ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 31 Μάρτη 2012 - 2η έκδοση
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ - ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΕΣΠΑ
Προσηλωμένο στο καπιταλιστικό κέρδος

Αποκλειστικά προσανατολισμένο στην εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, για τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου στον τουρισμό, είναι το πολιτιστικό - τουριστικό «κομμάτι» του «Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς» (πρόγραμμα της ΕΕ που καταλήγει σε ενισχύσεις στους επιχειρηματίες), όπως προκύπτει από την προχτεσινή - με προεκλογικό «άρωμα» - ημερίδα του ΥΠΠΟΤ, στο νέο Μουσείο Ακρόπολης, για την πορεία απορρόφησης και υλοποίησης αυτών των κονδυλίων στους παραπάνω τομείς.

Ο «γενικός στόχος» του ΕΣΠΑ είναι η «σύζευξη» πολιτισμού και τουρισμού με κοινό κριτήριο το καπιταλιστικό κέρδος, μέσω της υποταγής, ουσιαστικά, κάθε άλλης αξίας της πολιτιστικής κληρονομιάς - άρα και «ευνουχισμό» του νοήματος και των διδαγμάτων της για το λαό, άρα προφανής ιδεολογική χειραγώγηση - στις κερδοσκοπικές ανάγκες των τουριστικών μονοπωλίων!

Οι στόχοι που θέτει το ΕΣΠΑ είναι οι εξής: «Η διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος της χώρας» και η «Ανάδειξη του πολιτισμού ως ζωτικού παράγοντα της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας». Διότι «ο πολιτισμός είναι εργαλείο ανάπτυξης», «τα πολιτιστικά αγαθά έχουν συμβολική αλλά και οικονομική αξία» και «το πολιτιστικό απόθεμα είναι η βάση για βιώσιμες τουριστικές επενδύσεις»!

Αυτοί ακριβώς οι επικίνδυνοι, για την πολιτιστική κληρονομιά και τη σημασία της για το λαό, στόχοι έχουν γίνει το «ευαγγέλιο» του ΥΠΠΟΤ. Οπως το έθεσε η γγ του υπουργείου, Λίνα Μενδώνη, στην ομιλία της, «η λεγόμενη "οικονομία των εμπειριών" είναι μια νέα και ιδιαίτερα δυναμική συνιστώσα σε ένα σύγχρονο αναπτυξιακό πλαίσιο που συνδέεται άμεσα με το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν, καθώς κατ' ουσία αποτελεί σημαντικό υποσύνολο μιας σύγχρονης τουριστικής πολιτικής. Οι δημιουργοί "εμπειριών" επιζητούν να αποσπάσουν από τον τουρίστα/καταναλωτή το χρόνο, την προσοχή και τον οβολό του. Ως πρωταγωνιστής στη δημιουργία τέτοιων εμπειριών οφείλει να δρα και να ενεργεί και η Ελλάδα, και ειδικότερα το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, καθώς ιδιαίτερα η πολιτιστική κληρονομιά της χώρας αποτελεί ένα μοναδικό πόρο που μπορεί να προσφέρει πραγματικά μοναδικές εμπειρίες. Θεωρούμε βέβαιο ότι το πολιτιστικό απόθεμα μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη βιώσιμων τουριστικών επενδύσεων» (σ.σ. οι υπογραμμίσεις δικές μας)!

Δηλαδή, το «όραμα» του ΥΠΠΟΤ είναι να μετατρέψει την Αρχαιολογική Υπηρεσία σε... «δημιουργό εμπειριών» των πελατών των μεγάλων τουριστικών γραφείων. Η Λ. Μενδώνη πρόσθεσε ότι «οι αρχαιολογικοί χώροι αποτελούν πόλους γύρω από τους οποίους αναπτύσσονται οικονομικές δραστηριότητες και δημιουργούνται μια σειρά από υπηρεσίες, που με τη σειρά τους παράγουν έμμεσα, πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στην οικονομία κάθε τόπου», αποφεύγοντας φυσικά να «θυμίσει» πως λόγος γίνεται για την καπιταλιστική οικονομία που δεν αφορά «όλους», αλλά ελάχιστους.

Το παραπάνω περιεχόμενο που ο δικομματισμός προωθούσε τουλάχιστον τις δύο τελευταίες δεκαετίες και που τώρα γίνεται ευδιάκριτο και κυρίαρχο χρειάζεται και ανάλογη μορφή, δηλαδή την αναδιάταξη της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας σε αυτήν την κατεύθυνση. Αυτό θα γίνει με το νέο οργανόγραμμα του ΥΠΠΟΤ που μειώνει - σκοπίμως - τη δυνατότητα παρέμβασης της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας προς όφελος είτε των «μεγάλων» έργων, είτε των κρουαζιερόπλοιων και των μεγάλων τουριστικών επιχειρήσεων.

