ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 21 Αυγούστου 2016
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Χαράτσια και φορολεηλασία να απαντηθούν με μαζικούς ταξικούς αγώνες

Μια σειρά οικονομικά στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα τις προηγούμενες μέρες, σε συνδυασμό με νομοθετικές πρωτοβουλίες που ετοιμάζει η κυβέρνηση για να ενισχύσει τις εισπράξεις και τους αντίστοιχους μηχανισμούς, πυροδότησαν, τη βδομάδα που μας πέρασε, έναν προσχηματικό καβγά ανάμεσα στην κυβέρνηση και στα άλλα αστικά κόμματα της αντιπολίτευσης αναφορικά με την αποτελεσματικότητα της κυβέρνησης στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων. Συγκεκριμένα, κυβέρνηση και ΝΔ «έστησαν χορό» γύρω από τα στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού το επτάμηνο που πέρασε, με την αξιωματική αντιπολίτευση να κατηγορεί την κυβέρνηση για καθυστερήσεις και αποκλίσεις από τους στόχους, υπερασπιζόμενη τάχα την εξάντληση της φοροδοτικής ικανότητας των λαϊκών στρωμάτων. Το ίδιο αποπροσανατολιστικός ήταν και ο καβγάς που ξέσπασε με αφορμή τη δημοσιοποίηση των στοιχείων για το ΑΕΠ από τη Γιούροστατ και την ΕΛΣΤΑΤ. Κυβέρνηση και ΝΔ διαγκωνίζονται για το ποιος μπορεί να υπηρετήσει καλύτερα το στόχο της δημοσιονομικής προσαρμογής και της καπιταλιστικής ανάκαμψης. Τα πανηγύρια του ενός για την υπερκάλυψη των δημοσιονομικών στόχων, που αναμένεται να κυριαρχήσουν ενόψει ΔΕΘ, και η κριτική του άλλου για καθυστερήσεις στα έσοδα, είναι τα διαπιστευτήρια που δίνουν ο καθένας για λογαριασμό του στο κεφάλαιο για την ικανότητά τους να υπηρετήσουν καλύτερα τα συμφέροντά του, ματώνοντας κι άλλο το λαό, τον οποίο θέλουν συμμέτοχο και χειροκροτητή της πολιτικής που τον τσακίζει. Οπως δείχνουν και τα σημερινά δημοσιεύματα του «Ριζοσπάστη», η φοροαφαίμαξη δεν πρόκειται να κοπάσει, τα πλεονάσματα χτίζονται πάνω στις πλάτες των λαϊκών στρωμάτων και ταυτόχρονα σφίγγει η μέγγενη στα εναπομείναντα λαϊκά εισοδήματα, καθιστώντας αναγκαίο να υπάρξει μαζική ταξική απάντηση από τους εργαζόμενους και τα άλλα λαϊκά στρώματα.

«Πλεονάσματα» του προϋπολογισμού πάνω στα λαϊκά συντρίμμια

Είτε με ένταση της φοροληστείας, είτε με μείωση των δαπανών, είτε ακόμα και με την άτυπη στάση πληρωμών από το κράτος, τα λαϊκά στρώματα είναι αυτά που «πληρώνουν τη νύφη»

Τα πανηγύρια της κυβέρνησης για την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού είναι τουλάχιστον πρόκληση για το λαό
Τα πανηγύρια της κυβέρνησης για την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού είναι τουλάχιστον πρόκληση για το λαό
Η διαρκής συμπίεση των κρατικών κονδυλίων που συνδέονται με τις λαϊκές ανάγκες, η διόγκωση της φοροληστείας, τόσο μέσω της άμεσης φορολογίας σε μισθούς και συντάξεις όσο και από τους ειδικούς φόρους και τα άλλα χαράτσια στη μαζική κατανάλωση, σε συνδυασμό και με την άτυπη στάση πληρωμών στο εσωτερικό της χώρας, συνθέτουν τους πυλώνες της «ομαλής» εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού για το 2016.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι συνολικές δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού, στο 7μηνο Γενάρης - Ιούλης του 2016, είναι χαμηλότερες κατά 3,3 δισ. ευρώ (!) σε σχέση με όσες είχαν προϋπολογιστεί για την ίδια περίοδο, στοιχείο που αποτελεί προάγγελο της εφαρμογής και πρόσθετων αντιλαϊκών μέτρων.

