ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 20 Ιούνη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ «ΓΚΕΤΙ»
Δημιούργημα ασύδοτης αρχαιοκαπηλίας

Αγαλμα της Αφροδίτης - ένα από τα 350, αμφίβολης προέλευσης, εκθέματα του «Γκετί»
Αγαλμα της Αφροδίτης - ένα από τα 350, αμφίβολης προέλευσης, εκθέματα του «Γκετί»
Την ώρα που το ελληνικό ΥΠΠΟ συστήνει ...επιτροπές με το αμερικανικό μουσείο «Γκετί», για να μας επιστρέψει τέσσερις αρχαιότητες, που διαπιστωμένα βρίσκονται παρανόμως σ' αυτό, η εφημερίδα «Λος Αντζελες Τάιμς» δημοσίευσε (18/6) ένα αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, σύμφωνα με το οποίο, το ίδιο το «Γκετί»... «ανακάλυψε» 350 αρχαία αντικείμενα «αμφίβολης προέλευσης»!

Η «εσωτερική επιθεώρηση» στο μουσείο έγινε πέρυσι(!) (ένα χρόνο δηλαδή το είχαν κρυφό και από την Ιταλία, με την οποία είναι ήδη στα δικαστήρια και φυσικά από την Ελλάδα) και «έδειξε» ότι 350 ελληνικά, ρωμαϊκά και ετρουσκικά αντικείμενα αγοράστηκαν από «εμπόρους» που έχουν χαρακτηριστεί από ξένες αρχές ως ύποπτοι ή ήδη καταδικασμένοι για αρχαιοκαπηλία. Το κωμικοτραγικό... είναι ότι η επιθεώρηση έγινε με αφορμή τις αξιώσεις που έχουν εγερθεί για αντικείμενα της συλλογής του «Γκετί» και αυτό που προέκυψε είναι ότι το μουσείο «αγόρασε πολύ περισσότερα κομμάτια από τους ύποπτους εμπόρους» από όσα έχουν ήδη αποκαλυφθεί.

Ο «εμπιστευτικός» κατάλογος των 350 αντικειμένων περιλαμβάνει βάζα, δοχεία, αγάλματα και άλλα γλυπτά, που η αρχική οικονομική εκτίμηση τα ανεβάζει κοντά στα 100 εκ. δολάρια. Μάλιστα, δε συμπεριλαμβάνονται τα 52 αντικείμενα των συλλογών που η Ιταλία απαιτεί να επιστραφούν, λόγω παράνομης ανασκαφής και εξαγωγής. Η αξιολόγηση των επιθεωρητών του μουσείου, σημειώνει η εφημερίδα, «δεν εξετάζει το εάν οποιαδήποτε από τα 350 αντικείμενα αγοράστηκαν παράνομα, ούτε αξιολογεί την καλλιτεχνική σημασία τους», αλλά τα αρχεία του «Γκετί» δείχνουν ότι ο κατάλογος περιλαμβάνει 35 από τα 104 αριστουργήματα του μουσείου.

Φυσικά, το «Γκετί» δεν έδωσε τον κατάλογο στους Ιταλούς, «κάτι που θα μπορούσε να περιπλέξει τις συζητήσεις», οι οποίες θα επαναλαμβάνονταν χτες στη Ρώμη μεταξύ του μουσείου και του ιταλικού υπουργείου Πολιτισμού, αφού, ευλόγως, η Ιταλία - και όχι μόνο - βρίσκεται μπροστά σε έναν λεηλατημένο θησαυρό που ξεπερνά τα 52 διεκδικούμενα από εκείνη και τα τέσσερα δικά μας.

Ο Μαουρίτσιο Φιορίλι, μέλος της διαπραγματευτικής ομάδας του ιταλικού κράτους, εξέφρασε την έκπληξή του για το γεγονός και ανησυχίες για την ειλικρίνεια των επερχόμενων συζητήσεων. Η απάντηση του «Γκετί» διά του εκπροσώπου του, Ρον Χάρτγουιγκ, είναι «μνημειώδους» θράσους: «Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασής μας με την ιταλική κυβέρνηση τον Ιανουάριο, και οι δύο πλευρές συμφώνησαν ότι θα περιορίζαμε τα δημόσια σχόλιά μας. Εχουμε προσπαθήσει επιμελώς να τηρήσουμε εκείνη τη συμφωνία, και επομένως δεν έχουμε κανένα περαιτέρω σχόλιο»!

