ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 13 Ιούλη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΟΣΕ
Στις ράγιες της ιδιωτικοποίησης

Ενα μέλλον, με οδυνηρές συνέπειες επιφυλάσσουν οι εταίροι του δικομματισμού για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Τόσο για τους εργαζόμενους (απολύσεις, εντατικοποίηση εργασίας κλπ.) όσο και για τους επιβάτες, αλλά και γενικότερα για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών δρομολογίων
Ενα μέλλον, με οδυνηρές συνέπειες επιφυλάσσουν οι εταίροι του δικομματισμού για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Τόσο για τους εργαζόμενους (απολύσεις, εντατικοποίηση εργασίας κλπ.) όσο και για τους επιβάτες, αλλά και γενικότερα για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών δρομολογίων
Την... αποκρατικοποίηση και του ΟΣΕ, με πρόσχημα τα ελλείμματα, προωθεί η κυβέρνηση ενόψει και της πλήρους απελευθέρωσης των επιβατικών μεταφορών στο σιδηρόδρομο, από το 2010. Ηδη, στελέχη της κυβέρνησης, με αρωγούς και τα αστικά Μέσα Ενημέρωσης... προβάλλουν συστηματικά «τα συσσωρευμένα ελλείμματα του ΟΣΕ, που ανέρχονται σε 7,5 δισ. ευρώ», για να προειδοποιήσουν πως «δε θα αφήσουν τον Οργανισμό να γίνει "Ολυμπιακή"»! Ο ίδιος ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Κ. Χατζηδάκης έχει ισχυριστεί δημοσίως ότι «μπροστά στα ελλείμματα που εμφανίζει ο ΟΣΕ, η διαχείριση της "Ολυμπιακής" μοιάζει με παιχνιδάκι».

Με αυτόν το μεθοδικό τρόπο, βέβαια, οι κυβερνώντες προετοιμάζουν το έδαφος για την ιδιωτικοποίηση και των σιδηροδρομικών μεταφορών, αξιοποιώντας το νομοθετικό πλαίσιο που ψηφίστηκε επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ (θυγατρικές εταιρείες, διαχωρισμός της υποδομής από την εκμετάλλευση κλπ). Σήμερα, κάτω από την ομπρέλα της μητρικής ΟΣΕ, λειτουργούν οι θυγατρικές ΕΔΙΣΥ (διαχείριση υποδομής), ΤΡΑΙΝΟΣΕ (διαχείριση εμπορευμάτων και επιβατών, στην οποία εντάσσεται και ο προαστιακός), ΓΑΙΑΟΣΕ (εκμετάλλευση ακίνητης περιουσίας) και η ΕΡΓΟΣΕ (στην οποία έχουν ανατεθεί όλα τα σιδηροδρομικά έργα).

Οσο και αν οι κυβερνώντες επιχειρούν να πείσουν τους εργαζόμενους στον ΟΣΕ, αλλά και την κοινή γνώμη, ότι δήθεν «δεν τίθεται θέμα ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ», εντούτοις οι διεργασίες παραχώρησης του έργου του ΟΣΕ στο μεγάλο κεφάλαιο, που έχουν δρομολογηθεί από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, βρίσκονται σήμερα σε πλήρη εξέλιξη. Στα «μαγειρέματα» είναι και η μείωση του προσωπικού, καθώς και η ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, σε εφαρμογή του νόμου για τις ΔΕΚΟ. Αλλωστε για την ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ, η κυβέρνηση της ΝΔ έχει φροντίσει με νομοθετικό έργο να «θωρακίσει» τις «ράγες», που «έστρωσαν» επί χρόνια οι προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ. Ηδη από τις αρχές του 2007 η κυβέρνηση προχώρησε στις αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις για το διαχωρισμό του έργου του ΟΣΕ σε υποδομή και εκμετάλλευση, ενώ από τον Ιούνη του 2006 έθεσε σε λειτουργία - διορίζοντας τις «ημέτερες» διοικήσεις - τις δύο ξεχωριστές θυγατρικές εταιρείες, την ΕΔΙΣΥ (Εθνικός Διαχειριστής Σιδηροδρομικής Υποδομής) και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Οι ριζικές αλλαγές στον ελληνικό σιδηρόδρομο αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως τις αρχές του 2010, χρονιά που οι υπουργοί Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ενωσης έχουν ήδη αποφασίσει να ισχύσει η πλήρης απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ευρώπη.

