ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 19 Μάη 2001
Σελ. /56
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΚΩΠΗΛΑΤΟΔΡΟΜΙΟ ΣΧΟΙΝΙΑ
Εωλη η κυβερνητική επιμονή

Ανακοίνωση, με πολλούς αποδέκτες, της «Πρωτοβουλίας για τη Διάσωση του Σχοινιά- Μαραθώνα», μετά τις εξελίξεις στη διυπουργική για το αγώνισμα του σλάλομ

«Η κυβέρνηση φαίνεται ότι επιμένει στη διατήρηση της χωροθέτησης του κωπηλατοδρομίου στην περιοχή, στάση κοντόφθαλμη, αφού δεν είναι δυνατόν να ξεπεραστεί το γεγονός ότι η συγκεκριμένη χωροθέτηση είναι νομικά έωλη και ηθικά απαράδεκτη». Αυτό επισημαίνει με χτεσινή ανακοίνωσή της η «Πρωτοβουλία για τη Διάσωση του Σχοινιά-Μαραθώνα», με αφορμή τις εξελίξεις που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια της πρόσφατης διυπουργικής όσον αφορά στη χωροθέτηση των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων στο Σχοινιά-Μαραθώνα και το γεγονός ότι η κυβέρνηση διά στόματος υπουργού Πολιτισμού τροποποιεί μερικώς το σχεδιασμό των έργων, αποσύροντας τα έργα του σλάλομ.

Ταυτόχρονα, η «Πρωτοβουλία» τονίζει ότι «ο σάλος και οι αντιδράσεις που ξέσπασαν σε όλον τον κόσμο για την καταστροφική αλλοίωση τόσο ενός πολύτιμου οικοσυστήματος όσο και μιας τοποθεσίας, που αποτελεί εστιακό σημείο ιστορικής μνήμης για την ανθρωπότητα, φαίνεται ότι αρχίζουν να αποδίδουν καρπούς». Στη συνέχεια η «Πρωτοβουλία» καλεί:

  • Την κυβέρνηση να προχωρήσει σε άμεση αλλαγή της χωροθέτησης των Ολυμπιακών έργων επιλέγοντας λύσεις από αυτές που έχουν ήδη υπεύθυνα προταθεί (Υλίκη και Γιάννενα) και έχουν το πλεονέκτημα του μικρότερου περιβαλλοντικού και οικονομικού κόστους.
  • Το ΥΠΕΧΩΔΕ να εντάξει άμεσα την περιοχή Μαραθώνα-Σχοινιά στο Δίκτυο Προστατευόμενων Περιοχών ΦΥΣΗ 2000, σύμφωνα με τις επιταγές και τους περιορισμούς των διεθνών συμβατικών υποχρεώσεων της χώρας, προωθώντας αμέσως μέτρα για τη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής και τη βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης, με σεβασμό στην ιστορική μνήμη και γνώμονα τα όσα επιτάσσουν οι διεθνείς συνθήκες για τις προστατευόμενες περιοχές.
  • Το υπουργείο Πολιτισμού να αντιληφθεί επιτέλους ότι είναι αναρμόδιο για χωροθετήσεις έργων υπερτοπικής σημασίας και να εγκαταλείψει τα περί χωροθέτησης του σλάλομ στο Ελληνικό όνειρά του, τα οποία το μόνο που θα επιφέρουν είναι επιβάρυνση μιας ήδη επιβαρυμένης περιοχής.
  • Τους Ελληνες πολίτες να εντείνουν τις προσπάθειές τους και τις κινητοποιήσεις τους, έως ότου υποχρεώσουν την κυβέρνηση και την Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων να πράξουν το καθήκον τους, σεβόμενες τον τόπο, τους ανθρώπους, την Ιστορία και το περιβάλλον.
Και συνεδριακό κέντρο στο Ελληνικό!
  • Ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ είπε στη Βουλή ότι η ίδρυσή του είναι αναγκαία
  • Κινδυνεύει το πράσινο και η προοπτική του χώρου, κατήγγειλε με Επίκαιρη Ερώτηση ο βουλευτής του ΚΚΕ Αντ. Σκυλλάκος

Στη δημιουργία νέου συνεδριακού κέντρου στο κτιριακό συγκρότημα του Ανατολικού Αεροδρομίου, προχωράει η κυβέρνηση, παρά τις κατά καιρούς διαβεβαιώσεις της ότι ο χώρος του αεροδρομίου θα γίνει μία μεγάλη μητροπολιτική ζώνη πρασίνου.

Τη δημιουργία του κέντρου παραδέχτηκε χθες στη Βουλή ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ Ν. Αλευράς, απαντώντας σε Επίκαιρη Ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Αντ. Σκυλλάκου. Το σκεπτικό της δημιουργίας του, είπε ο υφυπουργός, είναι ότι υπάρχουν οι εγκαταστάσεις του αερολιμένα, οι οποίες θα μπορούσαν να προσφέρουν μία λύση χαμηλότερου κόστους για τη δημιουργία εκεί συνεδριακού κέντρου, το οποίο ζητάει η Ενωση Διοργανωτών Συνεδρίων. Η Ελλάδα, είπε, είναι από τις λίγες πρωτεύουσες, η οποία δεν έχει αξιόλογο και υψηλών προδιαγραφών συνεδριακό κέντρο, γι' αυτό ακριβώς γίνεται και η διερεύνηση για τη δυνατότητα εγκατάστασης του συνεδριακού κέντρου στο Ελληνικό.

