ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 17 Απρίλη 2004
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΑΘΗΝΩΝ
«Πορτρέτα» της διαδρομής της

Ο Λόριν Μάαζελ στο πόντιουμ της ΚΟΑ
Ο Λόριν Μάαζελ στο πόντιουμ της ΚΟΑ
Η επέτειος των 110 χρόνων από την πρώτη εμφάνιση της Συμφωνικής Ορχήστρας του Ωδείου Αθηνών, προδρόμου της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και η παρουσίαση δύο «πορτρέτων» της ορχήστρας, ήταν η αφορμή της εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε χτες το μεσημέρι, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Στο πλαίσιο της εκδήλωσης παρουσιάστηκε το εξαιρετικό λεύκωμα του συνθέτη και μουσικολόγου Τάκη Καλογερόπουλου «Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Προϊστορία και Ιστορία», όπου αποτυπώνεται η διαδρομή του πρώτου και κυριότερου συμφωνικού φορέα της χώρας. Αποκαλυπτικό της σημαντικής προσφοράς της ορχήστρας είναι και το ντοκιμαντέρ των Γιώργου Μαυρόπουλου και Τάκη Καλογερόπουλου «H ιστορία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών», που προβλήθηκε στη συνέχεια.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με τις νότες του Κουιντέτου Ξύλινων Πνευστών της ΚΟΑ, που ερμήνευσε την εισαγωγή από τον «Κουρέα της Σεβίλης» και ένα έργο του Γιάννη Κωνσταντινίδη. Ακολούθησαν η παρουσίαση του λευκώματος και χαιρετισμοί από το διευθυντή της ΚΟΑ, Αρη Γαρουφαλή και τον πρόεδρο του Συλλόγου των Μουσικών της ορχήστρας, Μιλτιάδη Οικονόμου. Και οι δύο υπογράμμισαν το στεγαστικό πρόβλημα της ορχήστρας και την ανάγκη ν' αποκτήσει μια κατάλληλη αίθουσα. Οπως είναι γνωστό η ΚΟΑ από το προβληματικό «Παλλάς» βρέθηκε στην προσωρινή αίθουσα του Ωδείου Αθηνών, που αποδείχτηκε ακατάλληλη για τις δοκιμές μιας τόσο μεγάλης ορχήστρας, ενώ η πολιτεία δεν έχει υλοποιήσει την υπόσχεση για αποπεράτωση του αμφιθεάτρου του Ωδείου Αθηνών, που θα παραχωρηθεί αποκλειστικά στην ορχήστρα.

Μεγάλο ταξίδι, «μικρού μήκους»

«Χαραυγή» του Γιάννη Κατσάμπουλα
«Χαραυγή» του Γιάννη Κατσάμπουλα
Συνεχίζεται το «μεγάλο ταξίδι» του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας, με τις προβολές ανά την Ελλάδα - και όχι μόνο - των βραβευμένων και ορισμένων μη βραβευμένων ταινιών της περσινής διοργάνωσης. Από το Βελιγράδι μέχρι τη Λάρνακα έχουν ήδη πραγματοποιηθεί πάνω από 30 επιτυχημένες εκδηλώσεις σε αντίστοιχες πόλεις, με τη συνεργασία των τοπικών κινηματογραφικών λεσχών και των δημοτικών κινηματογράφων.

Μέχρι τα τέλη του Απρίλη το Φεστιβάλ θα ταξιδέψει στις παρακάτω πόλεις: Αστρο Κινουρίας (17-18/4), Φιλιατρά (19-20/4), Καλαμάτα (19-20/4), Πάτρα (22/4), Πύργος (23-24/4), Γιάννενα (26-27/4), Κόνιτσα (28-29/4). Ο κόσμος θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει ένα κινηματογραφικό είδος κυριολεκτικά «θαμμένο» από την κυρίαρχη διανομή, αλλά και να συνομιλήσει με τους ίδιους τους δημιουργούς.