«Για ολόκληρο το επτάμηνο Ιανουαρίου - Ιουλίου, τα καθαρά έσοδα τακτικού προϋπολογισμού είναι 422 εκατ. πάνω από το στόχο», αναφέρουν πηγές του υπουργείου Οικονομικών, επισημαίνοντας ότι με βάση τον τακτικό προϋπολογισμό (δηλαδή χωρίς Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων), «η πορεία των εσόδων δεν εμπνέει καμία απολύτως ανησυχία για την επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου του 2016».

Την ίδια ώρα, το υπουργείο Οικονομικών επισημαίνει πως η απόκλιση από τους στόχους, ύψους 354 εκατ. ευρώ, αφορά μόνο στο μήνα Ιούλη και «υπερκαλύπτεται από την ιδιαίτερα θετική πορεία του προηγούμενου εξαμήνου». Σε κάθε περίπτωση, συγκυριακή ή όχι, η εμφανιζόμενη «απόκλιση» μετριέται σε σχέση με το διογκωμένο αντιλαϊκό στόχο που έχει τεθεί για τον Ιούλη, όταν άρχισαν να εφαρμόζονται στην πράξη τα χαράτσια τελευταίας κοπής που επέβαλε η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ στο ΦΠΑ, τους ειδικούς φόρους πάνω στη λαϊκή κατανάλωση, καθώς και στα εισοδήματα των μισθωτών, συνταξιούχων και άλλων κατηγοριών του λαϊκού πληθυσμού.

Σε αυτό το φόντο, από τη μια πλευρά η συγκυβέρνηση και από την άλλη τα άλλα κόμματα της αστικής διαχείρισης συνεχίζουν τη διελκυστίνδα γύρω από το κατάλληλο μείγμα της αντιλαϊκής πολιτικής, που με τον ένα ή τον άλλο «τρόπο» θα επιφέρει το ίδιο «ισοδύναμο» αποτέλεσμα.

Τι λένε τα στοιχεία

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (7μηνο Γενάρης - Ιούλης 2016):

-- Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού διαμορφώνονται στα 28,8 δισ. ευρώ, έναντι 32,1 δισ. που είχαν προϋπολογιστεί για την ίδια περίοδο, είναι δηλαδή χαμηλότερες κατά περίπου 3,3 δισ. ακόμη και σε σχέση με τον αρχικό στόχο. Να σημειωθεί ότι τα αναλυτικά στοιχεία, όπως για τα ποσά των επιχορηγήσεων σε ασφαλιστικά ταμεία, τα κονδύλια για κοινωνική προστασία κ.ά., θα δημοσιοποιηθούν με προσεχή ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών. Ωστόσο, είναι φανερό το γεγονός ότι το «σφαγείο» παίρνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις.

-- Το σύνολο των κρατικών εσόδων διογκώθηκε κατά περίπου 1,2 δισ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι και διαμορφώνεται σε περίπου 28,6 δισ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι από το φετινό Ιούλη τέθηκαν σε εφαρμογή αντιλαϊκά μέτρα, όπως η αύξηση της μηνιάτικης παρακράτησης του φόρου σε μισθούς και συντάξεις, η ενίσχυση της αφαίμαξης μέσω του ΦΠΑ και των έμμεσων φόρων που επιβάλλονται στη λαϊκή κατανάλωση κ.ά. Ωστόσο, το σύνολο των κρατικών εσόδων εμφανίζει «απόκλιση» ύψους 621 εκατ. ευρώ ή 2,2% έναντι του στόχου του προϋπολογισμού 2016. Ερώτημα παραμένει από ποιες πηγές προκύπτει η απόκλιση, κάτι που θα φανεί με τα οριστικά στοιχεία.

Ως «επιστέγασμα» των εξελίξεων αυτών, το λεγόμενο πρωτογενές πλεόνασμα απεικονίζεται σε περίπου 3,6 δισ. ευρώ, και μάλιστα διογκωμένο κατά το αστρονομικό ύψος των 2,7 δισ. ευρώ σε σχέση με τον αντιλαϊκό στόχο για το 7μηνο (874 εκατ. ευρώ).

