Την πίτα των επιδοτήσεων για τις λεγόμενες άγονες γραμμές επιχειρεί να ξαναμοιράσει η κυβέρνηση
Ο συγκεκριμένος όρος υπήρχε στο νόμο για τις συμβάσεις (μέχρι 30 μήνες) που υπέγραφαν οι πλοιοκτήτριες εταιρείες με το ΥΕΝ. Η ανανέωση του στόλου προβλεπόταν να γίνει μέχρι τη λήξη της αρχικής σύμβασης και η πλοιοκτήτρια εταιρεία υποχρεωνόταν να παρατείνει τη σύμβαση για ένα χρονικό διάστημα, μετά τη δρομολόγηση του νέου πλοίου. Η εφαρμογή του συγκεκριμένου όρου έπαιρνε αλλεπάλληλες αναβολές, προς εξυπηρέτηση των εφοπλιστών.
Με την τροπολογία δίνεται η δυνατότητα στους εφοπλιστές να αποσυρθούν από τη γραμμή που έχουν αναλάβει να εξυπηρετούν πριν τη λήξη της σύμβασης, χωρίς καμιά οικονομική επίπτωση, χωρίς δηλαδή να καταπέφτει η εγγυητική επιστολή υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. Οσες εταιρείες επιλέξουν να προχωρήσουν σε μια τέτοια κίνηση, μπορούν να το κάνουν μέσα σε δυο μήνες από την ψήφιση του νόμου και ταυτόχρονα απαλλάσσονται από την υποχρέωση να αντικαταστήσουν τα πλοία τους με νεότερα.
Για τη συγκεκριμένη τροπολογία, το υπουργείο επικαλείται το γεγονός ότι «η δημοσιονομική κατάσταση και η συνεχιζόμενη οικονομική κρίση, σε συνδυασμό με την απροθυμία - αδυναμία του χρηματοπιστωτικού συστήματος να επενδύσει κεφάλαια στην αγορά της ακτοπλοΐας, περιορίζουν τις προοπτικές εκπλήρωσης της υποχρέωσης των αναδόχων για αντικατάσταση συμβατικών πλοίων τους».
Για να δικαιολογήσει το νέο «δωράκι» στους εφοπλιστές, το υπουργείο ισχυρίζεται ότι με τη διακοπή των συμβάσεων που ισχύουν σήμερα θα απελευθερωθούν πόροι για την καλύτερη αξιοποίηση των κονδυλίων για τις «άγονες γραμμές», χωρίς να επιβαρυνθεί ο προϋπολογισμός. Μάλιστα, με τροπολογία στο ίδιο νομοσχέδιο, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας εγκαινιάζει το θεσμό των «εναλλακτικών δρομολογίων».
Προβλέπεται δηλαδή η προσωρινή απευθείας ανάθεση της εξυπηρέτησης μιας «άγονης γραμμής» σε άλλη εταιρεία που κάνει παρεμφερές δρομολόγιο, σε περίπτωση που μια ακτοπλοϊκή εγκαταλείψει το έργο και δεν υπάρχει ενδιαφέρον από άλλη εταιρεία να το αναλάβει.
Ολα τα παραπάνω προδίδουν την προσπάθεια της κυβέρνησης να ξαναμοιράσει την πίτα των επιδοτήσεων για τις λεγόμενες άγονες γραμμές, με βάση τα δεδομένα που προέκυψαν από την κρίση και τον ανταγωνισμό ανάμεσα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες (συγχωνεύσεις, αλλαγές στο μετοχικό κεφάλαιο, είσοδος νέων «παιχτών»), που οξύνθηκε την ίδια περίοδο. Να σημειωθεί ότι για την τρέχουσα δρομολογιακή περίοδο (1/11/2013 έως 31/10/2014), το ποσό που έχει καθοριστεί για 25 «άγονες γραμμές» είναι στο σύνολο 416.645,9 ευρώ το δρομολόγιο!
