ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 27 Μάη 1998
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
24Ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΝΕ - ΟΔΗΓΗΤΗ
Μέτωπο νεολαίας - εργαζομένων ενάντια στον αυταρχισμό

Ο αυταρχισμός ως κυβερνητική απάντηση στους λαϊκούς αγώνες ήταν το θέμα της εκδήλωσης που έγινε προχτές στη Νομική

Ο αυταρχισμός, η βία και η καταστολή που χρησιμοποιεί η κυβέρνηση για να περιορίσει τις αντιδράσεις των εργαζομένων στην αντιλαϊκή πολιτική της, δυναμώνει ακόμα περισσότερο τους αγώνες του λαού. Αυτό το μήνυμα έστειλαν από το προαύλιο της Νομικής οι νέοι κομμουνιστές στην εκδήλωση που διοργάνωσαν προχτές το απόγευμα οι Οργανώσεις της ΚΝΕ Νομικής και Παιδαγωγικού, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το 24ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - "ΟΔΗΓΗΤΗ".

Καλωσορίζοντας τους παρευρισκόμενους, η Ρούλα Ζαρκάδα,φοιτήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος, μίλησε για τον αυταρχισμό που βιώνουμε καθημερινά, με τους φραγμούς στη μόρφωση, την ανεργία, την ποινικοποίηση των αγώνων της νεολαίας και των εργαζομένων. "Μόνο μέσα από διαρκή και συντονισμένο αγώνα νεολαίας και εργαζόμενων, μπορούμε να ανατρέψουμε αυτή την πολιτική και να γίνουμε η γενιά της αντεπίθεσης, κόντρα στα "παράγωγα" της κυριαρχίας των μονοπωλίων και του ιμπεριαλισμού", τόνισε. Στη συνέχεια οι ομιλητές ανέπτυξαν τις διάφορες μορφές του αυταρχισμού που όμως καταλήγουν στον ίδιο στόχο, το χτύπημα δηλαδή των λαϊκών αγώνων.

Χαιρετίζοντας στην εκδήλωση, η Χρ. Τσεντούρου,πρόεδρος του Συνδικάτου Κλωστοϋφαντουργίας Ιματισμού και Δέρματος, τόνισε ότι κυβέρνηση - Ευρωπαϊκή Ενωση, για να διαφυλάξουν την πολιτική τους επιβάλλουν τον αυταρχισμό, σε όλο το φάσμα της κοινωνίας (εργασία, μισθούς, ελαστικά ωράρια, παιδεία, πολιτισμό). Χρησιμοποιώντας τον "μπαμπούλα" της ανεργίας, καταστέλλουν τους αγώνες των εργαζομένων, τόνισε. Είναι η πολιτική που θέλει τον εργαζόμενο μακριά από τα συνδικάτα, υποταγμένο, χωρίς δικαιώματα. Οσο θα δυναμώνει το "μέτωπο" των εργαζομένων, τόσο θα εκτονώνεται ο αυταρχισμός, κατέληξε.

"Μεγαλύτερος αυταρχισμός, είναι το να σου στερούν το δικαίωμα στη μόρφωση, να μη βρίσκεις δουλιά στο αντικείμενο που σπούδασες. Η ρύπανση του περιβάλλοντος, είναι αυταρχισμός. Ο πιο σιωπηρός αυταρχισμός, όμως είναι αυτός της κυβέρνησης - να σου στερεί δικαιώματα", επισήμανε ο σκηνοθέτης Ν. Αντωνάκος, για να συνεχίσει, λέγοντας ότι αυτός ο αυταρχισμός που βλέπουμε δεν είναι παρά μια μικρή υποψία, η αρχή από το έργο που θα ακολουθήσει. Κάλεσε δε τους νέους να ετοιμαστούν για τη γενναία σύγκρουση, η οποία δεν αργήσει να 'ρθει. "Και αν δεν έρθει, να την προκαλέσετε, γιατί ο κόσμος δεν αλλάζει χωρίς συγκρούσεις", είπε.

Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο δικηγόρος και μέλος της επιτροπής κατά της Συνθήκης του Σένγκεν Ν. Νικητόπουλος,ο οποίος είπε ότι το φαινόμενο του αυταρχισμού δεν είναι νέο και ότι αποτελεί μορφή θωράκισης του καπιταλισμού. Η Συνθήκη του Σένγκεν, το ηλεκτρονικό φακέλωμα, δηλαδή, του πολίτη, είναι και αυτή μια μορφή αυταρχισμού, που δίνει στην κυβέρνηση τη δυνατότητα να ελέγχει ανά πάσα στιγμή την κοινωνική δραστηριότητα του πολίτη, είπε, καλώντας να δυναμώσουν οι αγώνες, γιατί μόνο έτσι θα μπορέσει να ανατραπεί αυτή η αντιλαϊκή πολιτική.

Στο δικαστήριο γράφεται λεξικό...

Εκδικάζεται αύριο στη Θεσσαλονίκη η προσφυγή κατά της κυκλοφορίας του λεξικού του Γ. Μπαμπινιώτη

Αύριο, Πέμπτη, εκδικάζεται στη Θεσσαλονίκη η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσε στο Μονομελές Πρωτοδικείο ο Δημοτικός Σύμβουλος της ΝΔ Θεοδ. Ασπασίδης (πρώην Νομάρχης και διεκδικητής του χρίσματος για τις επερχόμενες νομαρχιακές εκλογές), εναντίον του Γ. Μπαμπινιώτη και του Κέντρου Λεξικολογίας για το λήμμα "Βούλγαρος" στο λεξικό, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται ότι "καταχρηστικώς και υβριστικώς" σημαίνει και οπαδός ή παίχτης ομάδας της Θεσσαλονίκης. Με αφορμή την παραπάνω αίτηση, προχθές, εκδόθηκε από τον πρόεδρο Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης προσωρινή διαταγή απαγόρευσης της κυκλοφορίας και διάθεσης του νέου λεξικού στην αγορά της Θεσσαλονίκης.

Ο Θ. Ασπασίδης, με την αίτησή του ζητά την επιβολή χρηματικής ποινής δύο εκατομμυρίων για τη διάθεση κάθε λεξικού και προσωπική κράτηση ενός έτους του Γ. Μπαμπινιώτη και του ιδιοκτήτη του εκδοτικού οίκου σε περίπτωση που συνεχιστεί η πώληση του λεξικού.

Στο θέμα αναφέρθηκε χτες ο υπουργός Παιδείας Γερ. Αρσένης αναφέροντας: "Το λεξικό δε λογοκρίνει τη λαλιά μας ούτε λογοκρίνεται. Καταγράφει και ερμηνεύει τις λέξεις που βρίσκονται εν χρήσει. Τα τυχόν σφάλματα και οι όποιες διαφορές πρέπει να είναι αποκλειστικά αντικείμενο υπεύθυνης επιστημονικής συζήτησης και διαλόγου". Πρόσθεσε δε ότι αυτές οι διαφορές λύνονται μέσα από διάλογο και "όχι με παρεμβάσεις που ποινικοποιούν την ελευθερία της επιστημονικής έκφρασης".

Ο ίδιος ο Γ. Μπαμπινιώτης έχει ήδη δηλώσει πως "σεβόμενος την αυξημένη ευαισθησία των φιλάθλων που εκδηλώθηκε στη Θεσσαλονίκη και διαβλέποντας τον κίνδυνο πολλαπλής εκμετάλλευσης αυτής της ευαισθησίας" στη δεύτερη έκδοση του λεξικού θα απαλείψει την εν λόγω σημασία από το λήμμα "Βούλγαρος" και θα σχολιαστεί σε ειδικό λήμμα για τη γλώσσα των γηπέδων. Δήλωσε επίσης: "Στο λεξικό μου περιέλαβα μεταξύ άλλων σημασιών της Ελληνικής (που υπερβαίνουν τις 500.000) και την εν λόγω σημασία, χαρακτηρίζοντάς της ως υβριστική. Μ' αυτόν τον τρόπο αποδοκιμάζεται επισήμως στο Λεξικό μου η χρήση αυτής της λέξης και συνίσταται η αποφυγή της".

