ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 23 Φλεβάρη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΑΝΔΑΝΟΣ ΧΑΝΙΩΝ
Ασέβεια στην Ιστορία και το περιβάλλον

Μετά το ολοκαύτωμα οι ναζί έστησαν πινακίδες με τις οποίες επαίρονται για τις θηριωδίες τους. Αν δεν είναι ιστορικός αυτός ο τόπος, τότε οι λέξεις έχουν χάσει τη σημασία τους...
Μετά το ολοκαύτωμα οι ναζί έστησαν πινακίδες με τις οποίες επαίρονται για τις θηριωδίες τους. Αν δεν είναι ιστορικός αυτός ο τόπος, τότε οι λέξεις έχουν χάσει τη σημασία τους...
Εντονες αντιδράσεις στην τοπική κοινωνία προκάλεσε η γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων του ΥΠΠΟ για το μη χαρακτηρισμό ως ιστορικού τόπου του επαρχιακού δρόμου που ενώνει τη μαρτυρική Κάνδανο με τα Χανιά, μήκους 6,640 χλμ. Γεγονός, που, εκτός των άλλων, αποτελεί «βούτυρο» στο «ψωμί» του παράνομου λατομείου που καταστρέφει το φαράγγι της Κανδάνου και το δρόμο που το διασχίζει.

Στα μέσα του περασμένου Γενάρη, το ΚΚΕ έφερε το θέμα στη Βουλή με Ερώτηση των βουλευτών του, Ελπίδας Παντελάκη, Εύας Μελά και Λίλας Καφαντάρη στους υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ και Πολιτισμού. Στην Ερώτηση σημειώνεται ότι στην «περιοχή του Δήμου Κανδάνου Χανίων λειτουργεί και επεκτείνει παράνομα τις δραστηριότητές του λατομείο εξόρυξης αδρανών υλικών», οι οποίες «προκαλούν σοβαρές περιβαλλοντικές καταστροφές σε μια από τις σημαντικές δασικές εκτάσεις της περιοχής. Παράλληλα, καταστρέφεται το ιστορικό, λόγω της συνεισφοράς του στη Μάχη της Κρήτης, φαράγγι της Κανδάνου».

Αφού αναφέρονται στις πολύχρονες κινητοποιήσεις των κατοίκων και των φορέων της περιοχής, οι βουλευτές ρωτούν τους υπουργούς τι μέτρα θα πάρουν «για να σταματήσει η επέκταση του λατομείου και για την άμεση αποκατάσταση της καταστροφής που ήδη έχει επιφέρει η λειτουργία του» και «για τον άμεσο χαρακτηρισμό σε μνημείο νεότερων χρόνων του παλιού χειροποίητου πετρόκτιστου δρόμου που διασχίζει το ιστορικό φαράγγι της Κανδάνου».

Τώρα η υπόθεση βρίσκεται στα χέρια του υπουργού Πολιτισμού, Μ. Λιάπη, για το αν θα επιτρέψει την καταστροφή ενός δρόμου που αποτελεί μνημείο στη συνείδηση του λαού της περιοχής. Σημειώνουμε ότι η ιδιοκτησία του λατομείου θέλει να επεκταθεί, από τα 49 στρέμματα στα 300 και πλέον στρέμματα, γεγονός που θα σημάνει το τέλος του δάσους και του πετρόκτιστου δρόμου. Να σημειωθεί, επίσης, ότι το ΚΣΝΜ έλαβε αυτή τη γνωμοδότηση αντίθετα από τις εισηγήσεις των περιφερειακών υπηρεσιών του ΥΠΠΟ για χαρακτηρισμό του δρόμου, ήδη από τον περασμένο Αύγουστο. Να μην υπογράψει τη γνωμοδότηση ζητά από τον υπουργό και η ΕΛΜΕ Χανίων, σε ανακοίνωσή της.