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών (Ιούνης 2016), οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του κράτους φτάνουν σε 5,9 δισ. ευρώ, ενώ ακόμη 1,3 δισ. ευρώ αφορούν σε «εκκρεμείς επιστροφές φόρων». Ειδικότερα, τα ληξιπρόθεσμα χρέη, στο τέλος Ιούνη, διαμορφώνονταν ως εξής: Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης 3,1 δισ. ευρώ, από τα οποία 1,8 δισ. αφορούν σε οφειλές του ΕΟΠΥΥ και 726 εκατ. σε οφειλές του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων. Νοσοκομεία: 1,2 δισ. ευρώ. ΟΤΑ: 340 εκατ. ευρώ κ.ά.

Εννοείται ότι οι ασφαλισμένοι των ταμείων, οι εργαζόμενοι σ' αυτούς τους Οργανισμούς και βέβαια η συντριπτική πλειοψηφία του λαού που συναλλάσσεται με τον ΕΟΠΥΥ και αναζητά υπηρεσίες Υγείας στα νοσοκομεία, δέχονται τις συνέπειες αυτής της άτυπης στάσης πληρωμών από το κράτος. Οι ίδιοι είναι επίσης τα θύματα της φοροαφαίμαξης στην οποία επιβάλλονται, στο όνομα της δημοσιονομικής προσαρμογής για λογαριασμό του κεφαλαίου.

Ματώνει ο λαός για τα «πλεονάσματα»

Σε αυτό το φόντο και σε συνδυασμό με τη σταδιακή αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους, που προβλέπεται στη συμφωνία για την εκταμίευση των δόσεων από τα δάνεια της Ευρωζώνης, οι επόμενοι μήνες χαρακτηρίζονται από την ένταση της φοροληστείας απέναντι στο λαϊκό εισόδημα, αλλά και περαιτέρω «παρεμβάσεις» στα κονδύλια των δαπανών.

Σχετικά και απόλυτα, ο λαός θα συνεχίσει να ματώνει για τα «πρωτογενή πλεονάσματα», με βάση τα οποία επιχειρείται να διασφαλιστεί η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των διεθνών χρηματαγορών και μέσω αυτών η σύναψη των νέων κρατικών δανείων, που θα απαιτούνται για τη χρηματοδότηση των κερδοφόρων επενδύσεων και άλλων αναγκών του κεφαλαίου.

Σύμφωνα με το τρίτο μνημόνιο, ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2016 διαμορφώνεται στο 0,5% του ΑΕΠ, ενώ το 2017 απογειώνεται στο 1,75% και για το 2018 στο 3,5% του ΑΕΠ. Τα εν λόγω μεγέθη απεικονίζουν την ένταση της αντιλαϊκής πολιτικής που θα ακολουθήσει την επόμενη περίοδο.

Μπαράζ κατασχέσεων και απειλών στο λαό για τα ληξιπρόθεσμα χρέη

Αξιοποιώντας παλιούς και νέους εισπρακτικούς μηχανισμούς, η κυβέρνηση στοχοποιεί απ' όλες τις μπάντες και τα ελάχιστα που απέμειναν στα λαϊκά νοικοκυριά

Από κινητοποίηση αυτοαπασχολούμενων ενάντια στις κατασχέσεις
Από κινητοποίηση αυτοαπασχολούμενων ενάντια στις κατασχέσεις
Μαζικές διαστάσεις προσλαμβάνουν από το επόμενο διάστημα οι κατασχέσεις, οι εκβιασμοί και τα άλλα μέτρα «αναγκαστικής εκτέλεσης» απέναντι στα οικονομικά ανήμπορα λαϊκά νοικοκυριά, για τις εμφανιζόμενες ληξιπρόθεσμες οφειλές τους προς την Εφορία.

Μάλιστα, σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του υπουργείου Οικονομικών που ήρθαν στη δημοσιότητα, το ύψος των συνολικών κατασχέσεων ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο από τραπεζικούς λογαριασμούς τους επόμενους μήνες υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε τουλάχιστον 5 δισ. ευρώ!

