Το «μέτωπο» κατά των συνεπών ταξικών δυνάμεων απέκλεισε τους συνέδρους της «ΔΑΣ» από το προεδρείο
Η «Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία», με ανακοίνωσή της, σημειώνει ότι στο Συνέδριο «αντιπαρατέθηκαν οι δύο γραμμές» του συνδικαλιστικού κινήματος. Εκείνο της διαχείρισης και του συμβιβασμού και εκείνο της ρήξης και της ανατροπής. Η μία γραμμή διαμόρφωσε ψηφοδέλτιο «με πρωταγωνιστή την "Αυτόνομη Παρέμβαση" που έδωσε σκληρή μάχη για να έχει στο ψηφοδέλτιό της την εκπρόσωπο της ΔΑΚΕ και υποψήφιο που υπέγραψε ως πρόεδρος σωματείου, μαζί με εκπρόσωπο των εργοδοτών, ενάντια σε απεργία». Και η άλλη, το ψηφοδέλτιο του ΠΑΜΕ, «που συμπεριλάμβανε τους εργαζόμενους που δίνουν τη μάχη στους χώρους εργασίας τους σε ταξική βάση».
«Οι εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ εξέφρασαν τη λύπη τους» που «"η πολιτική της ΕΕ, οι θεσμοί της, το πολιτιστικό και νομικό της υπόβαθρο οι ίδιες οι αξίες της έχουν υποκατασταθεί από τα συμφέροντα των αγορών", και ανακοίνωσαν ότι "δεν υπάρχουν πλέον κράτη", ότι "αυτές οι αγορές δεν ενδιαφέρονται για τη βιομηχανική, επιστημονική, πολιτιστική και βιοτεχνική ανάπτυξη και παραγωγή των κρατών". Σαν να μην είναι από τη γέννησή της η ΕΕ συμμαχία των ευρωπαϊκών αγορών, ενάντια στους ανταγωνιστές τους, αλλά και τους λαούς της Ευρώπης». Στην εισήγησή τους δεν υπήρχε η «παραμικρή αναφορά στη σκληρή ταξική σύγκρουση στη χώρα μας», που προσπάθησαν να συγκαλύψουν με γενικόλογες ηθικολογίες. Δε δίστασαν, μάλιστα, να αφαιρέσουν από το διεκδικητικό πλαίσιο της ομοσπονδίας το αίτημα για ακύρωση της συμφωνίας παράδοσης στο ίδρυμα Νιάρχου της Λυρικής Σκηνής και της Εθνικής Βιβλιοθήκης».
Οι διακηρύξεις περί «ενότητας» μετατράπηκαν «σε μέτωπο αποκλεισμού των συμβούλων της παράταξής μας από το προεδρείο», με την πλειοψηφία να αρνείται «αναλογικό προεδρείο, παρόλο που οι ψήφοι που μας έδωσαν οι συνάδελφοι στο συνέδριο, μας έδιναν αυτό το δικαίωμα».
Η «Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία» («ΔΑΣ») εκτιμά ότι τα αποτελέσματα του συνεδρίου δε δίνουν καμία ελπίδα «ότι από πάνω μπορεί να ανοίξει μια προσπάθεια ανασύνταξης του κινήματος των εργαζόμενων στον πολιτισμό ενάντια στη συγκεντροποίηση της παραγωγής στα χέρια λίγων μονοπωλιακών ομίλων» και επισημαίνει ότι «από τα κάτω, στα πρωτοβάθμια σωματεία, πρέπει να μπουν τα θεμέλια ενός μαζικού κινήματος που θα φρενάρει τις αρνητικές εξελίξεις, θα συγκρούεται με την εξουσία των μονοπωλίων, θα βάλει τις προϋποθέσεις μιας άλλης εξουσίας, όπου ιδιοκτήτης του πλούτου θα είναι ο παραγωγός του και ο πολιτισμός θα είναι κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα. Αυτός είναι ο πιο αποτελεσματικός δρόμος που μπορούν να ακολουθήσουν οι αγώνες μας, ο πιο ρεαλιστικός».
