ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 22 Φλεβάρη 2011
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ - ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Πολιτισμός και λαϊκή περιουσία προς ... «αξιοποίηση»

Σύγχρονος πολιτισμός, κτίρια, ιαματικές πηγές και παραλίες παραδίδονται στις Περιφέρειες για αγοραία «αξιοποίηση», αρχής γενομένης από τη Λέσβο και την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου

Μήθυμνα (Μόλυβος): Η ακτή του θα παραχωρηθεί από την ΕΤΑ, στην Περιφέρεια
Μήθυμνα (Μόλυβος): Η ακτή του θα παραχωρηθεί από την ΕΤΑ, στην Περιφέρεια
Το ...«Καλλικράτειο» «μήνυμα» μετατροπής του πολιτισμού και της λαϊκής περιουσίας σε εμπόρευμα, χάριν της καπιταλιστικής «ανάπτυξης», «μετέφερε» ο υπουργός Πολιτισμού - Τουρισμού, Π. Γερουλάνος, στη Λέσβο, σε διήμερη επίσκεψή του (18,19/2).

Η επίσκεψη έγινε λίγες μέρες μετά τη σύσκεψη του υπουργού του ΥΠΠΟΤ με τους 13 περιφερειάρχες, όπου δόθηκε το «σύνθημα» για εφαρμογή του «Καλλικράτη» και στον πολιτιστικό τομέα, μέσω των Περιφερειών. Σε αυτό το πλαίσιο, ο υπουργός θα επισκεφθεί όλες τις Περιφέρειες, ώστε να «εξειδικευθούν» οι σχετικές προτεραιότητες.

Στο κτίριο της Περιφέρειας Μυτιλήνης, μπροστά σε ένα ακροατήριο δημάρχων, εμπόρων και πολιτευτών, ο υπουργός έδωσε έμφαση στην «αναπτυξιακή διάσταση του σύγχρονου πολιτισμού» και στη «δυναμική» που μπορεί αυτός να προσδώσει στις «περιφερειακές οικονομίες». Ουσιαστικά, «εκλαΐκευσε» τη στόχευση του «Καλλικράτη», δηλαδή την ακόμη καλύτερη εξυπηρέτηση του κεφαλαίου μέσα από αυτήν τη διοικητική αναδιάρθρωση του αστικού κράτους. Αλλωστε, η εμπορευματοποίηση του πολιτισμού, όπως και της λαϊκής περιουσίας, περνά και μέσα από την ιδιωτικοικονομική διαχείριση που θα ασκήσουν οι ίδιες οι Περιφέρειες - ως δομικά στοιχεία του αστικού κράτους - στις οποίες περνούν γη και ακίνητα, που απλώς - προς το παρόν - δεν ξεπουλώνται απευθείας στους ιδιώτες. Ετσι, ο υπουργός ανακοίνωσε και τη μεταβίβαση ή παραχώρηση σειράς ακινήτων από την ΕΤΑ (σ.σ. Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης ΑΕ, μονομετοχική εταιρεία του Δημοσίου για τη διαχείριση και «αξιοποίηση» της δημόσιας ακίνητης τουριστικής περιουσίας) στις ...«τοπικές κοινωνίες», ώστε να «αναλάβουν την ευθύνη διαχείρισής τους»: Ξενία Σάμου, ιαματική πηγή Θερμού Λευκάδας Ικαρίας, ιαματική πηγή στο Ποτάμιο Σάμου, ακτή Bella Vista Χίου, τουριστικό περίπτερο Λιμνιών Βολισσού, αιγιαλός έμπροσθεν Ξενία Μυτιλήνης, ακτή Τσαμάκια Μυτιλήνης, ακτή Μήθυμνας, Αγιος Γεώργιος Πέτρας Λέσβου.

Για τα μουσεία «Τεριάντ» και «Θεόφιλου» (συλλογή Τεριάντ) που βρίσκονται σε άθλιο χάλι και σαν κτίρια και ως συλλογές (σ.σ. ανεκτίμητης αξίας), ο υπουργός δεν ήταν τόσο «λαλίστατος» όσο όταν «διαφημίζει» τον «Καλλικράτη». Για το μεν «Τεριάντ» είπε ότι η επισκευή του εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ, για δε το «Μουσείο Θεόφιλου» ότι το υπουργείο «ανέλαβε να συντηρήσει» τα έργα του κορυφαίου λαϊκού ζωγράφου.