Η αποκάλυψη αυτή έρχεται σε μια στιγμή που οι Ιταλοί έχουν ήδη προσθέσει άλλα 15 λεηλατημένα αντικείμενα στις διεκδικήσεις τους από το μουσείο, ενώ συνεχίζεται η ποινική δίωξη της πρώην εφόρου του «Γκετί», Μάριον Τρου, στην Ιταλία. Οι κατήγοροι έχουν παρουσιάσει στοιχεία συναλλαγών της με ένα δίκτυο εμπόρων που βρίσκονται στο επίκεντρο του παράνομου εμπορίου αρχαιοτήτων. Αν και ο νέος κατάλογος του «Γκετί» δεν προσδιορίζει τους συγκεκριμένους εμπόρους ως υπεύθυνους για την πώληση των 350 αντικειμένων, άλλα αρχεία του μουσείου δείχνουν ότι μερικά από τα αντικείμενα προέρχονται από τους Τζιάκομο Μεντίτσι και Ρόμπερτ Χεκτ, επίσης κατηγορούμενους.

Διαπιστώσεις και υποσχέσεις

Επίσκεψη Γ. Βουλγαράκη στην Κρήτη

«Επικοινωνιακού» τύπου επισκέψεις σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους ανά την Ελλάδα εγκαινίασε ο υπουργός Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκης, αρχίζοντας από την Κρήτη.

Από τα ανάκτορα των Μαλίων, όπου βρέθηκε (16/6), αρκέστηκε σε διαπιστώσεις, υποσχέσεις και δηλώσεις του τύπου «η ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου χρειάζεται μια ώθηση από την πλευρά της Πολιτείας. Προβλήματα φύλαξης, περαιτέρω οργάνωσης του επισκέψιμου χώρου και προστασίας του μνημείου, πρέπει να αντιμετωπιστούν»! Αραγε από ποιον;

Οι γενικόλογες υποσχέσεις συνεχίστηκαν και στην απάντησή του για το πολύπαθο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, για το οποίο είπε, μεταξύ άλλων, ότι «πρόθεσή μας είναι να ξεκινήσουμε διάλογο με τους τοπικούς φορείς, ώστε να εξευρεθεί ο κατάλληλος χώρος, που θα μπορεί να φιλοξενήσει με ασφάλεια όσο το δυνατόν περισσότερα εκθέματα του Μουσείου Ηρακλείου, μέχρις ότου ολοκληρωθούν οι εργασίες που πρέπει να γίνουν στο Μουσείο». Πότε θα ολοκληρωθούν; «Υπάρχουν μελέτες γι' αυτό, η προεργασία έχει γίνει» απάντησε ο υπουργός (!), υποσχόμενος νέα επίσκεψή του στο Ηράκλειο «ειδικά» για το θέμα.

Ο υπουργός, όμως, ήταν σαφέστατος στα εγκαίνια της έκθεσης του Γιάννη Παρμακέλη «Μηχανικά» (16/6) στο ξενοδοχείο «Minos Beach», στον Αγιο Νικόλαο. Στην ομιλία του «έσταξε μέλι» για την «επιχειρηματικότητα», σημειώνοντας: «Δεν είναι τυχαίο ότι το Ιδρυμα Γεωργίου και Αριστέας Μαμιδάκη, που αναπτύσσει, εδώ και χρόνια, πλούσια εικαστική δραστηριότητα, προέρχεται από τους κόλπους μιας οικογένειας η οποία επενδύει στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και την τουριστική ναυτιλία. Η παρούσα έκθεση στους εκθεσιακούς χώρους του "Minos Beach" επιβεβαιώνει τη σχέση ιδιωτικής επιχειρηματικότητας και καλλιτεχνικού γίγνεσθαι και τη σχέση της σύγχρονης τέχνης με τις απαιτήσεις των καιρών μας».

Εξωση στην οπερέτα;

Τα προβλήματα δεν έχουν τέλος στη Λυρική Σκηνή, όπου ούτε Συλλογικές Συμβάσεις με τους εργαζόμενους υπογράφτηκαν, ούτε προγραμματισμός για το 2007 υπάρχει. Σε αυτό το ομιχλώδες «τοπίο» προστίθεται ο κίνδυνος να κλείσει η μοναδική σκηνή οπερέτας στη χώρα μας, η Νέα Σκηνή της ΕΛΣ, που στεγάζεται στο θέατρο «Ακροπόλ».

