ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 19 Δεκέμβρη 2009
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΑΘΗΝΑΣ
Σε ιδιώτες η πολιτιστική κληρονομιά μας

Αποψη του Θεάτρου του Διονύσου
Αποψη του Θεάτρου του Διονύσου
Ενα ακόμα βήμα στην πολιτική ανάθεσης της προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς σε ιδιώτες έκανε το Νομαρχιακό Συμβούλιο Αθήνας, αποφασίζοντας, κατά πλειοψηφία, να εντάξει την αναστήλωση του αρχαίου Θεάτρου Διονύσου στα εκτελεστέα της έργα. Παρουσία του Στ. Μπένου, προέδρου του σωματείου «Διάζωμα», το οποίο η νομαρχία θα χρηματοδοτήσει με 6 εκ. ευρώ για αναστηλωτικά και σωστικά έργα στο αρχαίο θέατρο, το συμβούλιο επικύρωσε την αιφνιδιαστική κίνηση της Νομαρχιακής Αρχής (ΠΑΣΟΚ), πριν από ένα μήνα, να εγκρίνει αυτή τη χρηματοδότηση, χωρίς ενημέρωση του Σώματος.

Σημειώνουμε ότι όλα τα μέλη του Νομαρχιακού Συμβουλίου - πλην της Νομαρχιακής Αγωνιστικής Συνεργασίας (ΝΑΣ) - υπέβαλαν αίτηση εγγραφής στο «Διάζωμα», συναινώντας έτσι στην εμπορευματοποίηση του πολιτισμού και αναθέτοντας την ευθύνη για την πολιτιστική κληρονομιά στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Είναι χαρακτηριστικό ότι στους σκοπούς του «Διαζώματος» περιλαμβάνεται η αξιοποίηση των αρχαίων θεάτρων, με συμμετοχή της ΤΑ, των ΜΚΟ, επιχειρήσεων και τραπεζών. «Δημιουργείται, δηλαδή, μια ιδιωτική αρχαιολογική υπηρεσία που θα λειτουργεί με χορηγίες», τόνισε χαρακτηριστικά ο σύμβουλος της ΝΑΣ, Κ. Μαρκέτης, διευκρινίζοντας ότι το καταστατικό του σωματείου υιοθετεί τη «λογική» του πολιτιστικού τέλους.

Καταθέτοντας τη θέση της ΝΑΣ, ο Κ. Μαρκέτης, μίλησε για την ανάγκη αναστήλωσης του Θεάτρου του Διονύσου, τονίζοντας: «Ζούμε σε περίοδο που αναδιαρθρώνεται ο καπιταλισμός και εκτός του ότι χτυπά τις εργασιακές σχέσεις, βαθαίνει την εκμετάλλευση, ιδιωτικοποιεί την Υγεία και την Παιδεία. Και βάζει και χέρι στην πολιτιστική κληρονομιά. Ο μόνος φορέας που είναι αρμόδιος - και πρέπει να το κάνει - για την αναστήλωση του θεάτρου και γενικά για να διατηρηθεί η αρχαιολογική μας κληρονομιά είναι η Αρχαιολογική Υπηρεσία του ΥΠΠΟ».