"Βούλγαροι" και "Ελληναράδες"

Για να μην υπάρξουν παρερμηνείες και συνειρμοί η ετυμολογία των λέξεων που ακολουθούν περιέχονται στο λεξικό του Δημητράτου και όχι του Μπαμπινιώτη. Λήμμα πρώτο, λοιπόν:

"Εισαγγελέας: ανώτερος δικαστικός υπάλληλος εποπτεύων εις την τήρησιν των νόμων...". Ετσι λέει το λεξικό. Αλήθεια ποιος νόμος διασαλεύτηκε για να σπεύσει το Μονομελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης να απαγορεύσει (!) την κυκλοφορία του λεξικού που έχει προκαλέσει τη μήνιν των απανταχού... "βουλγαροκτόνων"; Από πού κι ως πού κάποιοι τολμούν να οδηγούν την Ελλάδα μισό βήμα πριν από τη "δημοκρατία της πυράς" στην οποία οδηγούσαν τα βιβλία κάποιοι άλλοι, παλιότερα;

Λήμμα δεύτερον:

"Ψηφοθήρας: ο θηρεύων υπέρ εαυτόν ή άλλου τας ψήφους των εκλογέων". Αλήθεια, ποιος δεν αναγνωρίζει στον ορισμό όλους αυτούς τους κυρίους κυρίους, βουλευτές, πολιτευτές και υποψήφιους δημάρχους Θεσσαλονίκης, που παρελαύνουν καθημερινά από τα "μακεδονομαχικά" τηλε - παράθυρα για να μαζέψουν "κουκιά" ενόψει των ιδιοτελών εκλογικών τους στοχεύσεων, υποδεικνύοντας ως απόδειξη της φιλολαϊκότητάς τους τον... αντι - Μπαμπινιωτισμό τους;

***

Οσο για τον κύριο Μπαμπινιώτη, ούτε τον γνωρίζουμε, ούτε έχουμε και τη γνώση για να αποτιμήσουμε το επιστημονικό έργο του. Γνωρίζουμε όμως ότι η ευκολία με την οποία "ελίχθηκε" μπροστά στους προστάτες της... ελληνικότητας των οπαδών του ΠΑΟΚ, δε θυμίζει τη γλωσσολογική συνεκδοχή του όρου "επιστήμονας". Ως τέτοια συνεκδοχή θεωρούμε την ταύτιση του επιστήμονα με τη στάση εκείνου, που, ακόμα κι όταν οδηγήθηκε στην Ιερά Εξέταση, συνέχισε να υποστηρίζει ότι "κι όμως η Γη γυρίζει"... Αλλιώς μπορεί να βρεθούμε στον κίνδυνο η επιστημονική άποψη να διατυπώνεται μόνο μέχρι του σημείου που γίνεται αποδεκτή από όσους θέτουν τα όρια που τους συμφέρουν.

***

Η υπόθεση με το λήμμα "Βούλγαρος" στο νεοεκδοθέν λεξικό αποτυπώνει την αλήθεια ενός εθνικισμού που καλλιεργείται από εκείνους τους "Ελληναράδες" που θίχτηκαν γιατί καταγράφηκε στο λεξικό η πραγματικότητα μιας γηπεδικής βλακείας, αλλά δε θίγονται που η εθνικότητα ενός γειτονικού λαού χρησιμοποιείται υβριστικά στο εσωτερικό της Ελλάδας. Ομοίως δε θίγονται από το ρατσισμό που εκπέμπει η σκωπτική χρήση όρων όπως "Πόντιος" ή "Φιλιππινέζος", που επίσης καταγράφονται στο λεξικό. Πολύ θα θέλαμε, δε, την άποψή τους για την περίκλειση σε ξένα λεξικά (στο γαλλικό "Λαρούς" για παράδειγμα) του όρου "Ελληνας" με την επισήμανση ότι χρησιμοποιείται και μειωτικά κατά εκείνου που απευθύνεται. Οπως επίσης θα είχε αξία η θέση τους για την καταγραφή όρων όπως "κουτόφραγκος" ή "αμερικανάκι", στο επίμαχο λεξικό.

