ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 25 Οχτώβρη 2009
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Για τις πρώτες διαφαινόμενες πλευρές της εκπαιδευτικής πολιτικής

Από τη μια τα κενά στα σχολεία θα καλυφθούν με... εθελοντισμό και από την άλλη, η διαδικασία της μάθησης θα αποτελεί ευθύνη του κάθε μαθητή, «από τα σπάργανα ως τα σάβανα»...

MotionTeam

Από τη μια τα κενά στα σχολεία θα καλυφθούν με... εθελοντισμό και από την άλλη, η διαδικασία της μάθησης θα αποτελεί ευθύνη του κάθε μαθητή, «από τα σπάργανα ως τα σάβανα»...
Κολέγια και πιστοποιήσεις, κενά εκπαιδευτικών στα σχολεία, «ανοιχτό σχολείο», νέο πλαίσιο που θα εξασφαλίζει πλήρη αυτοτέλεια στα ΑΕΙ... είναι μερικά από τα θέματα που έθεσε στις δραστηριότητές της μέσα στη βδομάδα που μας πέρασε η υπουργός Παιδείας, Αννα Διαμαντοπούλου. Ηταν μια βδομάδα αμέσως μετά τις προγραμματικές δηλώσεις και τα παραπάνω θέματα που τέθηκαν από την υπουργό αφορούν τόσο τα ζητήματα άμεσης προτεραιότητας της κυβερνητικής πολιτικής στην παιδεία, όσο και τους στρατηγικούς της στόχους. Αυτοί οι στρατηγικοί στόχοι περιγράφτηκαν εξάλλου, εύγλωττα στην τοποθέτηση της υπουργού στη Βουλή στο πλαίσιο της συζήτησης των προγραμματικών δηλώσεων.

Εχει αξία να σταθούμε σε μερικά από τα θέματα που αναδεικνύονται τόσο από τις δηλώσεις της στη Βουλή, όσο και αυτές κατά τη διάρκεια της βδομάδας.

Κενά, δηλαδή ελλείψεις εκπαιδευτικών στα σχολεία

Είναι ένα χρόνιο πρόβλημα, γύρω από το οποίο το ΠΑΣΟΚ έκανε «τζόγο» προεκλογικά και τώρα που έχει την... «καυτή πατάτα» στα χέρια πέφτει σε αντιφάσεις. Την περασμένη Κυριακή έλεγε ότι τα κενά ξεπερνούν τα 5.000, την Τετάρτη ανακοίνωσε ότι θα προσλάβει 2.400 ωρομίσθιους και 2.000 αναπληρωτές, την Πέμπτη δήλωσε ότι τώρα ξεκίνησαν να μετρούν και χαρτογραφούν τα κενά, ενώ την ίδια μέρα, δεσμεύτηκε πως από βδομάδα θα αποκατασταθεί η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, δηλαδή θα καλυφθούν τα κενά!

Αμεσα συνδεδεμένη με αυτό το θέμα είναι η υπόθεση της ωρομισθίας και γενικότερα των ελαστικών εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών. Το ΠΑΣΟΚ, διά μέσου των εκπροσώπων (ΠΑΣΚ) στη ΔΟΕ, έσπευσε τη Δευτέρα, μετά τη συνάντηση που είχε το ΔΣ της ομοσπονδίας με την υπουργό, να διαμηνύσει ότι η Α. Διαμαντοπούλου δεσμεύτηκε για την κατάργηση της ωρομισθίας και αυτό αναπαρήγαγαν και όλα τα φιλοκυβερνητικά συγκροτήματα του Τύπου. Ομως η υπουργός όχι μόνο προσέλαβε μετά από δυο μέρες 2.400 ωρομίσθιους, αλλά είχε τονίσει στην ομιλία της στη Βουλή από την Κυριακή ακόμα, ότι στο ολοήμερο σχολείο (όπου είναι και ο μεγάλος όγκος των ωρομισθίων) θα υπάρχει «μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό στα βασικά μαθήματα», δηλαδή σε όλα τα άλλα μαθήματα και δραστηριότητες η ωρομισθία και οι ελαστικές εργασιακές σχέσεις θα ζουν και θα βασιλεύουν!

