Ωστόσο, η δικογραφία μπαίνει στο αρχείο, επειδή «νομιμοποιήθηκε» το 1996 από τη Βουλή!
Eurokinissi |
Αλλοι υπέγραψαν τη «λεόντεια» σύμβαση και άλλοι πληρώνουν... |
Η υπόθεση είχε φτάσει στη Δικαιοσύνη, με αφορμή δημοσιεύματα των εφημερίδων, αλλά και Ερωτήσεις βουλευτών που κατήγγειλαν το υπέρογκο κόστος υλοποίησης του έργου.
Οπως αναφέρεται στο πόρισμα της Ε. Τουλουπάκη, οι όροι της σύμβασης που κυρώθηκε από τη Βουλή το 1996, τηρήθηκαν στο ακέραιο. Ωστόσο, επισημαίνει ότι η συγκεκριμένη σύμβαση είναι «λεόντειος» και ότι εναπόκειται στους ελεγκτικούς μηχανισμούς του κράτους να εφαρμόσουν τα όσα προβλέπονται από αυτήν, τουλάχιστον για την περίοδο εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού από το συγκεκριμένο κατασκευαστικό όμιλο. Οπως αναφέρει συγκεκριμένα το πόρισμα, το Δημόσιο θα πρέπει να παρακολουθεί, μέσω των αρμοδίων μηχανισμών του, τα έσοδα από τη χρήση της Αττικής Οδού, ώστε όταν κριθεί ότι ο ανάδοχος έχει αποσβέσει το κεφάλαιό του, είτε να μειωθεί το εισιτήριο των διοδίων, είτε να εκχωρηθούν στο Δημόσιο τα έσοδα, είτε να δημιουργηθεί ειδικό αποθεματικό, ώστε να μειωθεί ο χρόνος της μέσης ετήσιας απόδοσης. «Λεόντεια» χαρακτήρισε τη σύμβαση και ανώτατη εισαγγελική πηγή, παραδέχτηκε όμως ότι δεν μπορεί να ασκηθεί καμία δίωξη, επειδή έχει κυρωθεί από τη Βουλή!
Σημειώνεται, πάντως, ότι το πόρισμα της εισαγγελέα αποτελεί αναμφισβήτητη δικαίωση του ΚΚΕ που και μέσα στη Βουλή αμφισβήτησε έντονα τη συγκεκριμένη σύμβαση. Αλλωστε, το πόρισμα στηρίχτηκε όχι μόνο στην ίδια τη σύμβαση, αλλά και σε μελέτη γι' αυτήν που έκανε πριν από ένα χρόνο περίπου το ΚΕΠΕ - την οποία ο «Ρ» παρουσίασε σε πρωτοσέλιδό του - και η οποία κατέληγε ακριβώς στο ίδιο συμπέρασμα. Σημειώνουμε ότι ο ιδιωτικός κατασκευαστικός όμιλος, συμμετέχοντας στο συνολικό κόστος του έργου - που τελικά ξεπέρασε κατά πολύ το 1 τρισ. δρχ., μαζί με τις απαλλοτριώσεις που πλήρωσε αποκλειστικά το Δημόσιο - μόνο με περίπου 50 δισ. δρχ., θα το εκμεταλλεύεται για 23 ολόκληρα χρόνια, αναγκάζοντας τους οδηγούς να πληρώνουν διόδια 2,5 ευρώ ακόμη και για διαδρομή λίγων χιλιομέτρων μέσα στον πολεοδομικό ιστό της πρωτεύουσας.
Το πόρισμα αυτό αποτελεί κόλαφο, όχι μόνο για την προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αλλά και για τη σημερινή της ΝΔ, η οποία έχει εξαγγείλει την κατασκευή έξι ακόμη οδικών έργων με παρόμοιες «λεόντειες» «συμβάσεις παραχώρησης», τις οποίες - όπως δήλωσε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς - θα «νομιμοποιήσει» καταθέτοντάς τες για κύρωση στη Βουλή!
