ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 19 Φλεβάρη 2022 - Κυριακή 20 Φλεβάρη 2022
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
«EUROFERRY OLYMPIA»
Προδιαγεγραμμένο «έγκλημα» η πυρκαγιά στο πλοίο

Πολλές ήταν οι παρατηρήσεις σε ελέγχους για σοβαρές ελλείψεις στα συστήματα πυρασφάλειας

Το πλοίο στο οποίο ξέσπασε η πυρκαγιά τις πρώτες πρωινές ώρες της Παρασκευής
Το πλοίο στο οποίο ξέσπασε η πυρκαγιά τις πρώτες πρωινές ώρες της Παρασκευής
Τουλάχιστον 11 αγνοούμενοι ήταν μέχρι το απόγευμα της Παρασκευής 18 Φλεβάρη ο τραγικός απολογισμός από την πυρκαγιά που ξέσπασε τα ξημερώματα της ίδιας μέρας στο 3ο γκαράζ του RO/RO (κυρίως οχηματαγωγό, το οποίο παίρνει και επιβάτες) «EUROFERRY OLYMPIA», με σημαία Ιταλίας, του ομίλου Γκριμάλντι, ενώ βρισκόταν 10 ναυτικά μίλια βόρεια της Κέρκυρας. Το πλοίο είχε αποπλεύσει από Ηγουμενίτσα για να εκτελέσει το τακτικό του δρομολόγιο με προορισμό το λιμάνι Πρίντεζι Ιταλίας, σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας με 239 επιβάτες, 51 ναυτεργάτες πλήρωμα, ενώ ήταν φορτωμένο με 153 φορτηγά και νταλίκες. Είναι ωστόσο χαρακτηριστικό ότι ο αριθμός των αγνοουμένων «ανεβοκατέβαινε» πότε στους 14, πότε στους 12 και 13. Επιβάτης που διασώθηκε δεν ήταν καταγεγραμμένος πουθενά.

Το απόγευμα, 2 αλλοδαποί οδηγοί (σύμφωνα με πληροφορίες από τη Βουλγαρία) οι οποίοι ήταν εγκλωβισμένοι στο γκαράζ του πλοίου κατάφεραν να βγουν ζωντανοί μετά από παρέμβαση πυροσβεστών. Τα άτομα που διασώθηκαν, επιβάτες και πλήρωμα, ήταν 278 και μέχρι το απόγευμα της Παρασκευής ήταν σε εξέλιξη η ταυτοποίησή τους, ενώ πολλοί εγκατέλειψαν το πλοίο χωρίς τα χαρτιά τους.

Η ενημέρωση του πλοιάρχου για την εκδήλωση της πυρκαγιάς και η εκπομπή SOS καταγράφηκε λίγο μετά τις 4 τα ξημερώματα, ενώ ακολούθησε η εντολή για «εγκατάλειψη πλοίου», με τους επιβάτες να επιβιβάζονται στις σωστικές λέμβους. Στη συνέχεια παραλήφθηκαν από σκάφος της Ιταλικής Οικονομικής Αστυνομίας και ναυαγοσωστικό του Λιμενικού Σώματος, και αποβιβάστηκαν στο λιμάνι της Κέρκυρας. 10 επιβάτες διακομίστηκαν στο νοσοκομείο του νησιού, από τους οποίους οι 7 είχαν αναπνευστικά προβλήματα και ένας καρδιολογικό.

Ελλιπή πιστοποιητικά πυρασφάλειας

Το νέο περιστατικό αποτελεί «καρμπόν» με τη φωτιά στις 28/12/2014 στο πλοίο «ΝΟΡΜΑΝ ΑΤΛΑΝΤΙΚ», με δεκάδες νεκρούς και αγνοούμενους, που ποτέ δεν διευκρινίστηκε επακριβώς πόσοι ήταν. Λέμε «καρμπόν» γιατί και τότε, όπως και τώρα, αυτό που αναδεικνύεται είναι ότι η ασφάλεια στη θάλασσα γίνεται θυσία στον βωμό της κερδοφορίας των εφοπλιστών, με το θεσμικό πλαίσιο που διαμορφώνουν διαδοχικά όλες οι κυβερνήσεις να τροφοδοτεί όλο και περισσότερο την εφοπλιστική ασυδοσία.

Από το υπουργείο Ναυτιλίας δεν έχει γίνει καμία αναφορά για το είδος της πυρκαγιάς, αν υπήρχαν και αν είχαν λειτουργήσει τα συστήματα ασφάλειας και πυρόσβεσης. Οσο για την εταιρεία, σε ανακοίνωσή της αναφέρει ότι «αμέσως το πλήρωμα έσπευσε να σβήσει τη φωτιά με τον εξοπλισμό του πλοίου».

Σύμφωνα όμως με επίσημα στοιχεία, δύο μέρες πριν τον απόπλου του πλοίου για το «μοιραίο» δρομολόγιο, και συγκεκριμένα στις 16 Φλεβάρη, έγινε εκτεταμένη επιθεώρηση στο πλοίο από τις λιμενικές αρχές, στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Κατά την επιθεώρηση διαπιστώθηκε ότι το πλοίο αντιμετώπιζε προβλήματα πυρασφάλειας. «Πιστοποιητικό και Τεκμηρίωση - Εγγραφα Επιχειρησιακό Φυλλάδιο πυρασφάλειας ελλιπές» αναφέρεται στις παρατηρήσεις. Εντοπίστηκαν ακόμα προβλήματα στις εγκαταστάσεις υγιεινής, στον εξαερισμό, ακόμα και στο φαγητό ότι ήταν βρώμικο. Ωστόσο το πλοίο απέπλευσε κανονικά.