Αποκαλυπτικό σε αυτό το επίπεδο είναι το «τεχνικό μνημόνιο» της συνεργασίας συγκυβέρνησης - κουαρτέτου, το οποίο προβλέπει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και στοχοθεσία, προκειμένου να συγκεντρωθούν στο κρατικό ταμείο οι ληξιπρόθεσμες «οφειλές» των λαϊκών νοικοκυριών, είτε αυτές προέρχονται από τα χαράτσια της σημερινής κυβέρνησης, είτε από αυτές που έχουν αφήσει «παρακαταθήκη» οι προκάτοχες κυβερνήσεις.

Εν προκειμένω, οι «ποσοτικοί στόχοι» «μιλάνε» από μόνοι τους. Ειδικότερα:

  • Επιβολή μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης (κατασχέσεις, πλειστηριασμοί) στο 52% των οφειλετών έως το Σεπτέμβρη και στο 55% έως το τέλος του έτους.
  • Είσπραξη 1,73 δισ. ευρώ έως το Σεπτέμβρη και 2,05 δισ. έως το Δεκέμβρη από τα παλαιότερα ληξιπρόθεσμα χρέη.
  • Αύξηση της εισπραξιμότητας όλων των φόρων στο 78% το Σεπτέμβρη και στο 81,5% το Δεκέμβρη.
Γιουρούσι με νέα «εργαλεία»

Την ίδια ώρα, η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) του υπουργείου Οικονομικών ετοιμάζει μπαράζ φοροελέγχων και εφαρμογής αναγκαστικών μέτρων εκτέλεσης (κατασχέσεις κ.ά.), προκειμένου να συγκεντρωθούν στο κρατικό ταμείο οι κάθε είδους φόροι, πρώτα και κύρια από την πλευρά των λαϊκών νοικοκυριών.

Βασικούς τομείς της ενίσχυσης των δημοσίων εσόδων για το 2016 θα αποτελέσουν:

-- Η επέκταση του ειδικού λογισμικού διενέργειας «ηλεκτρονικών κατασχέσεων εις χείρας πιστωτικών ιδρυμάτων», δηλαδή οι απευθείας κατασχέσεις της Εφορίας μέσω των τραπεζικών λογαριασμών των «οφειλετών».

-- Η δημιουργία του προφίλ κάθε οφειλέτη με όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες «με απώτερο στόχο την αποτελεσματική υποστήριξη της διαδικασίας λήψης αναγκαστικών μέτρων είσπραξης» (κατασχέσεις, πλειστηριασμοί).

-- Η διαμόρφωση και υλοποίηση ενός αξιόπιστου πλαισίου στοχοθεσίας των εισπράξεων έναντι των κάθε είδους οφειλών (ληξιπρόθεσμων και μη).

-- Η σταδιακή ανάπτυξη και υλοποίηση του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου, η προώθηση των ηλεκτρονικών πληρωμών, η δημιουργία μητρώου καταγραφής και παρακολούθησης φορολογουμένων σε περιπτώσεις που παραβιάζουν τη φορολογική νομοθεσία, ο εντοπισμός με ηλεκτρονικό τρόπο όσων επιτηδευματιών πληρώνονται με πλαστικό χρήμα χωρίς να εκδίδουν αποδείξεις κ.ά.

Φοροεισπρακτικές περγαμηνές

Θυμίζουμε ότι το υφιστάμενο νομοθετικό έργο της σημερινής κυβέρνησης, σχετικά με τη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, ανάμεσα σε άλλα, περιλαμβάνει:

  • Καρατόμηση του ακατάσχετου ορίου μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων, από τα 1.500 στα 1.000 ευρώ. Επιπλέον, επιτρέπεται η κατάσχεση μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων σε ποσοστό 50%, εφόσον αυτά υπερβαίνουν τα 1.000 ευρώ και φτάνουν μέχρι τα 1.500 ευρώ ή σε ποσοστό 100% του ποσού που υπερβαίνει τα 1.500 ευρώ.
  • Από την 1η Ιούλη, τέθηκε σε εφαρμογή το αυστηρότερο καθεστώς προϋποθέσεων παραμονής στη ρύθμιση των «100 δόσεων». Συγκεκριμένα, θα τίθενται αυτόματα εκτός ρύθμισης όσοι καθυστερήσουν να πληρώσουν για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από 15 μέρες (από 30 μέρες που ίσχυε) οποιαδήποτε οφειλή προς το φοροεισπρακτικό μηχανισμό έχει βεβαιωθεί στο όνομά τους, αλλά και για τα νέα χρέη που θα βεβαιώνονται στη συνέχεια, όπως, για παράδειγμα, το χαράτσι του ΕΝΦΙΑ, που θα «τρέχει» τους επόμενους μήνες. Να σημειωθεί ότι το νέο καθεστώς, σύμφωνα με το σχετικό νόμο της συγκυβέρνησης, θα ισχύσει μέχρι το τέλος του 2017, καθώς από 1/1/2018 οι πληρωμές θα γίνονται εντός της καθορισμένης προθεσμίας, αφού η καθυστέρηση της πληρωμής έστω και για μία μέρα θα έχει ως συνέπεια την απώλεια της ρύθμισης των «100 δόσεων».
Τα λαϊκά νοικοκυριά δεν έχουν να πληρώσουν