Βέβαια, χρήματα για την επίτευξη αυτών των στόχων υπάρχουν. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, η απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ στον πολιτισμό αγγίζει φέτος το 23%, με ενταγμένα 378 έργα, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 531 εκατ. ευρώ. Δεδομένου ότι οι κρατικές δαπάνες μειώνονται συνεχώς και μένουν μόνο τα ΕΣΠΑ, είναι φανερό ότι όλα οδηγούν στη συντήρηση και ανάδειξη μόνο όσων μνημείων και αρχαιολογικών χώρων θα είναι... «πιασάρικοι» για «δημιουργία εμπειριών» και όλα τα άλλα «γαία πυρί μειχθήτω»...

Παραμύθια στην Πετρούπολη

Ο Δήμος Πετρούπολης και η Δημοτική Βιβλιοθήκη του θα τιμήσουν την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου (2 Απριλίου), με εκδήλωση αύριο (11πμ) στο 7ο Δημοτικό Σχολείο (οδός Κ. Παλαμά).

Η γνωστή «παραμυθού», από τους πρωτεργάτες της αφήγησης στην Ελλάδα, Σάσα Βούλγαρη θα «ταξιδέψει» το κοινό με παλιές ιστορίες, λαϊκά παραμύθια και τραγούδια από όλο τον κόσμο, με συνοδεία μουσικών οργάνων. Τα παιδιά θα μάθουν ότι «δυο κουκιά και δυο ρεβίθια κάνουν παραμύθια», «τι κάνεις κανείς όταν στο διάβα του συναντά δράκους, μάγισσες, δρακόφιδα κι άλλα θεριά», «αν μπορεί ένα ρεβίθι να σε κάνει ζάμπλουτο» και πολλά άλλα ...μαγικά.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ: «Επεσαν για τη ζωή (Ηρωες - μάρτυρες λαϊκών, απελευθερωτικών αγώνων. Τόμος έβδομος Ε')». Ο τόμος αυτός, συνέχεια μακρόχρονης έρευνας για συλλογή, τεκμηρίωση και καταγραφή βιογραφικών και ιστορικών στοιχείων για πεσόντες -ατομικά ή ομαδικά- αγωνιστές του λαϊκού, εργατικού και απελευθερωτικού αγώνα του ΕΑΜ και του ΔΣΕ, για βασανισμένους, εκτελεσμένους και πεθαμένους σε «κολαστήρια», αφορά σε εγκλήματα του μοναρχοφασισμού και αγγλοαμερικάνικου ιμπεριαλισμού. Στον τόμο, που αρχίζει με το συνταρακτικό τραγούδι των μελλοθανάτων γυναικών -τραγουδιόταν σε όλες τις εμφυλιοπολεμικές και μετεμφυλιακές φυλακές- περιλαμβάνονται με βιογραφικά στοιχεία και φωτογραφίες πολλές εκατοντάδες ονόματα ηρωϊκά πεσόντων- ανδρών και γυναικών.

- «University Studio Press»: Αντώνης Κωτίδης «Μοντερνισμός και "Παράδοση" στην ελληνική μεταπολεμική Τέχνη (Τόμος Β')». Ο καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης στο ΑΠΘ, συγγραφέας πολλών σημαντικών μελετών για τη σύγχρονη ελληνική τέχνη και μονογραφιών για μεγάλους ζωγράφους, σ' αυτό τον τόμο με εννέα κεφάλαια και επίλογο εξετάζει το «πέρασμα» της μεταπολεμικής τέχνης μας στην εποχή της λεγόμενης «παγκοσμιοποίησης», τις μεταπολεμικές καλλιτεχνικές «ηγεμονίες», την εξέλιξη της «παράδοσης» σε όλες τις εικαστικές τέχνες, την έκφραση και εξέλιξη του μοντερνισμού, την κοινωνική διάσταση της Τέχνης, τη διεθνή παρουσία της ελληνικής Τέχνης, τον ελληνικό «μεταμοντερνισμό», τη σχέση Τέχνης - δημόσιου χώρου και τις εξελίξεις της δεκαετίας 2000-2010.

