ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 13 Αυγούστου 2013
Σελ. /24
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μόρφωση - κονσέρβα και μαθητεία στην εκμετάλλευση

Λύκεια με υποβαθμισμένο τον αυτοτελή μορφωτικό τους ρόλο και με εντονότερο το χαρακτήρα τους ως προθάλαμου είτε της Ανώτατης Εκπαίδευσης είτε της πρώιμης εκμετάλλευσης των παιδιών, είναι αυτά που φέρνει η κυβέρνηση με το σχέδιο νόμου με τίτλο «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων», που έδωσε το περασμένο Σάββατο στη δημοσιότητα.

Παραθέτουμε παρακάτω ορισμένα από τα βασικά στοιχεία του νομοσχεδίου.

Για το νέο Γενικό Λύκειο

Πέρα από τα κοινά μαθήματα γενικής παιδείας στην Α' Λυκείου οι μαθητές θα έχουν ένα μάθημα επιλογής ανάμεσα στα: Εφαρμογές Πληροφορικής, Τεχνολογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων ή Εκφραση - Πολιτισμός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός.

Στη Β' Λυκείου οι μαθητές θα επιλέγουν ανάμεσα σε δύο Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, η μία των Ανθρωπιστικών Σπουδών και η άλλη των Θετικών Σπουδών, με δύο μαθήματα η καθεμία.

Στη Γ' τάξη οι μαθητές θα επιλέγουν ανάμεσα σε τρεις ομάδες Προσανατολισμού: Ανθρωπιστικών σπουδών, Θετικών σπουδών ή Οικονομικών - Πολιτικών - Κοινωνικών σπουδών, με τρία μαθήματα η καθεμία.

Και στις τρεις τάξεις του Λυκείου οι μαθητές θα δίνουν στο τέλος της χρονιάς ενδοσχολικές εξετάσεις όπως συμβαίνει και τώρα, όμως το νέο στοιχείο που εισάγεται είναι ότι τα θέματα θα επιλέγονται κατά 50% από τον οικείο διδάσκοντα και κατά 50% με κλήρωση από μια «τράπεζα θεμάτων» που θα δημιουργηθεί σε πανελλαδικό επίπεδο. Σε κάθε τάξη, τα θέματα των ενδοσχολικών αυτών εξετάσεων θα είναι κοινά για όλα τα τμήματα του κάθε σχολείου, ενώ η βαθμολόγηση των γραπτών θα γίνεται από τον οικείο διδάσκοντα. Τα νέα στοιχεία των κοινών για όλα τα τμήματα θεμάτων και της «τράπεζας θεμάτων» οδηγούν σε ένα βαθμό στην τυποποίηση των ετήσιων εξετάσεων του Λυκείου και δίνουν έδαφος στα φροντιστήρια να αναπτύξουν τμήματα προετοιμασίας των μαθητών πάνω στα θέματα της «τράπεζας», που δεν διευκρινίζεται αν θα είναι γνωστή και προσβάσιμη στους μαθητές.

Για τις πανελλαδικές εξετάσεις

Eurokinissi

Το νέο σύστημα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση διατηρεί τις πανελλαδικές εξετάσεις, τις οποίες θα δίνουν οι υποψήφιοι αφού πάρουν το απολυτήριο Λυκείου. Και εκεί θα υπάρχει τράπεζα θεμάτων, απ' όπου θα επιλέγονται με κλήρωση τα μισά θέματα και τα άλλα μισά θα μπαίνουν από την κεντρική επιτροπή εξετάσεων. Παράλληλα, με υπουργική απόφαση, θα μπορούν να διεξάγονται πανελλαδικές εξετάσεις παραπάνω από μια φορά το χρόνο.

Οι εξετάσεις θα δίνονται σε τέσσερα μαθήματα ανάλογα με το Επιστημονικό Πεδίο Ειδίκευσης που θα έχει επιλέξει ο κάθε υποψήφιος και το οποίο θα πρέπει να αντιστοιχεί στην Ομάδα Μαθημάτων Προσανατολισμού που θα έχει παρακολουθήσει στο Λύκειο. Η Νεοελληνική Γλώσσα είναι κοινό μάθημα για όλα τα επιστημονικά πεδία και από κει και πέρα, τα άλλα τρία μαθήματα για κάθε πεδίο ορίζονται ως εξής:

  • Ανθρωπιστικές και Νομικές σπουδές - Αρχαία, Ιστορία, Λατινικά.
  • Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες - Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία.
  • Επιστήμες Υγείας - Φυσική, Χημεία, Βιολογία.
  • Οικονομικές και Πολιτικές Επιστήμες - Μαθηματικά & Στοιχεία Στατιστικής, Οικονομία & Διοίκηση, Στοιχεία Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών.
  • Παιδαγωγικά Τμήματα - Μαθηματικά & Στοιχεία Στατιστικής, Ιστορία, Αρχές Φυσικών Επιστημών.

