Αντιδράσεις συνεχίζει να προκαλεί η απόφαση της κυβέρνησης της ΝΔ για αλλαγή της μεθόδου κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου και παραπομπή της ολοκλήρωσης του Μετρό στη Θεσσαλονίκη για το 2023.
Μετά από σχεδόν μια 20ετία καθυστερήσεων και διαρκών αλλαγών των χρονοδιαγραμμάτων ολοκλήρωσης, την ανακοίνωση της εγκατάλειψης της κατά χώραν ανάδειξης των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου και την πρόκριση της λύσης της απόσπασης και επανατοποθέτησης έκανε ο πρωθυπουργός από το βήμα της 84ης ΔΕΘ, προκαλώντας ερωτήματα για τη σκοπιμότητα και τη χρησιμότητα μιας τέτοιας απόφασης, καθώς και αντιδράσεις.
Η απόφαση αυτή επαναφέρει κατασκευαστική πρόταση η οποία στο παρελθόν είχε προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων και είχε τελικά απορριφθεί, με την ομόφωνη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (15/9/2015) και τη συνακόλουθη έκδοση Υπουργικής Απόφασης (2017), με την οποία επισφραγίστηκε η εξεύρεση νέας τεχνικής λύσης για τη λειτουργία του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης με την κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων, για λόγους δημοσίου συμφέροντος που συνίσταται στη διαφύλαξη και προστασία της αυθεντικότητας του μοναδικού μνημειακού συνόλου για την παγκόσμια κληρονομιά.
Στο μεταξύ, πλήρη στήριξη στην απόφαση της κυβέρνησης να αναθεωρήσει το σχέδιο κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου, αλλάζοντας και τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης του Μετρό Θεσσαλονίκης, εμφανίστηκαν να παρέχουν ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης και οι εκπρόσωποι των επιχειρηματικών φορέων της περιοχής. Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χτες με πρωτοβουλία του περιφερειάρχη, οι φορείς που συμμετείχαν κατέληξαν σε κοινή δήλωση με την οποία προκρίνουν τη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου, παρά και ενάντια στις τοποθετήσεις επιστημονικών φορέων, όπως ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων κ.ά.
Ταυτόχρονα, ζητούν από τη νέα διοίκηση της «Αττικό Μετρό ΑΕ» να παρουσιάσει ένα σαφές, δεσμευτικό και οριστικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών και λειτουργίας του Μετρό και να συσταθεί η προβλεπόμενη από το νόμο Επιτροπή Παρακολούθησης της πορείας των εργασιών του Μετρό, «που θα συνεδριάζει ανά τρίμηνο και θα ενημερώνει για την πορεία υλοποίησης του έργου».
Στη σύσκεψη συμμετείχαν εκπρόσωποι της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας, του δήμου Θεσσαλονίκης, της ΠΕΔΚΜ, του ΤΕΕ/ ΤΚΜ, των βιομηχάνων (ΣΒΕ), των εξαγωγέων (ΣΕΒΕ) κ.ά.
Στο μεταξύ, η αποπροσανατολιστική κόντρα ανάμεσα στην κυβέρνηση ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ για το Μετρό Θεσσαλονίκης μεταφέρθηκε χτες και στη Βουλή, με αφορμή τη συνεδρίαση της Επιτροπής ΔΕΚΟ για το διορισμό του Ν. Ταχιάου στη θέση του προέδρου της «Αττικό Μετρό».
Το ΚΚΕ ψήφισε «παρών» στο διορισμό του Ν. Ταχιάου. Μιλώντας στην Επιτροπή, ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης μετέφερε το δίκαιο αίτημα των φορέων των εργαζομένων για φτηνές αστικές συγκοινωνίες που να καλύπτουν τις ανάγκες μετακίνησης του λαού. Τόνισε την ανάγκη μείωσης του εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες, κάλυψης των κενών με προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και ανανέωσης του στόλου των λεωφορείων, ενώ υπογράμμισε ότι για την άσχημη κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες, τις ελλείψεις και καθυστερήσεις σε υποδομές και προσωπικό, έχουν ευθύνη όλες οι αντιλαϊκές κυβερνήσεις.
