...και η ΓΣΕΕ προτείνει σχολείο πολλών ταχυτήτων που οδηγεί σε ακόμα μεγαλύτερες ταξικές ανισότητες
Σχεδόν ένας στους τρεις Ελληνες, ηλικίας 30 έως 40 χρονών, δεν έφτασε ποτέ στο Λύκειο, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε, χτες, το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ. Συγκεκριμένα, το 28,78% πήγε σχολείο μέχρι τη Γ΄ Γυμνασίου (το 13,63% είναι απόφοιτοι Γυμνασίου, το 13,2% είναι απόφοιτοι Δημοτικού και το 1,95% δε γνωρίζουν γραφή και ανάγνωση ή εγκατέλειψαν το Δημοτικό).
Από τα στοιχεία φαίνεται ότι στους νομούς που έχουν υψηλό ποσοστό αγροτικού πληθυσμού είναι ιδιαίτερα μειωμένο το ποσοστό επιτυχίας των αποφοίτων Λυκείου στην ανώτατη εκπαίδευση.
Την ίδια στιγμή, τα ελληνικά νοικοκυριά δαπανούν 4.371,3 εκατ. ευρώ το χρόνο (σύμφωνα με μετρήσεις του ΚΑΝΕΠ για το 2004-2005) για την εκπαίδευση των παιδιών τους. Το ποσό καταμερίζεται ως εξής: 18,4% στην προσχολική αγωγή και την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, 30,8% στη δευτεροβάθμια, 33% στην τριτοβάθμια, 3% στη μεταδευτεροβάθμια, 8,1% σε βιβλία, βοηθήματα και σχολικά είδη και 6,7% σε ωδεία, γυμναστήρια κ.ά.
Κι όμως, αυτή τη σκληρή πραγματικότητα που καταγράφει η στατιστική, η "Ακαδημία των Εργατοπατέρων", το περίφημο "ΚΑΝΕΠ" της ΓΣΕΕ, την χρησιμοποιεί για να καταλήξει - όχι για πρώτη φορά - σε ένα συμπέρασμα που ενισχύει τις κυρίαρχες αντιδραστικές αλλαγές στην Παιδεία: Προτείνει ακόμα περισσότερο διαφοροποιημένη εκπαίδευση, που σημαίνει ταξικά διαφοροποιημένη σε βάρος των παιδιών της εργατικής τάξης. Προτείνει, επί της ουσίας, διάσπαση του ενιαίου χαρακτήρα της εκπαίδευσης και δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων με ακόμα πιο ταξικό χαρακτήρα. Μέσα, δηλαδή, απ' το θέμα «Φτώχεια - Εκπαίδευση και κοινωνικές ανισότητες» προτείνει διεύρυνση των κοινωνικών ανισοτήτων!
Πώς το κάνει; Αθωώνει την εφαρμοζόμενη εκπαιδευτική πολιτική που σπρώχνει τα παιδιά της εργατικής τάξης έξω απο την εκπαίδευση και υποστηρίζει ότι χρειάζεται «μια πολιτική που οφείλει να εξειδικεύει, να ιεραρχεί, να προτάσσει, να στηρίζει, να επιμορφώνει όλους, αλλά ταυτόχρονα - μαζί με την τοπική κοινωνία - οφείλει να επικεντρώνεται κατά προτεραιότητα σε εκείνες τις περιοχές που οι ποιοτικοί και ποσοτικοί δείκτες υστερούν σημαντικά». Δεύτερον, συνδυάζει τους οικονομικούς και εκπαιδευτικούς δείκτες σε επίπεδο νομού και καταλήγει σε «γκρίζες ζώνες εκπαίδευσης» που υποτίθεται πρέπει να έχουν προτεραιότητα.
Ηδη ο «Ρ» έχει επισημάνει το παράδειγμα της Γαλλίας, όπου έχουν εφαρμοστεί οι ζώνες εκπαιδευτικής προτεραιότητας και οδήγησαν τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων σε πιο γρήγορο αποκλεισμό απ' την εκπαίδευση και τα «πέταξαν» στην κατάρτιση. Στα σχέδια αυτά, που σκοπό έχουν να μπει ακόμα περισσότερο το κεφάλαιο μέσα στην εκπαίδευση, θα «συμβάλει» και η λεγόμενη «αποκεντρωμένη» εκπαίδευση που προτείνεται απ' το δικομματισμό. Η μεταφορά, δηλαδή, της ευθύνης της εκπαίδευσης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και η δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων που θα εξαρτώνται απ' τις χορηγίες του κεφαλαίου.
Υπάρχουν ακόμα κενά εκπαιδευτικών!
Σήμερα από τα Γυμνάσια και Λύκεια της Νομαρχίας Πειραιά λείπουν 88 καθηγητές και προκειμένου να καλυφτούν οι διδακτικές ώρες η διοίκηση επιβάλλει υποχρεωτικές υπερωρίες στους υπάρχοντες εκπαιδευτικούς, καταστρατηγώντας το ωράριο εργασίας, γενικεύει την ωρομίσθια εργασία στην κατεύθυνση της αντικατάστασης της μόνιμης και σταθερής δουλιάς με ελαστικές μορφές απασχόλησης, εντείνει αυταρχικές συμπεριφορές, ενώ υπάρχουν και σημαντικές οφειλές προς τους εκπαιδευτικούς, όπως υπερωρίες, ωρομίσθιοι κλπ.
«Διεκδικούμε την άμεση κάλυψη όλων των κενών θέσεων με μόνιμους εκπαιδευτικούς, τόνισε ο Ηλίας Πατίδης μέλος του ΔΣ της ΕΛΜΕ, και είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε τον αγώνα με διάφορες μορφές κινητοποιήσεων», επισημαίνοντας παράλληλα την προσπάθεια γενίκευσης των ελαστικών μορφών απασχόλησης που προωθείται και στον τομέα της εκπαίδευσης.
