ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 11 Γενάρη 2015
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Η ΒΑΒΥΛΩΝΙΑΚΗ ΣΥΓΧΥΣΗ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΑ 499 ΠΟΙΗΜΑΤΑ»
Νέα έκδοση με ποιήματα του Μπ. Μπρεχτ

Συνέντευξη στον «Ρ» του Γιώργου Κεντρωτή, που έχει επιμεληθεί την ανθολογία και τη μετάφραση

Κυκλοφόρησε πριν από λίγο καιρό έκδοση με 500 ποιήματα του Μπ. Μπρεχτ, με τίτλο «Η Βαβυλωνιακή σύγχυση των λέξεων και άλλα 499 ποιήματα», σε μετάφραση του Γιώργου Κεντρωτή, καθηγητή Θεωρίας - Πράξης της Μετάφρασης στο Τμήμα Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου. Οπως σημειώνει ο ίδιος στον πρόλογο της έκδοσης, «ο προσεκτικός αναγνώστης θα συναντήσει σχεδόν όλα τα πασίγνωστα ποιήματά του (σε νέα μετάφραση εννοείται), αλλά θα ανακαλύψει και πάρα πολλά που κακώς δεν τα γνώριζε. Τα 500 ποιήματα, που απαρτίζουν τούτη την έκδοση, είναι άκρως αντιπροσωπευτικά του όλου έργου του ποιητή. Αντανακλούν, βέβαια, ως προς την επιλογή τους το προσωπικό μου γούστο ως ανθολόγου και μεταφραστή, αλλά πρωτίστως αποτελούν ένα πυκνό ρεζουμέ της ποίησης του Μπρεχτ ως καλλιτεχνικής δημιουργίας, συνθέτοντας την εικόνα του σε όλες τις περιόδους της δράσης του».

-- Παρότι η ποίηση του Μπρεχτ είναι κατ' εξοχήν επικαιρική, δεν φαίνεται να την προσπερνά ο χρόνος. Πώς το ερμηνεύετε;

-- Δεν υπάρχει ποίηση που να μην είναι με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο επικαιρική. Από την επικαιρότητα, από κάτι «επίκαιρο» ξεκινούν όλοι οι μεγάλοι ποιητές. Δεν γράφεται ποίηση σε κενό χρόνου - ούτε με αναμνήσεις τρέφεται η μεγάλη ποίηση ούτε με μαντικές και μελλοντολογίες ικανοποιείται ο αξιωματικός σκοπός της: Το να συγκινεί διαχρονικά. Σε ένα διαρκές τώρα αποσκοπούν οι ποιητές. Τονίζω αυτό το σημαδιακό «διαρκές». Ο Μπρεχτ επιδίωξε με όλες του τις δυνάμεις να εκφράζει έγκυρα την εποχή του προβάλλοντας διαλεκτικά το τώρα της στην οθόνη του κάθε «αύριο». Διαλέγει πάντα από το τώρα όσα στοιχεία συνιστούν την ουσία του κοινωνικού είναι και τα περνάει στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Γι' αυτό και ο χρόνος όπως διαβαίνει δεν τον προσπερνά, αλλά τον παίρνει μαζί του: Τον δικαιώνει.

Το εξώφυλλο της έκδοσης
Το εξώφυλλο της έκδοσης
-- Ποια ήταν η αφορμή που σας ώθησε να ασχοληθείτε με μετάφραση έργων του Μπρεχτ; Πόσο καιρό κράτησε αυτή η προσπάθεια μετάφρασης - απόδοσης των ποιημάτων του Μπρεχτ;

