Με κατάρρευση κινδυνεύει ο ενετικός πύργος της Σαμοθράκης, όπως επισημαίνουν με Ερώτησή τους στον υπουργό Πολιτισμού οι βουλευτές του ΚΚΕ Γιώργος Χουρμουζιάδης και Αγγελος Τζέκης.
Οι βουλευτές αναφέρουν ότι «η Εφορεία Βυζαντινών Μνημείων, η οποία ήταν αρμόδια, έχει μεταφερθεί από την Καβάλα, όπου ήταν η έδρα της, στη Μυτιλήνη και μη διαθέτοντας και επαρκές προσωπικό αδυνατεί να μεριμνήσει. Παρ' όλα αυτά έχει συντάξει και παραδώσει μελέτη συντήρησης, η οποία όμως δεν προχωράει λόγω έλλειψης χρημάτων».
Προσθέτουν ότι πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα σωστικές εργασίες στο μνημείο, «το οποίο καταστρέφεται μέρα τη μέρα» και υπογραμμίζουν ότι «η διάσωση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς πρέπει να αποτελεί πρωταρχικό μέλημα της πολιτείας». Σημειώνουν, επίσης, ότι αυτή η κατάσταση έχει και αντίκτυπο στον τουρισμό του νησιού, αφού, παρότι η σήμανση του πύργου είναι πρόχειρη, οι τουρίστες, λόγω της ομορφιάς του Κάστρου και του τοπίου, τον επισκέπτονται (αν και με δυσκολία) θέτοντας έτσι σε κίνδυνο και τη σωματική τους ακεραιότητα».
Τέλος, ρωτούν αν η κυβέρνηση θα εγκρίνει πιστώσεις για τη συντήρηση του μνημείου και αν θα ενισχύσει τις αρμόδιες υπηρεσίες με όλο το αναγκαίο μόνιμο προσωπικό.
Κοινή συνέντευξη του Συλλόγου Αρχαιολόγων και της ομοσπονδίας εργαζομένων στο ΥΠΠΟ
Eurokinissi |
Η πύλη των αρχαίων Μυκηνών |
Ο πρόεδρος του ΣΕΑ, Δ. Αθανασούλης, σημείωσε πως ο σύλλογος δε βρήκε κανέναν ειδικό επιστήμονα για να μιλήσει υπέρ του ν/σ στην πρόσφατη ημερίδα του συλλόγου, εκτός του συντάκτη του νομοσχεδίου, γεγονός που δείχνει ότι κανένας ειδικός δε θεωρεί ότι το ν/σ «βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση». Πρόσθεσε ότι στον ΣΕΑ καταφθάνουν συνεχώς έγγραφες διαμαρτυρίες και ψηφίσματα κατά του ν/σ από πανεπιστημιακά τμήματα και άλλους σχετικούς φορείς και υπογράμμισε ότι αυτή η καθολική αντίδραση καταρρίπτει την επιχειρηματολογία της ηγεσίας του ΥΠΠΟ περί «συντεχνιών».
Τάχθηκε ξανά κατά του ν/σ και όσον αφορά στη φιλοσοφία και στον προσανατολισμό του και για τις διοικητικές μεταβολές που επιφέρει, σημειώνοντας ότι «αλλοιώνεται ο χαρακτήρας της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας» που ορίζεται και συνταγματικά, υποβαθμίζεται το έργο των Εφορειών Αρχαιοτήτων και παραδίδεται το παραγωγικό έργο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίες σε ιδιώτες και εργολάβους.
Ο πρόεδρος της ΠΟΣΥΠΠΟ, Γ. Τσακοπιάκος, κατήγγειλε ότι η ηγεσία του ΥΠΠΟ με τις ανακοινώσεις της για τις σχετικές συναντήσεις με τους συνδικαλιστές παρερμηνεύει σκόπιμα τις θέσεις τους και την κάλεσε να δώσει στον Τύπο τα απομαγνητοφωνημένα πρακτικά αυτών των συναντήσεων. Ζήτησε την απόσυρση του νομοσχεδίου, ωστόσο σημείωσε ότι πρέπει να ξεκινήσει διάλογος με τους εργαζόμενους και την πολιτική ηγεσία για τα προβλήματα του ΥΠΠΟ, ότι η ΠΟΣΥΠΠΟ είναι «ανοιχτή» για συζήτηση όλων των θεμάτων, ακόμη και για το ωράριο λειτουργίας των μουσείων και αρχαιολογικών χώρων, με όρο τη «διασφάλιση» των εργασιακών σχέσεων του προσωπικού. Πρόσθεσε ότι η ηγεσία προωθεί ουσιαστικά την ιδιωτικοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, με πρώτο βήμα τη μετατροπή σε ΝΠΔΔ των μεγάλων μουσείων που εύκολα μπορούν να μετατραπούν και σε ιδιωτικού δικαίου. Ως προς αυτό είπε αρχικά ότι μπορεί να συζητηθεί - αν τεθεί ανοιχτά από την πολιτική ηγεσία - και η μετατροπή σε ΝΠΙΔ, ωστόσο αργότερα πρόσθεσε ότι αυτή η συζήτηση θα οδηγούσε στο συμπέρασμα πως τα μουσεία «δεν μπορεί να είναι τίποτε άλλο εκτός από κρατικός φορέας».
