ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 24 Απρίλη 1999
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΑ - ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΑ ΔΑΝΕΙΑ
Ξεπέρασαν τα 2,5 τρισ. δρχ. τα ανεξόφλητα υπόλοιπα

Αποκαλυπτικά τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (Φλεβάρης 1999) της Τράπεζας της Ελλάδας

Σε περισσότερα από 2,5 τρισ. δραχμές ανέρχονταν στο τέλος του Φλεβάρη, τα υπόλοιπα του αθροίσματος των στεγαστικών και των καταναλωτικών δανείων, που χορηγήθηκαν από τις εμπορικές τράπεζες στα νοικοκυριά της χώρας. Τα στοιχεία αυτά που παρατίθενται στο τελευταίο δελτίο στατιστικής συγκυρίας της Τράπεζας της Ελλάδας, αποκαλύπτουν τον επιταχυνόμενο ρυθμό υπερχρέωσης των εργαζομένων στις τράπεζες και μελλοντικής υποθήκευσης των εισοδημάτων τους για πολλά χρόνια.

Για εντελώς διαφορετικούς λόγους - οι οποίοι έχουν να κάνουν με τον έλεγχο του πληθωρισμού - η κεντρική τράπεζα πριν από λίγες ημέρες, ανακοίνωσε μέτρα περιορισμού της πιστωτικής επέκτασης, ειδικά στα καταναλωτικά δάνεια, τα οποία έγιναν δεκτά με ανάμεικτα αισθήματα από την πλευρά των εμπορικών τραπεζών. Από τις μεγάλες τράπεζες δεν υπήρξαν αντιδράσεις, σε αντίθεση με τις μικρότερες, οι οποίες διείδαν στα μέτρα αυτά εμπόδια στην κατάκτηση νέων μεριδίων αγοράς.

Από την ανάλυση των στοιχείων που περιλαμβάνονται στο στατιστικό δελτίο της Τράπεζας Ελλάδας, προκύπτει ότι:

  • το ανεξόφλητο υπόλοιπο των στεγαστικών δανείων στο τέλος του Φλεβάρη ανερχόταν σε 1.587 δισ. δραχμές. Το ποσό αυτό δεν είναι συγκρίσιμο με το προηγούμενο διάστημα, επειδή από τις αρχές του 1999, η Τράπεζα της Ελλάδας αρχίζει να υπολογίζει και τις χορηγήσεις δανείων της Εθνικής Κτηματικής Τράπεζας της Ελλάδας (ΕΚΤΕ), η οποία απορροφήθηκε από την Εθνική, ενώ μέχρι τα τέλη του 1998 τα δάνεια αυτά δεν υπολογίζονταν.
  • το ανεξόφλητο υπόλοιπο των καταναλωτικών δανείων στα τέλη του Φλεβάρη ανερχόταν σε 984,5 δισ. δραχμές συνεχίζοντας το μεγάλο ρυθμό αύξησης τους, που ακολουθούσαν όλα τα προηγούμενα χρόνια. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, οι διάφορες κατηγορίες καταναλωτικών δανείων κατά την περίοδο 1994 - 1998, σε ετήσια βάση κινήθηκαν με ρυθμούς αύξησης μεταξύ 27,9% και 77% γεγονός που οδήγησε στον τετραπλασιασμό των δανείων αυτών κατά την εξεταζόμενη περίοδο. Η αυξημένη ζήτηση καταναλωτικών δανείων αντικατοπτρίζει και τις εισοδηματικές απώλειες των εργαζομένων, λόγω της εφαρμογής των πολιτικών λιτότητας, λύση βέβαια αρκετά επιβαρυντική για το λαϊκό βαλάντιο δεδομένου ότι τα επιτόκια των καταναλωτικών δανείων, μαζί με τις άλλες επιβαρύνσεις, συνεχίζουν να κινούνται σε επίπεδα που αγγίζουν το 20%.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Υποσχέσεις για νέες φοροελαφρύνσεις σε μεγαλοεπιχειρηματίες

Την πρόθεσή της για ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση των επιχειρηματιών μέσω της μείωσης της φορολογίας των κερδών τους, επαναβεβαίωσε και χτες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, στα πλαίσια του κύκλου συναντήσεων που έχει ξεκινήσει με φορείς που συμμετέχουν στον υποτιθέμενο "κοινωνικό διάλογο" για τη φορολογική μεταρρύθμιση.