Συγκεκριμένα προβάλλονται οι ταινίες: «Ιζαμπέλ» του Παναγιώτη Ιωσηφέλη, «Οχι πια ιστορίες αγάπης» της Στρατούλας Θεοδωράτου, «Χαραυγή» του Γιάννη Κατσάμπουλα, «Ticket to Ride» του Μίνωα Νικολακάκη, «Skipper Straad» της Ειρήνης Βαχλιώτη, «Τα μυστικά της πόλης» της Ελενας Δημητρακοπούλου, «Στον τοίχο» της Μάρσας Μακρή, «Πες μου χρόνια πολλά» του Νίκου Κρητικού, «Το ψυγείο» του Γιώργου Σιούγα, «Η κούκλα» του Αλέξανδρου Κακαβά, «Γκολ» του Γιάννη Βεσλεμέ, «Ρεντ Σκάι» του Νίκου Λερού, «Μόνο για πάντα» του Μιχάλη Κωνσταντάτου, «Αποθυμιά» του Γιάννη Καρκανεβάτου.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

- «Πατάκης»: Ευριπίδου «Ανδρομάχη» (μετάφραση Κ.Χ. Μύρη, εισαγωγή, σχόλια Αθηνά Μπάζου. Περιέχεται και το αρχαίο κείμενο). Κουίντους Κικέρο «Εγχειρίδιο προεκλογικής εκστρατείας» (μετάφραση - εισαγωγή Αθηνά Δημοπούλου - Πηλιούση. Το κείμενο, γραμμένο τον 1ο π.Χ. αιώνα, με μορφή επιστολής στον αδελφό του τον Κικέρωνα, περιλαμβάνει συμβουλές για την καλύτερη οργάνωση του προεκλογικού αγώνα του Κικέρωνα). Μάιρα Παπαθανασοπούλου «Εσύ, γλυκιά μου εξουσία» (μυθιστόρημα). Γιόλα Δαμιανού - Παπαδοπούλου «Ολου του κόσμου τα παιδιά» (μυθιστόρημα για παιδιά από 8 ετών). Τζούντιθ Σ. Μπεκ «Εισαγωγή στη γνωστική θεραπεία» (μετάφραση συλλογική, μελέτη για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης). Παναγιώτα Μπότσιου «Οι συνταγές του παππού» (συνταγές του παππού της συγγραφέως. Οι πρωτότυπες σημειώσεις για την εκτέλεση των συνταγών ήταν γραμμένες στην καθαρεύουσα).

- «Καστανιώτης»: «Ποιος είν' τρελός από έρωτα» (Ποιήματα του έρωτα από τον Σολωμό ως τον Σεφέρη)» (ανθολογία ποιημάτων με θέμα τον έρωτα, σε επιμέλεια του ποιητή Μάνου Λουκάκη).

- «Νεφέλη»: Τάσος Καλούτσας «Το τραγούδι των Σειρήνων» (συλλογή διηγημάτων, Κρατικό Διηγήματος και βραβείο του περιοδικού «Διαβάζω» 2001).

- Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αργολίδας: Γιώργος Αντωνίου «Μύλοι της Αργολίδας» (εικονογραφημένη έρευνα - μελέτη, που αναδεικνύει αυτά τα λαϊκά αρχιτεκτονήματα στην Αργολίδα).

- «Εστία»: Παναγιώτης Κανελλόπουλος «Ο Χριστιανισμός και η εποχή μας» (εισαγωγή Μάριος Μπέγζος, μελέτη). Αννα Αγγελοπούλου «Ελληνικά παραμύθια Β΄ (τα αλληλοβόρα)» (συλλογή προφορικών παραδοσιακών παραμυθιών που περιέχουν ενδοοικογενειακά αλληλοφαγικά στοιχεία).