Επιλογές
Θεατρικές πρεμιέρες

«Εντα Γκάμπλερ»
«Εντα Γκάμπλερ»
Το «Αμφι-Θέατρο» ανεβάζει σήμερα το δράμα του Ερρίκου Ιψεν «Εντα Γκάμπλερ». Το επαναστατικό για την εποχή του έργο παρουσιάζεται σε μετάφραση - σκηνοθεσία Σπύρου Α. Ευαγγελάτου, σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Πάτσα, μουσική Γιάννη Α ναστασόπουλου. Παίζουν: Μαρίνα Ασλάνογλου, Θανάσης Κουρλαμπάς, Νικόλας Παπαγιάννης, Σωτήρης Τσακομίδης, Μαριάνθη Κυρίου, Πόπη Λυμπεροπούλου και η Ολγα Τουρνάκη. «Ο χαρακτήρας της Γκάμπλερ» - σημειώνει ο Σπύρος Ευαγγελάτος - «είναι μια από τις συγκλονιστικότερες συλλήψεις του ευρωπαϊκού θεάτρου. Η ηρωίδα είναι 29 ετών και τώρα παρουσιάζεται με πρωταγωνίστρια ανάλογης ηλικίας. Η ηλικία της σχετίζεται με τον εκρηκτικό χαρακτήρα της σ' αυτήν την περίοδο της ζωής της. Η Εντα διαθέτει δαιμονική δύναμη, αυτοκαταστροφική και ετεροκαταστροφική. Το χαρακτήρα της σφραγίζουν η απελπισία, η πλήξη, το σαρκαστικό χιούμορ και μια παράδοξη «τρέλα». Δεν αυτοκτονεί κανείς σε ηλικία 50 ετών για τους λόγους που αυτοκτονεί η Εντα.

  • Αύριο το «Θέατρο Τέχνης» (Φρυνίχου 14 Πλάκα), ανεβάζει το έργο «Ο βασιλιάς πεθαίνει» του Ευγένιου Ιονέσκο. Ο Μπερανζέ, ένας βασιλιάς μ' εξασθενημένη δύναμη του οποίου το βασίλειο καταρρέει, μαθαίνει πως θα πεθάνει μέσα σε μιάμιση ώρα. Ολόκληρο το έργο γίνεται ένα προκαθορισμένο τελετουργικό του τέλους, με το οποίο ο Ιονέσκο αλληγορεί για το φόβο του θανάτου. Μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ, σκηνοθεσία Μάνιας Παπαδημητρίου, σκηνικά - κοστούμια Ελλης Παπαγεωργακοπούλου - Τατιάνα Σουχορούκοφ. Μουσική Κώστα Βόμβολου, κίνηση - χορογραφίες Πέρσας Σταματοπούλου, φωτισμοί Λευτέρη Παυλόπουλου, πιάνο - μουσική διδασκαλία Μαρίνας Χρονοπούλου. Παίζουν: Γεράσιμος Γεννατάς, Σοφιάννα Θεοφάνους, Λένα Παπαληγούρα, Ανδρέας Μαυραγάνης, Μαρία Κόμη - Παπαγιαννάκη, Θοδωρής Αντωνιάδης.

ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- Ινστιτούτο του Βιβλίου - Α. Καρδαμίτσα: R.R.R. Smith «Ελληνιστική πλαστική» (μετάφραση Δ. Κουτσούμπα - Αικ. Χαμηλάκη. Εικονογραφημένη με έργα τέχνης ιστορικο-αισθητική μελέτη για το ρεαλισμό και τις τεχνικές δεξιότητες της ελληνιστικής γλυπτικής και τις τεχνικές δεξιότητες της ελληνιστικής γλυπτικής την εποχή του Μ. Αλεξάνδρου και των διαδόχων του, η οποία με το κλασικό θεματολόγιο και τη μεγάλη ποικιλία νέων θεμάτων αποτελεί τη βάση της ευρωπαϊκής τέχνης, ζωγραφικής, γλυπτικής κ.λπ.). Α.Π. Μαστραντώνης «Οψεις διαχείρισης κινδύνου σε αρχαιολογικά έργα εκτελούμενα δι' αντεπίστασης από τις εφορείες αρχαιοτήτων» (εγχειρίδιο για αρχαιολόγους, μηχανικούς, αναστηλωτές και άλλους ασχολούμενους με τη διαχείριση, συντήρηση και ανάδειξη αρχαιολογικών μνημείων). Γεώργιος Ν. Λεοντσίνης «Σχολική ιστορία και περιβάλλον» (έρευνα για τη διδακτική της Ιστορίας και της μελέτης του περιβάλλοντος στη Δημοτική και Μέση Εκπαίδευση και τη διαλεκτική σχέση μεταξύ Ιστορίας και Περιβάλλοντος).