-- Η αγάπη μου για τον Μπρεχτ είναι πολύ παλιά. Δεν υπάρχει άνθρωπος, που να βιώνει την κοινωνική αδικία και να νιώθει την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο ως μη φυσική κατάσταση και ως κατ' εξοχήν ανωμαλία, και να μη συγκινείται από τον μπρεχτικό λόγο. Ετσι κι εγώ. Πρώτα τον γνώρισα μέσω μεταφράσεων και κατόπιν στο πρωτότυπο. Η μεταφραστική ενασχόλησή μου με τα ποιήματά του είναι σχετικά πρόσφατη. Δεν πάει πιο πίσω από τα δέκα χρόνια. Αραιά στην αρχή και συστηματικά κατά τα τρία τελευταία έτη ασχολήθηκα με τη μετάφραση των ποιημάτων του προτείνοντας στον εαυτό μου ένα - επιτρέψτε μου να πω - αποκούμπι συντροφικού λόγου μέσα στη θυελλώδη επέλαση του νεοφιλελευθερισμού. Ακόμα και εκείνα τα ποιήματα που, όντας ερωτικά ή παιδικά ή σκωπτικά, δεν είναι ακριβώς πολιτικά (αν και δεν υπάρχει μη πολιτική ποίηση) αποδεικνύονταν ανάσα πολιτισμού στην εποχή της καπιταλιστικής βαρβαρότητας. Θα έλεγα ότι η στενότερη ενασχόλησή μου με τον ποιητικό λόγο του Μπρεχτ οφείλεται στο ότι στις ζοφερές μέρες που βιώνουμε αναζητούσα έγκυρες απαντήσεις σε ερωτήματα ζωτικής σημασίας για τον άνθρωπο, την κοινωνία και την προοπτική του ανθρώπινου πολιτισμού, χωρίς τις αλυσίδες των καταπιεστών. Και στον Μπρεχτ όχι μόνο βρήκα ό,τι ζητούσα, αλλά βρήκα και εκείνο που μας ζητάει ο Μπρεχτ να κάνουμε: Να αμφισβητούμε, να είμαστε σε διαρκή κίνηση, σε αέναη πάλη για το εκάστοτε ανώτερο και καλύτερο που αρμόζει στον άνθρωπο και τιμά την ανθρώπινη ύπαρξη. Από την άλλη μεριά, επειδή ασχολούμαι ο ίδιος με την ποίηση, και δη με τις έμμετρες μορφές της, βρήκα ευκαιρία στο πολυποίκιλο ρυθμικό και μετρικό σύμπαν του Μπρεχτ να δοκιμάσω και να ασκήσω τις δικές μου δυνάμεις στο μέτρο και στην ομοιοκαταληξία, συμμορφούμενος στις αυστηρά ποιητικές επιταγές του πρωτοτύπου. Μετέφρασα, δηλαδή, όλα τα έμμετρα ποιήματά του με αυστηρότητα μέτρου και ομοιοκαταληξίας.

-- Γράφετε στον πρόλογο της έκδοσης ότι σε αυτό το βιβλίο οι αναγνώστες θα συναντήσουν πασίγνωστα ποιήματα του Μπρεχτ, αλλά και νέα. Πείτε μας κάτι παραπάνω γι' αυτά. Ποια είναι αυτά που μεταφράζονται για πρώτη φορά στα ελληνικά; Ποιο ξεχωρίζετε;

-- Ο Μπρεχτ είναι από παλιά γνωστός και πολύ αγαπητός στην Ελλάδα. Είναι δημοφιλέστατος - πιο πολύ βέβαια λόγω των θεατρικών έργων και των μελοποιημένων τραγουδιών του που έχουν ερμηνευθεί αριστουργηματικά από κορυφαίους καλλιτέχνες. Αλλά τα ερωτικά (μερικές φορές και πέραν του άσεμνου) σονέτα του, τα νανουρίσματα, τα παιδικά και τα σατιρικά του ποιήματα, οι ψαλμοί και τα χορικά του (κατευθείαν επηρεασμένα από τη βιβλική γλώσσα), τα πολιτικά του ποιήματα που αποσκοπούν στην «κατήχηση» των μαζών στον αγώνα κατά του ναζισμού και του καπιταλισμού είναι έργα άγνωστα στη γλώσσα μας. Στην έκδοση που επιμελήθηκα φρόντισα να υπάρχουν ποιήματα από όλες τις περιόδους της μπρεχτικής δημιουργίας, έτσι ώστε να προκύπτει στο τέλος όχι μόνο μια ευρύτατη χρηστική ανθολογία «όλου» του Μπρεχτ, αλλά και να απεικάζεται μια αποκαλυπτική νωπογραφία σαν λυρική μαρτυρία για το πρώτο μισό του 20ού αιώνα και για τους ταξικούς αγώνες του προλεταριάτου τόσο κατά τους «πολέμους» όσο και κατά την «ειρήνη» των κεφαλαιοκρατών. Από τα ποιήματα του Μπρεχτ που πολύ αγαπώ είναι το «Οσοι τρέφονται με ελπίδες»: Δηλαδή τώρα τι περιμένετε; / Οτι οι κουφοί θα σας αφήσουν να μιλήσετε / και ότι οι αχόρταγοι / όλο και κάτι θα σας δώσουν;! / Οτι οι λύκοι θα σας βάλουνε να φάτε / και δεν θα σας καταπιούν αμάσητους;! / Οτι από αίσθημα φιλίας / κινούμενες οι τίγρεις / κοπιάστε θα σας πουν / τα δόντια να μας βγάλετε;! / Τέτοια μού περιμένετε;! / Τέτοια μού προσδοκάτε;!

