ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 17 Ιούλη 1997
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Γρίφοι αντί απαντήσεων

"Πού 'ντο, πού 'ντο το δαχτυλίδι; Ψάξε ψάξε δε θα το βρεις". Αυτό το δίστιχο συνοψίζει ακριβώς τη στάση που κρατάει ο υπουργός Πολιτισμού όταν του ζητείται να μιλήσει για τις τελευταίες εξελίξεις στην Εθνική Λυρική Σκηνή και να εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους εξανάγκασε σε παραίτηση τον καλλιτεχνικό διευθυντή Αλκη Μπαλτά.

Συγκεκριμένα: αν και έθεσε θέμα αξιοκρατίας στην επιλογή του καλλιτεχνικού διευθυντή και μίλησε για διεθνή διαγωνισμό, σε ερώτηση, σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, αν αυτό αφορά και στις άλλες κρατικές σκηνές και ορχήστρες, απαντάει "όχι".Και αφήνει στο κενό την ευνόητη απορία: μα και στις άλλες σκηνές με την ίδια διαδικασία, δηλαδή το διορισμό, δεν τοποθετήθηκε καλλιτεχνικός διευθυντής; Εκείνοι ήταν αξιοκρατικοί διορισμοί;

Ερωτώμενος ποιο ακριβώς ήταν το πρόβλημα με τον κ. Μπαλτά, απαντάει με γρίφους και όταν του ζητείται να απαντήσει για το θέμα της χορεύτριας το οποίο αναδείχτηκε σε κυρίαρχο και θεωρήθηκε ένας από τους λόγους της αναγκαστικής παραίτησης, θεωρεί την ερώτηση "χαριτωμένη",τη σχετική συζήτηση "χαμηλού επιπέδου" και λέει, "η μόνη στάση είναι η σιωπή. Οποιος ανακατεύεται με τα πίτουρα τον τρών' οι κότες".Γενικότερα, ο υπουργός Πολιτισμού φαίνεται πως απαξιεί να ενημερώσει και να είναι συγκεκριμένος. Οσο για την προχτεσινή συνάντηση που είχε με τον πρόεδρο του ΔΣ της ΕΛΣ, Γιώργο Κουρουπό,περιορίστηκε να πει ότι κουβέντιασαν το μέλλον της ΕΛΣ και της Ορχήστρας των Χρωμάτων. Απαντώντας στην ερώτηση, γιατί δεν ενημερώθηκε το ΔΣ σχετικά με την "παραίτηση" του Αλκη Μπαλτά, είπε: "αυτή η αρμοδιότητα δεν ανήκει στο ΔΣ".

Περί κινηματογράφου

Μεταβατική περίοδο διανύει, κατά τον υπουργό Πολιτισμού, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ), μέχρι την ψήφιση του Πολυνομοσχεδίου. Στην προσωρινή διοίκηση του Κέντρου παραμένουν στις θέσεις τους ο Κώστας Βρεττάκος (πρόεδρος) και ο Ομηρος Ευστρατιάδης (αντιπρόεδρος). Εξάλλου εκλέχθηκαν από το ΔΣ και τα έξι αιρετά μέλη. Ο υπουργός Πολιτισμού αναφέρθηκε στο νέο ρόλο που καλείται να παίξει το ΕΚΚ, μέσα από τις διατάξεις του νέου νόμου, φάνηκε όμως να μη λαμβάνει καθόλου υπόψη τις αντιδράσεις των συλλογικών φορέων, που μιλάνε για υπερεξουσίες, υποβιβασμό της ελληνικής ταινίας και ασφυκτικό εναγκαλισμό του κινηματογράφου.Οσο για το 1,5% επί των ακαθάριστων εσόδων που θα έπρεπε ήδη να δίνουν οι τηλεοπτικοί σταθμοί για τον κινηματογράφο, ο Ε. Βενιζέλος είπε ότι ανάμεσα στην επιβολή κυρώσεων και στην ανεύρεση ενός νέου τρόπου "για να πειστούν" προτίμησε το... δεύτερο.Ετσι, συντάχθηκε μελέτη, που αποδεικνύει ότι το 1,5% δεν είναι οικονομικό βάρος, αλλά επένδυση, στάλθηκε στους σταθμούς και τους καλεί να έρθουν σε επαφή με τον γενικό γραμματέα του ΥΠΠΟ. Κατά τ' άλλα, ακούσαμε για μία ακόμη φορά τη μετατροπή της παλιάς αμερικάνικης βάσης στη Νέα Μάκρη σε πόλη κινηματογράφου.