- «Κριτική»: Τζέιμς Τζ. Μαρς - Χέρμπερτ Σάιμον «Οργανώσεις» (μετάφραση Κωνσταντίνα Μάστορα, πρόλογος Αντώνης Μακροδημήτρης, μελέτη). Ερωτόκριτος Βαρελάς «Εξωγενής οικονομική μεγέθυνση (Ασκήσεις και υποδείγματα)» (μελέτη). Σ.Α. Δρακόπουλος - Α.Δ. Καραγιάννης «Ιστορία της οικονομικής σκέψης: μια επισκόπηση» (μελέτη). Δημήτρης Καλουδιώτης «Για την Κύπρο εκ βαθέων» (μελέτη για το Κυπριακό).

- «Κέδρος»: (παιδικά βιβλία) Ουίλιαμ Σαίξπηρ «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» (διασκευή Τζένη Τασάκου - εικονογράφηση Ευαγγελία Βασιλειάδου). Πόλι Βασιλάκη «Το χρυσόψαρο τ' ουρανού» (εικονογράφηση Κατερίνα Βερούτσου). Πόλυ Λιανού «Λεύκωμα» (λεύκωμα ροζ και λεύκωμα πράσινο, για κορίτσια και αγόρια).

- «Αγκυρα»: Κωστούλα Μητροπούλου «Για την αγάπη σου μόνο (οχτώ παραμύθια για μεγάλους και όχι μόνο)» (το τελευταίο βιβλίο της πρόσφατα χαμένης πεζογράφου και δραματουργού). Πηνελόπη Φωτοπούλου. «Για σ' ένα με αγάπη» (ποιήματα και εικόνες). Νένα Ι. Κοκκινάκη «Ο Σωκράτης (ο δάσκαλος των αιώνων)» (εικόνες Πωλίνα Παπανικολάου, βιβλίο για παιδιά).

- «Δωδώνη»: Αλέξανδρος Αβατάγγελος «Τσιφτετελιάζουσες (όπως θα τις έγραφε ο Αριστοφάνης)» (θεατρικό). Βικτωρία Παπαδάτου «Η μάνα μου, η Κρήτη» (ιστόρημα, β΄ έκδοση). Ευαγγελία Πανούση «Εκμαγείο», (ποίηση). Κωνσταντίνα Πανούση «Ιστορίες 1940-1944 (ημερολόγιο μιας μάνας)» (ημερολόγιο - αναμνήσεις από την κατοχή). Αλέξανδρος Γ. Λαζάνης «Πλαισίτες (ήτοι όμορφα σκίτσα με παλιούς πλαισίτες)» (βιογραφικά ατόμων που γεννήθηκαν στα Πλαίσια Ιωαννίνων). Γρηγόρης Βαφιάς «Αν δεν» (ποίηση). Βασίλης Βάρκας «Κραυγές» (ποίηση). Ιωάννου - Μαυρομάτη Χριστίνα - Χρυσούλα «Εσώπαγα ή διαβασμένο αντιστρόφως Αγάπωσε» (ποίηση).

- Αντώνης Στρούλιας «Γράμματα στον Μιχάλη (Ιστορίες της κατοχής, της αντίστασης και του εμφυλίου)» (αφηγήματα).

- «Ζήτρος»: Μάριος Ξηρομερίτης «Τα παιχνίδια της ζωής» (μυθιστόρημα).

- «Ψυχογιός»: Πέτερ Μπέρλινγκ «Ο θρόνος του βασιλέως» (μετάφραση Μαρία Αγγελίδου, ιστορικό μυθιστόρημα για τον Λουδοβίκο Θ΄ της Γαλλίας).

- «Ωκεανίδα»: Ανίτα Μπρούκνερ «Το επόμενο μεγάλο γεγονός» (μετάφραση Μάρα Ευθυμίου, μυθιστόρημα).

- «Κοχλίας»: Νίκος Κουνενής «Ζωντανή σύνδεση» (διηγήματα).

- Παναγιώτης Κολνιάτης «Πρόλογοι και ρίμες» (ποιήματα).

- «Παρατηρητής»: Σάκης Σερέφας «Τρία δευτερόλεπτα» (εικονογράφηση Γιώργος Κωνσταντίνου, μικρά κείμενα).