-- «Φωτογραφίζοντας» (Παξών 30, Αθήνα 11362, τηλ. 6977/135913): Μανόλης Κασιμάτης «Φωτογραφίζοντας το Δεκέμβρη του 1944» (Δίτομο λεύκωμα φωτογραφικών και άλλων ντοκουμέντων για το Δεκέμβριο του 1944. Φωτογράφος, μελετητής της Ιστορίας της φωτογραφίας, ο δημιουργός τού, πολύ χρήσιμου όσον αφορά στην ιστορική αλήθεια για τον ηρωικό αγώνα του ΕΑΜικού κινήματος το Δεκέμβρη του 1944 ενάντια στην εισβολή των Αγγλων που μάτωσαν το λαό μας, λευκώματος συνέλεξε και ταύτισε φωτογραφίες των εξής φωτογράφων: Πουλίδη Πέτρου, Τσακιράκη Βασίλη, Χαλκίδη Σπύρου, Παπαδήμου Δημήτρη, Βαφιαδάκη Γιώργου, Κουρμπέτη Κυριάκου, Παπαϊωάννου Βούλας, Χαρισιάδη Δημήτρη, Κέσελ Ντμίτρι, Τριανταφύλλου Δημήτρη, Φλώρου Δημήτρη, Φωτεινόπουλου Δημήτρη, Μάρτογλου Ευριπίδη, Αδελφών Μεγαλοοικονόμου, Ιωνά Θωμά, και αγνώστων, των οποίων τα ονόματα δεν μπόρεσε να ταυτίσει. Ο προλογισμένος από τον Μ. Κασιμάτη πρώτος τόμος περιλαμβάνει φωτογραφίες των παραπάνω φωτογράφων, συνοδευμένες με κατατοπιστικές λεζάντες. Ο δεύτερος τόμος περιλαμβάνει φωτογραφίες που τράβηξαν μετά το Δεκέμβρη, οι Δημ. Χαρισιάδης, Β. Παπαϊωάννου, Γ. Βαριαδάκης, Δ. Φλώρος, Ντ. Κέσελ, αγνώστων Αγγλων στρατιωτικών και άλλων αγνώστων, φωτογραφίες που αποκαλύπτουν την καταστροφή που έσπειραν οι πάνοπλοι Αγγλοι στις συνοικίες της Αθήνας, τους αμέτρητους νεκρούς, τον τρομοκρατικό έλεγχο των Ελλήνων από τους Αγγλους, τα αγωνιστικά συνθήματα σε τοίχους, δολοφονημένους αγωνιστές του ΚΚΕ και του ΕΑΜ, συλλήψεις αγωνιστών και δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής. Η έκδοση συνοδεύεται με τρία ένθετα φωτοτυπημένα βιβλιαράκια: Την μπροσούρα «Το ελληνικό Κατίν» απάντηση στη μαύρη προπαγάνδα των Αγγλων εισβολέων και των ντόπιων υπηρετών του κατά του ΚΚΕ και του ΕΑΜ, που κυκλοφόρησε ο οίκος «Ο Ρήγας» το 1945. Την ελληνοαγγλική έκδοση με τίτλο «Αυτό είναι το ΚΚΕ - ΕΑΜ - ΕΛΑΣ στην Ελλάδα» - βρωμερό προπαγανδιστικό φυλλάδιο των Αγγλων και των ντόπιων υπηρετών τους που «φόρτωνε» το δολοφονικό τους όργιο το Δεκέμβρη στο ΚΚΕ - ΕΑΜ - ΕΛΑΣ. Τον πίνακα της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Αθηνών για νεκρούς το Δεκέμβρη 1944 και μετά). Οι εκδόσεις κυκλοφόρησαν το επίσης ενδιαφέρον λεύκωμα φωτογραφιών, δημοσιευμάτων της εποχής και σχετικών ιστορικών κειμένων με τίτλο «Περί ΟΥΝΡΑ και ΑΜΑΓΚ (Ποιος ήταν ο ρόλος που έπαιξαν στην Ελλάδα από το 1945 έως το 1960 και τι όφελος είχαν όσοι συνεργάστηκαν με αυτές. Πώς οι φωτογραφίες ορισμένων φωτογράφων βοήθησαν το σκοπό τους»).