Τον Ιούνιο του 1941 η Κάνδανος έγινε ολοκαύτωμα από τους ναζί, οι οποίοι προχώρησαν σε ομαδικές εκτελέσεις των κατοίκων της, λόγω της ηρωικής τους αντίστασης το Μάη της ίδιας χρονιάς, οπότε με σφοδρή μάχη στο φαράγγι σκοτώθηκαν πολλοί κατακτητές.

Ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική

Εργο του Αγγελου Παναγιωτίδη
Εργο του Αγγελου Παναγιωτίδη
Από 26/2 στον «Εικαστικό κύκλο» (Χαρ. Τρικούπη 121) παρουσιάζεται γλυπτική του Αγγελου Παναγιωτίδη, με τίτλο «Ελαιώνας από χαλκό». Στα έργα συνυπάρχουν η γλυπτική, ζωγραφική και η ψευδαισθητική ανάπλαση του χώρου. Δέντρα, κορμοί, φύλλα, ελιές συγκροτούν ένα αισθητικό όλον. Ενα ασημόχρυσο δάσος με ελαιόδεντρα «που αναπνέουν, αργοσαλεύουν σαν ρυθμική μουσική». Ξεναγός στα εγκαίνια ο Μάνος Στεφανίδης.

Εκθεση ζωγραφικής του Δημήτρη Καλαντζάκη φιλοξενείται (έως 15/3), στην γκαλερί «Αδάμ» (Ν. Βάμβα 5). Θέμα της το νερό στα παραδοσιακά χαμάμ. Στα έργα, φως και σκιές ισορροπούν μεταξύ ψυχρών και θερμών χρωμάτων, ενώ κυριαρχεί το παιχνίδι του νερού.

Μέχρι τις 14/4, «Ενα δάσος γλυπτών» θα παρουσιάζει ο πολυχώρος «Αθηναΐς». Πρόκειται για έργα σημαντικών καλλιτεχνών (Arp, Bourgeois, Brancusi, Cardenas, Caro, Cesar, Ernst, Giacometti, Gonzalez, Masson, Melotti, Moore, Noguchi, Pan, Rohm, Romeda, Trubbiani, Τάκη και Αβραμίδη κ.ά.). Επιμελητής ο Τάκης Μαυρωτάς.

Στο χώρο «Πανταζίδης» (Στασινού 8α, Στάδιο) παρουσιάζεται (έως 29/2) έκθεση της Ρενάτας Προεστοπούλου, με τίτλο «Διαπερνώντας το χρόνο». Με plexiglas, ξύλο, ή φύλλο αλουμινίου, μεικτή τεχνική και ψηφιακή τεχνολογία, η δημιουργός φιλοδοξεί να εκφράσει το πνεύμα του έρωτα.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- Παπαδήμας: Καρλ Μπλέγκεν - Μάριον Ράβσον «Οδηγός στο ανάκτορο του Νέστορα (Οι μυκηναϊκές θέσεις στην περιοχή του και το Μουσείο της χώρας)» (νέα έκδοση, συμπληρωμένη από τους καθηγητές Αρχαιολογίας Τζακ Λ. Ντέιβς - Σύνθια Σέλμερντάιν. Μετάφραση Λίτσα Ι. Χατζηφώτη. Με το κείμενο, τις φωτογραφίες, τα σχέδια, τις σημειώσεις, τη βιβλιογραφία και τα ευρετήρια ονομάτων και τόπων, ο αναγνώστης «περιηγείται» στους πολυάριθμους χώρους του ανακτόρου του μυθικού Νέστορα, στην ιστορία των ανασκαφών στο ανάκτορο και στους θολωτούς τάφους της περιοχής και στα ποικίλα ευρήματα που εκτίθενται στο μουσείο).

