Το «σύνθημα» για την εφαρμογή του «Καλλικράτη» στον πολιτιστικό τομέα έδωσε, ουσιαστικά, χτες ο υπουργός Πολιτισμού - Τουρισμού, Π. Γερουλάνος, σε συνάντηση που είχε με τους περιφερειάρχες στο υπουργείο ενόψει των επισκέψεών του στις 13 περιφέρειες το επόμενο διάστημα.
Προσπαθώντας να «θολώσει» το γεγονός ότι ο «Καλλικράτης» είναι μια διοικητική αναδιάρθρωση του αστικού κράτους, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των αναγκών του κεφαλαίου σε βάρος του λαού, ο υπουργός έκανε λόγο για «ανάγκη απόλυτης συνεργασίας και συντονισμού προκειμένου ο πολίτης να εξυπηρετείται καλύτερα, να αξιοποιηθούν όλες οι αναπτυξιακές ευκαιρίες, να αναδειχθεί ο πλούτος της χώρας και να υπάρξει εξορθολογισμός κόστους στις λειτουργίες».
Σύμφωνα με το ΥΠΠΟΤ, «στόχος της συνάντησης ήταν να αναγνωριστούν οι τομείς συνεργασίας ΥΠΠΟΤ - περιφερειών που θα δώσουν τη δυνατότητα μέγιστης αξιοποίησης των χαρακτηριστικών του "Καλλικράτη", αλλά και η μεταφορά γνώσης και λειτουργιών προς την περιφέρεια για τη μέγιστη δυνατή αξιοποίησή τους». Ειδικότερα για τον πολιτισμό, ο υπουργός μίλησε για «απόλυτη ανάγκη προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς», επισημαίνοντας πάντως στους περιφερειάρχες ότι πρέπει να αντιμετωπίσουν και τον σύγχρονο πολιτισμό ως «πηγή πλούτου». Κάτι που στη «γλώσσα» των αστικών κυβερνήσεων σημαίνει βάθεμα της εμπορευματοποίησης του πολιτισμού προς όφελος της «αγοράς».
Ακόμη πιο συγκεκριμένος για το αγοραίο περιεχόμενο της κυβερνητικής πολιτικής έγινε ο υπουργός μιλώντας για τα ακίνητα που ανήκουν στην ΕΤΑ (Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης). Εξέφρασε τη «βούληση» του ΥΠΠΟΤ κάποια εξ' αυτών να παραχωρηθούν στις περιφέρειες, «όπου κρίνεται ότι θα έχουν αποδοτικότερη λειτουργία». Ετσι, εκτός από την άμεση εκποίηση της δημόσιας τουριστικής περιουσίας, μέσω των διαγωνισμών της ΕΤΑ, η κυβέρνηση προωθεί και την έμμεση, μέσω της παραχώρησης ορισμένων ακινήτων στις περιφέρειες. Είναι προφανώς ένα είδος «προίκας» για να βγάζουν κι αυτές ένα «χαρτζιλίκι» παραδίδοντας την εκμετάλλευση της λαϊκής περιουσίας στους ιδιώτες, αλλά και μια απλή μέθοδος συνενοχής.
Ο υπουργός πρόσθεσε ότι παραμένει η «δέσμευση να ανοίγουν προς χρήση στον πολίτη περιοχές ή εγκαταστάσεις (π.χ. Κωπηλατοδρόμιο του Σχοινιά) που δεν μπορούν να αναδειχθούν με άλλες χρήσεις»! Δηλαδή, μόνο ό,τι δεν θέλουν οι ιδιώτες θα παραχωρείται προς δημόσια(;) χρήση! Πρόκειται ουσιαστικά για μια ακόμη επιβεβαίωση του κούφιου - αν όχι κυνικού - επικοινωνιακού χαρακτήρα της προχτεσινής επίσκεψης του υπουργού Πολιτισμού και του πρωθυπουργού στο Ολυμπιακό Κλειστό Γυμναστήριο Φαλήρου «Τάε Κβο Ντο», όπου παρέχεται σε άστεγες ομάδες θεάτρου μια αίθουσα για πρόβες.