Περαιτέρω διόγκωση κατά 1,2 δισ. ευρώ κατέγραψαν μέσα στο μήνα Ιούνη τα κάθε είδους ληξιπρόθεσμα χρέη προς την Εφορία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών. Στο α' εξάμηνο (Γενάρης - Ιούνης), οι ληξιπρόθεσμες οφειλές νοικοκυριών και επιχειρήσεων φτάνουν σε 6,9 δισ. ευρώ, με αύξηση ύψους 1,15 δισ. ευρώ κατά μέσο όρο το μήνα.

Τα παραπάνω ενεργοποιούν τα αντανακλαστικά της συγκυβέρνησης και του κρατικού φοροεισπρακτικού μηχανισμού, ενόψει τυχόν αποκλίσεων από τους δημοσιονομικούς στόχους. Σε κάθε περίπτωση, η μάζα με τις ληξιπρόθεσμες «οφειλές» των νοικοκυριών θα συνεχίσει να «αυγατίζει» στους επόμενους μήνες, καθώς θα αρχίσουν να «τρέχουν» τα χαράτσια του ΕΝΦΙΑ και άλλοι αντιλαϊκοί φόροι. Την ίδια ώρα, το λαϊκό εισόδημα αποδεκατίζεται τόσο από την πλευρά της αυξημένης μηνιάτικης παρακράτησης του φόρου που ξεκίνησε για μισθούς και συντάξεις, όσο και από τη διόγκωση της φοροληστείας μέσω του ΦΠΑ και των ειδικών φόρων στη λαϊκή κατανάλωση.

Ταυτόχρονα, το σύνολο των εμφανιζόμενων ληξιπρόθεσμων οφειλών, νέων και παλαιότερων, πλησιάζει τα 90 δισ. ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στη λίστα με τους μεγαλοοφειλέτες του Δημοσίου, που κοινοποίησε πρόσφατα «προς παραδειγματισμό» η Γενική Γραμματεία Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών, φιγουράρουν γνωστά ονόματα εταιρειών που έχουν «βαρέσει κανόνι» εδώ και πολλά χρόνια, όπως για παράδειγμα η «Πειραϊκή Πατραϊκή», το πολυκατάστημα «Μινιόν», η υπό εκκαθάριση Τράπεζα Κρήτης, η «Ακρόπολις Χρηματιστηριακή» (έγινε γνωστή από την υπόθεση των δομημένων ομολόγων) κ.ά.

Φυσικά, πρόκειται για έναν ακόμη απροκάλυπτο εμπαιγμό απέναντι στα λαϊκά στρώματα, στα οποία, για μια ακόμη φορά, φορτώνουν τα σπασμένα της καπιταλιστικής κρίσης και της ανάκαμψης.

Ζόρια και αβεβαιότητες για την ανάκαμψη της οικονομίας

Η κυβέρνηση ποντάρει σε θετικούς δείκτες για την αντιστροφή του κλίματος και τη διευκόλυνση των αντιλαϊκών μέτρων που έχει στα σκαριά

Σε ρότα αδιάλειπτης υποχώρησης για 4ο στη σειρά τρίμηνο σε ετήσια βάση συνέχισε το παραγόμενο ΑΕΠ στην ελληνική οικονομία και αυτό παρά την ιδιαίτερα χαμηλή βάση του υπολογισμού, καθώς η κατρακύλα, από το 2008 όταν εκδηλώθηκε η καπιταλιστική κρίση μέχρι και σήμερα, έχει ξεπεράσει το 26%.

