ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 21 Ιούνη 2001
Σελ. /32
ΝΕΟΛΑΙΑ
Η αποψίλωση του λυκείου στη γλώσσα των αριθμών

Ερευνα του Τμήματος Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου δείχνει ότι η «μεταρρύθμιση» έδιωξε μαθητές από το λύκειο, ενώ «προνομιούχοι» αναδεικνύονται όσοι πληρώνουν στα ιδιωτικά σχολεία

Η αποψίλωση του λυκείου και η ταξική διάστασή της επιβεβαιώνεται με την έρευνα που έγινε από το Ινστιτούτο Στατιστικής Τεκμηρίωσης του Τμήματος Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας, με υπεύθυνο τον καθηγητή Ι. Πανάρετο. Σε αυτή διαπιστώνεται μείωση των μαθητών από τη Β΄ στη Γ΄ Λυκείου κατά μέσο όρο 20%, με μεγάλο αριθμό από αυτούς να έχουν εγκαταλείψει το λύκειο οριστικά. Επίσης, μείωση των μαθητών ειδικά στην επαρχία και μικρότερη σε Αθήνα και Πειραιά και αύξηση των μαθητών στη Γ΄ Λυκείου σε ιδιωτικά, σε αντίθεση με τα δημόσια σχολεία.

Αντικείμενο της έρευνας είναι η μεταβολή του μαθητικού πληθυσμού των λυκείων και αφορά σε ένα δείγμα 210 σχολείων, που αντιστοιχεί στο 15% των σχολείων της χώρας και θεωρείται ικανοποιητικό. Στα λύκεια αυτά φοιτούσαν στη Β΄ Λυκείου συνολικά 13.327 μαθητές το σχολικό έτος 1998-'99 και 13.066 το 1999-2000 ενώ στη Γ΄ Λυκείου φοιτούσαν 11.156 μαθητές το 1999-2000, που είναι και τα έτη στα οποία αναφέρεται η έρευνα.

Από την έρευνα προκύπτει ότι το 19.5% των μαθητών που φοιτούσαν τη χρονιά 1998-'99 στη Β΄ Λυκείου δε συνέχισε τον επόμενο χρόνο στη Γ΄ Λυκείου. Η μείωση του μαθητικού πληθυσμού της Γ΄ Λυκείου το σχολικό έτος 1999-2000 αναφορικά με τους μαθητές της Β΄ Λυκείου του έτους 1998-'99 τείνει να αυξάνει όσο μικρότερο είναι το μέγεθος των σχολείων, διαπιστώνουν οι ερευνητές. Τα μεγαλύτερα ποσοστά μαθητικής διαρροής εμφανίζονται στη Θράκη, στην Ηπειρο και στα νησιά του Ιονίου, ενώ αισθητά μικρότερη από τις υπόλοιπες περιοχές είναι η διαρροή των μαθητών στα Λύκεια Αθήνας και Πειραιά.

Η ταξικότητα της εκπαίδευσης είναι κάτι παραπάνω από εμφανής όταν γίνεται η σύγκριση ανάμεσα σε ιδιωτικά και δημόσια σχολεία. Ετσι, παρατηρείται ότι ενώ στα δημόσια υπάρχει μείωση των μαθητών στη Γ΄ Λυκείου, δε συμβαίνει το ίδιο στα ιδιωτικά, στα οποία αντίθετα σημειώνεται - έστω και μικρή - αύξηση. Ετσι, ενώ στα 202 δημόσια λύκεια του δείγματος μειώνεται κατά 21.2% το ποσοστό των μαθητών, στα 8 ιδιωτικά του δείγματος αυξάνεται κατά 2.4%.

Επιχειρώντας να εξηγήσουν τη μείωση των μαθητών από τη Β΄ στη Γ΄ Λυκείου, οι ερευνητές σημειώνουν ότι αυτή είναι δυνατό να οφείλεται αφ' ενός μεν στο ότι κάποιοι μαθητές εγκατέλειψαν οριστικά το λύκειο μετά τη Β΄ Λυκείου, αφ' ετέρου δε στο ότι κάποιοι άλλοι μαθητές έμειναν στην ίδια τάξη (Β΄ Λυκείου) και το σχολικό έτος 1999-2000, ενώ κάποιοι άλλοι μετακινήθηκαν σε άλλα λύκεια.