Οι μισθοί και τα δικαιώματα των εργαζομένων στον τουρισμό, όπως και το εισόδημα των μικροεπιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, ακολουθούν πορεία αντιστρόφως ανάλογη με την κερδοφορία των μεγάλων τουριστικών επιχειρήσεων. Αυτό επιβεβαιώνουν τα στοιχεία για τις αφίξεις που ευημερούν από τη μια και οι συνθήκες δουλειάς που αποκαλύπτονται σε κάθε συνδικαλιστική παρέμβαση από την άλλη, σε ξενοδοχεία και επισιτιστικές επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), οι αφίξεις τουριστών στο πεντάμηνο Γενάρης - Μάης ξεπέρασαν τα 3,5 εκατομμύρια, σημειώνοντας αύξηση 17% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρσι. Το ίδιο διάστημα, οι εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 10,6%. Συγκεκριμένα, η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες της ΕΕ των «28» διαμορφώθηκε σε 2,069 εκατ. τουρίστες, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 18,7% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013. Οι αφίξεις από τις χώρες εκτός ΕΕ διαμορφώθηκαν σε 1,497 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση 14,7%. Οι αφίξεις από τις χώρες της Ευρωζώνης αυξήθηκαν κατά 12,6% και οι αφίξεις από τις χώρες της «ΕΕ» των 28 εκτός της Ευρωζώνης κατά 28,2%.
Σε ό,τι αφορά τα επιμέρους στοιχεία, οι αφίξεις από τη Γερμανία μειώθηκαν κατά 5,8%, ενώ οι αφίξεις από τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν κατά 13,9% και 25,5% αντίστοιχα. Οι αφίξεις από τη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 39% και από τις ΗΠΑ κατά 33,4%. Στο πεντάμηνο, το ταξιδιωτικό ισοζύγιο της Ελλάδας παρουσίασε πλεόνασμα 1,13 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 6,7% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρσι.
Την ώρα που η κυβέρνηση δίνει το ελεύθερο στους εφοπλιστές να δρομολογούν τα σαπάκια τους μόνο το τρίμηνο της τουριστικής περιόδου και μετά να εγκαταλείπουν τα νησιά στην τύχη τους, οι βλάβες και τα άλλα «συμβάντα» που καταγράφει το ΥΕΝ στα πλοία της ακτοπλοΐας χτυπάνε καμπανάκι κινδύνου για την ασφάλεια ναυτεργατών και επιβατών στη θάλασσα. Ενδεικτικά, μόνο μέχρι τα μέσα Ιούλη, ο «Ριζοσπάστης» έχει καταγράψει τις εξής περιπτώσεις:
Αν σε αυτά προστεθούν και βλάβες σε πλοία των πορθμειακών γραμμών τότε μιλάμε για τουλάχιστον μία βλάβη την ημέρα! Τέλος, να σημειωθεί ότι στις 11 Ιούνη καταγράφτηκε ναυτεργατικό ατύχημα στο πλοίο «BLUE STAR I», όταν βρισκόταν στο λιμάνι της Ρόδου. Οι πληροφορίες που έδωσε το υπουργείο Ναυτιλίας ήταν οι εξής: «Κατά τη διάρκεια εκτέλεσης εργασιών στο κατάστρωμα ο 47χρονος τραυματίστηκε λόγω πτώσης από σκάλα και άμεσα μεταφέρθηκε στο Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου».
Απόδειξη, τέλος, για το τι «τραβάνε» πληρώματα και πλοία, είναι το δρομολόγιο που εκτελεί το πλοίο «AQUA JEWEL», το οποίο αποπλέει από Λαύριο και πιάνει συνολικά 22 λιμάνια (Κέα, Κύθνο, Σύρο, Μύκονο, Πάρο, Νάξο, Ιο, Σίκινο, Φολέγανδρο, Κίμωλο και Μήλο!).