ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 10 Οχτώβρη 2001
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Γ΄ ΚΠΣ
Για την απορροφητικότητα φταίνε οι «κονδυλοκόφτες» της ΕΕ

Η κακή πορεία υλοποίησης των έργων, που έχουν ενταχθεί στο Γ΄ ΚΠΣ, προκαλεί τριβές και στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας

«Ψυχρές παραμένουν οι σχέσεις ελληνικής κυβέρνησης και κοινοτικής γραφειοκρατίας, η οποία συνεχίζει να βάζει προσκόμματα - όπου μπορεί - σε θέματα υλοποίησης του Γ΄ ΚΠΣ». Αυτά υποστηρίζουν παράγοντες του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, μετά και από τη νέα επίσκεψη του κοινοτικού επιτρόπου Μ. Μπαρνιέ, υπεύθυνου της πανίσχυρης 16ης Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής Πολιτικής της Κοινότητας. Οι διαπιστώσεις αυτές δείχνουν με αρκετή σαφήνεια το αρνητικό πολιτικό πλαίσιο των σχέσεων Ελλάδας- κοινοτικής γραφειοκρατίας, χωρίς όμως και να εξηγούν τις αιτίες... Σύμφωνα με πληροφορίες, σε κακό σημείο βρίσκονται και οι σχέσεις του υπουργού Εθνικής Οικονομίας, Γ. Παπαντωνίου, με τον υφυπουργό του Χ. Πάχτα, αρμόδιο για θέματα Κοινοτικού Πλαισίου. Οπως μάλιστα υποστηρίζουν αυτόπτες μάρτυρες, πριν από λίγες μέρες έλαβε χώρα από τηλεφώνου «ψυχρό επεισόδιο» μεταξύ των δύο πολιτικών ανδρών, στη διάρκεια του οποίου ο υπουργός «κόσμησε» με διάφορα επίθετα τον υφιστάμενό του... Αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου επισημαίνουν ότι οι διαπροσωπικές αντιπαραθέσεις απλώς αντανακλούν το αρνητικό περιβάλλον μέσα στο οποίο υλοποιείται το νέο Κοινοτικό Πλαίσιο...

Για το θέμα αυτό πραγματοποιήθηκε χτες ενημερωτική σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, μεταξύ του πρωθυπουργού, Κ. Σημίτη, του Γ. Παπαντωνίου και του αρμόδιου υφυπουργού Χ. Πάχτα. Εξερχόμενος από τη σύσκεψη ο Γ. Παπαντωνίου επανέλαβε τις δηλώσεις που είχε κάνει σε συνέντευξη Τύπου την προηγούμενη βδομάδα, σύμφωνα με τις οποίες υλοποιείται το 1/4 των έργων του Γ΄ ΚΠΣ καθώς και ότι απαιτείται διαρκής αγώνας για την υλοποίηση όλων των έργων και των προγραμμάτων του Γ΄ ΚΠΣ. Αντίθετα, παράγοντες του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας μεταφέρουν μια διαφορετική εικόνα για την πορεία υλοποίησης των κοινοτικών προγραμμάτων. Ετσι, υποστηρίζουν ότι οι σχέσεις ελληνικής κυβέρνησης-Κοινότητας παραμένουν «ψυχρές», καθώς, όπως αναφέρουν, το αρνητικό κλίμα στις Βρυξέλλες σε βάρος της Ελλάδας δεν έχει μεταβληθεί...

Επισημαίνουν συγκεκριμένα ότι οι κοινοτικοί υπάλληλοι για «ψύλλου πήδημα» δημιουργούν ανυπέρβλητα εμπόδια σε υποθέσεις που αφορούν στη χώρα μας, ότι η γενική γραμμή είναι όπου διαπιστωθούν παραλείψεις ή λάθη στα διάφορα προγράμματα που καταθέτει η χώρα μας, να ενεργοποιούνται πάραυτα οι διαδικασίες περικοπής κονδυλίων... Μάλιστα, ορισμένους κοινοτικούς υπαλλήλους, που ασχολούνται με τα καθ' ημάς, στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας τούς έχουν δώσει το παρατσούκλι «κονδυλοκόφτες». Για τις αιτίες όμως του προβλήματος οι απόψεις ποικίλλουν... Αλλοι κάνουν λόγο για συνέχιση της «προσωπικής βεντέτας» μεταξύ Παπαντωνίου-Μπαρνιέ, από την εποχή που η Διεύθυνση του τελευταίου έκανε «γερμανικά γυμνάσια» στην Ελλάδα προκειμένου να εγκρίνει - με καθυστέρηση 1,5 χρόνου - τα επιχειρησιακά και τομεακά προγράμματα. Σύμφωνα όμως με πιο πειστικές απόψεις, οι πραγματικοί λόγοι βρίσκονται στην πολιτική κατεύθυνση των Βρυξελλών να περικόψουν τις δαπάνες της περιφερειακής τους πολιτικής, από τις οποίες ευνοούνται οι πιο φτωχές χώρες...

ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Ενισχύθηκε η ληστεία των καταναλωτών

Την ασυδοσία των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών και την αυθαιρεσία στη διαμόρφωση των τιμών των υγρών καυσίμων, σε βάρος των καταναλωτών ενίσχυσε από την πρώτη κιόλας μέρα η ρύθμιση για καθημερινή τιμολόγηση των καυσίμων από τα διυλιστήρια. Την ίδια στιγμή, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης τίθεται σε ρόλο Πόντιου Πιλάτου απέναντι στην αισχροκέρδεια των εταιριών που προχτές έσπευσαν να αυξήσουν την τιμή του ντίζελ μέχρι και 3 - 4 δρχ. το λίτρο, χωρίς καν το πρόσχημα της αύξησης των τιμών διυλιστηρίου που τη Δευτέρα παρέμειναν στα επίπεδα της προηγούμενης βδομάδας.

