ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 23 Σεπτέμβρη 2010
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΔΗΜΟΣ ΝΙΚΑΙΑΣ - ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ
Ενα εργαστήρι χαρακτικής για όλους

Από τα χτεσινά εγκαίνια
Από τα χτεσινά εγκαίνια
Ενα όραμα πολλών χρόνων έγινε πραγματικότητα. Το «Ανοιχτό Εργαστήριο Χαρακτικής» άνοιξε χτες τις πύλες του στο κοινό και στους εικαστικούς δημιουργούς. Ο Δήμος Νίκαιας και το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ) ένωσαν τις δυνάμεις τους και δημιούργησαν στο δεύτερο όροφο των πρώην σχολών «Ηράκλειτος» μία φιλόξενη γωνιά αφιερωμένη στη χαρακτική. Πρέσα, οξειδωτήριο, πλάκες χάραξης ...τοποθετήθηκαν στο μεγάλο χώρο, ενώ σύντομα θα τοποθετηθεί και η πρέσα λιθογραφίας που παραχώρησε η ΑΣΚΤ από τα εργαστήριά της.

«Οι καιροί και οι κυρίαρχες πολιτικές δεν ευνοούν αυτές τις δραστηριότητες. Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι στη λογική της ανταποδοτικότητας, του να δίνεις για να παίρνεις», τόνισε στην ομιλία του ο δήμαρχος Νίκαιας, Στέλιος Μπενετάτος. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην παλιότερη συνεργασία του Δήμου με το ΕΕΤΕ: Στο συμπόσιο γλυπτικής με θέμα «Πρόσφυγες» που πραγματοποιήθηκε πριν τέσσερα χρόνια, αλλά και στην περσινή εικαστική έκθεση στον Πολυχώρο «Μάνος Λοΐζος» για την ενίσχυση του αγώνα των εργατών στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη. «Παρά τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα, τα οποία αντιμετωπίζει ο δήμος λόγω της κρατικής πολιτικής», κατέληξε ο Στέλιος Μπενετάτος, «εμείς αντιστεκόμαστε στην κυρίαρχη πολιτική συμβάλλοντας και στη δημιουργία υποδομών. Εργα για το λαό, για να πλησιάσει η τέχνη όλους μας».

«Η πολιτική βούληση, η αγάπη και η φροντίδα από το Δήμο Νίκαιας έκανε την επιθυμία και την ανάγκη πολλών χρόνων πραγματικότητα», ανέφερε η πρόεδρος του ΕΕΤΕ, Εύα Μελά. «Η χαρακτική είναι μια τέχνη λαϊκή. Το έργο είναι πρωτότυπο χωρίς όμως να είναι μοναδικό. Η πρωτοβουλία αυτή απαντάει στην ανάγκη των καλλιτεχνών, κι όχι μόνο, να έχουν πάντα διαθέσιμο ένα εξοπλισμένο εργαστήριο δημιουργίας χαρακτικών έργων, κάτι που είναι πολύ δύσκολο ατομικά να το έχουν. Είναι μια σημαντική συμβολή της δημοτικής αρχής στην ανάπτυξη της σύγχρονης δημιουργίας. Το "Ανοιχτό Εργαστήριο Χαρακτικής" είναι ένα εργαστήριο "συλλογικό". Αυτή η συλλογικότητα θα είναι και η κινητήριος δύναμη. Θα απελευθερώσει πραγματικά λαϊκές δημιουργικές δυνάμεις για έναν άλλο πολιτισμό...».

Στα εγκαίνια μίλησαν ακόμη ο επίκουρος καθηγητής της ΑΣΚΤ Γ. Γουρζής και ο Στ. Κορομπίλης, πρόεδρος του Πνευματικού Κέντρου. Η βραδιά έκλεισε με συναυλία με σμυρναίικα και μικρασιάτικα τραγούδια στο Κηποθέατρο Νίκαιας με την Αννα Τσουκαλά.

ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Η περιπέτειά του ... συνεχίζεται

Το καμαρίνι του Αιμίλιου Βεάκη, στο υπόγειο της Ακαδημίας
Το καμαρίνι του Αιμίλιου Βεάκη, στο υπόγειο της Ακαδημίας
Σε νέες περιπέτειες, παρά τις ελπίδες κάποιων, φαίνεται να μπαίνει το πολύπαθο Κέντρο Μελέτης και Ερευνας του Ελληνικού Θεάτρου - Θεατρικό Μουσείο. Η αδιαφορία και απαξίωση από την πλευρά του ΥΠΠΟ-Τ, χρόνια τώρα για τη μοναδική κιβωτό της θεατρικής ιστορίας της χώρας μας, της μεγαλύτερης στα Βαλκάνια, καταδικάζει για άλλη μια φορά τη μοίρα του Κέντρου.