Την ίδια ώρα, η όποια ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας στην Ευρωζώνη παραμένει αναιμική, με κεντρικό γνώρισμα την υποτονικότητα των νέων κερδοφόρων επενδύσεων, που παραμένουν σε επίπεδα χαμηλότερα από αυτά που εμφανίζονταν πριν από την καπιταλιστική κρίση. Κι αυτό παρά την εξάπλωση των προγραμμάτων «νομισματικής χαλάρωσης» και τη διοχέτευση πακτωλού φτηνών κεφαλαίων που προωθεί η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, με στόχο την τόνωση των επενδύσεων από την πλευρά των επιχειρηματικών ομίλων.

Σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση από τη στατιστική υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ), η συρρίκνωση του ΑΕΠ στην ελληνική οικονομία, στη διάρκεια του β' φετινού τριμήνου, έφτασε σε 0,7%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015, ενώ σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις της Κομισιόν και των άλλων ιμπεριαλιστικών κέντρων, θα συνεχιστεί και στο 12μηνο του 2016, ακόμη και στην περίπτωση επανεμφάνισης αναιμικών ρυθμών καπιταλιστικής ανάκαμψης στη διάρκεια του β' φετινού εξαμήνου.

Σε κάθε περίπτωση, η ανάκτηση της κατρακύλας (26%) που προηγήθηκε δεν είναι ούτε προβλέψιμη ούτε δεδομένη, ακόμη και σε ορίζοντα δεκαετιών. Παράλληλα, η όποια ανάκαμψη θα συνοδεύεται από τον πυρήνα των αντιλαϊκών μέτρων και των τριών μνημονίων, τα οποία άλλωστε αποτελούν το εφαλτήριο της καπιταλιστικής κερδοφορίας, σε συνδυασμό με την εφαρμογή πρόσθετων μέτρων, που αποσκοπούν στην τόνωση της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου.

Σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις της Τράπεζας της Ελλάδας, για το 2016 προβλέπεται περαιτέρω υποχώρηση 0,3%, έναντι ρυθμών ανάκαμψης 2,5% το 2017 και 3% το 2018, με απαραίτητες προϋποθέσεις την «εμπέδωση της επιχειρηματικής εμπιστοσύνης», την «ταχεία προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων», την «τόνωση της εξωστρέφειας και των επενδύσεων», την αποτελεσματική διαχείριση των «κόκκινων» τραπεζικών δανείων κ.ά.

Αναιμική ανάκαμψη στην Ευρωζώνη

Την ίδια ώρα, επιβράδυνση στους ρυθμούς ανάκαμψης στην Ευρωζώνη και την ΕΕ καταγράφουν τα στοιχεία της Γιούροστατ, στη διάρκεια του β' τριμήνου του 2016, τα οποία, βέβαια, δεν ενσωματώνουν τις νέες αβεβαιότητες που εκδηλώνονται με αφορμή το Brexit. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι το ΑΕΠ στην Ευρωζώνη, σε σχέση με το α' τρίμηνο του 2016, «έτρεξε» με ρυθμό μόλις 0,3% (από 0,6%).

Σε ετήσια βάση (σε σχέση με το β' τρίμηνο του 2015), οι ρυθμοί ανάκαμψης εμφανίζονται ως εξής:

  • Για την Ευρωζώνη στο 1,6% από 1,7% που καταγράφηκε στα δυο προηγούμενα τρίμηνα. Στη Γερμανία εμφανίζεται ενίσχυση 1,7% (από 1,8% προηγουμένως), ενώ σημαντική επιβράδυνση καταγράφεται στην Ιταλία με ρυθμό μόλις 0,7% (από 1% και 1,1% στα δυο προηγούμενα τρίμηνα).
  • Για την ΕΕ των «28» καταγράφεται ανάκαμψη 1,8% στο ίδιο επίπεδο με αυτό του πρώτου τριμήνου του 2016 και έναντι 2% στο τέταρτο τρίμηνο του 2015. Να σημειωθεί ότι στη Βρετανία σημειώθηκε επιτάχυνση στο 2,2% από 2% στο πρώτο τρίμηνο.