Κάθε Τμήμα πανεπιστημίου και ΤΕΙ θα μπορεί να προτείνει στον υπουργό Παιδείας κάποιον συντελεστή βαρύτητας για ένα από τα τέσσερα μαθήματα.

Πέρα από τη βαθμολογία που θα συγκεντρώνει ο υποψήφιος στα τέσσερα μαθήματα που θα εξετάζεται, θα παίρνει και έναν πέμπτο βαθμό. Γι' αυτόν τον πέμπτο βαθμό θα υπολογίζεται ο «Βαθμός Προαγωγής και Απόλυσης» (ΒΠΑ), ο οποίος είναι ένας βαθμός που θα προκύπτει από τις επιδόσεις του υποψηφίου στις τρεις τάξεις του Λυκείου πολλαπλασιαζόμενες με κάποιους συντελεστές. Το νομοσχέδιο προβλέπει δύο διαφορετικές περιπτώσεις στάθμισης του πέμπτου βαθμού των υποψηφίων ανάλογα με το αν ο ΒΠΑ τους είναι μεγαλύτερος ή μικρότερος του μέσου όρου που θα συγκεντρώσουν στα μαθήματα των πανελλαδικών.

Την ευθύνη για τη διεξαγωγή όλων των ειδών των εξετάσεων και για τις τράπεζες θεμάτων θα έχει ο νέος Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων που συστήνεται με το παρόν νομοσχέδιο.

Επαγγελματικά Λύκεια

Ενώ στο νομοσχέδιο προβλέπεται η λειτουργία Εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων, δεν προβλέπεται η λειτουργία Εσπερινών Γενικών Λυκείων, χωρίς να διευκρινίζεται αν τα ήδη λειτουργούντα εσπερινά Λύκεια θα κλείσουν... Μάλιστα, για τα Τεχνικά Λύκεια προβλέπεται ότι στα Ημερήσια θα μπορούν να φοιτήσουν νέοι έως 20 ετών ενώ στα Εσπερινά θα μπορούν να φοιτήσουν νέοι από 20 ετών και πάνω.

Τα ΕΠΑΛ θα έχουν τρεις τάξεις «Δευτεροβάθμιου Κύκλου Σπουδών» και μια τέταρτη προαιρετική «Τάξη Μαθητείας», στην οποία την ευθύνη τοποθέτησης των μαθητών σε χώρους εργασίας θα έχει ο ΟΑΕΔ. Η μαθητεία, όπου και όπως εφαρμόζεται και σήμερα, έχει αποδειχθεί ότι δεν είναι τίποτε άλλο από τζάμπα εργασία για τους εργοδότες, οι οποίοι μάλιστα θα κινητροδοτούνται επιπλέον για να κρατήσουν τους φθηνούς νέους εργάτες για δύο χρόνια στη δουλειά και, φυσικά, μετά να τους πετάξουν για να πάρουν ξανά νέους φθηνούς μαθητευόμενους. Η σύμβαση της μαθητείας θα υπογράφεται από τον ΟΑΕΔ με τους εργοδότες, ενώ για την ασφάλισή τους αναφέρεται μόνο ότι το Δημόσιο θα καλύπτει τα έξοδα ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης των μαθητευομένων για εργατικά ατυχήματα, στο βαθμό που αυτά τα έξοδα δεν καλύπτονται από άλλη ασφάλιση του μαθητευόμενου!

Το δε κίνητρο προς τους μαθητές να παρακολουθήσουν και το τέταρτο έτος της μαθητείας είναι ότι μετά θα λάβουν πτυχίο επιπέδου 4 (αντί για πτυχίο επιπέδου 3 που θα παίρνουν οι απόφοιτοι της τρίτης τάξης των ΕΠΑΛ) και θα έχουν δικαίωμα παρακολούθησης ενός προπαρασκευαστικού προγράμματος 70 ωρών (κάτι σαν φροντιστηριακό μπόνους) για τις εξετάσεις πιστοποίησης προσόντων που θα μπορούν να δίνουν ώστε να πάρουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Βέβαια, τα επίπεδα 3 και 4 στα πτυχία δε σημαίνουν τίποτα διαφορετικό στην πράξη αναφορικά με τα εργασιακά δικαιώματα των κατόχων τους, που έτσι κι αλλιώς είναι τσακισμένα.