Στην κινητοποίηση παραβρέθηκε και εξέφρασε τη συμπαράστασή της η Ελπίδα Παντελάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και βουλευτής Πειραιά του Κόμματος, καθώς και αντιπροσωπεία της Ομοσπονδίας Γονέων Πειραιά. «Υπεύθυνη για τα προβλήματα των σχολείων, τόνισε η Χριστίνα Καραμαλίκη, γραμματέας της Ομοσπονδίας, είναι η ίδια η κυβέρνηση και η πολιτική της και απαιτούμε να καλυφτούν όλες οι κενές θέσεις με μόνιμους εκπαιδευτικούς».
Κενά στα σχολεία, που δημιουργούνται λόγω μη αναπλήρωσης των ασθενών δασκάλων, καταγγέλλει και ο σύλλογος εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Βύρωνα - Καισαριανής - Παγκρατίου «Ρόζα Ιμβριώτη». Αποτέλεσμα είναι να επιβαρύνονται τα τμήματα με επιπλέον παιδιά, τα ίδια τα παιδιά να χάνουν μαθήματα, οι εκπαιδευτικοί να μην μπορούν να κάνουν σωστά το μάθημά τους και να πιέζονται να κάνουν υπερωρίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι υπάρχει τμήμα που έχει μείνει χωρίς δάσκαλο πριν από τα Χριστούγεννα!
«Απαιτούμε την άμεση και συνεχή αναπλήρωση των κενών λόγω ασθενείας. Κανείς εκπαιδευτικός μέλος μας δεν πρόκειται να υποχρεωθεί να κάνει υπερωρίες. Σε περίπτωση που αναθέσετε γραπτώς υπερωρίες, το ΔΣ (...) θα κηρύξει στάση εργασίας για να καλύψει το/τη συνάδελφο να μην τις κάνει. Ασφαλώς τέτοιες εντολές προφορικά δεν τις δεχόμαστε», ξεκαθαρίζει ο σύλλογος «Ρόζα Ιμβριώτη».
Συζητήθηκε Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή
Το αδιέξοδο του Ιονίου Πανεπιστημίου, που φτάνει σε σημείο να μην μπορεί να λειτουργήσει, έφερε χτες στη Βουλή με Επίκαιρη Ερώτηση ο βουλευτής του ΚΚΕ Χ. Χαραλάμπους, καταγγέλλοντας μάλιστα ότι το υπουργείο Πολιτισμού αφαίρεσε από το πανεπιστήμιο τη χρήση της δυτικής πτέρυγας των Ανακτόρων των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου.
Ο υφυπουργός Παιδείας Σπ. Ταλιαδούρος εμφάνισε μια «μαγική εικόνα», ισχυριζόμενος ότι το Ιόνιο Πανεπιστήμιο χρηματοδοτείται γενναιόδωρα και ότι από το 2004 μέχρι σήμερα οι πιστώσεις είναι αυξημένες κατά 51%! Για τις υποδομές είπε ότι επαρκούν οι χρηματοδοτήσεις που έχουν εγκριθεί, ενώ υποστήριξε ότι είναι εξασφαλισμένη η δωρεάν σίτιση και στέγαση των φοιτητών. Για δε την έξωση του πανεπιστημίου από κτίριο που υπουργείου Πολιτισμού είπε ότι γίνονται επαφές ανάμεσα στα δύο υπουργεία προκειμένου να βρεθεί λύση.
Η απάντησή σας θυμίζει τη ρήση «οι αριθμοί ευημερούν αλλά οι άνθρωποι όχι και τόσο», τόνισε στην παρέμβασή του ο Χ. Χαραλάμπους. Εάν όλα ήταν όπως τα είπε ο υφυπουργός, τόνισε, τότε η Σύγκλητος, που έχει σοβαρή ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση, δε θα αποφάσιζε την αναστολή λειτουργίας του ιδρύματος. Από το 1984, χρονιά ίδρυσής του, είπε, το πανεπιστήμιο βολοδέρνει για στέγη κι αυτή τη στιγμή είναι στεγασμένο από αίθουσες του ψυχιατρείου μέχρι αίθουσες σχολείων μέσης εκπαίδευσης! Ολα αυτά, κατήγγειλε ο βουλευτής, οφείλονται στη χρόνια υποχρηματοδότηση, κατάσταση που πρέπει να αντιστραφεί.
Για δεύτερη συνεχόμενη μέρα οι φοιτητές και οι σπουδαστές στα Γιάννενα διαδήλωσαν ενάντια στην πολιτική ιδιωτικοποίησης της ανώτατης εκπαίδευσης, με αφορμή την περιοδεία του υπουργού Παιδείας, Ευριπίδη Στυλιανίδη, στην περιοχή.
Οι διαδηλωτές συγκεντρώθηκαν στη νομαρχία και με πορεία έφτασαν στο συνεδριακό κέντρο του ξενοδοχείου «DU LAC», το οποίο είχε «ζωστεί» περιμετρικά από ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις προκειμένου να προφυλάξουν το «διάλογο» του υπουργού Παιδείας με την Πρυτανεία του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και τη διοίκηση του ΤΕΙ Ηπείρου για την επιτάχυνση των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων. Το μήνυμα που στάλθηκε στον υπουργό και στους λοιπούς εκφραστές αυτής της πολιτικής, είναι πως οι φοιτητές και οι σπουδαστές, μαζί με το λαό, δε θα επιτρέψουν την υποβάθμιση των σπουδών, θα κλιμακώσουν τους αγώνες για δημόσια και δωρεάν Παιδεία, για γνώση με περιεχόμενο, πτυχία με αξία.