Και βέβαια, οι εξελίξεις στην ΕΕ συνδέονται με τις γενικότερες αβεβαιότητες και τους κινδύνους που εκδηλώνονται στα άλλα ιμπεριαλιστικά κέντρα και την παγκόσμια καπιταλιστική οικονομία. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει η Γιούροστατ, ο ρυθμός μεγέθυνσης του ΑΕΠ στις ΗΠΑ περιορίστηκε στο β' τρίμηνο στο 1,2% από 1,6% και 1,9% στα προηγούμενα τρίμηνα.

Την ίδια ώρα, σε ιδιαίτερα υποτονικούς ρυθμούς διαμορφώνεται ο όγκος της βιομηχανικής παραγωγής στην Ευρωζώνη. Σύμφωνα με τη Γιούροστατ, το μήνα Ιούνη καταγράφεται ρυθμός ενίσχυσης μόλις 0,4%. Την ίδια ώρα, η μάζα της βιομηχανικής παραγωγής εμφάνισε ρυθμούς πτώσης σε κράτη όπως η Γαλλία με 1,4% και Ιταλία με 1%.


ΚΕΙΜΕΝΑ: Ανδρέας ΣΑΚΑΡΕΛΟΣ

Δυναμώνει η φοροληστεία με παλιά και νέα μέτρα

Στα σενάρια που εξετάζει η συγκυβέρνηση για να αυξήσει τα φορολογικά έσοδα βρίσκεται και αυτό της ταχύτερης εφαρμογής των νέων αυξημένων ειδικών φόρων στις βενζίνες και στα καύσιμα κίνησης. Το συγκεκριμένο μέτρο, σύμφωνα με την ψηφισμένη κυβερνητική ρύθμιση, θα εφαρμόζεται από την 1η Γενάρη του 2017, ωστόσο, ανάλογα με τις εξελίξεις και τα δημοσιονομικά δεδομένα, ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο να εφαρμοστεί από φέτος το φθινόπωρο.

Σε κάθε περίπτωση, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στην αμόλυβδη βενζίνη αυξάνεται από τα 670 στα 700 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, στο πετρέλαιο κίνησης από 330 στα 410 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, καθώς και στο υγραέριο κίνησης από 330 σε 430 ευρώ ανά τόνο. Παράλληλα, από την 1η Γενάρη, αυξάνονται οι φόροι στα τσιγάρα, ενώ επιβάλλεται ΕΦΚ στον καφέ και στα ηλεκτρονικά τσιγάρα.

Η φοροληστεία της λαϊκής οικογένειας έχει συνέχεια με τις περαιτέρω τρανταχτές ανατιμήσεις στο πετρέλαιο θέρμανσης από 230 στα 280 ευρώ το χιλιόλιτρο. Το εν λόγω μέτρο ήδη έχει εφαρμοστεί και θα αρχίσει να εφαρμόζεται πάλι από τις 15 Οκτώβρη, φέτος, με την έναρξη της χειμερινής περιόδου. Αυτό σημαίνει αύξηση κατά 5 λεπτά ανά λίτρο, η οποία, σε συνδυασμό με τη διόγκωση του ΦΠΑ, θα οδηγήσει σε αυξήσεις της τάξης των 8 λεπτών ανά λίτρο.

Αγνωστη, για την ώρα, είναι η τύχη του λεγόμενου επιδόματος θέρμανσης σε λαϊκές οικογένειες. Ηδη, από το χειμώνα που πέρασε το σχετικό κονδύλι συρρικνώθηκε στο 50%, με «εξοικονόμηση» ύψους 105 εκατ. ευρώ στα κονδύλια του κρατικού προϋπολογισμού, σε σχέση με το 2014.

Ταυτόχρονα, στα τέλη Αυγούστου προγραμματίζεται η σταδιακή ανάρτηση των εκκαθαριστικών του φετινού ΕΝΦΙΑ στο Taxis. Το χαράτσι θα καταβληθεί σε 5 μηνιαίες δόσεις, η πρώτη από τις οποίες στα τέλη του Σεπτέμβρη και η τελευταία στα τέλη Γενάρη 2017, ενώ με βάση τις διατάξεις που ψηφίστηκαν πρόσφατα, σημαντικό τμήμα των λαϊκών νοικοκυριών θα καταβάλει διογκωμένους φόρους σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