ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 11 Αυγούστου 2006
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ
Κίνδυνοι και ... «ίσες αποστάσεις»

Ατολμη ανακοίνωση διεθνούς οργάνωσης προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς αφήνει να εννοηθούν πολλαπλοί κίνδυνοι για τον πολιτιστικό πλούτο των λαών της περιοχής

Αρχαιότητες στην Τύρο του Λιβάνου
Αρχαιότητες στην Τύρο του Λιβάνου
Προσδεμένες στο «άρμα» των ...«ίσων αποστάσεων» μεταξύ θύτη και θύματος είναι όσες από τις διεθνείς οργανώσεις προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς «ψέλλισαν» κάτι με αφορμή την ιμπεριαλιστική επίθεση στο Λίβανο και την Παλαιστίνη. Γεγονός καθόλου παράξενο, αφού αυτές οι οργανώσεις, παρά τις κατά καιρούς θετικές επιστημονικές θέσεις τους, βρίσκονται κάτω από την «ομπρέλα» οργανισμών, όπως ο ΟΗΕ και η ΟΥΝΕΣΚΟ, οι οποίοι με τη σειρά τους ελέγχονται από τον ιμπεριαλισμό.

Η μοναδική από αυτές τις οργανώσεις που έκαναν κάποια δήλωση μέχρι στιγμής είναι η διεθνής επιτροπή της «Μπλε Ασπίδας» (ICBS, δημιουργήθηκε το 1996 «για να προστατεύσει την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά που απειλείται από τους πολέμους και τις φυσικές καταστροφές»), η οποία σε ανακοίνωσή της στα τέλη του περασμένου Ιούλη «θρηνεί την απαράδεκτη απώλεια ανθρώπινων ζωών, τα ιδιαίτερα βάσανα, τη μετατόπιση ολόκληρων κοινοτήτων και την καταστροφή, που πραγματοποιούνται αυτήν την περίοδο στις περιοχές του Ισραήλ, του Λιβάνου και της Παλαιστινιακής Αρχής», σπεύδοντας να ξεκαθαρίσει ότι η «ICBS δεν υποστηρίζει καμία θέση σε οποιοδήποτε άλλο ζήτημα σχετικά με τις συγκρούσεις στην περιοχή».

Ετσι, «καλεί όλα τα συμβαλλόμενα μέρη» (σ.σ. τους επιτιθέμενους και τους αμυνόμενους δηλαδή!) «να προστατεύσουν την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής και να λάβουν τα απαραίτητα προληπτικά μέτρα για να εξασφαλιστεί ότι δε θα καταστραφεί με οποιονδήποτε τρόπο κατά τη διάρκεια της παρούσας σύγκρουσης»!

Θυμίζει, επίσης, ότι το «διεθνές δίκαιο απαγορεύει τη χρήση της πολιτιστικής κληρονομιάς για στρατιωτικούς λόγους ή για να προστατεύσει στρατιωτικούς στόχους», κάτι το οποίο, παρεμπιπτόντως, κάνουν κατά κόρον οι Αμερικανοί με τους σπουδαίους αρχαιολογικούς χώρους του Ιράκ. Καλεί «όλα τα μέρη» να τηρήσουν τις διατάξεις της Συνθήκης της Χάγης για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς σε περίπτωση ένοπλης σύγκρουσης και τη Συνθήκη παγκόσμιας κληρονομιάς του 1972, η οποία καλεί τις χώρες να μη λαμβάνουν σκοπίμως μέτρα που προκαλούν άμεση ή έμμεση ζημιά στην πολιτιστική και φυσική κληρονομιά στο έδαφος άλλων χωρών που είναι συμβαλλόμενα μέρη σε αυτήν τη Συνθήκη. Το Ισραήλ και ο Λίβανος έχουν επικυρώσει και τις δύο παραπάνω Συνθήκες.