-- «Αγρα»: Γρηγόρης Ζιάκας «Τα Ελληνικά Γράμματα και ο Αριστοτέλης στην Αραβική Παράδοση» (Μελέτη για την επίδραση της αρχαιοελληνικής κληρονομιάς στην ανάπτυξη του αραβοϊσλαμικού πολιτισμού που άκμασε κατά τον 8 - 13ο μ.Χ. αιώνα, καθώς μεταφράστηκαν στα αραβικά πολυάριθμα έργα Ελλήνων συγγραφέων και ελληνιστών λογίων, όπως και περσικά, ινδικά και εβραϊκά έργα. Ετσι, η μουσουλμανική θεολογία «οικοδομήθηκε» με τη λογική της αριστοτελικής φιλοσοφίας). Ελλη Παππά «Σπουδή στο θέμα της Ελευθερίας (Η έννοια της ελευθερίας στον προσωκρατικό υλισμό)» (Μελέτη - συμβολή στην ιστορία της λέξης «ελευθερία», με προσέγγιση στη σκέψη των προσωκρατικών για το θέμα της ελευθερίας). Ζορζ Σιμενόν «Τρία δωμάτια στο Μανχάταν» (μετάφραση Αργυρώ Μακάρωφ, μυθιστόρημα). Γιαν Φόσσε «Τρία έργα ("Παραλλαγές θανάτου", "Κάποιος θα 'ρθει", "Κοιμήσου γλυκό μου παιδάκι")» (μετάφραση Κατερίνα Σαρρόπουλου. Τρία θεατρικά έργα του γνωστού Νορβηγού δραματουργού).

-- «Στοχαστής»: Αλφρεντ Ραμπώ «Σπουδές πάνω στη βυζαντινή ιστορία (Ο Ιππόδρομος. Διγενής Ακρίτας. Αυτοκράτορες και αυτοκράτειρες. Μιχαήλ Ψελλός. Ελληνες και Βούλγαροι)» (μετάφραση Ιωσήφ Κασσεσιάν - Χριστίνα Κασσεσιάν, πρόλογος Κάρολος Ντηλ. Μελέτη για την ιστορία του Βυζαντίου).

-- Καστανιώτης: Μήτσος Κασόλα «Ερμιόνη (Αγρια νύχτα τρυφερή)» (νέο μυθιστόρημα του βραβευμένου με δύο Α΄ κρατικά βραβεία συγγραφέα και δημοσιογράφου). Τηλέμαχος Μουδατσάκης «Αμφια εταίρας» (το πρώτο μυθιστόρημα του θεατρικού σκηνοθέτη). Στέφαν Μπράις «Ο αγγειοπλάστης» (μετάφραση Ινώ ΒανΝτάικ Μπαλτά, μυθιστόρημα).

«Μεταίχμιο»: Καίτη Παπαρήγα - Κωσταβάρα «Βιασμός (το έγκλημα, η δίκη, ο νόμος και οι κοινωνικές αντιλήψεις)» (μελέτη για το φαινόμενο του βιασμού και της νομικής, κοινωνικής και ψυχολογικής αντιμετώπισής του, με αναφορές σε παραδείγματα και αποφάσεις ελληνικών δικαστηρίων). Πέτρος Τατσόπουλος «Νεοέλληνες (πορτρέτα)» (το νέο βιβλίο του γνωστού μυθιστοριογράφου «συνθέτει» τα πορτρέτα γνωστών Ελλήνων δημιουργών, πολιτικών και άλλων προσώπων του δημόσιου και τηλεοπτικού βίου μας). Γκάνθεν Στούλμαν (επιμέλεια) «Henry Miller - Anais Nin» (μετάφραση - επίμετρο Γιώργος - Ικαρος Μπαμπασάκης. Στο βιβλίο περιλαμβάνονται πάνω από 100 επιστολές μεταξύ των «δαιμονικών» συγγραφέων και εραστών Χένρι Μίλερ και Αναΐς Νιν, στα χρόνια 1932 - 1953). Πέδρο Θαραλούκι «Συμφωνία σιωπής» (μετάφραση Βέρα Δαμόφλη μυθιστόρημα, βραβείο «Nadal» 2005). Μάρτιν Εϊμις «Ιδιωτικές συναντήσεις» (μετάφραση Σταύρος Παπασταύρου, μυθιστόρημα). Μέρι Γκέιτσκιλ «Βερόνικα» (μετάφραση Χίλντα Παπαδημητρίου, μυθιστόρημα). Ιαν Ρανκτν «Μνήμη νεκρών» (μετάφραση Αλεξάνδρα Κονταξάκη, βραβευμένο αστυνομικό μυθιστόρημα).