Στην πρώτη τάξη οι μαθητές θα κάνουν 10 ώρες τη βδομάδα μαθήματα γενικής παιδείας και 13 ώρες μαθήματα ειδικοτήτων, ενώ στη δεύτερη και τρίτη τάξη θα κάνουν 12 ώρες γενικά μαθήματα και 23 ώρες μαθήματα ειδικοτήτων (εδώ εισάγονται και εργαστήρια). Στην τάξη μαθητείας τα παιδιά θα κάνουν ενισχυτική εργαστηριακή εκπαίδευση επτά ωρών τη βδομάδα (επιμερισμένων σε δύο μέρες) από καθηγητές των ΕΠΑΛ και του ΟΑΕΔ, ενώ θα δουλεύουν 28 ώρες τη βδομάδα επιμερισμένες σε πέντε μέρες.

Οι ενδοσχολικές εξετάσεις για τις τρεις πρώτες τάξεις των ΕΠΑΛ διεξάγονται όπως και αυτές στα Γενικά Λύκεια με τράπεζα θεμάτων (μόνο στην πρώτη τάξη) και με κοινά θέματα σε κάθε σχολείο.

Οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ θα έχουν όπως και σήμερα δυνατότητα να δώσουν ειδικές εξετάσεις για τα ΤΕΙ ή να συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις για τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ που θα δίνουν και οι απόφοιτοι των Γενικών Λυκείων.

Κατάρτιση και άλλες διατάξεις

Πέρα από τα ΕΠΑΛ, το νομοσχέδιο αφιερώνει ένα μεγάλο μέρος του στην κατάρτιση, στο πλαίσιο της οποίας προβλέπει την ίδρυση Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ) κατ' αναλογία των σημερινών ΕΠΑΣ. Οι ΣΕΚ θα είναι τριετείς και θα απευθύνονται σε αποφοίτους Γυμνασίων άνω των 20 ετών. Οι δύο πρώτες τάξεις των ΣΕΚ θα έχουν 4 ώρες εβδομαδιαίως μαθήματα γενικής παιδείας και 26 ώρες μαθήματα ειδικότητας, ενώ η τρίτη τάξη τους θα είναι τάξη μαθητείας, όπως ακριβώς και η τέταρτη τάξη των ΕΠΑΛ.

Αναφορικά με τα ΙΕΚ, το νομοσχέδιο προβλέπει ότι η φοίτηση θα διαρκεί πέντε εξάμηνα από τα οποία το ένα θα είναι μαθητεία και ότι η φοίτηση στα δημόσια ΙΕΚ θα είναι δωρεάν. Φαίνεται, δε, ότι εγκαταλείπεται το αρχικό σχέδιο περάσματος των ΙΕΚ στην τοπική διοίκηση, αφού η ευθύνη για τα δημόσια ΙΕΚ παραμένει στο υπουργείο Παιδείας.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ακόμα μια σειρά άρθρα για την ειδική αγωγή, για την ΑΣΠΑΙΤΕ, για την Εθνική Γραμματεία Θρησκευμάτων, για τη Σιβιτανίδειο, την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση στο εξωτερικό, τα πρότυπα σχολεία, το Ανοιχτό και το Διεθνές Πανεπιστήμιο και άλλα θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Εκδηλώσεις και δραστηριότητες στο «Στέκι νέων εργαζομένων»

Το πρόγραμμα της συγκεκριμένης ενότητας στο Φεστιβάλ της Αθήνας

Φέτος στο χώρο του 39ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» στο πάρκο «Τρίτση» θα είναι αναβαθμισμένη η λειτουργία του «Στεκιού των νέων εργαζομένων - νέων άνεργων» με πλούσια, πολύμορφη δραστηριότητα που αγκαλιάζει το σύνολο της ζωής των νέων εργατών και εργατριών, των μισοαπασχολούμενων, των νέων από τις σχολές μαθητείας και κατάρτισης.

Ξεχωριστή θα είναι η παρουσία μουσικών συγκροτημάτων από σχολές κατάρτισης και μαθητείας, από χώρους δουλειάς, κλάδους, εργατογειτονιές, που θα παίξουν στο χώρο των νέων εργαζομένων/ανέργων.

Στο «Στέκι» θα λειτουργεί χώρος για τη συγκέντρωση τροφίμων, ρουχισμού τα οποία θα διατεθούν σε εργαζόμενους που βρίσκονται σε κινητοποιήσεις, που είναι μήνες απλήρωτοι, σε επιτροπές ανέργων.

Επίσης στο χώρο των νέων εργαζομένων και νέων ανέργων, σπουδαστές από ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ, από ΙΕΚ και από χώρους δουλειάς ετοιμάζονται να παρουσιάσουν με πρωτότυπο τρόπο τη δική τους πείρα από την «πρακτική άσκηση», δηλαδή την «τσάμπα» δουλειά σε μεγαλοεπιχειρηματίες, τις συνθήκες δουλειάς για τους νέους εργαζόμενους.

