ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 15 Μάρτη 2013 - 2η έκδοση
Σελ. /32
«Χαλίφης στη θέση του Χαλίφη... »

Παπαγεωργίου Βασίλης

«Σαμαράς, Βενιζέλος, Κουβέλης - Παγιδευμένοι στις υπογραφές τους» - «Σέρνεται σε νέα μέτρα η κυβέρνηση»! Και οι δύο πηχυαίοι τίτλοι στη χτεσινή «Αυγή», ο ένας μάλιστα πρωτοσέλιδος. Τι καταλαβαίνει αυτός που τους διαβάζει; Οτι η κυβέρνηση είναι έρμαιο της κακιάς κι ανάποδης τρόικας, ότι αυτή σαν αυστηρός κηδεμόνας της κυβέρνησης της τράβηξε τ' αυτί και τη σέρνει, χωρίς η κυβέρνηση να θέλει, στη λήψη νέων μέτρων...

Η πραγματικότητα μακράν απέχει απ' το πώς την αντιλαμβάνεται ή καλύτερα τη «σερβίρει» η «Αυγή» και κατ' επέκταση ο ΣΥΡΙΖΑ στο λαό. Με τη θέλησή της ενεργεί η κυβέρνηση. Κανείς δεν την εξαναγκάζει, κανείς δεν τη σέρνει πουθενά. Η πολιτική που εφαρμόζει είναι ακριβώς αυτή που ανταποκρίνεται στις ανάγκες της τάξης που εκπροσωπεί και την εφαρμόζει συνειδητά, γνωρίζοντας τις συνέπειες που έχει για τη μεγάλη πλειοψηφία του λαού. Αλλωστε, είναι η πολιτική της ΕΕ την οποία συναποφασίζει και συνδιαμορφώνει. Και ο ΣΥΡΙΖΑ αυτό το αντιλαμβάνεται πλήρως, δεν είναι προϊόν άγνοιας ή αφέλειας ο τρόπος που ερμηνεύει τις εξελίξεις. Αλλά προϊόν σκοπιμότητας. Εξωραΐζοντας το ρόλο μιας κυβέρνησης στο βαθμό που την εμφανίζει σαν κηδεμονευόμενη απ' την τρόικα, εξωραΐζει συνολικά το ρόλο της αστικής διαχείρισης. Ισχυρίζεται εμμέσως ότι μια άλλη κυβέρνηση δε θα σερνόταν, θα ύψωνε ανάστημα, θα χτύπαγε το χέρι στο τραπέζι όπως έχει δηλώσει ο Αλ. Τσίπρας και θα αρνιόταν νέα μέτρα. Ισχυρισμός που δεν πατάει πουθενά παρά μόνο στην επιδίωξη του ΣΥΡΙΖΑ να γίνει χαλίφης στη θέση του χαλίφη. Κι όταν γίνει θα συρθεί κι αυτός εκεί όπου προστάζουν τα συμφέροντα της τάξης που εξουσιάζει. Στην υλοποίηση μιας πολιτικής προ πολλού αποφασισμένης σε επίπεδο ΕΕ, απ' την οποία δεν υπάρχει καμία δυνατότητα παρέκκλισης, όσο τα μονοπώλια έχουν την οικονομία και την εξουσία. Τα οποία ο ΣΥΡΙΖΑ δεν αμφισβητεί.

Επικίνδυνες πτήσεις...

Με εντατικούς ρυθμούς προχωρά η συγκυβέρνηση το σχέδιό της για την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων της χώρας προσφέροντας ακόμη ένα πεδίο κερδοφορίας στους κατασκευαστικούς ομίλους, τις αεροπορικές εταιρείες και τις εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων, σε βάρος των συμφερόντων του εργαζόμενου λαού, βάζοντας σε κίνδυνο ταυτόχρονα την εθνική ασφάλεια, παρά τα όσα εκ του αντιθέτου υποστηρίζει. Τις τελευταίες μέρες το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών, έχει ανακοινώσει ότι το αμέσως επόμενο διάστημα θα ξεκινήσουν οι πρώτοι «πλειστηριασμοί» για τη μακρά μίσθωση των πιο εμπορικών περιφερειακών αεροδρομίων, ενώ όσα έχουν χαμηλή επιβατική κίνηση περνούν υπό τη διαχείριση νέας ανώνυμης εταιρείας που συστάθηκε με σκοπό μεσοπρόθεσμα να πουληθεί κι αυτή, «πακέτο» με τα αεροδρόμια που έχει στο χαρτοφυλάκιό της.