Αυτό προκύπτει από το πρώτο ημερήσιο δελτίο «ενδεικτικών τιμών» λιανικής πώλησης των υγρών καυσίμων που εκδόθηκε χτες από το υπουργείο και ισχύει μέχρι σήμερα το μεσημέρι, οπότε αναμένονται και οι νέες τιμές από τα διυλιστήρια. Το υπουργείο έκανε τις αναπροσαρμογές των «ενδεικτικών τιμών» λαμβάνοντας υπόψη τις τιμές διυλιστηρίου της προηγούμενης Πέμπτης, όταν ακόμα ίσχυε η βδομαδιαία τιμολόγηση και τις χτεσινές τιμές διυλιστηρίου, αγνοώντας την αύξηση που επέβαλαν αυθαίρετα τη Δευτέρα οι εταιρίες στην τιμή του ντίζελ.

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από το δελτίο του υπουργείο με βάση τις χτεσινές αναπροσαρμογές στις τιμές διυλιστηρίου, η τιμή:

  • της βενζίνης σούπερ μειώνεται κατά 0,5 δρχ. το λίτρο
  • της αμόλυβδης βενζίνης μειώνεται κατά 0,6 δρχ. το λίτρο
  • του πετρελαίου κίνησης αυξάνεται κατά 0,6 δρχ. το λίτρο.

Πάντως, οι εταιρίες με τη σειρά τους έγραψαν στα παλιά τους τα παπούτσια τις μειώσεις τιμών, καθώς δεν τις πέρασαν στις τιμές πώλησης προς τους πρατηριούχους, ενώ διατήρησαν την αύξηση που επέβαλαν τη Δευτέρα στην τιμή του ντίζελ. Ετσι, για άλλη μια φορά οι «ενδεικτικές τιμές» που διαμορφώνει το υπουργείο Ανάπτυξης δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Την ίδια στιγμή, οι βενζινοπώλες καταγγέλλουν ότι και τα ΕΛΠΕ ήδη από χτες διέκοψαν την αποστολή ενημερωτικών δελτίων με τις τιμές διυλιστηρίου, με το πρόσχημα ότι στις νέες συνθήκες της καθημερινής τιμολόγησης «δεν προλαβαίνουν» να ενημερώνουν για τις τιμές τους και τους βενζινοπώλες. Με τον τρόπο αυτό, τονίζουν οι βενζινοπώλες, ενισχύεται η αδιαφάνεια που ούτως ή άλλων υπήρχε στη διαμόρφωση των τιμών τόσο από τα διυλιστήρια όσο και από τις εταιρίες. Εκτιμούν, δε, ότι με το νέο τρόπο τιμολόγησης οι πρατηριούχοι θα αναγκαστούν να προχωρήσουν σε αύξηση του δραχμικού κέρδους τους προκειμένου να αντισταθμίσουν το αυξημένο οικονομικό ρίσκο που, όπως λένε, συνεπάγεται η καθημερινή τιμολόγηση για τα πρατήρια, και θεωρούν βέβαιο ότι οι εταιρίες δε θα περνούν τις μειώσεις των τιμών στις χονδρικές τιμές παρά μόνο ένα μέρος από αυτές εάν είναι αλλεπάλληλες για πολλές μέρες.

ΤΙΜΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΜΑΤΟΣ 10-10-2001
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2001
Μείον 300 δισ. δραχμές απ' το μεγάλο κεφάλαιο

Στη φορολογία του μεγάλου κεφαλαίου σκοντάφτουν τα έσοδα του φετινού προϋπολογισμού, όπως προκύπτουν από τα αναλυτικά στοιχεία για την πορεία εκτέλεσής του στο εννιάμηνο Γενάρης - Σεπτέμβρης. Αυτό, ωστόσο, δεν εμποδίζει την «ομαλή» πορεία των εσόδων, που καλύπτονται από την υπερφορολόγηση των μισθωτών, συνταξιούχων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών ανέφερε πως τα έσοδα από τα νομικά πρόσωπα, δηλαδή από τις μεγάλες ΑΕ είναι 300 δισ. δρχ. λιγότερα από πέρσι. Η υστέρηση εντοπίζεται στο φόρο εισοδήματος που αποδίδουν οι χρηματιστηριακές εταιρίες, οι τράπεζες και οι εταιρίες τηλεπικοινωνιών, καθώς οι 3 αυτές κατηγορίες απέδωσαν 220 δισ. δρχ. λιγότερο φόρο. Παρά το γεγονός αυτό αναμένουν ότι τα φορολογικά έσοδα θα κλείσουν στο ύψος που προβλέπεται στον προϋπολογισμό. Τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών δεν κρύβουν ότι η χαμηλότερη της αναμενόμενης αύξηση του ΑΕΠ θα έχει επιπτώσεις και στα κρατικά έσοδα, τις οποίες όμως τις τοποθετούν για το 2002.

Σύμφωνα με τα λεγόμενά τους, η αύξηση των εσόδων για το μήνα Σεπτέμβρη 2001 διαμορφώνεται σε 8%, ενώ σημαντική συμβολή είχαν και πάλι τα μερίσματα από μετοχές εταιριών που απόμειναν στην κατοχή του Δημοσίου. Πρόσθετη πηγή είναι και οι εκκρεμείς υποθέσεις από προηγούμενες χρήσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία, τα έσοδα αυτά σημείωσαν αύξηση στο φετινό εννιάμηνο κατά 230% και διαμορφώθηκαν σε 37,4 δισ. δρχ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