Χτες, υπογράφηκε η προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Δήμου Αθηναίων διά του εξουσιοδοτημένου από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων, δημάρχου Νικήτα Κακλαμάνη και του προέδρου του Θεατρικού Μουσείου Κώστα Γεωργουσόπουλου, με την οποία παραχωρείται προς χρήση, για δέκα χρόνια, στο Κέντρο Μελέτης και Ερευνας του Ελληνικού Θεάτρου, κτίριο, επί της οδού Μητροπόλεως 44, με στόχο τη δημιουργία μουσείου.

Θυμίζουμε, για άλλη μια φορά, ότι η αγορά του κτιρίου από το δήμο έναντι 7 εκατομμυρίων ευρώ, θεωρήθηκε σκάνδαλο. Στην πρόσκληση ενδιαφέροντος για την αγορά κτιρίου με συγκεκριμένες φωτογραφικές αξιώσεις προσήλθε μόνον ένας ενδιαφερόμενος, προσφέροντας το ακίνητο που είχε αγοράσει το 2005 έναντι 2,9 εκατ. (αντικειμενικής αξίας 1,9). Σύμφωνα με καταγγελίες, το εν λόγω κτίριο, κρίνεται επιπροσθέτως ακατάλληλο, καθώς οι χώροι δεν επαρκούν, δεν επιτρέπουν πρόσβαση σε αναπήρους, ενώ δεν έχει ελεγχθεί η στατική του συμπεριφορά.

Ομως, καθώς ο «πνιγμένος πιάνεται από τα μαλλιά», το ΔΣ του Θεατρικού Μουσείου δεν είχε άλλη επιλογή από το να δεχτεί αυτή την προσφορά, η οποία δεν επιλύει το ουσιαστικό πρόβλημα του Κέντρου. Η ευθύνη βαρύνει αποκλειστικά το ΥΠΠΟ-Τ, που δεν αξιώθηκε να βρει κτίριο, από τα πολλά που του ανήκουν για να στεγάσει μόνιμα και ολοκληρωμένα το Κέντρο Μελέτης και Ερευνας του Ελληνικού Θεάτρου - Θεατρικό Μουσείο.

Το κτίριο που, προεκλογικά, παραχωρείται από το δήμο, είναι σχετικά μικρό. Εκεί θα στεγαστούν μόνο τα καμαρίνια του Θεατρικού Μουσείου, αφίσες και μακέτες. Ο μεγάλος όγκος του αρχείου θα παραμείνει στο ακατάλληλο υπόγειο του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου της Αθήνας (επί της Ακαδημίας), ενώ στον ίδιο ακατάλληλο χώρο θα επιστρέψει και η βιβλιοθήκη του Κέντρου, που πολλά χρόνια τώρα είναι περιφερόμενη. Πριν αρκετά χρόνια μεταστεγάστηκε στο Ροζ κτίριο. Στη συνέχεια, μεταφέρθηκε σε ενοικιαζόμενο κτίριο επί της οδού Καραμανλάκη στα Πατήσια, από όπου - όπως είπε χθες ο Κώστας Γεωργουσόπουλος - έλαβαν το χαρτί της έξωσης λόγω χρέους τεσσάρων ενοικίων.

Το Θεατρικό Μουσείο, μετά από 72 χρόνια λειτουργίας, από τη στιγμή που το εμπνεύστηκε και το δημιούργησε ο Γιάννης Σιδέρης και το συντήρησε για χρόνια η Εταιρεία Θεατρικών Συγγραφέων, βρίσκεται σε οικτρή οικονομική κατάσταση. Εδώ και 25 χρόνια επιχορηγείται αποκλειστικά από το υπουργείο Πολιτισμού, και δεν έχει άλλη πηγή εσόδων. Παρ' όλ' αυτά, ποτέ δεν έλαβε το Κέντρο έγκαιρα την επιχορήγηση με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζει προβλήματα με μισθοδοσίες, λειτουργικά έξοδα, ΙΚΑ και λοιπούς πιστωτές. Ομως το ΥΠΠΟ-Τ, όπως πάντα, περί άλλων τυρβάζει!

33ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΔΡΑΜΑΣ
«Οπλο» κοινωνικής μάχης ο κινηματογράφος

Αν και η θεματική της ημερίδας της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη στο πλαίσιο του 33ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας ήταν ενδιαφέρουσα, ωστόσο, αντικειμενικά ερωτήματα που προκύπτουν από το πώς ο γενικότερος, αντιδραστικός προσανατολισμός του κεφαλαίου και των αστικών κυβερνήσεων για τον οπτικοακουστικό τομέα επιδρά στο ρόλο των λεσχών σήμερα, δεν τέθηκαν καν ή δεν απαντήθηκαν ολοκληρωμένα.

Ουσιαστικά, όπως προκύπτει από τις εισηγητικές ομιλίες, αναδείχθηκε κυρίως ο ρόλος των λεσχών στην ανάδειξη της μικρού μήκους ταινίας και η - γενικόλογη πάντως - ανάγκη κρατικής στήριξης των λεσχών, επί το πλείστον της υλικοτεχνικής υποδομής τους. Ετσι τα πράγματα έμειναν στο επίπεδο των διαπιστώσεων (π.χ. «να βρούμε κρατικά κίνητρα», «δεν υπάρχουν οι οικονομικοί πόροι» κλπ.)

Προς το παρόν ας κρατήσουμε την αναφορά του σκηνοθέτη και προέδρου του σωματείου «μικρό» (σ.σ. των σκηνοθετών ταινιών μικρού μήκους) Κώστα Σταματόπουλου, ο οποίος, αφού έκανε μια συνοπτική, αλλά αρκετά διαφωτιστική ιστορική αναδρομή της ελληνικής μικρού μήκους ταινίας, κατέληξε: «Βασικό στοιχείο της μικρού μήκους είναι ο ρόλος που μπορεί να παίξει στην ανάπτυξη του κινηματογράφου και του πολιτισμού γενικότερα (...) Οτι μπορεί να γίνει όπλο μάχης και διαπαιδαγώγησης για όλες τις εκφάνσεις της καθημερινής πραγματικότητας, που μαζί και σε συνδυασμό με άλλες τέχνες θα συμβάλει ουσιαστικά στην πνευματική και πολιτιστική ανάπτυξη της κοινωνίας».

Στο Κατράκειο...

Συναυλία στο Κατράκειο θέατρο, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Νίκαια Πολιτιστικό Καλοκαίρι 2010», δίνει σήμερα (23/9, 9 μ.μ.), ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου. Ο γνωστός τραγουδοποιός θα παρουσιάσει - σε ένα πρόγραμμα πάνω από δυόμισι ώρες - πολλά τραγούδια από τον καινούριο του δίσκο «Ο ελάχιστος εαυτός», αλλά και από το σύνολο της δισκογραφίας του, καθώς και αγαπημένα κομμάτια της δημοτικής και λαϊκής παράδοσης.

Απώλεια για τη γλυπτική

Ο γλύπτης Φιλόλαος Τλούπας έφυγε από τη ζωή το περασμένο Σάββατο, σε ηλικία 87 ετών, στο Παρίσι. Η κηδεία του θα γίνει αύριο το πρωί στο νεκροταφείο στη γαλλική πρωτεύουσα, ενώ το Σάββατο η τέφρα του θα σκορπιστεί στο κτήμα του στο Σαν Ρεμί λε Σεβρέζ. Γεννήθηκε στη Λάρισα το 1923 και είναι αδελφός τού επίσης καταξιωμένου φωτογράφου Τάκη Τλούπα. Ο Φιλόλαος έχει αφήσει την εικαστική σφραγίδα του από τη Λάρισα και το Βόλο έως την Τουλούζη και τις Βερσαλλίες. Τα τελευταία πενήντα χρόνια πραγματοποίησε πολλές ατομικές εκθέσεις στη Γαλλία, στην Ελλάδα και άλλες χώρες, ενώ έργα του βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές.

Η Ευανθία Ρεμπούτσικα και ο Παναγιώτης Καλαντζόπουλος δίνουν συναυλία αύριο (24/9, 8.30μμ), στο Θέατρο Πέτρας, στην Πετρούπολη, για τα 20χρονα των Γιατρών του Κόσμου. Τραγούδια τους ερμηνεύουν οι Ελλη Πασπαλά, Dilek Koc, Γιώτα Νέγκα και Αγγελος Παπαδημητρίου, ενώ νωρίτερα το κοινό θα καλωσορίζουν τα Χαλκέντερα Χάλκινα του Φώντα Τζανίνη. Το δικό του στίγμα θα δώσει ο λαϊκός δημιουργός και ερμηνευτής Βαγγέλης Κορακάκης, ενώ θα συμμετέχουν επίσης ο Μάριος Στρόφαλης, οι «Palyrria» και ο Κωστής Μαραβέγιας.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