***

Μην παρεξηγηθούμε. Η επιστήμη δεν είναι "ουδέτερη". Ούτε η γλωσσολογία ως επιστήμη καταγραφής της γλώσσας που μιλιέται ή επιβάλλεται να μιλιέται σε συγκεκριμένες κοινωνικές, ιστορικές και πολιτικές συνθήκες, είναι "ουδέτερη". Και αυτό είναι το ερώτημα. Ενα λεξικό που αποτυπώνει μια λεκτική πραγματικότητα, καταγράφει ταυτόχρονα το ιστορικο - κοινωνικό - πολιτικό περιβάλλον που αναπτύσσεται αυτή η λεκτική πραγματικότητα; Γιατί άλλο το "ΕΑΜοβούλγαρος" και άλλο το "ΕΑΜίτης". Αλλο το "εμφύλιος πόλεμος" και άλλο το "συμμοριτοπόλεμος". Και ακόμα όταν προσπαθεί να είναι αντικειμενικό στην καταγραφή της λεκτικής αλήθειας, η επιστημονική του πληρότητα δεν κρίνεται και από τις ασφαλιστικές δικλείδες που έχει θέσει, ώστε η όποια λεκτική απεικόνιση στην οποία προχωρεί, να μη λειτουργεί ως παράγοντας "νομιμοποίησης" λεκτικών και εννοιολογικών αυθαιρεσιών στο μέλλον; Και αυτά είναι ερωτήματα που δεν έχουν την αρμοδιότητα ούτε να λύσουν ούτε τη δικαιοδοσία να αποσιωπήσουν "εισαγγελείς" και "ψηφοθήρες".

Ν. Μπ.

24Ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΝΕ - "ΟΔΗΓΗΤΗ"
Προφεστιβαλικές εκδηλώσεις

Οι προφεστιβαλικές εκδηλώσεις στο πλαίσιο του 24ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - "Οδηγητή", που έχουν προγραμματιστεί για σήμερα και τις επόμενες μέρες είναι οι εξής:

  • Σήμερα:

- Στο ΤΕΙ Μεσολογγίου, στις 3 μ.μ., με θέμα "Νεολαία και ναρκωτικά". Ομιλητής ο Δημήτρης Παπατολίδης, μέλος του ΣΠ Βορειοδυτικής Ελλάδας της ΚΝΕ.

- Στο ΤΕΙ Πάτρας.

- Στο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης (Σίδνος), στις 12μ με θέμα "Ναρκωτικά".

- Στα Νταμάρια Βύρωνα, στη 1 μμ, με θέμα "Παιδεία".

- Στην Ανάληψη Βύρωνα, στις 7.30 μμ, στο 1ο - 2ο Λύκειο με θέμα "Παιδεία".

  • Σήμερα, αύριο και Παρασκευή ο Τομέας Σπουδάζουσας της ΝΟ Ιωαννίνων της ΚΝΕ πραγματοποιεί τριήμερο εκδηλώσεων στις εστίες Δουρούτης. Σήμερα, ξεκινά στις 11 πμ με τουρνουά ποδοσφαίρου. Αύριο, στις 5μμ με την προημιτελική φάση ποδοσφαίρου και στις 9.30 μμ με ομιλία για τα ναρκωτικά. Την Παρασκευή στις 5 μμ με την ημιτελική φάση ποδοσφαίρου, στις 8 μμ είναι ο τελικός ποδοσφαίρου, στις 9 μμ ξεκινά ομιλία για την εστία.
  • Αύριο:

- Στη Θεσσαλονίκη, στο Πολυτεχνείο του ΑΠΘ, στις 7 μμ με θέμα την παιδεία.

- Στο ΕΜΠ, στις 12μ, με θέμα "Η επαγγελματική προοπτική των μηχανικών στο στόχαστρο των πολυεθνικών". Ομιλητές οι Ν. Μπατιστάτος, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και Π. Παλαβός, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.

- Στην Πάντειο, στις 7 μμ, με θέμα "Πολιτισμός και λαϊκό κίνημα". Ομιλητές οι Σ. Παπαθανασίου, από το Πολιτιστικό Τμήμα της ΚΕ του ΚΚΕ και Β. Κολοβός, ηθοποιός.

- Στο ΤΕΙ Αθήνας, (ανατολική πύλη - πευκώνας) με θέμα: "Η τέχνη στην υπηρεσία του λαού". Ξεκινά στις 2 μμ με συναυλίες, αφρικάνικους χορούς και αφιέρωμα στον Γ. Ρίτσο, και στις 5 μμ η συζήτηση.