Μελετώντας όμως τη μεταβολή του αριθμού μαθητών Β΄ Λυκείου το σχολικό έτος 1999-2000 συγκριτικά με τον αριθμό των μαθητών της Β΄ Λυκείου το σχολικό έτος 1998-'99, διαπιστώνεται μία μέση μείωση του αριθμού των μαθητών της Β΄ Λυκείου κατά 2%. Αυτό σημαίνει, για τους ερευνητές, ότι κάποιοι μαθητές εγκατέλειψαν οριστικά το λύκειο μετά τη Β΄ Λυκείου ή μετακινήθηκαν σε άλλα λύκεια, σε συνδυασμό πάντα με την υπογεννητικότητα. Μείωση κατά 2.4% των μαθητών της Β΄ Λυκείου σημειώνεται στα δημόσια σχολεία ενώ το ποσοστό των μαθητών αυξάνεται κατά 3.9% το ίδιο διάστημα στα ιδιωτικά, που μπορεί να σημαίνει και μετακίνηση μαθητών προς τα ιδιωτικά σχολεία.

Λιγοστεύουν οι μαθητές

«Ανησυχητικό για την εξέλιξη του μαθητικού πληθυσμού της χώρας» χαρακτηρίζεται το γεγονός ότι οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου για το σχολικό έτος 1999-2000 είναι σαφώς λιγότεροι από αυτούς που φοιτούν στη Β΄ Λυκείου με μέσο ποσοστό διαφοράς 17.1%, μια μεταβολή που επίσης βρίσκεται σε συνάρτηση με το συνολικό μέγεθος των σχολείων. Στα σχολεία που έχουν πάνω από 300 μαθητές, η ποσοστιαία διαφορά μαθητών Β΄ και Γ΄ Λυκείου το σχολικό έτος 1999-2000 ήταν 12.6% ενώ στα σχολεία που έχουν έως 100 μαθητές φτάνει το 43.7%. Εντονότερη είναι η διαφορά στα σχολεία της επαρχίας, ενώ «προνομιούχα» αναδεικνύεται και πάλι η ιδιωτική εκπαίδευση όπου η ποσοστιαία διαφορά αριθμού μαθητών Β΄ Λυκείου και Γ΄ Λυκείου την ίδια χρονιά ήταν μόλις 1.6% σε σύγκριση με τα δημόσια που ήταν 18.4%.

27ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΝΕ - «ΟΔΗΓΗΤΗ»
Νεανικός παλμός στις γειτονιές

Με μια σειρά πολύμορφες εκδηλώσεις του 27ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή», υποδέχονται το καλοκαίρι οι ΚΝίτες, ΚΝίτισσες και μαζί τους πολλοί άλλοι νέοι και νέες, ενώ οι μαθητές τελειώνοντας τις πανελλαδικές εξετάσεις το «πανηγυρίζουν» στα «μαθητικά ξεφαντώματα» της ΚΝΕ.

Ετσι, οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ, τις επόμενες μέρες, απλώνουν τα φτερά τους στις παρακάτω περιοχές της Αθήνας και του Πειραιά:

  • Σήμερα, Πέμπτη:

- Στο Δάσος Χαϊδαρίου, στις 7.30 μ.μ., με θέμα «Παιδεία».

- Στην πλατεία Δημαρχείου στο Περιστέρι, στις 8 μ.μ., εκδήλωση με θέμα «Παιδεία», που θα περιλαμβάνει συναυλία από μαθητικά συγκροτήματα, έκθεση βιβλίου, ζωγραφικής και γελοιογραφίας.

- Στους Αμπελόκηπους (πίσω από το γήπεδο του Παναθηναϊκού) στις 7.30 μ.μ., με θέμα «Παιδεία».

- Στα Σεπόλια, στην πλατεία Αγ. Μελετίου, στις 7.30 μ.μ., εκδήλωση για τον «τρομονόμο».

- Στο ΙΕΚ Χαϊδαρίου, από τις 4 μέχρι τις 7 μ.μ., η Οργάνωση της ΚΝΕ θα στήσει μια εκδήλωση αφιερωμένη στις εργασιακές σχέσεις.