- «Αγρα»: Ολιβερ Σακς «Ιστορίες για τη μουσική και τον εγκέφαλο (Μουσικοφιλία)» (μετάφραση: Κώστας Πόταγας- Αννυ Σπυράκου, επιμέλεια μετάφρασης μουσικών όρων και ακουστικής: Γιώργος Παπαδέλης). Καθηγητής Νευρολογίας και Ψυχιατρικής, γνώστης και λάτρης της μουσικής, ο συγγραφέας αποδεικνύει με συγκεκριμένα παραδείγματα την άρρηκτη σχέση του ανθρώπινου είδους -από τις απαρχές του μάλιστα- με τη μουσική, τη δύναμη της μουσικής να ενεργοποιεί τον εγκέφαλο, και τις ευεργετικές για τον άνθρωπο ιδιότητές της εναντίον διαφόρων νόσων. Λ.χ πάρκινσον, αλτσχάιμερ, σχιζοφρένεια, κ.ά. Θοδωρής Γκόνης «Ο ύπνος της Ανδριανουπόλεως (Κείμενα της θητείας στο Βορρά)». Μικρά, ποιητικής διάθεσης, κείμενα -με σκέψεις,μνήμες, αισθήσεις, συναισθήματα- του γνωστού πολύ καλού ποιητή, στιχουργού και σκηνοθέτη. Ζορζ Σιμενόν «Το χιόνι ήταν βρώμικο» (μετάφραση: Αργυρώ Μακάρωφ). Φημισμένο μυθιστόρημα του κορυφαίου Γάλλου συγγραφέα αστυνομικής λογοτεχνίας, που εκτυλίσσεται στα χρόνια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου). Βικτόρ Μπεράρ - Φρεντ Μπουασσονά «Ακολουθώντας το πλοίο του Οδυσσέα». Λεύκωμα με 165 φωτογραφίες του Φρεντ Μπουασσονά, συνοδευόμενες με στίχους από την ομηρική «Οδύσσεια», οι οποίες «καταγράφουν» τη διαδρομή του Οδυσσέα από την Τροία στην Ιθάκη. Ρομπέρτο Μπλάνο «2666» (μετάφραση Κρίτωνα Ηλιόπουλου, μυθιστόρημα). Κλεοπάτρα Λυμπέρη «Επταετές κοράσιον» (ημερολογιακά καταγραμμένα αποφθέγματα της ποιήτριας για την ποίηση και γενικότερα την τέχνη). Ελενα Πέγκα «Σφιχτές ζώνες και άλλα δέρματα» (μικρά πεζά, ποικίλου περιεχομένου).

-Γαβριηλίδης: Ρόμπερτ Βάλζερ «Ο περίπατος» (εισαγωγή, μετάφραση: Τεό Βότσος - Αγορίτσα Μπακοδήμου). Ποιητικό πεζογράφημα του μοναχικού, βασανισμένου από τη φτώχεια και την ψυχοπάθεια, Ελβετού ποιητή και πεζογράφου, 1878-1956, το οποίο θαύμασαν μεγάλοι συγγραφείς και θεωρείται κορυφαίο δείγμα του λογοτεχνικού μοντερνισμού. Δίγλωσση έκδοση. Γουόλε Σογίνια «Η Σαμαρκάνδη (και άλλα ποιήματα)» (μετάφραση Ελένης Χατζή). Ποιήματα του νομπελίστα Νιγηριανού ποιητή και δραματουργού. Δίγλωσση έκδοση. Ελένη Λόππα «Τ' άσπρο χαρτί σκληρός καθρέφτης» (μυθιστόρημα, με αυτοβιογραφικά χαρακτηριστικά). Ελένη Χατζή «Ο μάγος» (μυθιστόρημα).

- «Διαβάζω» (μηνιαία επιθεώρηση του βιβλίου. Τεύχη 525, 526).

Επίκαιρη σάτιρα

Η πάντα δραστήρια ερασιτεχνική θεατρική σκηνή «Εκτός σχεδίου» παρουσιάζει (κάθε Παρασκευή, Σάββατο, 8.45 μ.μ.) στο θέατρο των Εργατικών Πολυκατοικιών Γεροβουνού, στο Καματερό (επί της οδού Θεοτόκου, οικοδομικό τετράγωνο μεταξύ των οδών Δημ. Γούναρη και Κ. Παλαμά) το έργο του Αουγκούστο Μπόαλ «Θείος Πάπαρος», μια κοινωνική ανατρεπτική και επίκαιρη σάτιρα.

Είσοδος ελεύθερη. Τηλ. επικοινωνίας: 694.4935.221.

ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΙΚΟΥ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ θα γιορτάσει (1/4, 11πμ) την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, με αφιέρωμα στο παιδικό παραμύθι. Η Κάρμεν Ρουγγέρη θα αφηγηθεί το παραμύθι «Ερχεσαι μαζί μου;», που μιλά για τις περιπέτειες ενός επίδοξου νεαρού συγγραφέα, που προσπαθεί να φτιάξει το δικό του πρώτο παραμύθι. Την αφήγηση πλαισιώνουν οι Γιώργος Μαστοράκης (κιθάρα) και Νίκος Ματζαπετάκης (μαντολίνο).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