Πάντως, οι συμβασιούχοι του ΥΠΠΟΤ επεφύλαξαν «θερμή» υποδοχή στον υπουργό. Το Σάββατο το πρωί συγκεντρώθηκαν στο κτίριο της Περιφέρειας, όπου έγινε η σύσκεψη, φωνάζοντας συνθήματα ενάντια στην εργασιακή ομηρία.

Διαμαρτυρίες για το κλείσιμο του «Αμφι-Θεάτρου»

Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών καταγγέλλει το ΥΠΠΟ-Τ, γιατί οδήγησε σε αναγκαστική αναστολή λειτουργίας το «Aμφι-θέατρο» του Σπύρου Ευαγγελάτου.

«Το Αμφι-θέατρο» - αναφέρεται σε ανακοίνωση του ΣΕΗ - «όλα τα χρόνια του έχει επιδείξει ιδιαίτερα αξιόλογο καλλιτεχνικό έργο. Αυτή η εξέλιξη μας λυπεί, αλλά δε μας ξαφνιάζει, γιατί η γενικότερη τάση στον καπιταλισμό είναι να συγκεντρώνεται ο πλούτος στα μονοπώλια και τις πολυεθνικές. Γι' αυτό το λόγο ανησυχούμε γενικότερα για την τύχη όλων των μικρών θεάτρων. Καλούμε τους μικρούς θιασάρχες σε συμμαχία με τους ηθοποιούς και τους άλλους εργαζόμενους, σε κοινό μέτωπο απέναντι στις αποφάσεις της κυβερνητικής πολιτικής. Η επίθεση εναντίον του πολιτισμού, γενικότερα, δεν έχει καμία σχέση με την κρίση. Είναι η πολιτική με την οποία εδώ και πολλά χρόνια η ΕΕ, με ευθύνη του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, αντιμετωπίζει το καλλιτεχνικό έργο ως εμπόρευμα, ακυρώνοντας την ουσία και τον κοινωνικό του ρόλο. Το επιχείρημα ότι, λόγω κρίσης, το κράτος δεν έχει χρήματα, είναι μεγάλο ψέμα. Τα δισ. που δίνει στις τράπεζες, οι φοροαπαλλαγές στους μεγαλοεπιχειρηματίες και, ειδικά στον πολιτισμό, η επιλογή να δίνει από το - όλο και μειούμενο - ποσοστό του προϋπολογισμού που αφορά στον πολιτισμό το μεγαλύτερο κομμάτι σε μεγάλους επιχειρηματίες (Μέγαρα μουσικής, ιδρύματα κλπ.) αφαιρώντας πόρους από τα κρατικά θέατρα, ΔΗΠΕΘΕ, κρατικές ορχήστρες κλπ. Θεωρούμε ότι η εμπορευματοποίηση του καλλιτεχνικού έργου παίζει καθοριστικό ρόλο στη χειραγώγηση της συνείδησης του λαού, ειδικά αυτή την περίοδο που χτυπιέται σε όλα του τα εργασιακά δικαιώματα».

Τέλος, το ΣΕΗ καλεί όλους τους ηθοποιούς, τους μικρούς θιασάρχες μαζί με τους εργαζόμενους, τους ανέργους, τους νέους, αύριο, στην πορεία του ΠΑΜΕ, στην Ομόνοια, στις 11 π.μ. «για να σταματήσουμε την προαποφασισμένη καταδίκη μας».