Τα ερωτήματα γίνονται ακόμα μεγαλύτερα αν συνυπολογιστεί ότι και πριν από έναν χρόνο ακριβώς, και συγκεκριμένα στις 19/2/2021, από αντίστοιχη επιθεώρηση είχε και τότε εντοπιστεί: «Πυρασφάλεια, σταθερή εγκατάσταση όχι όπως απαιτείται» (τα έγγραφα είναι στη διάθεση της εφημερίδας).

Τα ναυτεργατικά συνδικάτα ζητούν απαντήσεις

Σε ανακοίνωση που εξέδωσαν τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ, τονίζουν για την πυρκαγιά στο «EUROFERRY OLYMPIA»:

«Οι ναυτιλιακές εταιρείες, το υπουργείο Ναυτιλίας, οι λιμενικές αρχές, γνωρίζουν και έχουν διαπιστώσει σε παρόμοια περιστατικά ότι από τη διαμονή οδηγών και συνοδηγών σε καμπίνες φορτηγών οχημάτων υπάρχει σοβαρός κίνδυνος για την ασφάλεια των ναυτεργατών, των επιβαινόντων, του πλοίου.

Για άλλη μια φορά όπως και στην παρόμοια πυρκαγιά που εκδηλώθηκε στο RO/RO πλοίο "NORMANATLANTIC" στις 28-12-2014, προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν για την πυρκαγιά στο "EUROFERRY OLYMPIA" και να ελεγχθεί αυστηρά η τήρηση των κανόνων ασφαλούς ναυσιπλοΐας και προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Συγκεκριμένα:

Ποια είναι η πραγματική αιτία της πυρκαγιάς.

Αν λειτούργησαν τα μέσα πυρόσβεσης.

Αν εφαρμόστηκε η στεγανή υποδιαίρεση στα γκαράζ του πλοίου.

Πώς αντιμετωπίστηκε η πυρκαγιά με την εκδήλωσή της.

Ποιο είναι το ιστορικό των ελέγχων του πλοίου.

Πώς δικαιολογείται η μεταφορά των 239 επιβατών, των 42 οχημάτων, 153 φορτηγών, σε συνδυασμό με τη μειωμένη οργανική σύνθεση των 51 μελών του πλοίου.

Στα επιβατηγά και RO/RO πλοία, που εκτελούν δρομολόγια μεταξύ λιμένων Ελλάδας - Ιταλίας, ανεξάρτητα από τη σημαία (ελληνική, ιταλική, Μάλτας), οι οργανικές συνθέσεις τους δεν καθορίζονται με βάση τις πραγματικές ανάγκες, αλλά με κριτήριο την ανταγωνιστικότητα και κερδοφορία των εφοπλιστών, όπως επιβεβαιώθηκε και στην πρόσφατη περιοδεία που πραγματοποίησαν τα σωματεία μας στις 14-02-2022.

Οι εφοπλιστές και οι κυβερνήσεις τους επιδιώκουν να επιβάλουν συνθήκες γαλέρας σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, με ναυτεργάτες χωρίς δικαιώματα, θυσιάζοντας ακόμα και την ανθρώπινη ζωή στον βωμό της κερδοφορίας τους.

Καλούμε τους ναυτεργάτες να δυναμώσουμε τη συλλογική δράση και αγώνα για δουλειά και ζωή με δικαιώματα. Ολοι στο συλλαλητήριο των συνδικάτων το Σάββατο 26 Φλεβάρη στις 12 μ. στο Σύνταγμα».

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Σε κίνδυνο η ανθρώπινη ζωή από την «απελευθερωμένη» ακτοπλοΐα

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ για τη φωτιά στο πλοίο

Σε ανακοίνωσή του σε σχέση με τη φωτιά στο πλοίο την Παρασκευή τα ξημερώματα το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημείωνε:

«Η πυρκαγιά στο πλοίο "EUROFERRY OLYMPIA", που είναι σε εξέλιξη, θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή των επιβατών και μελών του πληρώματος, είναι η δεύτερη παρόμοια μέσα σε λίγα χρόνια, μετά από αυτήν στο πλοίο "NORMAN ATLANTIC" το 2014.

Αυτά τα επαναλαμβανόμενα περιστατικά θέτουν σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια των πλοίων σε συνθήκες "απελευθέρωσης" της ακτοπλοΐας, υποβάθμισης των μέτρων ασφάλειας και προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και μείωσης των οργανικών συνθέσεων των πλοίων με κριτήριο την κερδοφορία των εφοπλιστών.

Χρειάζεται άμεσα να ολοκληρωθεί η επιχείρηση διάσωσης όλων των επιβατών και μελών του πληρώματος. Να δοθεί άμεσα κάθε βοήθεια στους διασωθέντες προκειμένου να επιστρέψουν ασφαλείς και υγιείς στα σπίτια τους».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