Ο Αντ. Σκυλλάκος κατήγγειλε ότι οι δήμαρχοι και οι τοπικοί φορείς δεν ενημερώνονται για τις προθέσεις της κυβέρνησης και είναι χαρακτηριστικό ότι η σχετική μελέτη για τη δεύτερη φάση παρεμβάσεων δεν τους έχει δοθεί. Αντί για ενημέρωση, είπε, είδαν την πρόσκληση ενδιαφέροντος μέσω του ΕΟΤ για το συνεδριακό κέντρο. Και τόνισε: «Από πού και ως πού πάτε σε μία σοβαρότατη παρέμβαση, που θα αφορά το 10% του παλιού αεροδρομίου; Γιατί δεν είναι μόνο τα κτίσματα, αφού τα συνεδριακά κέντρα συνδέονται και με άλλες χρήσεις και με εμπορικές χρήσεις και με εκθέσεις για να βγάζουν τα έξοδά τους. Θέλουν πάρκινγκ, θέλουν δρόμους. Οι υπολογισμοί είναι ότι το 10% θα γίνει μητροπολιτικό πάρκο».

Η συμπεριφορά της κυβέρνησης είναι αντιδημοκρατική, κατέληξε ο Αντ. Σκυλλάκος, και με την τακτική αυτή κινδυνεύει το πράσινο και η προοπτική αυτού του χώρου.

«ΑΘΗΝΑ 2004»
Συμβάσεις για τις Ολυμπιακές προσαρμογές

Οχτώ διαγωνισμούς για τις μελέτες των Ολυμπιακών προσαρμογών (τα λεγόμενα overlays), συνολικού προϋπολογισμού 2,4 δισ. δρχ., πρόκειται να προκηρύξει μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2001 η «Αθήνα 2004».

Σύμφωνα με δελτίο Τύπου της εταιρίας, δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων προκαταρκτική ενημέρωση των ενδιαφερομένων για τις μελέτες των Ολυμπιακών προσαρμογών, που αφορούν τη σύνταξη αρχιτεκτονικών μελετών για τις αθλητικές εγκαταστάσεις, τα προπονητήρια, το Ολυμπιακό Χωριό, τα Χωριά Τύπου και τα συμπληρωματικά κέντρα διαμονής, τα Συγκοινωνιακά Εργα (κύρια οδικά έργα, συνδέσεις αθλητικών χώρων, προσβάσεις σε αθλητικά κέντρα - εντός και εκτός Αττικής - αλλά και τα άλλα έργα μεταφορών), τις υπόλοιπες μη αθλητικές εγκαταστάσεις και τα έργα που συνδέονται με πολεοδομικές παρεμβάσεις, αναπλάσεις και έργα βελτίωσης της εικόνας της πόλης.

Οι μελέτες θα συνταχθούν σε επίπεδο προμελέτης και οριστικής μελέτης και οι μελετητές θα έχουν την ευθύνη και της προσαρμογής των μελετών σε ενδεχόμενες πρόσθετες απαιτήσεις ή τροποποιήσεις, που θα προκύψουν μετά τους δοκιμαστικούς Αγώνες.

Οπως υπογραμμίζεται στο κείμενο της προκαταρκτικής ενημέρωσης, οι μελέτες θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί το αργότερο ως το Σεπτέμβρη του 2003, ενώ άμεση προτεραιότητα προβλέπεται να δοθεί στις Ολυμπιακές προσαρμογές του Ολυμπιακού Χωριού.

Σημειώνεται ότι οι Ολυμπιακές προσαρμογές αφορούν τα απαραίτητα έργα, ώστε οι εγκαταστάσεις να μπορούν να λειτουργήσουν όπως προβλέπεται από τις προδιαγραφές που θέτει η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή.

Νέα βενζίνη σε αντικατάσταση της σούπερ;

Τη διάθεση νέου τύπου βενζίνης, υποκατάστατου της μολυβδωμένης βενζίνης «σούπερ», η οποία θα καταργηθεί από την 1η Γενάρη 2001, εισηγείται το υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών.

Για την επίλυση του προβλήματος, που αφορά 2.000.000 κυκλοφορούντα αυτοκίνητα στην Ελλάδα (σχεδόν ο μισός στόλος), τα οποία κινούνται με «σούπερ» βενζίνη, απαιτείται κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών, Ανάπτυξης, ΠΕΧΩΔΕ και Μεταφορών.