Η Πανελλήνια Ενωση Ελευθέρου Θεάτρου (ΠΕΕΘ) με επιστολή της στον υπουργό επισημαίνει μεταξύ άλλων: «Το κλείσιμο ενός τέτοιου θεάτρου από ένα θεατράνθρωπο, που τίμησε και τιμά την Ελλάδα, αποκτά μια αξιοσημείωτη συμβολική σημασία. Ιδίως σε αυτή την πολιτική, κοινωνική και οικονομική συγκυρία. Προδιαγράφει δυσμενείς και αρνητικές εξελίξεις για τις περισσότερες προσπάθειες του ελεύθερου θεάτρου». Η ΠΕΕΘ προτείνει να δοθεί στον Σπύρο Ευαγγελάτο ένα από τα κτίρια που ανήκουν στο ΥΠΠΟ-Τ για να γίνει θέατρο, σημειώνοντας: «Συνιστά υποχρέωση της πολιτείας. Προσωπική ως προς τον Σπύρο Ευαγγελάτο. Γενική, όμως, ως προς το χρέος της ελληνικής πολιτείας να προωθήσει και να συμβάλει στην ανάπτυξη του πολιτισμού».

Επιστολή έστειλε και ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Θεατρολόγων, δηλώνοντας τη συμπαράστασή του «στο δάσκαλο και σημαντικό θεατράνθρωπο αυτής της χώρας» και επισημαίνοντας: «Τα τελευταία χρόνια η σχέση του υπουργείου Πολιτισμού με το ελληνικό θέατρο είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Ενα σημαντικό κομμάτι του ελληνικού πολιτισμού, με αποδεδειγμένη διαχρονική ύπαρξη και πορεία, η θεατρική τέχνη, συστηματικά παραγκωνίζεται... Ιστορικά θέατρα κλείνουν. Θα ακολουθήσουν κι άλλα. Νέοι δημιουργοί μένουν αβοήθητοι. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠΠΟ-Τ, οι επιχορηγήσεις για την περίοδο 2010-2011 θα εξετάζονταν τον περασμένο Σεπτέμβριο. Απαντήστε, επιτέλους, στα θέατρα που έχουν ζητήσει επιχορήγηση».

ΜΠΕΡΛΙΝΑΛΕ
Τα βραβεία του φεστιβάλ

ΒΕΡΟΛΙΝΟ (Του συνεργάτη μας Μιχάλη ΓΕΩΡΓΙΟΥ)._

Ανακοινώθηκαν στις 19/2 τα Βραβεία της 61ης Μπερλινάλε. Η «Χρυσή Αρκτος» απονεμήθηκε στον Ιρανό σκηνοθέτη Ασγκάρ Φαρχαντί για την ταινία του «Ναντέρ και Σιμίν - Ενας Χωρισμός». Για πρώτη φορά η «Χρυσή Αρκτος» δίνεται σε ιρανική ταινία, αλλά ο Φαρχαντί για δεύτερη φορά βραβεύεται στο Βερολίνο, αφού η προηγούμενη ταινία του «Τι Απέγινε η Ελι» απέσπασε την «Αργυρή Αρκτο» σκηνοθεσίας (2009).

Η καινούρια του ταινία, διηγείται την ιστορία μιας γυναίκας που αποφασίζει να χωρίσει τον σύζυγό της και προσπαθεί να κερδίσει την κηδεμονία του παιδιού τους. Μέσα από την ταινία προβάλλεται η θέση της γυναίκας στο Ιράν, ο θρησκευτικός συντηρητισμός και η αδιαφάνεια του δικαστικού συστήματος.

Τα υπόλοιπα βραβεία έχουν ως εξής:

Ο Ούγγρος σκηνοθέτης Μπέλα Ταρ κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής για την ταινία «Το Αλογο του Τορίνου». «Αργυρή Αρκτο» καλύτερης σκηνοθεσίας κέρδισε ο Γερμανός Ούλριχ Κόλερ για την «Κοιμώμενη ασθένεια». «Αργυρή Αρκτο» καλύτερης γυναικείας ερμηνείας κέρδισαν οι πρωταγωνίστριες της ταινίας ένας «Χωρισμός Ναντέρ και Σιμίν», ενώ το αντίστοιχο βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας οι άνδρες πρωταγωνιστές της ίδιας ταινίας. «Αργυρή Αρκτο» σεναρίου κέρδισε η ταινία «Η άφεση του αίματος» των Τζόσουα Μάρστον-Ανταμιόν Μουρατάι. «Αργυρή Αρκτο» καλλιτεχνικής συμβολής δόθηκε στον Βόγιετς Στάρον για την ταινία «Το βραβείο» και στην παραγωγό Μπάρμπαρα Ενρίκες για την ίδια ταινία. Το βραβείο Καινοτομίας Alfred-Bauer απονεμήθηκε στην ταινία «Αν όχι εμείς, ποιοι;» του Αντρες Φάιλ. Το βραβείο καλύτερης ταινίας πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη κέρδισε ο Αντριου Οκπεάνα Μακλίν για την ταινία «Πάνω στον πάγο».