-- Πατάκης: Τζ. Μ. Κόντσι «Περί λογοκρισίας και άλλα δοκίμια)» (μετάφραση Δέσποινα Ρισσάκη. Δοκίμια του νομπελίστα Αυστραλού πεζογράφου για περιπτώσεις λογοκρισίας σε διάφορες χώρες και σε διάφορους τομείς: λογοτεχνίας, ηθικής, αισθητικής και πολιτικής).

-- Σάκκουλας: Τάκης Βιδάλης «Βιοδίκαιο. Το πρόσωπο (Α΄ τόμος)» (μελέτη για τις νομοθετικές και δικαστικές ρυθμίσεις σχετικά με τις ραγδαίες εξελίξεις των βιολογικών επιστημών. Ο Α΄ τόμος αφορά στη διαχείριση της ζωής του ανθρώπου: ασθένειες, βιοϊατρικοί πειραματισμοί, θάνατος, γενετικές πληροφορίες, αναπαραγωγή, «βελτίωση» του ανθρώπινου οργανισμού κλπ.). Βασίλειος Αντωνόπουλος «Κ.Ν. 2190/1920 περί ανωνύμων εταιρειών» (μελέτη για την αλλαγή του Κ.Ν. 2190/1920 με το νέο νόμο 3604/2007 για τη λειτουργία, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των ανωνύμων εταιρειών). Ιωάννης Παπαγρηγοράκης «Αναγκαστική Απαλλοτρίωση (κατ' άρθρο νομολογία)» (μελέτη που περιέχει αλλά και ερμηνεύει το σύνολο της νομοθεσίας για τις απαλλοτριώσεις). Κωνσταντίνος Βατάλης «Εισαγωγή στο Δίκαιο της Ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας» (μελέτη για το νέο θεσμικό πλαίσιο, δηλαδή το Ν. 3468/2006, περί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και την Κοινοτική Οδηγία 2001/77/ΕΚ).

Το χοροθέατρο «Ρου-ίρα» παρουσιάζει (17/3 - 8/4), τη νέα του παραγωγή «Αν πεθάνω, άσε το παράθυρο ανοιχτό» της Νερίνας Ζάρπα, στο «Club 22» ( Ζωοδόχου Πηγής 3 και Ακαδημίας, 210- 9222.244). Χορογραφία: Νερίνα Ζάρπα. Πρωτότυπη μουσική: Σωτηρία Κολόζου. Κοστούμια: Εύη Καζάκου. Εικαστική επιμέλεια: Εντα Δημοπούλου. Ερμηνεύουν οι: Χρήστος Λάβνος, Παναγιώτης Λοϊζίδης, Χριστίνα Παχή, Ευγενία Χαχαγιά και Λευτέρης Νικολαράκος. Παραστάσεις κάθε Δευτέρα και Τρίτη (9.30μ.μ).

Τη νέα Επιτροπή Τέχνης και Πολιτισμού της Βουλής, αποτελούν οι: Παναγιώτης Τέτσης (πρόεδρος), Αγγελος Δεληβορριάς, Αχιλλέας Δρούγκας, Δημήτριος Καλτσάς, Δημοσθένης Κοκκινίδης, Δημήτριος Κωνστάντιος, Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα, Γεώργιος Λάππας, Χαράλαμπος Μπούρας, Τριαντάφυλλος Πατρασκίδης, Σωτήρης Σόρογκας.

Την εικαστική πλευρά του αξέχαστου ηθοποιού Μίμη Φωτόπουλου προβάλλει, 21 χρόνια μετά το θάνατό του, το Πολιτιστικό Στέκι της «ΔΙΑΒΑΣΗΣ» (Σταυροπούλου 29, πλατεία Αμερικής). Η έκθεση ξεκίνησε χτες και θα διαρκέσει μέχρι τις 28/2. Λειτουργεί: καθημερινές 6.30-9 μμ και Σάββατο 11 πμ-2 μμ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