Βέβαια, το μέλλον του σημερινού ΟΣΕ έχει προδιαγραφεί από κοινοτική οδηγία, η οποία τέθηκε σε εφαρμογή από την 1η Γενάρη 1993. Πρόκειται για την Οδηγία 91/440, η οποία μάλιστα φέρει τον τίτλο «Για την ανάπτυξη των κοινοτικών σιδηροδρόμων».

Σύμφωνα με όσα ορίζει ρητά αυτή η Οδηγία, ο ΟΣΕ πρώτον «σπάει» στα δύο (υποδομή και εκμετάλλευση) και δεύτερον ιδιωτικοποιείται «μερικώς». Μάλιστα, στο τέλος του 1993, η ΕΕ, για να διευκολύνει τη διείσδυση των ιδιωτικών εταιρειών, εξέδωσε και τη συμπληρωματική Οδηγία 488/15.12.93. Το ουσιαστικό περιεχόμενο των δύο αυτών κοινοτικών οδηγιών είναι ακριβώς αυτό που δεν πρόλαβαν να εφαρμόσουν οι προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και έμελλε να το εφαρμόσει η σημερινή κυβέρνηση: Το διαχωρισμό της υποδομής από την εκμετάλλευση και την παροχή δικαιώματος στους ιδιώτες να έχουν ελεύθερη πρόσβαση στο δίκτυο του ΟΣΕ. Με απλά λόγια, αυτός ο διαχωρισμός σημαίνει ότι «ελευθερώνεται» η χρήση των σιδηροδρομικών γραμμών, ώστε να μπορεί ο κάθε ιδιώτης να δρομολογεί δικά του τρένα στις γραμμές - φιλέτο, ενώ η πολυδάπανη συντήρηση και επισκευή του δικτύου παραμένει στην αρμοδιότητα του κράτους! Με ακόμα πιο απλά λόγια, αυτό σημαίνει ότι στο κοντινό μέλλον, οι ιδιώτες θα δρομολογούν δικά τους τρένα σε γραμμές μεγάλης επιβατικής κίνησης (π.χ. Αθήνα - Θεσσαλονίκη), καταβάλλοντας κάποιο μίσθωμα στον ΟΣΕ, αλλά το τεράστιο κόστος που απαιτείται για τα έργα στο δίκτυο θα επιβαρύνει τον ελληνικό λαό!

Για την ιστορία σημειώνεται ότι ο ΟΣΕ ουσιαστικά έχει τεθεί σε τροχιά ιδιωτικοποίησης κομμάτι κομμάτι, με τη σύσταση θυγατρικών εταιρειών, από τις αρχές της δεκαετίας του 1990.

Επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ και προεδρίας Γ. Πέτσου στον ΟΣΕ, το 1994 αναγγέλλεται η άμεση τροποποίηση του ιδρυτικού νόμου του Οργανισμού - που τέθηκε σε ισχύ την περίοδο της δικτατορίας - και η ίδρυση θυγατρικών εταιρειών, με την «εισαγωγή ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων» στη λειτουργία της δημόσιας επιχείρησης. Στην ουσία, δηλαδή, από τότε προαναγγέλλεται η «είσοδος» ιδιωτών στον ΟΣΕ. Και, φυσικά, η «είσοδος» αυτή των ιδιωτών δεν αφορά στη συμμετοχή τους σε ελλειμματικές θυγατρικές, αλλά σε θυγατρικές που θα αναλάβουν το «φιλέτο» του Οργανισμού.