-- Γράφει κάπου ο Μπρεχτ «ο καπιταλισμός δεν απανθρωποποιεί μόνο, αλλά και δημιουργεί ανθρωπιά και συγκεκριμένα με τον ενεργό αγώνα ενάντια στον απανθρωπισμό».

-- Σωστά το επισημαίνετε αυτό. Ο Μπρεχτ, ως μέγας διαλεκτικός που ήταν, έκρινε αποκλειστικά με το νυστέρι του διαλεκτικού υλισμού. Η δε κριτική που ασκούσε ήταν ανελέητη: Δεν επέτρεπε ούτε κουκουλώματα ούτε υπεκφυγές ούτε μερεμέτια ούτε συγυρίσματα της πραγματικότητας. Ετσι κατακτούσε την - όπως έλεγε - περιστασιακή αλήθεια που του χρησίμευε να αναζητήσει και να βρει τις ανώτερες μορφές της. Πρότεινε την αμφισβήτηση στους πάντες και στα πάντα, αλλά όχι την οποιαδήποτε οπορτουνιστική ή επιπόλαιη αμφισβήτηση για την αμφισβήτηση. Πρότεινε τη διαλεκτική αμφισβήτηση που επιτρέπει (αν δεν επιβάλλει κιόλας) την εύρεση της αλήθειας όχι μόνο μέσω των δικών μας αντιλήψεων, αλλά και μέσω όλων των ελλόγων πραγματικών προτάσεων. Να το πω με άλλα λόγια: Για να νικήσεις τον καπιταλισμό πρέπει να τον μάθεις, πρέπει να τον βάλεις να μιλήσει, να τον κατανοήσεις, να τον καταστήσεις κατανοητό στις μάζες, να τον αμφισβητήσεις από θέση ισχύος. Υστερα θα τον νικήσεις. Αυτό μας διδάσκει ο Μπρεχτ.


Α. Πρ.


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
ROUGE, ROT, ROJO

1. Εκπορνεύοντας το δημοσιογραφικό λειτούργημα χάριν των συμφερόντων που όλοι γνωρίζουν ποια είναι, οι καναλάρχες δεν διστάζουν να μετατρέψουν την πληροφορία σε όπλο απέναντι στον κόσμο. Οι εκλογές δίνουν την ευκαιρία στον κόσμο, για είκοσι μέρες, να δει πώς με το δόλωμα της είδησης και της απλής περιέργειας ο πολίτης περνά στην περιοχή της απόλυτης εχθρότητας που καλλιεργεί το καθεστώς.

2. Οι αφελείς αντιθέσεις, η ψεύτικη κόντρα και τα γελοία μοτίβα είναι η μόνιμη κατάσταση των πολιτικών ταγών που σκίζονται για να αποδείξουν πως αυτοί ταιριάζουν καλύτερα από όλους τους άλλους στο όνειρο της Ευρώπης.

3. Εν μέσω εκλογών, οι παριστάμενοι του καθεστώτος συνεχίζουν να πνίγουν τα δικαιώματα του πολίτη. Ακολουθούν οι Συριζαίοι, γνωστοί και ως κορόνα - γράμματα, που παραπλανούν μιλώντας ταυτόχρονα για κόλαση και παράδεισο, φροντίζοντας ωστόσο με κάθε λεπτομέρεια την παραμονή τους στην Ευρωζώνη.