Σε χτεσινή ανακοίνωση του καλλιτεχνικού προσωπικού της Νέας Σκηνής της ΕΛΣ, τονίζεται ότι «από τότε που ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ο κ. Λαζαρίδης ποτέ δεν είχε ξεκάθαρη στάση απέναντι στη Νέα Σκηνή. Προ ημερών επισκέφθηκε μαζί του το "Ακροπόλ" γνωστή Αγγλίδα χορογράφος. Εγκυρη πηγή της διοίκησης αιτιολόγησε αυτή την επίσκεψη ότι είναι ενταγμένη στα νέα σχέδια του καλλιτεχνικού διευθυντή να παρουσιάσει από τη νέα περίοδο μπαλέτα, κάνοντας παράλληλα έξωση στην οπερέτα, που επί έξι συνεχή χρόνια παρουσιάζεται με τεράστια επιτυχία στο "Ακροπόλ". Αγνοώντας προφανώς την ελληνική πραγματικότητα, ο κ. Λαζαρίδης στερεί από τους θεατρόφιλους τη μοναδική σκηνή που παρουσιάζει αυτό το είδος και αφαιρεί από το κρατικό μας θέατρο ένα ακόμη μέσο της υψηλής αποστολής του να προσελκύει νέο κοινό όχι μόνο στην οπερέτα, αλλά και στην όπερα».

«Διαπιστώνοντας τη νεφελώδη κατάσταση», υπογραμμίζεται, «το Σωματείο Χορωδών της ΕΛΣ απέστειλε επιστολή στον κ. διευθυντή κοινοποιώντας την παράλληλα στο ΔΣ της ΕΛΣ και στο ΥΠΠΟ, όπου δεν υπήρξε καμία ανταπόκριση. Στην τελευταία συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στις 16/6 μεταξύ καλλιτεχνικού διευθυντή και των σωματείων της ΕΛΣ, όταν ρωτήθηκε σχετικά είπε με νόημα: "Δε θέλω να σας απαντήσω". Το ΥΠΠΟ είναι ενήμερο γι' αυτές τις εξελίξεις ή παίρνει την ίδια απάντηση από τον κ. διευθυντή; Θα καταργήσει μια σκηνή που παρουσιάζει ελληνικό ρεπερτόριο; Η πολιτεία θα επιτρέψει μια πλειάδα καταρτισμένων και εξειδικευμένων σε αυτό το είδος καλλιτεχνών να οδηγηθούν στην ανεργία; Επιτέλους, περιμένουμε μια υπεύθυνη ενημέρωση!».

«Ποιητικό» χορευτικό ντουέτο

Την υπογραφή της διάσημης Γαλλίδας μπαλαρίνας Σιλβί Γκιγιέμ και του χορογράφου - χορευτή Ράσελ Μάλιφαντ φέρει η παράσταση που φιλοξενείται σήμερα και αύριο στο Ηρώδειο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Το ζευγάρι θα χορέψει το «Push», δημιουργία του Μάλιφαντ, που ενθουσίασε το κοινό όπου παρουσιάστηκε. Το ντουέτο που τους ένωσε διαρκεί λίγο περισσότερο από 30 λεπτά κι έχει δημιουργηθεί για δυο ερμηνευτές. Αλλά η Γκιγιέμ πρωταγωνιστεί με την ομορφιά και τη χάρη της. Ο Μάλιφαντ βρίσκεται πάντα δίπλα της, τη στηρίζει, τη μεταφέρει, την οδηγεί. Είναι σαν να έχει πάρει όλες τις ιδέες από την ομορφιά και την αυτοκυριαρχία του κλασικού χορού και τις ξανα-φορμάρει δημιουργώντας αυτή τη χορογραφία, φωτισμένη από τον Μάικλ Χαλς.

Το πρόγραμμα της Αθήνας περιλαμβάνει ακόμα το χαρακτηριστικό σόλο του Μάλιφαντ «Shift» και δύο σοσιαλιστικά κομμάτια για την Γκιγιέμ: το καινούριο «Solo» και το παλιότερο «Two». Οι χορογραφίες του Ράσελ Μάλιφαντ, παρότι στην αρχή δεν ήταν ιδιαίτερα δημοφιλείς, έγιναν στη συνέχεια διάσημες για τη μοναδική ποιητικότητά τους. Οσο για την ιδιαίτερα αγαπητή και στην Ελλάδα Σιλβί Γκιγιέμ, αυτό που τη χαρακτηρίζει δεν είναι κυρίως τα φυσικά της προσόντα - η δύναμη και η ευλυγισία του κορμιού της, τα μακριά νευρώδη πόδια της που ξεδιπλώνονται εύκολα με άνοιγμα 180 μοιρών - αλλά η επιθυμία της για «προκλήσεις».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