  • Σε αναζήτηση νέου χώρου, όπου θα ανεγερθεί το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, βρίσκεται το ΥΠΕΧΩΔΕ ύστερα από αίτημα του υπουργείου Πολιτισμού. Να σημειωθεί ότι αφού αποκλείστηκε το οικόπεδο στη Ρηγίλλης, λόγω της αποκάλυψης του αρχαίου Λυκείου, προτάθηκε ο χώρος μεταξύ του Πολεμικού και του Βυζαντινού Μουσείου, αλλά δεν έγινε αποδεκτός. Ακόμα, δε, δεν έχει γίνει η τυπική ανάκληση του οικοπέδου στη Ρηγίλλης, αλλά το θέμα θα λυθεί σύντομα προκειμένου η Αρχαιολογική Υπηρεσία να έχει την απόλυτη ευθύνη.
Στερνό αντίο στον Δ. Ζαδέ

Την περασμένη Δευτέρα η Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών αποχαιρέτησε για πάντα τον Δημοσθένη Ζαδέ,τον πάμφτωχο, σεμνό και ακούραστο συγγραφέα, "ταπεινό σκαπανέα" όπως αποκάλεσε ο ίδιος τον εαυτό του, στην εκδήλωση που είχε πραγματοποιηθεί με μεγάλη επιτυχία στον "Παρνασσό", για να τιμηθεί το λογοτεχνικό έργο του.

Ο Δημοσθένης Ζαδές γεννήθηκε το 1918 στην Κυπαρισσία. Η φτώχεια και ορφάνεια τον ανάγκασαν στα 16 του να καταταγεί εθελοντής στο στρατό. Σπούδασε στην Πάντειο, αλλά δεν πρόλαβε την τελειώσει. Το 1940 πολέμησε στο Αλβανικό Μέτωπο, από όπου γύρισε με κρυοπαγήματα. Στη συνέχεια διορίστηκε στην ΚΥΔΕΠ, φθάνοντας στο βαθμό του διευθυντή, αλλά το 1969 η χούντα τον απέλυσε, εξαιτίας των δημοκρατικών του φρονημάτων. Με αγώνα επέστρεψε στην υπηρεσία το 1971.

Από 14 ετών άρχισε το γράψιμο. Το πρώτο δημοσιευμένο κείμενο χρονολογείται από το 1936. Στη λογοτεχνία εμφανίστηκε το 1950, με τα "Χτεσινά στόματα". Εγραψε πολλά βιβλία (ποίηση, πεζογραφία, κριτική, δοκίμιο, θέατρο, μελέτες) και έλαβε διακρίσεις, μεταξύ των οποίων το Α βραβείο του "Φιλαδέλφιου Διαγωνισμού", κρατικό βραβείο διηγήματος, βραβείο της Ακαδημίας "Λυτές" του Παρισιού, βραβείο διηγήματος της ΕΕΛ. Ποιήματά του μεταφράστηκαν σε επτά γλώσσες, καθώς εξέφραζαν "έναν κόσμο εσωτερικό και πανέμορφο" και "έναν στοχασμό εκ βαθέων", όπως είπε απευθύνοντας το τελευταίο χαίρε ο πρόεδρος της ΕΕΛ, Γιώργος Κάρτερ.