Για τις ενοποιημένες Εφορείες, που προβλέπονται στο ν/σ, ο Γ. Τσακοπιάκος είπε ότι η ΠΟΣΥΠΠΟ κατέθεσε στο παρελθόν ανάλογη πρόταση, αλλά σε τελείως διαφορετικό πλαίσιο από του σημερινού σχεδίου Οργανισμού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τους αρχαιολόγους και τους αρχαιοφύλακες που μίλησαν προκύπτει ότι για τους εργαζομένους του ΥΠΠΟ, όλων των ειδικοτήτων, με το ν/σ προωθείται ανοιχτά η ιδιωτικοποίηση και η εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και απαξιώνεται ο δημόσιος χαρακτήρας και η παιδευτική σημασία των μνημείων.
Τη διαχρονική πορεία της ελληνικής μουσικής θα ξεδιπλώσουν οι συναυλιακές «Ελληνικές Μουσικές Γιορτές», της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών (6-14/5), με συμμετοχή σημαντικών ελληνικών ορχηστρών. Η ΚΟΑ επιχειρεί να γνωρίσει στο κοινό σημαντικές σελίδες της μουσικής ιστορίας μας, ιδιαίτερα του ελληνικού συμφωνικού έργου, σε μια εποχή γενικότερης παραγνώρισης και υποβάθμισής του. Οι γιορτές περιλαμβάνουν οκτώ συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής, με άγνωστα, κυρίως, έργα 42 Ελλήνων μουσουργών (αρκετά σε παγκόσμια ή πρώτη εκτέλεση): Αντωνίου, Κουμεντάκη, Ευαγγελάτου, Κουντούρωφ, Βρόντου, Χρήστου, Σκαλκώτα, Μάντζαρου, Καρρέρ, Λαυράγκα, Σαμάρα, Σισιλιάνου, Δραγατάκη, Λιάλιου, Ριάδη, Θεοδωράκη, Κωνσταντινίδη, Κυδωνιάτη, Αγραφιώτη, Γ. Α. Παπαϊωάννου, Βάρβογλη κ.ά. Συμμετέχουν: Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (6/5, 12/5), Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο (7/5), Σύνολο Αρχαιοελληνικών Μουσικών Οργάνων «Λύραυλος» (8/5), Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία (8/5), Ορχήστρα Δωματίου ΕΛΣ (9/5), Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Αθηναίων (10/5), Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα ΕΡΤ (11/5), Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης (13/5), Χορωδία ΕΡΤ (14/5). Παράλληλα, στις 8/5, στην Εθνική Γλυπτοθήκη (Αλσος Στρατού, Γουδί) θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση αρχαιοελληνικής και βυζαντινής μουσικής. Επίσης οργανώνεται το συνέδριο «Η ελληνική μουσική στην εποχή της παγκοσμιοποίησης», από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών, σε συνεργασία με την ΚΟΑ και το ΜΜΑ (7-9/5).
Χαιρετίζοντας τη «θαυμάσια πρωτοβουλία» της ΚΟΑ, ο Μ. Θεοδωράκης επισημαίνει ότι «στις τελευταίες δεκαετίες ζούμε μιαν ανεξήγητη υποβάθμιση του ελληνικού συμφωνικού έργου, σε αντίθεση με τη γενικότερη διάδοση της συμφωνικής μουσικής» και εύχεται οι γιορτές «να γνωρίσουν την απήχηση και αναγνώριση που αξίζουν». «Επιτέλους, για πρώτη φορά, μια τόσο ουσιαστική ιδέα παίρνει σάρκα και οστά» ανέφερε ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Μουσουργών, Θ. Αντωνίου, ευχόμενος «να φέρουν το κοινό και τους μουσικούς κοντά στο ελληνικό έργο», ιδίως σήμερα που σημαντικά έργα παραμένουν άγνωστα και παραγνωρισμένα.
