το ΚΣ της ΚΝΕ να καταρτίσουν ένα συγκεκριμένο σχέδιο μαρξιστικής - κομμουνιστικής μόρφωσης και διαπαιδαγώγησης της νεολαίας.

δ. Το Κόμμα μας να ασχοληθεί περισσότερο και να οργανώσει την επιστημονική έρευνα και μελέτη, με γνώμονα τις αρχές του διαλεκτικού και ιστορικού υλισμού, σημαντικών προβλημάτων, μεγάλης θεωρητικής και πρακτικής σημασίας γι' αυτό, για τη στρατηγική και ταχτική του, την πολιτική του δράση, προβλήματα όπως: Οι αιτίες της νίκης της αντεπανάστασης, της ανατροπής του σοσιαλισμού, - η κρίση που μαστίζει το παγκόσμιο κομμουνιστικό κίνημα και το ξεπέρασμά της, - οι ιδιαιτερότητες της σοσιαλιστικής επανάστασης και των σοσιαλιστικών σχέσεων παραγωγής, - η διαλεκτική σχέση αντικειμενικού και υποκειμενικού παράγοντα στις σημερινές συνθήκες της ταξικής μας πάλης, - η διαλεκτική σχέση πατριωτισμού, διεθνισμού, - μελέτη της προοδευτικής, σοσιαλιστικής και μαρξιστικής σκέψης στην Ελλάδα, κ.ά.

Με συντροφικούς χαιρετισμούς

Κώστας Κατσιαμάνης

Πετρούπολη Αττικής



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