Παράλληλα, προχωρούν και άλλες αρνητικές ρυθμίσεις όπως η αλλαγή ρόλου της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και η κατάργηση αρκετών τμημάτων και διευθύνσεών της, αλλά και μέτρα «διευκόλυνσης» των αεροπορικών εταιρειών, όπως η μείωση των τελών -σε περίοδο δυσβάσταχτων φόρων για τα λαϊκά στρώματα- που καταβάλλουν για τη χρήση των εγχώριων αεροδρομίων. Φυσικό και αναμενόμενο οι εκπρόσωποι της «Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών» να εκφράζουν την ικανοποίησή τους για τα παραπάνω, μιας και ούτε καν φραστικές υποσχέσεις ότι θα διατηρήσουν δρομολόγια στα ελληνικά αεροδρόμια, ή ότι η μείωση των τελών θα «περάσει» έστω και σε ένα μικρό μέρος της, στις τιμές των εσωτερικών εισιτηρίων, δεν παρέχουν για «τα μάτια του κόσμου». Ας μην ξεχνάμε ότι παρά τα όσα διαφορετικά υποστηρίζουν οι σχετικές διαφημίσεις, οι τιμές τους για μια τεράστια μερίδα του πληθυσμού είναι «απλησίαστες». Να πούμε βέβαια ότι όλα τα παραπάνω, υποτίθεται, γίνονται σε επικοινωνία με την πολεμική αεροπορία, η οποία χρησιμοποιεί κάποια από τα αεροδρόμια που θα παραχωρηθούν...

... για τα λαϊκά συμφέροντα

Φυσικά, το «Ελ. Βενιζέλος» δε θα μπορούσε να μείνει έξω από τη «λίστα για τα ψώνια» διεθνών μονοπωλιακών ομίλων, αφού ακόμη και τη χρονιά που πέρασε, με μειωμένη επιβατική κίνηση, εξυπηρέτησε τη διακίνηση πάνω από 12 εκατομμυρίων επιβατών και δεκάδων χιλιάδων τόνων εμπορευμάτων. Το ελληνικό δημόσιο μέχρι πρόσφατα κατείχε το 55% των μετοχών του διεθνούς αερολιμένα, η -ισπανικών πλέον- συμφερόντων «Hochtief» («Χόχτιφ») μέσω δύο διαφορετικών επιχειρηματικών σχημάτων το 40% και το υπόλοιπο 5% κατέχουν διαφορετικά μέλη της οικογένειας Κοπελούζου. Πλέον το ποσοστό που ορίζεται ως καθαρή συμμετοχή του δημοσίου είναι 25%, καθώς το υπόλοιπο 30% πέρασε στο χαρτοφυλάκιο του ταμείου αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) και οδεύει ταχέως, όχι απλά για «μίσθωση μακράς διαρκείας», αλλά προς πώληση.

Ηδη ο υπουργός Οικονομικών φέρεται να έχει συναντηθεί με εκπροσώπους κινέζικων επιχειρηματικών ομίλων διαχείρισης αεροδρομίων, οι οποίοι εκφράζουν το ενδιαφέρον τους για την απόκτηση αυτού του ποσοστού, ενώ και η «Hochtief» μέσω διαρροών από τις 22 Φλεβάρη έχει εκφράσει την επιθυμία της να πουλήσει συμμετοχές της σε αεροδρόμια. Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι από την έναρξη της λειτουργίας του το «Ελ. Βενιζέλος» έχει προσφέρει στον κρατικό προϋπολογισμό, μόνο από μερίσματα, πάνω από 750 εκατ. ευρώ, ενώ οι μισοί και πλέον επισκέπτες του προέρχονται από το εξωτερικό. Πολλά ακόμη μπορούν να ειπωθούν για την πολιτική της συγκυβέρνησης στον τομέα των αεροδρομίων και των αερομεταφορών γενικά, όμως επί του παρόντος θέλουμε να πούμε ετούτο: Η προέλευση των επιχειρηματικών σχημάτων στα οποία τελικά θα καταλήξουν τα ελληνικά αεροδρόμια, μόνο απλή υπόθεση «οικονομικού τιμήματος» δεν είναι, καθώς σχετίζεται άμεσα με το κουβάρι των μονοπωλιακών ανταγωνισμών για τα μερίδια στις υπό ιδιωτικοποίηση επιχειρήσεις σε βάρος του λαού. Να γιατί λέμε ότι και οι μεταφορές και τα αεροδρόμια πρέπει να γίνουν λαϊκή ιδιοκτησία.

Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
Γιατί λείπουν τα φάρμακα;

Οταν ένας επιχειρηματικός όμιλος αποφασίσει ότι δε βγάζει τα αναμενόμενα κέρδη σε έναν κλάδο ή από ένα προϊόν, επενδύει αλλού ή αποσύρει το προϊόν. Στην περίπτωση, όμως, που αυτό το προϊόν είναι το φάρμακο, τότε οι συνέπειες για τους ασθενείς είναι δραματικές, ιδιαίτερα σε χρόνιες παθήσεις που συγκεκριμένα σκευάσματά τους «ρυθμίζουν». Οι επαναλαμβανόμενες ελλείψεις φαρμάκων από την αγορά είναι ένα πρόσθετο βάσανο για ασθενείς κι ασφαλισμένους, που έτσι κι αλλιώς έχουν περιορισμένη ή και καθόλου πρόσβαση στην όλο και ακριβότερη θεραπεία. Αυτοί σε τελευταία ανάλυση είναι τα μεγάλα θύματα του ανταγωνισμού των επιχειρηματιών του φαρμάκου, παρότι υπάρχουν τα τεχνολογικά και επιστημονικά μέσα να θεραπευτούν ή να ζήσουν περισσότερο και καλύτερα.