Χτες ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Δρυς, συνέχισε τις επαφές του με εκπροσώπους του Συνδέσμου Εταιριών Πληροφορικής Ελλάδος (ΣΕΠΕ), του Συνδέσμου Βιομηχανιών Θεσσαλίας και Κεντρικής Ελλάδος και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδας. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Οικονομικών, ο Γ. Δρυς κατά τη διάρκεια των συναντήσεων διαβεβαίωσε τους εκπροσώπους των επιχειρηματιών ότι "η κυβέρνηση μελετά το αίτημα για μείωση των φορολογικών συντελεστών των επιχειρηματικών κερδών καθώς και την παροχή φορολογικών κινήτρων για την ενίσχυση της απασχόλησης".

Στο ίδιο πνεύμα ενίσχυσης της ντόπιας ολιγαρχίας, ο Γ. Δρυς - σύμφωνα με την ανακοίνωση - συζήτησε με τους εκπροσώπους του ΣΕΠΕ "για τα φορολογικά κίνητρα που θα μπορούσαν να υιοθετηθούν, ώστε η πληροφορική και οι νέες τεχνολογίες να εισαχθούν με γρηγορότερους ρυθμούς στο οικονομικό γίγνεσθαι της χώρας μας". Επίσης, ο υφυπουργός Οικονομικών έκανε αποδεκτό το αίτημα του ΣΕΠΕ για τη συμμετοχή του σε επιτροπές του υπουργείου Οικονομικών που ασχολούνται με τα Ολοκληρωμένα Πληροφοριακά Συστήματα του υπουργείου.

Στα πλαίσια του "κοινωνικού διαλόγου", η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχει προγραμματίσει για την ερχόμενη βδομάδα:

  • Την ερχόμενη Δευτέρα συναντήσεις με εκπροσώπους του Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών, του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδας, των Εμπορικών Συλλόγων Αθηνών, Πειραιά και Θεσσαλονίκης και της ΠΑΣΕΓΕΣ, της ΓΕΣΑΣΕ και της ΣΥΔΑΣΕ.
  • Την ερχόμενη Τρίτη συναντήσεις με εκπροσώπους των Βιοτεχνικών Επιμελητηρίων Αθήνας, Πειραιά και Θεσσαλονίκης, της ΓΣΕΕ, της ΠΟΜΙΔΑ (ιδιοκτήτες ακινήτων), της ΠΟΕ - ΔΟΥ και της Πανελλήνιας Ενωσης Φοροτεχνικών Επιστημόνων.
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
Αδυνατούμε να εντοπίσουμε τα μεταλλαγμένα τρόφιμα

Εντονες πιέσεις ασκούν οι ΗΠΑ να άρει η ελληνική κυβέρνηση και το παραμικρό ίχνος επιφυλάξεων - που εκδηλώνονται σε φραστικό ακόμη επίπεδο - για την καλλιέργεια προϊόντων, με μεταλλαγμένους σπόρους, καθώς οι εταιρίες που τους εμπορεύονται είναι κατά κύριο λόγο αμερικανικές και καναδικές.

Το θέμα των μεταλλαγμένων τροφίμων απασχόλησε την προχτεσινή συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Καταναλωτή, κατά τη διάρκεια του οποίου η γενική γραμματεία καταναλωτή ξεκαθάρισε ότι το μόνο που μπορεί να κάνει είναι εάν και εφόσον εντοπίσει ότι κυκλοφορούν προϊόντα, που περιέχουν μεταλλαγμένες πρώτες ύλες να επιβάλει πρόστιμα. Κατά τα άλλα διευκρίνισε ότι το γενικό χημείο του κράτους δε διαθέτει την υποδομή, ώστε να ελέγξει αυτά τα τρόφιμα. Κι αυτό παρ' όλο που, όπως δήλωσε η γενική γραμματέας Χρ. Παπανικολάου, στο 60% των τροφίμων περιέχονται γενετικά τροποποιημένα συστατικά όπως σόγια, σογιάλευρο, λεκιθίνη κ.ά.

Παράλληλα, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης οι εκπρόσωποι των φορέων παραγωγής και διακίνησης τροφίμων και οι εκπρόσωποι των καταναλωτών συμφώνησαν κατ' αρχάς στη σύσταση ενός κοινού πλαισίου για την επισήμανση των μεταλλαγμένων τροφίμων στη βάση των τριών αρχών, που πρότεινε η γενική γραμματεία καταναλωτή. Τη διαμόρφωση αυτού του πλαισίου θα αναλάβει σχετική επιτροπή. Οι αρχές στις οποίες συμφώνησαν οι εκπρόσωποι των φορέων είναι οι εξής:

  • Η κοινή αποδοχή ότι το δικαίωμα των καταναλωτών να γνωρίζουν τι τρώνε είναι αυτονόητο, καθολικό και απαραβίαστο.
  • Η νομοθεσία για την υποχρεωτική επισήμανση των γενετικά τροποποιημένων τροφίμων πρέπει να εφαρμόζεται σε κάθε περίπτωση, με τις ρήτρες που επιβάλλει η πιθανή παραβίασή της.
  • Οι εμπλεκόμενοι φορείς παραγωγής - εισαγωγής - μεταποίησης και διάθεσης πρώτων υλών και τροφίμων θα πρέπει να διευκολύνουν την προσπάθεια διαχωρισμού των φυσικών από τα μεταλλαγμένα προϊόντα.