Πέρα, πάντως, από τις «διπλωματικές ισορροπίες» της οργάνωσης, στη δήλωση υπογραμμίζεται πως τα δίκτυά της «δείχνουν ότι υπάρχει ένας ιδιαίτερος κίνδυνος πως η πολιτιστική κληρονομιά των διαφόρων λαών στην περιοχή θα υποστεί μόνιμες απώλειες». «Παγκοσμίως αναγνωρίζεται ότι αυτή η περιοχή έχει μια εξαιρετικά πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, η οποία είχε μια βαθιά και μόνιμη επιρροή στους λαούς σε όλο τον κόσμο. Αυτό καταδεικνύεται από το σημαντικό αριθμό περιοχών και στο Ισραήλ και στο Λίβανο που εγγράφονται στον κατάλογο παγκόσμιας κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ. Η συνολική ή μερική απώλεια πολιτιστικών ιδιοτήτων στην περιοχή θα φτώχαινε σοβαρά τη συλλογική μνήμη της ανθρωπότητας», σημειώνεται σχετικά.

Αποκαλυπτικές σελίδες «Λαϊκού Τραγουδιού»

«Ποιος το 'λπιζε μπουζούκι μου σε τόσα μεγαλεία/ στο θέατρο το Κεντρικό να κάνεις συναυλία./ Σ' όλο τον κόσμο σ' είχανε για παραπεταμένο/ μπουζούκι μου διπλόχορδο, μπουζούκι μου καημένο./ Ολος ο κόσμος έτρεξε ν' ακούσει την πενιά σου/ γιατί μαγεύεις τις καρδιές με τη γλυκιά λαλιά σου»...

Γραμμένο ειδικά για τη συναυλία που έδωσε ο Μάρκος Βαμβακάρης, το Δεκέμβρη του 1966 στο θέατρο «Κεντρικόν», είναι το παραπάνω τραγούδι (πάνω σε γνωστή μουσική του από άλλο τραγούδι). Την πληροφορία την αντλούμε από το τελευταίο τεύχος του περιοδικού «Λαϊκό Τραγούδι», που παράλληλα αποκαλύπτει ένα σημαντικό για την ιστορία του ελληνικού τραγουδιού ντοκουμέντο: το ότι έχει διασωθεί ηχογράφηση αυτής της συναυλίας, στην οποία εκτός από τον Μάρκο έπαιξαν μπουζούκι ο Μίμης Ξαπλαντέρτης και ο Στέλιος Βαμβακάρης και ακορντεόν ο Φοίβος Γεωργιάδης. Επίσης, δημοσιεύεται η παρτιτούρα από το περίφημο τραγούδι του Μάρκου «Το Χαϊδάρι», του οποίου η μουσική παρέμενε ως τώρα άγνωστη, καθώς δεν είχε ηχογραφηθεί ποτέ εξαιτίας της λογοκρισίας. Το τραγούδι που δισκογραφήθηκε με ερμηνευτή τον Γιώργο Νταλάρα είναι μεν πάνω στους στίχους του Μάρκου (βρέθηκαν από το γιο του Στέλιο στα κατάλοιπα του πατέρα του), αλλά η μουσική που ξέρουμε γράφτηκε από τον Στέλιο Βαμβακάρη. Η παρτιτούρα που ήρθε τώρα στο φως, όπως αναφέρεται στο περιοδικό, δεν έχει καμία σχέση με τη μουσική του δισκογραφημένου τραγουδιού.

Στο ίδιο τεύχος περιλαμβάνονται θέματα για το πώς το κράτος έγινε συνεργός στην κατεδάφιση της «Κολούμπια», για την ανεργία των τραγουδιστών που έχει εκτιναχτεί στο 70%, για τα κουρδίσματα του μπουζουκιού με βάση μια άγνωστη συνέντευξη του Κερομύτη κ.ά. Επίσης υπάρχει αφιέρωμα (και πλήρης δισκογραφία) του Σταύρου Τζουανάκου. Το τεύχος συνοδεύεται από CD με δυσεύρετα τραγούδια του λαϊκού συνθέτη και τραγουδιστή από δίσκους 78 στροφών.

ΚΡΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
Με το βλέμμα... στις ΗΠΑ!

Στην Αγγελική Δαρλάση για το βιβλίο «Ονειροφύλακες» και στην Ιουλίτα Ηλιοπούλου για το βιβλίο με τίτλο «Τι ζητάει ο Ζήνων;» απονεμήθηκε εξ ημισείας το Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου για το 2005, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Πολιτισμού.