4. Δεν υπάρχουν αντιμαχόμενες δυνάμεις, αλλά αντιμαχόμενες ψευδαισθήσεις, που δεν μπορούν να σχηματίσουν ένα θέαμα ικανό να μας καθηλώσει και να μας πείσει. Ολοι γυρνούν σαν τρελοί δεξιά - αριστερά αναζητώντας προστάτες. Οποιος πουλά προστασία στους πολίτες φαίνεται πως αυτός μπορεί να κάνει χοντρό παιχνίδι. Φρίκη.

5. Για μια ακόμη φορά, οι Κόκκινοι, αξιοποιώντας την εμπειρία τους, βρίσκονται ενάντια στα περίπλοκα και επικίνδυνα παιχνίδια του καθεστώτος. Ξηλώνουν με προσοχή την ευρωπαϊκή συντεχνία, την απληστία της και όλες τις απατηλές εκδηλώσεις που ευνοούν το κεφάλαιο.

6. Το είδος του ψηφοφόρου που μου προκαλεί αποστροφή: Εκείνου που ενδιαφέρεται μόνο για τον εαυτό του. Αυτός καταστρέφει την κοινότητα, μιλά με όρους παζαριού, τρώει ό,τι αποφάγια του πετάξουν, είναι αργόσχολος, παράσιτο, και δεν ξέρει πώς να εξαργυρώσει την κατάντια του.

7. Θα πρέπει να είναι κανείς ηλίθιος ή βαρεμένος για να ψάξει να βρει συμμαχίες μέσα σε αυτό το παζάρι, όπου εμπορεύονται μόνο βόδια. Οι μικροαστοί της χώρας για μία ακόμη φορά καταπίνουν τη γλώσσα τους και ζητάνε να λάβουν το μερίδιό τους με μισόλογα. Ζητούν τα γνωστά: Και την πίτα ολάκερη και το σκύλο χορτάτο. Κατά τ' άλλα πενθεί ο εύθραυστος εκπρόσωπός τους Σαμαράς, διότι το έργο του παραμένει ατελές. Ο Αντώνης μού θυμίζει μια φράση του Φραντς Κάφκα: «Οταν η μύγα μπαίνει κάτω από το μικροσκόπιο νομίζει πως είναι άλογο».

8. Και ενώ οι τεχνικοί της εξουσίας περίμεναν να μεταβληθεί το σκηνικό και όλα να δουλέψουν ρολόι, απροσδόκητα ξεπήδησε η ακαθόριστη ψυχική οδύνη των ημερών και με τον γνωστό ταπεινό και βουβό τρόπο σκέπασε την πραγματικότητα. Σε αυτήν την ακαταπόνητη οδύνη μόνο πιστεύω, γιατί, ενώ δεν έχει τίποτα παράφορο, τίποτα θεαματικό, αφοσιώνεται στην κατάντια μας, κάθεται δίπλα μας και μας εξετάζει διαπεραστικά.

9. Η έλλειψη της λογικής είναι το σήμα - καύχημα της οικονομικής ελίτ. Ευτελίζοντας τη ζωή μας με την ευκολία εκείνης που δεν βρέθηκε ποτέ αντιμέτωπη με την πραγματικότητα, η οικονομική ελίτ απλώνει το θάνατο παίρνοντας ωστόσο τη μορφή της Αγίας Θηρεσίας - άτεγκτης, αμόλυντης και παρθένας.

10. Τα αστικά κόμματα πολλαπλασιάζονται αιμομικτικώς. Θαυμάστε την εικόνα των βουλευτών τους, που δεν έχουν ούτε ιερό ούτε όσιο, και μετατρέπονται σε πιθήκους πηδώντας από το ένα κόμμα στο άλλο. Θλιβερά πρόσωπα που η εξουσία τα ξεφορτώνει μέσα στο κοινοβούλιο συμβάλλοντας έτσι στην πνευματική ερήμωση της χώρας. Τα ανθρωπάκια αυτά, που δεν πιστεύουν τίποτα και κανέναν εκτός από την πάρτη τους, είναι εκπρόσωποι μιας μεγάλης κατηγορίας βουλευτών που αλλάζουν ιδέες όπως το φίδι αλλάζει το δέρμα του.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