Την Ελλάδα εκπροσώπησε η ταινία «Ανθρωπος στη θάλασσα» του Κωνσταντίνου Γιάνναρη. Η ταινία διαδραματίζεται σε ένα δεξαμενόπλοιο, όπου ο καπετάνιος Αλεξ, πήρε και τη γυναίκα του Κέιτ, σε μια προσπάθεια να ξανασμίξουν ύστερα από το χωρισμό που ακολούθησε το θάνατο του παιδιού τους. Στην αρχή του ταξιδιού ο Αλεξ σώζει Αφγανούς πρόσφυγες που ναυάγησαν μεσοπέλαγα, ενώ η πλοιοκτήτρια εταιρεία τον πιέζει να μην τους πάρει στο πλοίο. Οσο περνούν οι μέρες, το πλήρωμα εναντιώνεται στη φιλοξενία των μεταναστών και οι μετανάστες κινούνται εναντίον τους. Ο Αλεξ τελικά παίρνει το μέρος των μεταναστών, ορισμένους από τους οποίους τους σώζει. Η ταινία πάντως δεν βαθαίνει σε ένα κατ' εξοχήν πολιτικό ζήτημα.

Συνολικά, σε κλίμα αποφυγής κριτικής της λειτουργίας και των αντιφάσεων του καπιταλιστικού συστήματος κινήθηκε η Μπερλινάλε. Χαρακτηριστικό είναι πως στη συνέντευξη Τύπου, μετά την προβολή της ταινίας «Odem» - με θέμα τις σχέσεις Παλαιστίνης-Ισραήλ - ο σκηνοθέτης Τζόναθαν Σαγκάλ απέρριψε κάθε προσπάθεια πολιτικοποίησης της ταινίας από πλευράς δημοσιογράφων, λέγοντας πως «επιχείρησε να κάνει μία ταινία για τις ανθρώπινες σχέσεις». Τι χαρακτήρα, άλλωστε, να λάβει ένα φεστιβάλ που έχει ως βασικούς χορηγούς του την BMW, τη Loreal, και το συνεπές ως προς την υπεράσπιση της αστικής ιδεολογίας 2ο κανάλι της δημόσιας γερμανικής τηλεόρασης ZDF;

Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο θέατρο «Συνεργείο» η ομάδα «Roswitha» παρουσιάζει την παράσταση «Μια εκδοχή». Θέμα της είναι το αίσθημα της συλλογικής ενοχής, ο κοινός θρήνος και το επικίνδυνο αδιέξοδο που ακολουθεί. Η εναπόθεση της ατομικής ευθύνης σε κάποιον άλλο, για να μας βγάλει από την ανυπέρβλητη δυσκολία, να μας λυτρώσει... Η παράσταση αφηγείται μια ιστορία για το αδύνατο, το έλλειμμα, την ενοχή. Τα πρόσωπα αδρανούν ή δρουν ανεπιτυχώς; Παίζουν: Θοδωρής Σκυφτούλης, Δανάη Σπηλιώτη. Σκηνικά - κοστούμια - φωτισμοί: Αλεξάνδρα Σιάφκου, Αριστοτέλης Καρανάνος.

Από την Εθνική Λυρική Σκηνή ανακοινώθηκε ότι λόγω της αυριανής απεργίας δε θα πραγματοποιηθούν οι προγραμματισμένες παραστάσεις της παιδικής όπερας «Χένσελ και Γκρέτελ» και της όπερας «Ο κουρέας της Σεβίλλης» (αυτή θα γίνει την 1/3, 8μμ). Οι κάτοχοι εισιτηρίων παρακαλούνται να επικοινωνήσουν με τα ταμεία του θεάτρου «Ολύμπια», στα τηλέφωνα 210.3643.725, 210.3662.100, 210.3612.461.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