Επισπεύδει τους ρυθμούς η κυβέρνηση για την κατάρτιση του νέου «Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα», το οποίο θα στοχεύει στην εντατικοποίηση των ρυθμών μείωσης της χρήσης λιγνίτη στο εγχώριο ενεργειακό μείγμα, με ανάλογη αύξηση του μεριδίου των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, όπως άλλωστε έχει προαναγγείλει η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος.
Για τον παραπάνω λόγο συνεδρίασε χτες η αρμόδια κυβερνητική Επιτροπή και, όπως ανακοινώθηκε, στόχος της κυβέρνησης είναι η αποστολή του τελικού Εθνικού Σχεδίου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέχρι το τέλος του έτους, έχοντας πρώτα εγκριθεί από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής ώστε να λάβει «δεσμευτικό χαρακτήρα», όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση.
Το νέο ΕΣΕΚ θα κινείται στην αντίστοιχη λογική εκείνου που είχε συντάξει η προηγούμενη κυβέρνηση, παρέχοντας αφειδώς «ζεστό» χρήμα στους ομίλους που δραστηριοποιούνται στους τομείς ενδιαφέροντος (παραγωγή Ενέργειας, διαχείριση απορριμμάτων, «καθαρά» οχήματα και «πράσινες» μεταφορές κ.λπ.), αξιοποιώντας τα σχετικά ευρωπαϊκά ταμεία «ώστε να διευκολυνθεί η προσέλκυση επενδύσεων».
Κύρια χαρακτηριστικαά του ΕΣΕΚ θα είναι η αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ στο σύνολο της παραγόμενης Ενέργειας, στο 35% αντί του 31% που προέβλεπε το προηγούμενο σχέδιο, και η «επιτάχυνση της απολιγνιτοποίησης της εγχώριας ηλεκτροπαραγωγής».
Βασικός στόχος φυσικά παραμένει, σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Περιβάλλοντος, «η ενίσχυση του ρόλου της χώρας ως ενεργειακού κόμβου με ισχυρή συμβολή στην ενεργειακή ασφάλεια και την ασφάλεια εφοδιασμού της Ευρωπαϊκής Ενωσης».
«Ενθάρρυνση» των δήμων να συμμετάσχουν πιο ενεργά σε προγράμματα ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων και ανακύκλωσης ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Περιβάλλοντος Κ. Χατζηδάκης, με αφορμή συνάντηση που πραγματοποίησε με το Διοικητικό Συμβούλιο της «Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ανακύκλωσης». Ο υπουργός επανέλαβε ότι η χώρα «είναι πίσω» στους παραπάνω τομείς, πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση θα «ενθαρρύνει» μέσω της ΚΕΔΕ τους δήμους να συμμετάσχουν σε προγράμματα ανακύκλωσης και ανακοίνωσε ότι σύντομα θα υλοποιηθεί σε πανελλαδικό επίπεδο πρόγραμμα εγκατάστασης «καφέ κάδων» για τη συλλογή οργανικών αποβλήτων.
Η κυβέρνηση της ΝΔ μπορεί να κινηθεί άνετα και σε αυτόν τον τομέα πάνω στον δρόμο που χάραξε εκείνη του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία φρόντισε να θεσπίσει μια σειρά προστίμων και χαρατσιών στους δήμους ως... παροχή κινήτρων για την ενίσχυση της ανακύκλωσης και της διαλογής στην πηγή.
Υπενθυμίζεται ότι μόλις τον περασμένο Απρίλη εκδόθηκε σχετική ΚΥΑ που καθόριζε τα τιμολόγια των υπηρεσιών των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) προς τους δήμους, τα οποία κλιμακώνονται ανάλογα με τις επιδόσεις του κάθε ΟΤΑ στην ανακύκλωση, στη χωριστή συλλογή συσκευασιών και βιοαποβλήτων (υπολείμματα τροφών και «πράσινα» απόβλητα).