Η «ΔΑΣ» θα πάρει άμεσα πρωτοβουλίες «για την οργάνωση της πάλης του κλάδου και το συντονισμό του με τις υπόλοιπες συνεπείς ταξικές δυνάμεις σε αντιμονοπωλιακή βάση», προσανατολιζόμενη για πραγματοποίηση ευρείας σύσκεψης.
Στο Συνέδριο συμμετείχαν δύο παρατάξεις: Η «ΔΑΣ» και η «Ενωτική Κίνηση Θεάματος - Ακροάματος» η οποία πήρε υπό τη «σκέπη» της όλες τις συνδικαλιστικές παρατάξεις που εκφράζουν τις πολιτικές δυνάμεις του συστήματος. Τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας ήταν τα εξής: «Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία» 15 ψήφοι, 4 έδρες. «Ενωτική Κίνηση» 27 ψήφοι, 7 έδρες.
«Ο άγνωστος Βάρναλης και 19 αδημοσίευτα ποιήματά του», όπως τιτλοφορείται η έρευνα του δημοσιογράφου του «Ρ» Ηρακλή Κακαβάνη (εκδόσεις «Εντός»), παρουσιάστηκε προχτές το βράδυ, στο τσιπουράδικο «Μπούσουλας», στην Καισαριανή, με ομιλητές τους Γεωργία Λαδογιάννη (καθηγήτρια Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και Δραματουργίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων), Διονύση Τσακνή, (συνθέτη, στιχουργό, ερμηνευτή) και Γιώργο Σαρρή, (στιχουργό - ερμηνευτή), με συντονιστή τον δημοσιογράφο Νίκο Μπογιόπουλο.
Στο βιβλίο υπάρχουν πληροφορίες, κείμενα και ποιήματα που θα ξαφνιάσουν τον μελετητή και αναγνώστη. Εκτός από τα 19 αδημοσίευτα ποιήματα, στο βιβλίο υπάρχουν και άγνωστα κείμενα του Κώστα Βάρναλη. Περιλαμβάνεται μια αδημοσίευτη αυτοβιογραφία του ποιητή και αναλυτικότατο χρονολόγιο για τη ζωή και το έργο του. Ενα κεφάλαιο για τον δημοτικιστή Βάρναλη και τη συμμετοχή του στα «Μαρασλειακά». Ακολουθούν κεφάλαια για τους φιλολογικούς - ιδεολογικούς «διαξιφισμούς» με τους Ξενόπολου, Δελμούζο και Παλαμά, η παρωδία του Ζαχαρία Παπαντωνίου, ένας ποιητικός «διάλογος» με τον Καβάφη, η κατάθεσή του στη δίκη Λουντέμη και η εξορία του στα 1935.
Για τη χρησιμότητα και χρηστικότητα του βιβλίου για τους φοιτητές και μελετητές του βαρναλικού έργου, μίλησε η Γεωργία Λαδογιάννη, σε μια ομιλία με χειμαρρώδες «πάθος». Η ομιλήτρια υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, και τον μεγάλο θαυμασμό του Βάρναλη για το έργο του Σολωμού, στοιχείο που προκύπτει και από δύο άγνωστα ποιήματα που περιλαμβάνει το βιβλίο.
Σημαντικό πνευματικό και πολιτιστικό γεγονός χαρακτήρισε την έκδοση ο Διονύσης Τσακνής, μια αφορμή για να θυμηθούν οι παλιότεροι και να μάθουν οι νεότεροι το ρόλο της αριστερής διανόησης και την υπεροχή της στον πόλεμο των ιδεών.
Τη αυθεντική λαϊκότητα και την ταξικότητα του βαρναλικού έργου υπογράμμισε και ο Γιώργος Σαρρής.
Μια χρήσιμη παρέμβαση για το γλωσσικό ζήτημα και τον δημοτικιστή Βάρναλη έκανε η φιλόλογος, υπεύθυνη του περιοδικού «Θέματα Παιδείας», Ρίτα Νικολαΐδου.
Αγνωστο κείμενο του Βάρναλη διάβασαν οι ηθοποιοί Στέλιος Γεράνης και Κατερίνα Φωτιάδη.
Στην εκδήλωση, μεταξύ άλλων, παραβρέθηκε η Ελένη Μηλιαρονικολάκη (υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ), ο Γιώργος Φαρσακίδης, ο Γιώργος και η Ηρώ Σγουράκη.