«Η κυβέρνηση προετοιμάζει, σύμφωνα με τις κοινοτικές κατευθύνσεις - τόνισε προχτές στο συνέδριο για τα Δημόσια Εργα, που διοργάνωσε το ΤΕΕ, ο Μάκης Παπαδόπουλος, υπεύθυνος του Τμήματος Οικονομίας της ΚΕ του ΚΚΕ - την επόμενη μέρα της περιβόητης συγχρηματοδότησης, που επιδρά αρνητικά στον προγραμματισμό και την ιεράρχηση των έργων με γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες και οδηγεί στη διπλή αφαίμαξη του λαϊκού εισοδήματος προς όφελος του μεγάλου κεφαλαίου. Ο εργαζόμενος θα πληρώσει διπλά σαν χρήστης και σαν φορολογούμενος, διασφαλίζοντας εκ των προτέρων την πλήρη χρηματοδότηση και την κερδοφορία των δήθεν συγχρηματοδοτούμενων έργων της λεγόμενης ιδιωτικής πρωτοβουλίας».
«Ουσιαστικά - επισήμανε ο Μ. Παπαδόπουλος - το κράτος θα μπορούσε μόνο του να παράγει περισσότερα, φθηνότερα και ασφαλέστερα έργα, με τα ίδια χρήματα που καταβάλλει σήμερα στο βωμό της διασφάλισης της κερδοφορίας των μονοπωλιακών ομίλων μέσω της συγχρηματοδότησης. Τα παραδείγματα των συμβάσεων και της σύντομης ιστορίας του αεροδρομίου Σπάτων, της γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου και της Αττικής Οδού, είναι αρκετά διδακτικά σχετικά με το ζήτημα αυτό. Η ΝΔ, με πρώτο σταθμό τους έξι μεγάλους οδικούς άξονες που παραχώρησε στο ιδιωτικό κεφάλαιο το ΥΠΕΧΩΔΕ, συνεχίζει και επιταχύνει στην κατεύθυνση της ισχυροποίησης του μεγάλου κεφαλαίου, της γενικευμένης ιδιωτικοποίησης των κοινωφελών έργων υποδομής και των στρατηγικών τομέων της οικονομίας, στην ίδια δηλαδή κατεύθυνση που βάδισε σταθερά η προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ».
Τη μετατροπή του λιμανιού σε γκέτο όπου θα ισχύει αποκλειστικά και μόνο ο... νόμος των επίδοξων «επενδυτών», δηλαδή των εφοπλιστών, επιχειρεί η κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Οπως είναι γνωστό, το λιμάνι είναι ήδη καλωδιωμένο και «πνιγμένο» στις κάμερες και στα υπερσύγχρονα συστήματα παρακολούθησης, θυμίζοντας «στρατοκρατούμενη» ζώνη.
Μια γεύση από αυτή την κατάσταση πήραν χτες δημοσιογράφος και τηλεοπτικό συνεργείο του σταθμού «902». Μόλις εισήλθαν στο λιμάνι και συγκεκριμένα στην ακτή του Αγίου Διονυσίου, θεωρήθηκαν προφανώς «εισβολείς». Αμέσως κατέφθασε περιπολικό με άνδρες των ειδικών δυνάμεων του Λιμενικού Σώματος οι οποίοι απαίτησαν από τον δημοσιογράφο να τους δείξει τη... διαπίστευσή του και επιπλέον να πάρει ειδική άδεια από το λιμεναρχείο!
Ομως, το θέμα δε σταμάτησε εκεί. Στη συνέχεια, όταν ο υπουργός στη διάρκεια της χτεσινής συνέντευξης Τύπου στους ναυτιλιακούς συντάκτες, ρωτήθηκε για το περιστατικό, επιβεβαίωσε ότι: «Σε συνεννόηση με την πολιτική ηγεσία ο αρχηγός έδωσε εντολή ενόψει του Πάσχα να αυξηθούν τα μέτρα ασφαλείας για την εύρυθμη λειτουργία του λιμανιού», «θέλουμε να λειτουργούν τα λιμάνια μας όπως τα αεροδρόμια. Δε θέλουμε να κηρύξουμε κόκκινο, θέλουμε να εντείνουμε τα μέτρα ασφαλείας».
Το συγκεκριμένο περιστατικό έρχεται να προστεθεί στην επίθεση που έχει εξαπολύσει την τελευταία περίοδο ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας εναντίον των δημοσιογράφων, επιχειρώντας με τη μέθοδο των εκβιασμών και της τρομοκρατίας να «ράψει» την ενημέρωση στα μέτρα της κυβέρνησης της ΝΔ και των εφοπλιστών.