Διήμερο αφιέρωμα στην κιθάρα περιλαμβάνει η «Ανοιξη Μουσικής» που διοργανώνει το Δημοτικό Ωδείο Λαμίας. Σήμερα και αύριο, το Ωδείο πραγματοποιεί στη Λαμία (ξενοδοχείο «Σαμαράς») την πρώτη πανελλήνια έκθεση κατασκευαστών κλασικής κιθάρας και μουσικών οίκων. Αφορμή της έκθεσης στάθηκε ο μεγάλος αριθμός των μαθητών της σχολής κιθάρας, η δέσμευση για συμμετοχή των σημαντικότερων κατασκευαστών και η μεγάλη επιτυχία των εκθέσεων μουσικών ειδών στο εξωτερικό. Παράλληλα, στη διάρκεια της έκθεσης θα δοθούν συναυλίες κλασικής κιθάρας. Σήμερα (8.30μμ), στην αίθουσα της Δημοτικής Πινακοθήκης Λαμίας «Αλέκος Κοντόπουλος» θα δώσει ρεσιτάλ κιθάρας ο Δημήτρης Δεκαβάλλας, νικητής του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Βέροιας (2003), με έργα Bach, Domeniconi, Giuliani κ.ά. Αύριο (8.30μμ), στο Δημοτικό Θέατρο Λαμίας θα φιλοξενηθεί ρεσιτάλ κιθάρας των Φώτη Κουτσοθόδωρου, Αλέξη Μουζουράκη και Σουζάνας Πριέτο, σε έργα Barrios, Rodrigo, Piazzolla, Scarlatti κ.ά. Να σημειωθεί ότι οι δύο πρώτοι καλλιτέχνες ξεκίνησαν τις σπουδές τους από το Δημοτικό Ωδείο Λαμίας, ενώ και οι τρεις κιθαριστές έχουν βραβευτεί σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς, έχουν δώσει συναυλίες σε πολλές χώρες και συνεργαστεί με διάσημες ορχήστρες, ενώ σημαντικοί συνθέτες τούς έχουν αφιερώσει έργα τους.
Σε «δυο βάρκες» προσπαθεί να «πατήσει» το Τμήμα Υπουργείου Πολιτισμού της Ενωσης Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (ΕΜΔΥΔΑΣ) με το θέμα του νομοσχεδίου για το νέο Οργανισμό του ΥΠΠΟ, αφού ζητά μεν την απόσυρση του νομοσχεδίου, αλλά χωρίς να έχει «κατ' αρχήν αντίρρηση επί της κατευθυντήριας γραμμής» του νομοσχεδίου.
Ετσι, ζητά ουσιαστικά την προσωρινή απόσυρση του ν/σ μέχρι να «συζητηθούν και επαναπροσδιοριστούν» οι αρμοδιότητες των κεντρικών και περιφερειακών υπηρεσιών του ΥΠΠΟ και «η ορθολογική κατανομή των Τεχνικών Περιφερειακών Υπηρεσιών». Αναμένει δε και τη «βελτίωση» του αρχαιολογικού νόμου. Προφανώς αυτά θεωρεί ως τα «σημαντικότερα» προβλήματα του ν/σ το Τμήμα ΥΠΠΟ της ΕΜΔΥΔΑΣ και όχι την παράδοση της πολιτιστικής κληρονομιάς στους ιδιώτες, που βλέπουν με το νομοσχέδιο όλοι οι άλλοι φορείς.
Τη διαμαρτυρία του για την παραχώρηση της Ακρόπολης στην εταιρία «Φίλιπς», η οποία θα χρησιμοποιήσει εικόνες των μνημείων σε διαφημιστική «εκστρατεία» της, εκφράζει ο Εξωραϊστικός και Πολιτιστικός Σύλλογος Πλάκας «Ο Παρθενώνας», με ανοιχτή επιστολή του στο ΥΠΠΟ και στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Μεταξύ άλλων ο σύλλογος σημειώνει πως «διαμαρτυρόμενοι εντονότατα για την ταύτιση της αρχαίας κληρονομιάς μας με τα επιχειρηματικά συμφέροντα της εταιρίας Philips, ζητούμε την ακύρωση της τόσο προσβλητικής για την αξιοπρέπειά μας συμφωνίας».