Στη χτεσινή πρώτη επίσημη συνεδρίαση του ΕΣΚ παρευρέθηκε και ο υπουργός Ανάπτυξης Ευ. Βενιζέλος, ο οποίος μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στον Ενιαίο Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ), που, όπως είπε, θα βρίσκεται υπό την εποπτεία του υπουργείου Ανάπτυξης και οι σχετικές ρυθμίσεις περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο που αφορά ζητήματα αρμοδιότητας του υπουργείου. Επίσης, έκανε λόγο για ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και για αναβάθμιση του ρόλου των καταναλωτικών οργανώσεων σε σχέση με το ρόλο της επιτροπής.

ΕΙΔΙΚΟΙ ΦΟΡΟΙ
Μικρά τα περιθώρια μείωσής τους

Τα περιθώρια χρησιμοποίησης του μηχανισμού των ειδικών φόρων για την άσκηση αντιπληθωριστικής πολιτικής είναι αρκετά στενά, δήλωναν χτες παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, με αφορμή πληροφορίες ότι σε αντιστάθμιση των ανατιμητικών τάσεων στον πληθωρισμό η κυβέρνηση προσανατολίζεται σε νέα μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα πετρελαιοειδή. Οι ίδιοι παράγοντες σημείωναν, πως η επίπτωση από τις μειώσεις των φόρων που έγιναν στις αρχές του 1999, περιόρισαν τα έσοδα στον κρατικό προϋπολογισμό κατά 50 δισ. δραχμές.

Οσον αφορά τις δυνατότητες της κυβέρνησης να προχωρήσει σε νέες μειώσεις ειδικών φόρων, η κατάσταση σήμερα είναι η ακόλουθη:

Στις βενζίνες μπορεί να γίνει μείωση του ειδικού φόρου της τάξης των 5 δραχμών το λίτρο, με πολύ μικρές επιπτώσεις στον πληθωρισμό και ετήσιες απώλειες εσόδων ύψους 20 - 22 δισ. δραχμών. Στο πετρέλαιο κίνησης δεν υπάρχει κανένα περιθώριο παρέμβασης στις τιμές (λόγω κοινοτικών οδηγιών), ενώ υπάρχουν ακόμη πολύ μεγάλα περιθώρια στο πετρέλαιο θέρμανσης.

ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ
Ζητάνε και... τα ρέστα οι βιομήχανοι

Τα εύσημα του Συνδέσμου Βιομηχάνων Βόρειας Ελλάδας (ΣΒΒΕ) εισέπραξε για άλλη μια φορά το υπουργείο Ανάπτυξης με αφορμή το σχέδιο περιφερειακής ανάπτυξης του επιχειρησιακού προγράμματος μεταποίησης υπηρεσίας 2000 - 2006. Ωστόσο, ο ΣΒΒΕ επισημαίνει την απουσία χρηματοδοτικών πινάκων και την πρωτόλεια ανάλυση του κεφαλαίου που αφορά στις θεσμικές και άλλες μεταρρυθμίσεις, που, όπως αναφέρει, απαιτούνται, και ζητά ανακατανομή του νέου Επιχειρησιακού Προγράμματος Βιομηχανίας (ΕΠΒ).

Η δαπάνη των 2,2 δισ. στο ΕΠΒ προβλέπεται να κατανεμηθεί ως εξής:

  • 50% στις ιδιωτικές επενδύσεις
  • 20% στις υποδομές
  • 20% στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Ο ΣΒΒΕ δεδομένου ότι θέλει να ενταχθεί και στον τομέα των υποδομών, σημειώνει πως η παραπάνω κατανομή δε συμπίπτει με την κατανομή της δημόσιας δαπάνης του προγράμματος η οποία φαίνεται να ακολουθεί κατανομή: 37% για τις επενδύσεις, 30% για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και 33% για υποδομές.

Μάλιστα σημειώνει πως θα πρέπει να προβλεφτεί η αυξημένη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα σε όλες τις δράσεις του Επιχειρησιακού Προγράμματος Βιομηχανίας. "Δε θα πρέπει να υπάρξει το φαινόμενο αποκλεισμού του ιδιωτικού τομέα από δράσεις κυρίως στον τομέα των υποδομών", αναφέρει ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βόρειας Ελλάδας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