Είναι επίσης άκρως αποκαλυπτικό ότι στην τοποθέτησή της στη Βουλή, ορμώμενη από τα κενά, η υπουργός Παιδείας άρχισε να αγορεύει για τις... αποσπάσεις των εκπαιδευτικών σε άλλες διοικητικές υπηρεσίες(!) αφήνοντας να εννοηθεί ότι αντί για μαζικές προσλήψεις εκπαιδευτικών που υπαγορεύουν οι σύγχρονες ανάγκες θα «μερεμετιάσει» το σύστημα των αποσπάσεων. Μάλιστα, έφτασε στο σημείο να δηλώσει σε δημοσιογράφους την Τετάρτη ότι θα επιδιώξει... εθελοντική επιστροφή στα σχολεία των αποσπασμένων εκπαιδευτικών! Δηλαδή, να ομολογήσει ότι η κάλυψη των κενών επαφίεται στον... εθελοντισμό των εκπαιδευτικών!

Αναγνώριση κολεγίων - ενσωμάτωση ευρωοδηγίας

Ενώ το ΠΑΣΟΚ έκανε προεκλογικά και μετεκλογικά μεγάλη φασαρία για το θέμα της αναγνώρισης των κολεγίων, η υπουργός διευκρίνισε τελικά στη Βυλή ότι το μόνο θέμα που θα επανεξεταστεί είναι οι άδειες λειτουργίας που έδωσε η προηγούμενη κυβέρνηση λίγο πριν τις εκλογές. Δηλαδή, δεν θα πειράξει τις άδειες ίδρυσης των κολεγίων που δόθηκαν στις αρχές του καλοκαιριού, δεν θα πειράξει το νόμο για τα κολέγια που ψηφίστηκε πέρσι το καλοκαίρι, η αδειοδότηση των κολεγίων θα προχωρήσει κανονικότατα, αλλά θα εμφανίσει ότι τάχα στον δεύτερο έλεγχο (αυτό για την άδεια λειτουργίας) τα εξέτασε πιο «επιμελώς». Με άλλα λόγια θα τους προσδώσει μεγαλύτερο κύρος μετά την αδειοδότηση που θα εγκρίνει ως κυβέρνηση το ΠΑΣΟΚ.

Και δεν μένει μόνο εκεί. Σε ερώτηση για την ευρωοδηγία που θα καταστήσει τα πτυχία που απονέμουν τα κολέγια, ισότιμα με αυτά των ελληνικών ΑΕΙ, η υπουργός Παιδείας είπε (μιλώντας αγγλικά) ότι η οδηγία θα ενσωματωθεί στο ελληνικό δίκαιο όσο πιο γρήγορα γίνεται! Δηλαδή, τι μεγαλύτερη υπηρεσία μπορεί να προσφέρει άραγε το ΠΑΣΟΚ στους κολεγιάρχες - εμπόρους γνώσης και ελπίδων;

Ως αντιστάθμισμα, η υπουργός δήλωσε ότι θα προτείνει στην ΕΕ να φτιαχτεί μια υπηρεσία πιστοποίησης των ιδρυμάτων μεταλυκειακής εκπαίδευσης. Αυτό όχι μόνο δεν στρέφεται κατά των διαφόρων εμπόρων της γνώσης στο χώρο των μεταλυκειακών σχολών, αλλά θα προσδώσει και κύρος σε κάποιους από αυτούς, σπρώχνοντας ενδεχομένως σε μια πορεία μονοπώλησης του κλάδου... Σε καμιά περίπτωση πάντως δε μιλά για Δημόσιο Σύστημα Επαγγελματικών Σχολών υψηλού επιπέδου για μετά το Λύκειο, αλλά αποδέχεται (καιθα εξετάσει πώς θα κάνει πιο ισχυρό) το υπάρχον καθεστώς των διαφόρων τύπων και επιπέδων ιδιωτικών σχολών.

Και είναι ενδεικτικό (από την ομιλία της υπουργού στη Βουλή και τη συνάντηση με την ομοσπονδία των πανεπιστημιακών) ότι στόχος της κυβέρνησης είναι να βάλει και τα δημόσια πανεπιστήμια και ΤΕΙ στον ανταγωνισμό με ίσους όρους με όλα αυτά τα ιδιωτικά «μεταλυκειακά» μαγαζιά που πουλούν πρόσκαιρη γνώση. Η διακήρυξη περί νέου λιτού νόμου - πλαισίου για «την πλήρη οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια των πανεπιστημίων και ΤΕΙ», αυτό σημαίνει. Οτι τα ΑΕΙ θα έχουν όλες τις δυνατότητες να λειτουργήσουν με ιδιωτικοοινομικούς όρους για να ανταγωνιστούν με ίσους όρους τα άλλα ιδρύματα που θα χορηγούν ισάξια πτυχία. Για παράδειγμα, εφόσον τα κολέγια θα έχουν δίδακτρα, γιατί να μην μπορούν να βάλουν και τα δημόσια ιδρύματα δίδακτρα στα προπτυχιακά...;!