"Για μια τέτοια αξιόλογη σε ποιότητα και μέγεθος πνευματική πορεία, αισθάνθηκα χρέος να προτείνω στο ΔΣ και στη γενική συνέλευση του περασμένου Δεκέμβρη, να σου απονείμουμε τον τίτλο του επίτιμου προέδρου της Εταιρείας μας. Η απόφαση ήταν ομόφωνη και δίκαιη. Εσύ με τα κριτικά σου δοκίμια ετίμησες όλους μας, έσκυψες με περίσσια αγάπη πάνω στα έργα μας για να τα εκτιμήσεις με επαγγελματική ευσυνειδησία και υπέροχη ευαισθησία. Σε ευγνωμονούμε", τόνισε μεταξύ άλλων ο Γ. Κάρτερ, στον αποχαιρετισμό του. Τον Δ. Ζαδέ αποχαιρέτησαν επίσης ο συμπατριώτης του Στ. Παρασκευόπουλος και πατέρας Δαμιανός από την Αγ. Τριάδα Νίκαιας.

"Σταχτοπούτα" με... παράπονα

"Ετσι παραμυθένια θα αποχαιρετίσω και εγώ τη Λυρική Σκηνή",ήταν τα λόγια του καλλιτεχνικού διευθυντή Αλκη Μπαλτά,στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου παρουσίασης της "Σταχτοπούτας".Ακριβώς στην πιο κρίσιμη καμπή της Λυρικής σκηνής, μετά την αναγκαστική παραίτηση του κ. Μπαλτά, ο Ρώσος χορογράφος του έργου, Ολεγκ Βινογκράντοφ,έρχεται να φορτίσει το κλίμα, λέγοντας: "Εχω την αίσθηση ότι στην Ελλάδα ποτέ δε θα δημιουργηθεί κλασικό μπαλέτο εάν οι άνθρωποι που ασχολούνται με αυτό δε ζήσουν με τους νόμους του επαγγέλματος, εάν δε σκεφτούν την ολότητα και σκέφτονται με μικροεγωισμούς".Και συνέχισε: "δεν υπάρχουν κακές ομάδες, υπάρχουν κακοί διευθυντές", διευκρινίζοντας ότι δεν έχει τίποτα εναντίον του κ. Μπαλτά και ευχαριστώντας τον.

Τη "Σταχτοπούτα" του Προκόφιεφ θα παρουσιάσει το Μπαλέτο της ΕΛΣ στο Ηρώδειο στις 19, 20 και 22 Ιούλη.Πρόκειται για ένα από τα λιγότερο γνωστά έργα του Προκόφιεφ, που ωστόσο εντυπωσιάζει και απαιτεί καλούς χορευτές. Είναι μια υπερπαραγωγή με 80 χορευτές και 150 κοστούμια και θα παρουσιαστεί με ζωντανή ορχήστρα, υπό τη διεύθυνση του Πάβελ Μπουμπέλνικοφ και σκηνικά - κοστούμια του Βιατσισλάβ Οκούνιεφ.Χορεύουν οι: Μαρία Μηλιοπούλου (19 και 22/7) και Αλίνα Στεργιανού (20/7), στο ρόλο της Σταχτοπούτας, οι Γιάννης Ντοντσάκης (19/7), Αγγελος Χατζής (20/7) και Γιώργος Μελογιαννίδης (22/7), στο ρόλο του Πρίγκιπα, Γεωργία Τρίτση και Βάσια Μπιζιντή στο ρόλο της Νεράιδας κ.ά.