Το Βραβείο Εικονογράφησης Παιδικού Βιβλίου απονέμεται στον Γιάννη Κόττη για την εικονογράφηση του βιβλίου με τίτλο «Τι ζητάει ο Ζήνων;». Το Βραβείο Βιβλίου Γνώσεων για τα παιδιά απονέμεται ομόφωνα στην Μαρίζα Ντεκάστρο και στον Πάνο Βαλαβάνη για το βιβλίο με τίτλο «Μικρές Ιστορίες του Μουσείου: Θησαυροί του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου».

Ειδικό Τιμητικό Βραβείο Εικονογράφησης: Μαρίνα Μαρκολίν για την εικονογράφηση του βιβλίου με τίτλο «"Μαζί θα περάσουμε το χειμώνα" είπε το έλατο» του Μάνου Κοντολέων.

Τα βραβευμένα βιβλία θα μεταφραστούν στα αγγλικά από το πρόγραμμα ελληνικών σπουδών του Πανεπιστημίου του Γέιλ, ενώ την προώθησή τους στο εξωτερικό ανέλαβε η «Modern Greek Studies Association», μια «μη κυβερνητική οργάνωση» για την «προώθηση» των ελληνικών σπουδών, η οποία ιδρύθηκε το 1968 στις ΗΠΑ. Τα βραβευμένα βιβλία θα μεταγραφούν σε γραφή «μπράιγ», για τα παιδιά με προβλήματα όρασης.

Θυμίζουμε ότι για την απονομή των βραβείων λειτούργησε «πιλοτικά» νέος τρόπος αξιολόγησης, με στόχο, σύμφωνα με το ΥΠΠΟ, «τη θωράκιση της διαφάνειας και της αντικειμενικότητας των εργασιών της Επιτροπής», στην οποία προεδρεύει ο γνωστός συγγραφέας παιδικών βιβλίων, Ευγένιος Τριβιζάς.

Ο τρόπος αυτός περιλαμβάνει «Σώμα Αξιολογητών» (αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί, μεταπτυχιακοί φοιτητές και υποψήφιοι διδάκτορες σχολών Φιλοσοφικής, Παιδαγωγικής Εκπαίδευσης, Καλών Τεχνών και συναφών αντικειμένων στα πανεπιστήμια Αιγαίου, Αθηνών, Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης) και «Σώμα Εισηγητών» (καθηγητές Παιδαγωγικών Τμημάτων, Νηπιαγωγών και Δημοτικής Εκπαίδευσης, ο Οργανισμός Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών, εκδοτικοί οίκοι).

Δε γνωρίζουμε αν αυτός ο πολύπλοκος τρόπος λειτούργησε υπέρ της «αντικειμενικότητας». Ωστόσο (και) το ελληνικό παιδικό βιβλίο δεν «πάσχει» από το αν μεταφραζόταν ή όχι στις ΗΠΑ, αλλά από το αν φτάνει και κατά πόσο στους φυσικούς αποδέκτες του: τα παιδιά. Ως προς αυτό τι έχει να δείξει η κυβέρνηση;

Το Ινστιτούτο Παιδαγωγικού Θεάτρου Θεάματος «Θεατρομάθεια» σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Οργανισμό Αλοννήσου, παρουσιάζουν στις 13/8, στο Δημοτικό Θέατρο, την παράσταση συμμετοχικού θεάτρου «Μια σταλιά ουράνιο τόξο και την ομορφιά θα σώσω». Κείμενα - σκηνοθεσία: Τάκης Χρυσούλης.

Τριήμερο έθνικ και ροκ μουσικής πραγματοποιείται από σήμερα μέχρι και την Κυριακή, στο Ηραίο της Σάμου (στην παραλία). Το Φεστιβάλ, το οποίο πραγματοποιείται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, διοργανώνεται από τον Πολιτιστικό Εξωραϊστικό Σύλλογο Ηραίου, σε συνεργασία με το Σύλλογο Επαγγελματιών και το Σύλλογο Γυναικών Ηραίου. Ανάμεσα στα συγκροτήματα που θα πάρουν μέρος είναι τα: «Domenica», «Locomondo», «No Name» και «Μπλε». Παράλληλα, στην πλατεία του χωριού, θα λειτουργούν εκθέσεις λαϊκής τέχνης, ζωγραφικής και παραδοσιακών προϊόντων.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