Νέες κινητοποιήσεις εκτάκτων

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην είσοδο του νέου Μουσείου Ακρόπολης διοργανώνουν αύριο, 11 πμ, οι έκτακτοι αρχαιολόγοι του υπουργείου Πολιτισμού - Τουρισμού, ενώ προχωρούν και σε 24ωρη απεργία τη Δευτέρα με συγκέντρωση, μαζί με τους υπόλοιπους συμβασιούχους του ΥΠΟΤ, στην είσοδο του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης, χωρίς να αποκλειστεί η είσοδος.

Οι νέες αγωνιστικές κινητοποιήσεις αποφασίστηκαν από το Σύλλογο Εκτάκτων Αρχαιολόγων μετά την προχτεσινή συνάντηση του προεδρείου του με την γγ του υπουργείου, Λ. Μενδώνη. Οπως προκύπτει από την ανακοίνωση του ΣΕΚΑ, οι αρχαιολόγοι εισέπραξαν ...«καλές προθέσεις», όπως για το ζήτημα της άρσης του 24μηνου περιορισμού του ΠΔ Παυλόπουλου, σημειώνοντας ότι «ήδη προκηρύσσονται μεγάλης διάρκειας συμβάσεις από τις οποίες αποκλείεται η πλειονότητα των συναδέλφων μας, καθώς έχουν εργαστεί ήδη πάνω από 24 μήνες».

Οι αρχαιολόγοι σημειώνουν ότι «παραμένουμε κι απ' ό,τι φαίνεται θα παραμείνουμε, άγνωστο για πόσο, σε καθεστώς εργασιακής ομηρίας» και καλούν σε διαρκή αγώνα μέχρι την οριστική ικανοποίηση των αιτημάτων τους.

Στο ξενοδοχείο «Παλατίνο» στη Ζάκυνθο, παρουσιάζεται (19-25/12, 6-10 μ.μ.) έκθεση με τίτλο «3 γυναίκες εκθέτουν...». Οι Ελένη Γούναρη, Θάλεια Ξένου - Ξενάκη και Μίκα Συμβουλίδου παρουσιάζουν έργα τους. Απόφοιτες της ΑΣΚΤ Αθήνας, εργάζονται στη Β/θμια Εκπαίδευση και στο ΤΕΙ Ζακύνθου, συμβάλλοντας στην πολιτιστική ζωή του τόπου με τη δημιουργία τους. Εχοντας εκθέσει στην Αθήνα, σε πολλές πόλεις της Ελλάδας και το εξωτερικό, οι τρεις δημιουργοί επιμένουν να δημιουργούν και να εκθέτουν στο χώρο διαμονής τους.

Ο Σύλλογος Δημοκρατικών Γυναικών Κορυδαλλού (μέλος της ΟΓΕ) οργανώνει αύριο (6μμ) στα γραφεία του (Κουντουριώτου 25) εκδήλωση προς τιμήν του Γιάννη Ρίτσου, με την ευκαιρία των 100 χρόνων από τη γέννησή του. Θα μιλήσει η φιλόλογος - ιστορικός Δώρα Μόσχου. Θα απαγγελθούν ποιήματα του Ρίτσου και θα ερμηνευθούν μελοποιημένα έργα του.

Στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Φιλαδέλφειας, η χαράκτρια Ντίνα Κώτσιου εκθέτει (έως αύριο) αντιπροσωπευτικά έργα της. Στο Παγκόσμιο Πολιτιστικό Ιδρυμα Ελλήνων Διασποράς στη Ν. Φιλαδέλφεια (Δεκελείας 152) παρουσιάζει θεματικούς κύκλους που πραγματοποίησε μέχρι σήμερα. Μια επιλογή χαρακτικών από όλη τη δουλειά της, που δείχνει την εξέλιξη και την έρευνά της στα υλικά και τις μεθόδους εκτύπωσης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