Αθλητικά γραμματόσημα

"Διεθνείς Αθλητικές Εκδηλώσεις - Επέτειοι",είναι ο τίτλος της νέας αναμνηστικής σειράς γραμματοσήμων που εξέδωσαν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία.Η νέα σειρά είναι αφιερωμένη στο 6ο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Στίβου "Αθήνα 97",που θα γίνει στη χώρα μας από 1-10 Αυγούστου και κυκλοφορεί ήδη. Περιλαμβάνει πέντε γραμματόσημα των 20, 100, 140, 170 και 500 δραχμών. Το γραμματόσημο των 100 δραχμών, είναι αφιερωμένο στα 100 χρόνια του ΣΕΓΑΣ, ενώ τα υπόλοιπα, που είναι αφιερωμένα στο 6ο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Στίβου, απεικονίζουν σε ελεύθερη σύνθεση, διάφορα αγωνίσματα.

Επιστολή - σχόλιο περί ΕΚΚ

Με αφορμή την αντιπαράθεση, που λαμβάνει χώρα γύρω από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου,ο Αλέξης Δαμιανός καταθέτει τη δική του άποψη:

"Ο ελληνικός κινηματογράφος δεν έχει ταυτότητα όχι από αδυναμία, αλλά λόγω των συνθηκών που επικρατούν στην κοινωνική πραγματικότητα. Η κολακεία της εξουσίας παζαρεύει μ' έναν ολόκληρο λαό την αξιοπρέπειά του.Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου δεν μπορεί να γλιτώσει από την κατάρα - στρατολογία ημετέρων κτλ. Δε φταίνε τα πρόσωπα (...) Η κρίση είναι πνευματική (...) Είναι αναξιοπρέπεια η αποδοχή και η εξαγορά αγνοούντων διορισμένων μετριοτήτων (...) Με τις ατασθαλίες της εξουσίας και των μικροχειριστών της δεν πρόκειται ποτέ να έρθει η Κάθαρσις. Και μακάρι οι διαμαρτυρόμενοι να μη ζηλεύουν τους ατασθαλούς...", σημειώνει ο δημιουργός ο Α. Δαμιανός, σε μια επιστολή του - σχόλιο όσων διαδραματίζονται.

"Κλασικός" της σύγχρονης γλυπτικής

Εγκαινιάζεται τη Δευτέρα (8μμ) στην Εθνική Πινακοθήκη αναδρομική έκθεση έργων του Ελληνα καλλιτέχνη της διασποράς Ιωάννη Αβραμίδη.Θα παρουσιαστούν γλυπτά και σχέδια, αντιπροσωπευτικά δείγματα της μακρόχρονης εικαστικής του διαδρομής. Τμήμα της έκθεσης παρουσιάστηκε το Φλεβάρη στη Θεσσαλονίκη.

Οπως αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου "Ο Ι. Αβραμίδης έχει επιβληθεί εδώ και πολλές δεκαετίες, στο διεθνή χώρο της γλυπτικής ως μία από τις πιο ιδιότυπες φυσιογνωμίες της σύγχρονης τέχνης. Ελληνας από το Βατούμ, έζησε ελάχιστα στην Ελλάδα. Σπούδασε και εγκαταστάθηκε μόνιμα στη Βιέννη, όπου έκανε λαμπρή σταδιοδρομία και ως καθηγητής στην Ακαδημία. Η γλυπτική του μπορεί να θεωρηθεί ως μια συμπυκνωμένη έκφραση των κυριότερων χαρακτηριστικών της ελληνικής παράδοσης με σταθερή αναγωγή στην αρχαιότητα. Η προσήλωσή του στην ανθρώπινη μορφή, η λατρεία του ανδρικού γυμνού σώματος, ο αυστηρός κανόνας της κλειστής αρχέτυπης μορφής του, τον συνδέουν με την ανθρωποκεντρική παράδοση της ελληνικής τέχνης".

Σημειώνουμε ότι ο Ι. Αβραμίδης, έχει δωρίσει έργα του στην Εθνική Πινακοθήκη, ενώ σύντομα θα τοποθετηθεί γλυπτό του στην Αθήνα (δωρεά του καλλιτέχνη προς το δήμο).



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