Μέτρο που σε συνδυασμό με τη συστηματική περικοπή των κονδυλίων των δήμων λειτουργεί ως εύφορο έδαφος κερδοφορίας για τους εμπλεκόμενους επιχειρηματικούς ομίλους, αλλά και ως βασικό εργαλείο λεηλασίας του λαϊκού εισοδήματος.
Σε ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ τονίζει για την αλλαγή του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του Μετρό Θεσσαλονίκης και την αναθεώρηση του σχεδίου για το σταθμό Βενιζέλου:
«Οι εργαζόμενοι και τα λαϊκά στρώματα έχουν πληρώσει ακριβά, τόσο μέσα από την άμεση και έμμεση φορολογία, όσο και με τις διαρκείς αναβολές, ένα μεγάλο κόστος για την ολοκλήρωση του έργου του Μετρό της Θεσσαλονίκης.
Το νέο χρονοδιάγραμμα, που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, καθώς και η αναθεώρηση του σχεδίου για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου, δημιουργούν νέα προβλήματα. Επίσημα πλέον η λειτουργία της βασικής γραμμής αναβάλλεται για το 2023, 17 χρόνια μετά την έναρξη κατασκευής του έργου, ενώ η λύση απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου είναι αντίθετη με τις προτάσεις και εκτιμήσεις επιστημονικών φορέων, όπως ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων.
Η στημένη αντιπαράθεση ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ μόνο γύρω από το ζήτημα των αρχαίων είναι προκλητική, τη στιγμή που είναι συνυπεύθυνοι για την τραγική καθυστέρηση του έργου όλα αυτά τα χρόνια. Γι' αυτήν την καθυστέρηση την πρώτη ευθύνη φέρουν οι δυο τους, οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες που ανέλαβαν την υλοποίηση του έργου, έχοντας ως βασικό κριτήριο τη μεγιστοποίηση της κερδοφορίας τους, ο τρόπος υλοποίησης με τη μέθοδο της μελέτης - κατασκευής από τον ανάδοχο, που οδηγεί σε μια πρακτική "βλέποντας και κάνοντας" ιδιαίτερα για ένα σύνθετο έργο όπως το Μετρό.
Είναι κρίσιμο ζήτημα, σε αυτήν τη φάση, η γρήγορη ολοκλήρωση του έργου και η προώθηση της βέλτιστης λύσης για το Σταθμό Βενιζέλου, με τη διατήρηση των αρχαιοτήτων στο χώρο, χωρίς απόσπαση και επανατοποθέτησή τους. Είναι λύση που έχει τη σύμφωνη γνώμη των ειδικών επιστημόνων, ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν διαβεβαιώσεις ότι μπορεί να υλοποιηθεί και τεχνικά. Ταυτόχρονα, κρίσιμο ζήτημα είναι και η υλοποίηση των απαραίτητων επεκτάσεων του Μετρό προς Δυτικά και Ανατολικά, με επιτάχυνση του χρονοδιαγράμματος.
Σε κάθε περίπτωση, το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από την τραγική καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι ότι η γρήγορη, ασφαλής, δωρεάν για το λαό, κατασκευή υποδομών, απαιτεί ριζικές αλλαγές σε επίπεδο εξουσίας και οικονομίας, που θα επιτρέψουν και αλλαγές στον τρόπο σχεδιασμού και παραγωγής των μεγάλων έργων υποδομής, με αποκλειστικό κριτήριο την κάλυψη των κοινωνικών αναγκών».
Στην αναζήτηση δύο εκτοξευτήρων αντιαρματικών ρουκετών, 22 χειροβομβίδων και άγνωστης ποσότητας πολεμικού υλικού που χάθηκαν από αποθήκη μονάδας του Πολεμικού Ναυτικού στη Λέρο προχωρούν οι στρατιωτικές αρχές και η Ελληνική Αστυνομία.