Να σημειωθεί ότι η χτεσινή σύσκεψη και η επερχόμενη υπουργική περιοδεία στις περιφέρειες γίνονται στο «φόντο» έντονων φημών στο ΥΠΠΟΤ για αλλαγή του Οργανισμού του υπουργείου, κάτι που πάντως διαψεύδεται επισήμως προς τους συνδικαλιστικούς φορείς. Το βέβαιο είναι ότι η «προσαρμογή» του ΥΠΠΟΤ στον «Καλλικράτη» δεν αποτελεί «πρωτοτυπία» της σημερινής κυβέρνησης, αλλά συνέχεια της ίδιας αντιδραστικής πολιτικής των κυβερνήσεων της ΝΔ. Θυμίζουμε ότι πρώτη φορά επιχειρήθηκε εφαρμογή περιφερειακής δομής της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας - εις βάρος της φυσικά - με το σχέδιο Οργανισμού το 2005, στο οποίο προβλεπόταν η ίδρυση «Περιφερειακών Υπηρεσιών Πολιτισμού» και αντίστοιχων συμβουλίων, στα οποία, εκτός άλλων, θα συμμετείχαν, με θεσμικό ρόλο, εκπρόσωποι της τοπικής διοίκησης και διαφόρων «μη κερδοσκοπικών» ιδρυμάτων και εταιρειών...
Στα 400 εκατομμύρια ευρώ θα φτάσει η χρηματοδότηση της αντιδραστικής πολιτιστικής πολιτικής της ΕΕ μέχρι το 2013, με άμεσους στόχους την προώθηση της «κινητικότητας» των εργαζομένων στον πολιτιστικό τομέα, τη διεύρυνση της «διαθεσιμότητας των πολιτιστικών - καλλιτεχνικών προϊόντων» και το ...«διαπολιτισμικό διάλογο».
Ολα αυτά θα συζητηθούν στη διάσκεψη που διοργανώνει η ΕΕ στις 15/2 στις Βρυξέλλες, με θέμα «Πολιτισμός σε κίνηση: Διαβάσεις στην ΕΕ 2020», όπου «Ευρώπη 2020» είναι η ονομασία της συνέχισης, ουσιαστικά, της Στρατηγικής της Λισαβόνας για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου, που προϋποθέτει την επιβολή του συνόλου των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων, την ακόμη μεγαλύτερη φτήνια της εργατικής δύναμης, την εμβάθυνση της εμπορευματοποίησης της Παιδείας, της Υγείας κλπ.
Η «κινητικότητα» - εντός ή εκτός ΕΕ - εργατικού δυναμικού είναι μία από τις «ελευθερίες» που έδωσε το κεφάλαιο στον εαυτό του για την αύξηση της ανταγωνιστικότητάς του. Σε αυτές τις «ελευθερίες» περιλαμβάνεται και η διακίνηση εμπορευμάτων, στην προκειμένη περίπτωση πολιτιστικών και καλλιτεχνικών «προϊόντων». Η εφαρμογή αυτών των «ελευθεριών» στον πολιτιστικό τομέα εντάσσεται στο πλαίσιο του ευρύτερου στρατηγικού στόχου για πλήρη εμπορευματοποίηση του πολιτισμού.
Στη διάσκεψη θα εκπροσωπηθούν 28 σχέδια της ΕΕ στους τομείς του πολιτισμού, της έρευνας, του περιβάλλοντος και θα δοθεί έμφαση «στον αντίκτυπο και την προστιθέμενη αξία των προγραμμάτων που, μέσω των καινοτόμων και δημιουργικών συνεργασιών, εξετάζουν τις τρέχουσες προκλήσεις στην ΕΕ». Διότι, «σε μία εποχή που αντιμετωπίζουν πολλοί τομείς δυσκολίες (σ.σ. ακόμη μία "ερμηνεία" της ΕΕ για την καπιταλιστική κρίση...), οι πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες - που συμβάλλουν κατά 2,6% στο ΑΕΠ της ΕΕ - παρουσιάζουν πρωτοφανή ανάπτυξη και προσφέρουν την προοπτική των βιώσιμων, προσανατολισμένων στο μέλλον, θέσεων εργασίας». Στην πραγματικότητα η ΕΕ εφιστά για μια ακόμη φορά την προσοχή των αστικών κρατών στην πλήρη παράδοση ενός τόσο «ενδιαφέροντος», από άποψη κερδοσκοπίας, «κλάδου», όπως ο πολιτισμός, στο κεφάλαιο. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η «επένδυση» (σ.σ. οι αγοραίοι όροι που χρησιμοποιεί η ΕΕ για τον πολιτισμό δεν είναι καθόλου τυχαίοι) των 400 εκατ. ευρώ.