Για τα περί «ισότητας πρόσβασης»

Το βάρος της στρατηγικής της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ στην παιδεία, όμως πέφτει στην αναμόρφωση του σχολείου (από το νηπιαγωγείο έως και το Λύκειο).

Ενώ την πρώτη μετεκλογική περίοδο τα συγκροτήματα του Τύπου διέρρεαν διάφορα περί αναβάθμισης του ΕΣΥΠ και ακύρωσης της επιτροπής Μπαμπινιώτη όπου υποτίθεται ότι έχει προχωρήσει ο διάλογος για το Λύκειο και το εξεταστικό, η υπουργός διευκρίνισε τα πράγματα, λέγοντας ότι η επιτροπή Μπαμπινιώτη (όπου και το ΠΑΣΟΚ συμμετείχε) θα ολοκληρώσει το έργο της τέλη Νοέμβρη, ότι θα ακολουθήσει αναμόρφωση του ΕΣΥΠ και ότι... το σύστημα πρόσβασης θα βασίζεται στο «Εθνικό Απολυτήριο». Με άλλα λόγια, ο διάλογος συνεχίζεται (γιατί μας βολεύει να ακολουθήσουμε αυτό το καμουφλάζ), αλλά το αποτέλεσμα θα είναι η εφαρμογή των θέσεων του ΠΑΣΟΚ για την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση και την αναμόρφωση του σχολείου. Κάπως έτσι τοποθετείται η κυβέρνηση.

Τι είπε λοιπόν, η υπουργός στις προγραμματικές δηλώσεις; Οτι κάθε μαθητής θα έχει τελειώνοντας το σχολείο ένα «χαρτοφυλάκιο δεξιοτήτων και ικανοτήτων». Δηλαδή, ότι η εκπαίδευση θα γίνει περισσότερο εξατομικευμένη, τα θέμα δεν είναι ότι έχει τελειώσει το Λύκειο, αλλά τι έχεις καταχωρημένο στο ατομικό σου χαρτοφυλάκιο... Αυτό είναι και το «Εθνικό Απολυτήριο». Ενας ατομικός φάκελος, με βάση τον οποίο ο κάθε απόφοιτος θα διαπραγματεύεται στη ζούγκλα της εκπαιδευτικής «αγοράς» και της αγοράς εργασίας το μέχρι πόσο και πού μπορεί να προχωρήσει. Με έναν ατομικό φάκελο θα διαπραγματεύεσαι (ατομικά) το αν μπορείς να εισαχθείς σε κάποια σχολή. «Πρέπει να είναι εγγυημένη και εφικτή η ισότητα πρόσβασης, δυνατοτήτων και ευκαιριών», είπε κατά λέξη η υπουργός στη Βουλή, ομολογώντας ότι στόχος δεν είναι η ισότητα στη μόρφωση και τα δικαιώματα όλων των νέων, αλλά η ισότητα στην «πρόσβαση» και στις «ευκαιρίες». Με άλλα λόγια, θεωρητικά, θα έχουν όλοι την ευκαιρία, αλλά αν δεν την αδράξουν θα είναι ατομική τους ευθύνη. Θα είναι ατομική τους ευθύνη αν μείνουν άνεργοι, θα είναι ατομική τους ευθύνη αν δεν έχουν τα λεφτά να σπουδάσουν στη σχολή που μπορούν να εισαχθούν (αφού τη δυνατότητα «πρόσβασης» θα την έχουν) κ.ο.κ.

Στρατιά υποταγμένων θέλουν να φτιάξουν μέσα από αυτού του τύπου την εκπαίδευση. Και φυσικά για να το κάνουν αυτό, θα αξιοποιήσουν όλο το σχολείο από το δημοτικό ως το Λύκειο. Για να ριζώσουν αυτά ως αντίληψη στους νέους, θα αναμορφώσουν συνολικά το σχολείο (βιβλία, αναλυτικά προγράμματα, δραστηριότητες, αξιολόγηση κ.τ.λ.) με τέτοιο τρόπο ώστε να μη μαθαίνουν όλοι τα ίδια, αλλά να έχουν «ευκαιρίες» μάθησης και... ο καθένας ό,τι αρπάξει.


Γιάννα ΣΤΡΕΒΙΝΑ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