Αυτό το μέλλον, λοιπόν, επιφυλάσσουν οι εταίροι του δικομματισμού για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Ενα μέλλον, με οδυνηρές συνέπειες τόσο για τους εργαζόμενους (απολύσεις, εντατικοποίηση εργασίας κλπ.) όσο και για τους επιβάτες, αλλά και γενικότερα για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών δρομολογίων. Γιατί και στις σιδηροδρομικές μεταφορές, όπως και σε όλους τους τομείς κυριαρχίας των επιχειρηματικών ομίλων, έχουμε απολύσεις εργαζομένων, αύξηση τιμών και ταυτόχρονα ραγδαία γενικευμένη υποβάθμιση των μέτρων ασφαλείας και των υπηρεσιών, καθώς αποκλειστικό κριτήριο στη λειτουργία των μονοπωλίων είναι η αύξηση των υπερκερδών.

Η πολιτική ιδιωτικοποίησης των ελληνικών σιδηροδρόμων δε θα πλήξει μόνο τους εργαζόμενους στον ΟΣΕ, με απολύσεις και επιδείνωση των εργασιακών τους σχέσεων, αλλά θα πλήξει και το επιβατικό κοινό, που θα κληθεί να πληρώνει πανάκριβο εισιτήριο. Οπως χαρακτηριστικά μάλιστα επισημαίνουν οι εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ), σήμερα το φθηνό εισιτήριο του ΟΣΕ από Αθήνα για Λιανοκλάδι κοστίζει 3,70 ευρώ, ενώ μόνο για να μπει κανείς στην Αττική Οδό, καταβάλλει 2,70 ευρώ. Σημαντικό πλήγμα - υπογραμμίζουν - θα δεχτεί και η ασφάλεια των σιδηροδρομικών δρομολογίων, καθώς με την ιδιωτικοποίηση θα υπάρξει συρρίκνωση και στα μέτρα ασφάλειας και στη συντήρηση του τροχαίου υλικού και της υποδομής. Η απάντηση των σιδηροδρομικών στους ισχυρισμούς των κυβερνώντων περί «υπέρογκων ελλειμμάτων», προκειμένου να δικαιολογήσουν τα καταστροφικά τους σχέδια για το σιδηρόδρομο, είναι ότι αυτό που εμφανίζεται σαν «υπέρογκο έλλειμμα» δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένα «λογιστικό τρικ», καθώς στον ΟΣΕ προστίθενται συσσωρευτικά οι τεράστιες δαπάνες για τη συντήρηση του δικτύου, ακόμα και οι προμήθειες πολλών εκατομμυρίων ευρώ, μαζί με τα δάνεια, και όλα αυτά εμφανίζονται ως ελλείμματα.

Το ΚΚΕ σθεναρά και αταλάντευτα έχει πρωτοδιατυπώσει το δικό του «όχι» στην ιδιωτικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων, από τη 10ετία του 1980. Την αταλάντευτη αυτή θέση επανέλαβε τον περασμένο Φλεβάρη η ίδια η ΓΓ της ΚΕ του Κόμματος, Αλέκα Παπαρήγα, κατά τη συνάντηση που είχε με τους εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ). Παράλληλα, τους διαβεβαίωσε ότι το ΚΚΕ - όπως κάνει πάντα - έτσι και τώρα θα στηρίξει με όλες του τις δυνάμεις κάθε αγώνα ενάντια σε κάθε μορφής ιδιωτικοποίηση και δεσμεύτηκε για παρεμβάσεις του ΚΚΕ εντός και εκτός Βουλής, με σκοπό να παρεμποδιστεί η πολιτική τεμαχισμού και ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ, που προωθείται συστηματικά τα τελευταία χρόνια, διαδοχικά από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.

Το ΚΚΕ είναι κατηγορηματικά αντίθετο στην προωθούμενη πολιτική για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Τάσσεται υπέρ του δημόσιου χαρακτήρα των σιδηροδρομικών υπηρεσιών και καλεί τον ελληνικό λαό να αντιταχθεί στο σύνολο της αντιλαϊκής πολιτικής ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Παράλληλα, καλεί τους εργαζόμενους να αγωνιστούν για έναν ενιαίο αποκλειστικά δημόσιο σύγχρονο - ασφαλή τομέα μεταφορών (χερσαίων, εναέριων και θαλάσσιων), με φτηνά εισιτήρια, ο οποίος θα ικανοποιεί τις σύγχρονες πραγματικές ανάγκες των εργαζομένων και όχι τα συμφέροντα του κεφαλαίου.


Νίκος ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