Η απώλεια του συγκεκριμένου στρατιωτικού υλικού εντοπίστηκε μετά την αλλαγή διαχειριστή στην Υπηρεσία Ναυτικών Τεχνικών Εγκαταστάσεων Λέρου (ΥΝΤΕΛ). Στελέχη του υπουργείου Εθνικής Αμυνας επισήμαναν ότι το συγκεκριμένο υλικό βρισκόταν σε χώρο απόλυτα ελεγχόμενο με ειδικούς κωδικούς πρόσβασης και κάμερες, ενώ δεν εμφανίζονται ίχνη διάρρηξης.
Ζητούμενα για τις αρχές είναι πότε ακριβώς σημειώθηκε η απώλεια του υλικού και αν έχει υπάρξει ορθή καταγραφή των βλημάτων που μπορεί να έχουν χρησιμοποιηθεί σε στρατιωτικές ασκήσεις και να εμφανίζεται έτσι σε κάποιο από αυτά τα υλικά τεχνητή έλλειψη.
Η καταμέτρηση του υλικού συνεχίζεται από τις στρατιωτικές δυνάμεις με ενημέρωση της ΕΛ.ΑΣ. και συμμετοχή της «Αντιτρομοκρατικής».
Σήμερα, Τετάρτη, στις 6.30 μ.μ., η συγκέντρωση σωματείων και φορέων στο πρώην δημαρχείο Δραπετσώνας
Κινητοποίηση ενάντια στα «καζάνια του θανάτου» στη Δραπετσώνα διοργανώνουν σύλλογοι και μαζικοί φορείς, σήμερα Τετάρτη, στις 18.30, έξω από το πρώην δημαρχείο της Δραπετσώνας. Θα ακολουθήσει πορεία προς τις εγκαταστάσεις της «Oil One».
Οι φορείς διεκδικούν: «Να φύγουν τα "καζάνια του θανάτου" από τις γειτονιές μας. Να ανακληθούν άμεσα όλες οι άδειες των βιομηχανιών που ρυπαίνουν την περιοχή, να απομακρυνθούν οι εγκαταστάσεις τους μακριά από κατοικημένες περιοχές και να αποδοθεί το σύνολο των 640 στρεμμάτων στο λαό της περιοχής, με απαλλοτρίωση όλης της έκτασης χωρίς αποζημίωση. Αμεσα μέτρα, στην πράξη και όχι στα χαρτιά, για την περίπτωση Βιομηχανικού Ατυχήματος Μεγάλης Εκτασης (ΒΑΜΕ). Ενημέρωση των κατοίκων για σχέδιο έκτακτης κατάστασης, σχέδιο που αφορά Πυροσβεστική και Αστυνομία, διαθεσιμότητα υποδομών σε συγκεκριμένο νοσοκομείο, εναλλακτικός δρόμος διαφυγής κ.λπ. Αμεσα μέτρα για τη ρύπανση στην περιοχή από τις βιομηχανίες».
Στην κινητοποίηση καλούν η ΕΛΜΕ Πειραιά, ο Γυναικείος Σύλλογος Κερατσινίου - Δραπετσώνας «Η στοργή του παιδιού», ο Πολιτιστικός Σύλλογος Δραπετσώνας «Τέρψη-Χώρος» και ο Εξωραϊστικός Σύλλογος Χαραυγής.
Η ΤΟ Βιομηχανίας της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ καλεί σε συγκέντρωση - συζήτηση με θέμα «Ισχυρό ΚΚΕ για την εργατική - λαϊκή αντιπολίτευση, τις σύγχρονες ανάγκες των εργατών, την ανατροπή»,αύριο Πέμπτη στις 7 μ.μ., στην αίθουσα του Συνδικάτου Οικοδόμων Αθήνας (Βερανζέρου 1, πλατεία Κάνιγγος). Θα μιλήσει ο Πέτρος Αλέπης, μέλος της ΚΕ του Κόμματος.