  • Σήμερα και αύριο πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, διήμερο τουρνουά μπάσκετ στη Νίκαια. Οι αγώνες, στους οποίους θα συμμετέχουν περίπου έξι μαθητικές ομάδες από τα σχολεία του δήμου, θα πραγματοποιούνται στον «Πλάτωνα», από τις 6.30 μ.μ. ως τις 8.30 μ.μ., και θα είναι αφιερωμένοι στον αγώνα ενάντια στα ναρκωτικά. Το σύνθημά τους είναι «Αγωνιζόμαστε για μια κοινωνία ελεύθερη από ναρκωτικά και όχι για μια κοινωνία με ελεύθερα ναρκωτικά».
  • Επίσης, αύριο Παρασκευή:

- Στο σταθμό του ΗΣΑΠ στο Νέο Ηράκλειο, στις 7.30 μ.μ., εκδήλωση αφιερωμένη στο αντιιμπεριαλιστικό - φιλειρηνικό κίνημα.

- Στην πλατεία Αγ. Ιωάννου Ρέντη, στις 8 μ.μ., εκδήλωση με θέμα «Ασφαλιστικό και εργασιακές σχέσεις».

  • Το Σάββατο 23/6:

- Στο Ψυχικό, έξω από τα Λύκεια της περιοχής, στις 6.30 μ.μ., εκδήλωση για τον «τρομονόμο», που θα περιλαμβάνει επίσης τουρνουά σκάκι, έκθεση βιβλίου και μουσικό πρόγραμμα από ερασιτεχνικά συγκροτήματα.

- Στην πλατεία Ελευθερίας του Κορυδαλλού, στις 8 μ.μ., εκδήλωση με θέμα «Ασφαλιστικό και εργασιακές σχέσεις».

  • Την Κυριακή 24/6:

- Στην πλατεία Αλεξάνδρας, στην Καστέλα, στις 8 μ.μ., εκδήλωση ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά.

Στη Θεσσαλονίκη

Σήμερα Πέμπτη 21 Ιούνη στις 8 μ.μ. στο Πάρκο του Αγίου Θεράποντα από την ΟΒ Ενιαίων Λυκείων Κάτω Τούμπας της ΚΝΕ, με θέμα τα Ναρκωτικά.

Επίσης σήμερα στο κτίριο του ΟΑΕΔ στην Οδό Λαγκαδά από την ΟΒ ΟΑΕΔ της ΚΝΕ με θέμα την ιδιωτικοποίηση του ΟΑΕΔ.

Την Τρίτη 26 Ιούνη η οργάνωση Μαλακοπής της ΚΝΕ πραγματοποιεί εκδήλωση με θέμα «Πόλεμος στα Βαλκάνια και αντιιμπεριαλιστική δράση».

Επίσης στη Σκύδρα, 24/6 στις 8.30 μ.μ. στο χώρο μπροστά από τα ΚΤΕΛ και στα Γιαννιτσά 25/6 στις 8.30 μ.μ. στον Πεζόδρομο με θέμα «Ναρκωτικά».

ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΤΕΓΗ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Κίνδυνοι αποχαρακτηρισμού δεσμευμένων οικοπέδων

Η δημιουργία σχολείων με τη μορφή στρατοπέδου συγκέντρωσης, φαίνεται πως είναι στον προσανατολισμό της κυβέρνησης και της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τα όσα προκύπτουν από τις εξελίξεις στη ροή χρηματοδότησης για τη σχολική στέγη στο νομό και τις δυνατότητες αξιοποίησης και απορρόφησής της.