Το υπουργείο Υγείας ισχυρίζεται ότι έχει «κηρύξει πόλεμο» στη διαφθορά και στα κυκλώματα του φαρμάκου που προκαλούν τις ελλείψεις. Βέβαια, αυτά πάνε μαζί με την εξής πραγματικότητα: Η έλλειψη φαρμάκων προκαλείται κατά καιρούς είτε γιατί οι φαρμακοβιομήχανοι προτιμούν τη διακίνηση φαρμάκων σε χώρες όπου πετυχαίνουν μεγαλύτερα κέρδη, είτε γιατί με αυτόν τον τρόπο πιέζουν για αυξήσεις στις τιμές των φαρμάκων. Αυτή είναι μια σάπια πραγματικότητα. Στον καπιταλισμό, είναι καθόλα επιτρεπτό (και μάλιστα προβάλλεται ως προτέρημα για το λαό) το φάρμακο να παράγεται και να διακινείται ως εμπόρευμα, να αποτελεί πεδίο κερδοφορίας και έντονων ανταγωνισμών. Αυτή είναι η πολιτική και της κυβέρνησης. Απλά, παίρνουν μέτρα υπέρ της ανταγωνιστικότητας και όταν αυτή φτάνει στα φαινόμενα έλλειψης φαρμάκων, τότε λένε ότι φταίει η ...διαφθορά.

Πριν από λίγες μέρες ο Σύνδεσμος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας απείλησε ευθέως με ελλείψεις φαρμάκων εξαιτίας ανεξόφλητων υποχρεώσεων του δημοσίου, αλλά κι επειδή δε βρίσκουν συμφέρουσες τις τελευταίες τιμολογήσεις. Δηλαδή, ή καθόλου φάρμακα ή ακριβά φάρμακα στην αγορά, τη στιγμή που το φάρμακο θα έπρεπε να δίνεται δωρεάν. Ετσι, 17 εταιρείες έχουν καταθέσει αιτήσεις για απόσυρση 43 φαρμάκων, 25 σκευάσματα είναι αναντικατάστατα και για 4 από αυτά τίθεται θεραπευτικό πρόβλημα και εισάγονται από το Ινστιτούτο Φαρμακευτικής Ερευνας και Τεχνολογίας. Το 2012 κατατέθηκαν αιτήσεις για αποσύρσεις 223 φαρμάκων και τελικά αποσύρθηκαν 203 φάρμακα, έναντι 99 αποσύρσεων φαρμάκων το 2011. Ελλειψη προκαλείται και από τις «παράλληλες εξαγωγές», δηλαδή όταν φαρμακοβιομήχανοι και φαρμακαποθήκες διακινούν τα σκευάσματα σε άλλες χώρες της ΕΕ. Από αυτήν τη συνδιαλλαγή κερδίζει και η ελληνική και η ξένη φαρμακαποθήκη και οι βιομήχανοι. Ομως έτσι εφοδιάζουν με λιγότερα εμπορεύματα την αγορά.

Κάθε άλλο παρά για «κυκλώματα» πρόκειται. Το αντίθετο. Οι υπαίτιοι είναι οι ίδιοι οι νόμοι της καπιταλιστικής οικονομίας -ανταγωνιστικότητα, κερδοφορία, ανάπτυξη, επενδύσεις- που όλες οι κυβερνήσεις και φυσικά η ΕΕ πίνουν νερό στο όνομά τους. Η πλειοψηφία του λαού όμως, όπως και οι αυτοαπασχολούμενοι φαρμακοποιοί, συνθλίβονται από αυτές τις «ιερές» έννοιες του καπιταλισμού. Το λαϊκό κίνημα πρέπει τουλάχιστον να συμφωνήσει ποιος είναι ο εχθρός του λαού που δεν μπορεί να βρει την υγειά του και να διατυπώσει αιτήματα που θα τον πολεμούν και θα τον συνθλίψουν. Το φάρμακο δεν μπορεί να είναι εμπόρευμα και όσο η παραγωγή, έρευνα, διακίνηση και εισαγωγή του καθορίζεται με βάση τους κανόνες της αγοράς, τόσο θα μεγαλώνουν τα προβλήματα και οι εκβιασμοί σε βάρος της υγείας των εργατικών - λαϊκών οικογενειών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