Ο Ουίλιαμ Κέντριτζ σε μια σκηνή της παράστασης |
Πρωταγωνιστώντας στην παράσταση, σαν σύγχρονος παραμυθάς, ο Κέντριτζ ξεκινώντας την αφήγησή του από το μύθο του Περσέα και της Μέδουσας (συμβόλου του κακού), φθάνει στον Αϊνστάιν και τη θεωρία του για το χωροχρόνο και τις μαύρες τρύπες και σε ένα ιστορικό γεγονός: Στα τέλη του 19ου αιώνα η αποικιοκρατική Βρετανία επέβαλε και στη Νότια Αφρική την ώρα Γκρίνουιτς. Κάποιος τότε προσπάθησε να ανατινάξει το Αστεροσκοπείο του Γκρίνουιτς στο Λονδίνο. «Ηταν μια πράξη αντίστασης στην αποικιοκρατία, μια συμβολική πράξη εναντίον του παγκόσμιου ελέγχου του κόσμου», λέει ο Κέντριτζ. Στην παράσταση μετέχουν δεκατρείς χορευτές, μουσικοί, περφόρμερ και τραγουδιστές, σε ένα «ταξίδι» επιστήμης, οντολογίας, κοσμολογίας, πολιτικής, που συνδυάζει την περφόρμανς, το θεατρικό αναλόγιο, την όπερα, το σύγχρονο χορό, την εικαστική εγκατάσταση και βιντεοπροβολές.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ διεξάγουν (21-25/11, «Τεχνόπολις» Δήμου Αθήνας) ο όμιλος της UNESCO «Τεχνών Λόγος και Επιστημών Ελλάδος», η «Τεχνόπολις» και ο ραδιοσταθμός «Αθήνα 9,84». Οι μετέχοντες μπορούν να διαγωνιστούν στις κατηγορίες: πιάνο, κιθάρα, κλαρινέτο, βιολί, τρομπέτα, λυρικό τραγούδι, μουσική δωματίου.
Η Εταιρεία Φίλων Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΦΕΛΣ) απένειμε (18/11) τα φετινά βραβεία «Απόλλων» στον σκηνοθέτη Σπύρο Ευαγγελάτο και στη σοπράνο (αδελφή του σκηνοθέτη) Δάφνη Ευαγγελάτου, για τη συνολική προσφορά τους στο λυρικό θέατρο.
Παρατείνονται μέχρι τις 2/12 οι παραστάσεις του έργου «Οταν έκλαψε ο Νίτσε» του Ιρβιν Γιάλομ, στο «Θησείον». Διασκευή: Ευαγγελία Ανδριτσάνου. Σκηνοθεσία: Ακύλλας Καραζήσης, Νίκος Χατζόπουλος. Σκηνικός χώρος - κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου. Μουσική: Κορνήλιος Σελαμσής. Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος. Παίζουν: Ακύλλας Καραζήσης, Χάρης Φραγκούλης, Νίκος Χατζόπουλος (Νίτσε).
Η παλιότερη ρωσική ορχήστρα, η Φιλαρμονική της Πετρούπολης, εμφανίζεται (22, 23, 24/11), στο Μέγαρο Μουσικής, με τον μαέστρο της Γιούρι Τεμιρκάνοφ και τους σπουδαίους πιανίστες, Νέλσον Φρέιρε, Ελίσο Βιρσαλάτζε και Γιώργο - Εμμανουήλ Λαζαρίδη. Σήμερα, η ορχήστρα θα ερμηνεύσει έργα των Μπραμς και Σοστακόβιτς, με σολίστ τον Νέλσον Φρέιρε. Εργα των Προκόφιεφ, Σούμαν και Ντβόρζακ θα ερμηνευτούν αύριο, με σολίστ την Ελίσο Βιρσαλάτζε. Μεθαύριο έργα των Μπραμς και Τσαϊκόφσκι, με σολίστ τον Γιώργο Εμμανουήλ Λαζαρίδη και μαέστρο τον Νικολάι Αλεξέεφ. Τις δύο πρώτες συναυλίες θα διευθύνει ο Γιούρι Τεμιρκάνοφ.