Το υπουργείο Μεταφορών προχώρησε σε καταγραφή των κυκλοφορούντων βενζινοκίνητων αυτοκινήτων παλιάς τεχνολογίας και τα κατέταξε σε τρεις κατηγορίες, ανάλογα με τις μετατροπές που χρειάζεται ο κινητήρας τους για να «καίνε» αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων (RON): Αυτά που δε χρειάζονται μετατροπή, αυτά που χρειάζονται μικροπαρεμβάσεις στον κινητήρα, π.χ ρύθμιση χρόνου προανάφλεξης, και αυτά που χρειάζονται σημαντικές μετατροπές (αλλαγή υποδοχών βαλβίδων, ενδεχόμενη αντικατάσταση κυλινδροκεφαλής κλπ.). Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, για τα αυτοκίνητα αυτά, απαιτείται η χρήση ενός καυσίμου υποκατάστατου της βενζίνης «σούπερ», που να εξασφαλίζει την ομαλή λειτουργία του κινητήρα, έξοδα συντήρησης και να είναι αβλαβές για την υγεία.

Ο υπουργός Μεταφορών, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου αν οι κάτοχοι αυτοκινήτων παλιάς τεχνολογίας θα υποχρεωθούν να αλλάξουν τα οχήματά τους, είπε: «Προφανώς όχι».

Ολυμπιακοί εναντίον ... Ιστορίας

«Δεν είναι δυνατόν να θεωρείται ότι για τους Ελληνες οι Αγώνες του 2004 βαρύνουν περισσότερο από όσο η ιστορία του τόπου τους», σημείωσε ο γενικός γραμματέας της Αρχαιολογικής Εταιρείας, Β. Πετράκος, στην ομιλία του, που έγινε πριν λίγες μέρες για τον απολογισμό του έργου της εταιρίας τον προηγούμενο χρόνο.

Αναφερόμενος στις συνέπειες που θα έχει η χωροθέτηση των Ολυμπιακών έργων στην Αττική, ο Β. Πετράκος σημείωσε ότι «η πεδιάδα του Μαραθώνος, η Μερέντα και ο λοιπός χώρος της Αττικής, κυρίως των Μεσογείων, από όπου περνά η λεγόμενη Αττική Οδός, είναι τα κύρια σημεία όπου θα εκδηλωθεί ή εκδηλώθηκε η βλάβη την οποία προκαλεί η ανάληψη τέλεσης των Αγώνων».

Σε ό,τι αφορά τη χωροθέτηση του κωπηλατοδρομίου στο Σχοινιά, ο ομιλητής σημείωσε πως όλος ο χώρος της πεδιάδας του Μαραθώνα, από τον Τύμβο έως το Κάτω Σούλι, αποτελεί το πεδίο της μάχης του 490 π.Χ. και πρόσθεσε πως «οι Ολυμπιακές εγκαταστάσεις θα καταλάβουν μεγάλη έκταση του ιστορικού πεδίου, θα είναι μόνιμες και μετά τους Αγώνες θα δοθούν στην εκμετάλλευση, πράγμα που σημαίνει ότι θα επεκτείνονται αενάως και θα προσελκύουν και άλλες δραστηριότητες».

ΕΘΝΙΚΟΙ ΟΔΟΙ
Διόδια και δάνεια προίκα στους ιδιώτες...

Αλλος ένας σταθμός διοδίων, εκτός από αυτόν της Ελευσίνας, θα κατασκευαστεί στην Εθνική Οδό Αθηνών - Κορίνθου στο ύψος της Κακιάς Σκάλας! Αυτό αποκαλύπτεται από χτεσινή ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), σύμφωνα με την οποία χορηγούνται 40 εκατ. ευρώ (14 δισ. δρχ.) ως δάνειο για την κατασκευή αυτοκινητοδρόμου με διόδια μήκους 8 χιλιομέτρων για την παράκαμψη της Κακιάς Σκάλας.

Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι με τις εισπράξεις από τα διόδια αυτά θα προικοδοτηθούν οι ιδιώτες που θα αναλάβουν - με βάση διαγωνισμό που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη - να αναβαθμίσουν το τμήμα της Εθνικής Οδού Κόρινθος - Πάτρα με το ληστρικό σύστημα της «σύμβασης παραχώρησης»! Οι ιδιώτες, φυσικά, θα είναι απαλλαγμένοι από την αποπληρωμή των 14 δισ. δρχ. του δανείου, το οποίο θα αποπληρώνει βέβαια ο ελληνικός λαός από τη φορολογία του...

Το ίδιο αναμένεται να συμβεί και με την Εγνατία Οδό, σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ. Πριν, όμως, αναλάβουν την κατασκευή με «συμβάσεις παραχώρησης» τμημάτων της Εγνατίας Οδού, η κυβέρνηση δεσμεύτηκε με ένα ακόμη δάνειο από την ΕΤΕπ, ύψους 100 εκατ. ευρώ (34 δισ. δρχ.). Ετσι, ο συνολικός δανεισμός μέχρι τώρα για την κατασκευή της Εγνατίας από την ΕΤΕπ ανέρχεται σε 252 δισ. δρχ., για την αποπληρωμή των οποίων, φυσικά, καμία ευθύνη δε θα φέρουν οι ιδιώτες, οι οποίοι απλώς θα εισπράττουν και τα διόδια...



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