Σε ειδική συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου, χτες το απόγευμα, στην οποία παρέστησαν και οι Δήμαρχοι αλλά και εκπρόσωποι φορέων της εκπαίδευσης, αναδείχτηκε ο μέγας κίνδυνος να χαθούν τα χαρακτηρισμένα και δεσμευμένα οικόπεδα που προορίζονται για την ανέγερση σχολικής στέγης, αφού μόλις το 10% των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων επιτρέπεται να διατεθεί για την αγορά οικοπέδων, και δυστυχώς από τα 18 δισ. που θα διατεθούν στην επόμενη διετία για το πρόγραμμα σχολικής στέγης του νομού, το μεγαλύτερο προέρχεται από κοινοτικούς πόρους (Γ` ΚΠΣ). Ετσι προβάλλει επίκαιρο το αίτημα για διεκδίκηση κρατικών κονδυλίων για την απαλλοτρίωση των οικοπέδων. Διαφορετικά, οι φορείς της εκπαίδευσης φοβούνται πως θα γεμίσουμε σχολικά κτίρια «στρατόπεδα συγκέντρωσης», αφού ως μόνος χώρος για την ανέγερση αιθουσών θα έχει απομείνει ο αύλειος χώρος των υπαρχόντων σχολικών συγκροτημάτων.

Παράλληλα, εμφανίζεται πρόβλημα και στην απορρόφηση των κονδυλίων του Γ` ΚΠΣ, αφού όπως όλοι διαπιστώνουν η διαδικασία έχει γίνει ιδιαίτερα «σφικτή». Ετσι ξαφνικά βρέθηκαν οι δήμοι υπόλογοι επειδή δεν έχουν έτοιμες μελέτες για την ανέγερση σχολικών κτιρίων, ενώ την ίδια ώρα, οι τεχνικές υπηρεσίες τους δεινοπαθούν να φέρουν σε πέρας τις υπόλοιπες καθημερινές δραστηριότητες, εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού. Κατάσταση για την οποία σαφώς ευθύνεται η κυβέρνηση.

Και την ίδια στιγμή που τα προβλήματα περισσεύουν σε όλο το νομό, εξαιτίας της προηγούμενης ελλιπούς χρηματοδότησης, που από τα 10 δισ. που έταξε το ΥΠΕΠΘ για φέτος έχουν δοθεί μόλις τα 5 δισ. και αυτά διατέθηκαν για την κάλυψη χρεών και τρεχουσών αναγκών, την ώρα που η πρωινή βάρδια ως στόχος του 2000, παραπέμπεται για μετά το 2006, ο νομάρχης φαίνεται να θέλει να εξασφαλίσει πολιτικά οφέλη για τους κυβερνητικούς «αιρετούς» της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Η ΚΟΘ του ΚΚΕ

«Να μη χαθούν τα οικόπεδα που έχουν δεσμευτεί για την ανέγερση σχολικών κτιρίων. Αυτό είναι το άμεσο και πρώτης προτεραιότητας ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπίσουν όλοι οι φορείς που εμπλέκονται με την εκπαίδευση και κυρίως η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση», τονίζει σε ανακοίνωσή του το Τμήμα Παιδείας της Κομματικής Οργάνωσης Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ και απαιτεί άμεση, έκτακτη κρατική χρηματοδότηση για να διασφαλιστούν τα 50 οικόπεδα που κινδυνεύουν να αποχαρακτηριστούν.

Επίσης, σημειώνει πως, σύμφωνα με το νέο Σύνταγμα, τα παραπάνω οικόπεδα δεν μπορούν πλέον να δεσμεύονται επ' αόριστο, αλλά θα αποδεσμεύονται εάν δεν απαλλοτριώνονται σε σύντομο χρονικό διάστημα. Και το Τμήμα Παιδείας της ΚΟΘ τονίζει:

«Η διατήρηση του οξυμένου διδακτιριακού προβλήματος στην πόλη και η παραπέρα επιδείνωσή του (διπλές και τριπλές βάρδιες) εξαναγκάζει, σύμφωνα με ερευνητικά στοιχεία, πολύ μεγάλο ποσοστό οικογενειών να αναζητούν τη λύση στην ιδιωτική εκπαίδευση που βέβαια λειτουργεί μόνο πρωί.

Αντί οι φορείς να διαγκωνίζονται μεταξύ τους για το πώς θα αποσπάσουν... μεγαλύτερο κομμάτι από τα πολύ φτωχά κονδύλια που η κυβέρνηση διαθέτει, θα πρέπει ενωμένοι να διεκδικήσουν την άμεση και γενναία αύξηση των κονδυλίων. Μόνο έτσι μπορεί να επιτευχθεί ο ρεαλιστικός στόχος της πρωινής λειτουργίας όλων των σχολείων ως το 2006».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