Το «μακρύ χέρι» της Εκκλησίας

«

Ολα τα 'χε» το υπουργείο Πολιτισμού ...ο «Ειδικός Σύμβουλος για τον Εκκλησιαστικό Πολιτισμό» τού 'λειπε. Διότι τη δημιουργία τέτοιας θέσης ανακοίνωσε, προχτές το πρωί, ο υφυπουργός Πολιτισμού, Π. Τατούλης, μετά τη συνάντησή του με τον Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο - και μάλιστα στο «γήπεδο» του τελευταίου, στο Μέγαρο της Αρχιεπισκοπής - η οποία «διεξήχθη σε άριστο και φιλικό κλίμα». Αλίμονο...

Στην ολιγόλογη ανακοίνωση του ΥΠΠΟ αναφέρεται πως ανταλλάχτηκαν απόψεις «αναφορικά με τις σχέσεις της Εκκλησίας και του υπουργείου Πολιτισμού» και πως «υπήρξε πλήρης ταύτιση απόψεων γύρω από το ότι ο εκκλησιαστικός πολιτισμός της πατρίδας μας αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του σύγχρονου λαϊκού πολιτισμού και της ευρύτερης πολιτιστικής κληρονομιάς του ελληνισμού». Η δε θέση του παραπάνω συμβούλου ανακοινώθηκε «στο πλαίσιο της σύσφιξης των σχέσεων Εκκλησίας και ΥΠΠΟ, μετά τη μακρά περίοδο αποστασιοποίησης, λόγω των λαθεμένων χειρισμών και προσεγγίσεων».

Ακόμη μεγαλύτερη, λοιπόν, παρέμβαση διεκδικεί - και με αξιώσεις απ' ό,τι φαίνεται - η Εκκλησία στο κοινωνικό γίγνεσθαι της Ελλάδας, η οποία εξακολουθεί να μην προχωρά και σε ένα στοιχειώδη - ακόμη και για τα αστικά δεδομένα - διαχωρισμό κράτους και Εκκλησίας. Η θέση του «ειδικού συμβούλου» ξεπερνά τη δημιουργία ενός ακόμη γραφειοκρατικού «γραναζιού» που θα «βολέψει» - μοιραία - και αυτόν που θα την αναλάβει. Πρόκειται για μια επικίνδυνη εξέλιξη, ακόμη κι αν δε λειτουργήσει άμεσα, αφού αναδεικνύει τον αντιδραστικό προσανατολισμό της πολιτιστικής πολιτικής της κυβέρνησης. Ο βαρύγδουπος όρος «Εκκλησιαστικός Πολιτισμός» (και μάλιστα με κεφαλαία τα αρχικά) δεν είναι μόνο ανιστόρητος και λανθασμένος - αφού η Εκκλησία είναι μέρος, και ισχυρό, του κοινωνικού εποικοδομήματος και συνιστά στοιχείο του πολιτισμού και όχι «αυτόνομο είδος» - αλλά και επικίνδυνος. Διότι «οριοθετεί», αυθαιρέτως, στοιχεία της πολιτιστικής κληρονομιάς, η οποία είναι περιουσία του λαού, και τα αναγνωρίζει - και μάλιστα θεσμοθετημένα μέσω της θέσης του «ειδικού συμβούλου» - ως «κτήμα» κάποιου απροσδιόριστου «Εκκλησιαστικού Πολιτισμού». Ο οποίος, όμως, έχει σαφώς «προσδιορισμένους» εκπροσώπους και αυτοί είναι οι εκάστοτε επικεφαλής της Εκκλησίας.

Δεν είναι του παρόντος να αναφερθούμε αναλυτικά στο πώς η Εκκλησία συμπεριφέρεται σε μνημεία της πολιτιστικής κληρονομιάς, σαν να είναι ιδιοκτησία της. Οι ίδιες οι υπηρεσίες του ΥΠΠΟ έχουν βρεθεί ουκ ολίγες φορές προ δυσάρεστων εκπλήξεων. Μήπως λοιπόν η Εκκλησία θέλει το δικό της «μακρύ χέρι» και στον κρατικό μηχανισμό διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς;


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