- Στο 1ο Λύκειο Καισαριανής, στις 1.30 μμ, με θέμα "Παιδεία".

- Στη Φιλοσοφική με θέμα "Οι εξελίξεις στην ανώτατη εκπαίδευση".

  • Την Παρασκευή:

- Στο ΤΕΙ Αθήνας, με θέμα: "80χρονα ΚΚΕ - 30χρονα ΚΝΕ". Ξεκινά στη 1 μμ με συναυλίες, θεατρικό έργο του Δ. Ψαθά "Οι τρελοί της εποχής" και συζήτηση στις 3.30 μμ.

- Στο Χαλάνδρι, στις 7 μμ, έξω από την Ιονική Τράπεζα, εκδήλωση συμπαράστασης στους εργαζόμενούς της, με θέμα "Εργασιακές σχέσεις - ιδιωτικοποιήσεις".

- Στη Φοιτητική Εστία Πολυτεχνείου Αθηνών, στο χώρο των γηπέδων, στις 7 μμ, με θέμα "Ρατσισμός και ξενοφοβία".

  • Το Σάββατο η ΟΒ Φιλιππούπολης Βουλγαρίας πραγματοποιεί εκδήλωση αφιερωμένη στην ειρήνη.
ΣΤΕ
Θέλει περισσότερες ώρες θρησκευτικών

Παρέμβαση υπέρ της "χριστιανικής παιδείας" επιχειρεί το Στ' Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) που έκρινε ότι δεν πρέπει να μειωθούν οι ώρες διδασκαλίας του μαθήματος των θρησκευτικών!

Συγκεκριμένα, ακύρωσε απόφαση του υπουργού Παιδείας, σύμφωνα με την οποία το ωρολόγιο πρόγραμμα για το νέο "ενιαίο Λύκειο" προβλέπει υποχρεωτική - και όχι προαιρετική, που είναι χρόνιο αίτημα του εκπαιδευτικού κόσμου - διδασκαλία των θρησκευτικών δύο ώρες εβδομαδιαίως στην Α τάξη και από μία ώρα στη Β και τη Γ.

Η προσφυγή στο ΣτΕ έγινε από μητέρα τριών ανηλίκων μαθητριών, η οποία ζητούσε την ακύρωση της υπουργικής απόφασης.

Ετσι, το δικαστήριο με την υπ' αριθμό 2176/1998 απόφασή του (πρόεδρος ο Αν. Μαρίνος) ανέπεμψε την απόφαση στο υπουργείο Παιδείας, προκειμένου να καθορίσει νέο ωράριο διδασκαλίας του μαθήματος των θρησκευτικών.

Στο σκεπτικό της απόφασης μεταξύ των άλλων αναφέρεται ότι "σκοπός της παιδείας που παρέχεται στη χώρα μας είναι η ανάπτυξη σε επαρκή βαθμό της θρησκευτικής συνείδησης των Ελληνοπαίδων, σύμφωνα με τις αρχές του Ορθόδοξου χριστιανικού δόγματος και συνεπώς η διδασκαλία του μαθήματος των θρησκευτικών είναι υποχρεωτική, όπως και η παρακολούθησή αυτού του μαθήματος", ενώ σε άλλο σημείο σημειώνεται ότι οι γονείς καθορίζουν τη θρησκευτική αγωγή των παιδιών με βάση τις δικές τους θρησκευτικές πεποιθήσεις.

Τέλος, στην απόφασή του το ΣΤ' Τμήμα του ΣτΕ διευκρινίζει ότι "στην ουσιαστική κρίση της διοίκησης ανήκει ο καθορισμός των ωρών διδασκαλίας των θρησκευτικών". Ομως, επικαλούμενο το άρθρο 16 του Συντάγματος, όπου γίνεται λόγος για εθνική και θρησκευτική συνείδηση, συμπληρώνει: "Πλην, όμως, ο περιορισμός του αριθμού των ωρών διδασκαλίας και μάλιστα σε μία μόνον ώρα εβδομαδιαίως, δεν αποτελεί κατά τα δεδομένα της κοινής πείρας και ενόψει του ειδικού σκοπού στον οποίο αποβλέπουν οι διατάξεις του συντάγματος, ικανό αριθμό ωρών διδασκαλίας".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