Οι νέοι και οι νέες από κάθε κλάδο θα έχουν τη δυνατότητα να συζητήσουν όχι μόνο για τις εξελίξεις στους χώρους δουλειάς, σε κάθε κλάδο, αλλά και για τις δυνατότητες που υπάρχουν, με βάση τις μεγάλες αναξιοποίητες παραγωγικές δυνατότητες, την τεχνολογική και επιστημονική ανάπτυξη, το έμπειρο εργατικό δυναμικό που έχει σήμερα η Ελλάδα, να ικανοποιηθούν οι σύγχρονες λαϊκές ανάγκες.

Μέσα από όλη τη δραστηριότητα που θα αναπτυχθεί στο «Στέκι» αναδεικνύεται ότι σήμερα η οργή και αγανάκτησή μας είναι ανάγκη να μετατραπεί σε οργανωμένη δύναμη ανατροπής κόντρα στα συμφέροντα των αφεντικών. Μόνος δρόμος είναι: Η εξουσία και τα μέσα παραγωγής στα χέρια των εργατών.

Οι νέοι θα πάρουν μια γεύση από τις πρωτόγνωρες κατακτήσεις στη Μόρφωση, στη Δουλειά, στην Ασφάλιση, στην Υγεία, στον Πολιτισμό και τον Αθλητισμό, που απολάμβαναν οι νέοι στις χώρες που οικοδομούσαν το σοσιαλισμό τον 20ό αιώνα.

Αναλυτικά, το πρόγραμμα του εργατικού «Στεκιού» τις τρεις μέρες του Φεστιβάλ διαμορφώνεται ως εξής:

Πέμπτη 19 Σεπτέμβρη

19.00 Εκδήλωση - συζήτηση με θέμα «Για τη σοσιαλιστική κοινωνία, που καταργεί τη μισθωτή σκλαβιά και την ανεργία, αξίζει να παλέψουμε».

20.30 Συναυλία από το συγκρότημα «Modifica» (από την ΕΠΑΣ Περάματος).

21.30 Συγκρότημα Νέων Υγειονομικών της ΚΝΕ.

Παρασκευή 20 Σεπτέμβρη

19.00 Μουσικοθεατρική παράσταση «Ενα και ένα κάνουν δυο...», από την Τομεακή Οργάνωση Καλλιτεχνών της ΚΝΕ.

20.45 Συναυλία από το συγκρότημα «Κυνηγοί Ονείρων».

21.30 Κρητικό γλέντι με τους Ν. Δελέγκο, Κ. Φόβο, Κ. Γαλλιό, Σ. Κουτουζό.

Σάββατο 21 Σεπτέμβρη

18.30 Συζήτηση με Επιτροπές ανέργων με θέμα «Με τον οργανωμένο αγώνα μας να στείλουμε τα μονοπώλια και την εξουσία τους στην ανεργία».

ΛΑΡΙΣΑ
Επιστρέφει στο σχολείο του ο δάσκαλος Στ. Γκουλιώνης

Με ομόφωνη απόφασή του, το αρμόδιο Α' Τμήμα του Πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου Θεσσαλίας απαλλάσσει τον δάσκαλο Στ. Γκουλιώνη από κάθε κατηγορία και, πλέον, μπορεί, από τη 1η Σεπτέμβρη, να επιστρέψει στο σχολείο του και στους μαθητές του, στη Λάρισα.

Να υπενθυμίσουμε ότι η απόφαση να τεθεί ο δάσκαλος, προσωρινά, σε διαθεσιμότητα, με την κατηγορία της «ανάρμοστης, εκτός υπηρεσίας, συμπεριφοράς» κατά τη διάρκεια της μαθητικής παρέλασης στη Λάρισα τον Μάρτη του 2012, είχε προκαλέσει αντιδράσεις και αγωνιστικές κινητοποιήσεις των συναδέλφων του εκπαιδευτικών και μαζικών φορέων στη Λάρισα και ευρύτερα στη Θεσσαλία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, από τα στοιχεία που κατατέθηκαν κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας δεν προκύπτει ότι προέβη στο αδίκημα της «αντίστασης κατά της αρχής», οπότε και δεν τεκμαίρεται καμία παραβατική ή ανάρμοστη συμπεριφορά.

Βάσει της απόφασης του Πειθαρχικού, θα επιστραφεί στον Στ. Γκουλιώνη, αναδρομικά, το ποσό του μισθού του που είχε παρακρατηθεί, καθώς το διάστημα που τέθηκε σε διαθεσιμότητα του καταβαλλόταν το 75% του μισθού του, όπως ορίζει η νομοθεσία.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