ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 9 Φλεβάρη 2014
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΣΩΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Στρατιωτικοποίηση της Πυροσβεστικής, κυνήγι για τους μετανάστες

Αλλα ζητάνε οι πυροσβέστες, γι' άλλα τους ετοιμάζει η κυβέρνηση

Avaton

Αλλα ζητάνε οι πυροσβέστες, γι' άλλα τους ετοιμάζει η κυβέρνηση
Την καταστολή και τον αυταρχισμό εντείνει το σχέδιο νόμου της συγκυβέρνησης για την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών ασφάλειας της χώρας, εξειδικεύοντας ακόμα περισσότερο το δόγμα «νόμος και τάξη» που επιβάλλουν οι ανάγκες της εξουσίας του κεφαλαίου. Το νομοσχέδιο είναι σύμφωνο με το πλαίσιο της ΕΕ για την ενίσχυση των πολιτικών εσωτερικής ασφάλειας των κρατών - μελών της, ενώ οι διατάξεις του περιλαμβάνουν ρυθμίσεις που είτε υπήρχαν αποσπασματικά, είτε έχουν επεξεργαστεί κατά καιρούς από προηγούμενες κυβερνήσεις. Την τάση αυτή για πιο αντιδραστικές πολιτικές εσωτερικής ασφάλειας είχε επισημάνει το ΚΚΕ.

Με το νομοσχέδιο - όπως ήδη έχουμε παρουσιάσει σε προηγούμενο ρεπορτάζ - συγκροτούνται πλέον τρεις κλάδοι στην Ελληνική Αστυνομία. Αυτοί της τάξης, της ασφάλειας και των αλλοδαπών - συνόρων. Επιβάλλεται στην ΕΛ.ΑΣ. ένα πιο συγκεντρωτικό και στρατιωτικοποιημένο μοντέλο λειτουργίας, επιχειρείται η διάχυση της τήρησης της τάξης στις τοπικές κοινωνίες και γίνεται πιο κατασταλτική η διαχείριση του μεταναστευτικού. Ιδρύεται για την αντιμετώπιση «κρίσιμων περιστατικών εσωτερικής ασφάλειας» φορέας που θα εποπτεύεται από τον εκάστοτε πρωθυπουργό. Ο Κλάδος ασφάλειας περιλαμβάνει τη δίωξη του οργανωμένου εγκλήματος, την «αντιτρομοκρατική», τη δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος και τη διεύθυνση εγκληματολογικών ερευνών, ταυτίζοντας σε επίπεδο δίωξης την τρομοκρατία με το οργανωμένο έγκλημα. Στα καθήκοντα της «αντιτρομοκρατικής» προβλέπεται η αντιμετώπιση και εξτρεμιστικών ενεργειών που στρέφονται κατά του κράτους. Είναι γνωστό πως με τον όρο «εξτρεμισμός» μπορούν να χαρακτηριστούν εκτός των άλλων και διάφορες μορφές δράσης, όπως η κατάληψη ενός υπουργείου ή δημόσιου κτιρίου, ενός δρόμου κ.λπ.

Στο στόχαστρο οι μετανάστες

Σημαντική αναβάθμιση του προσανατολισμού και της οργάνωσης της ΕΛ.ΑΣ. επιχειρείται στο ζήτημα της καταστολής μεταναστών χωρίς χαρτιά. Συγκεκριμένα, με το άρθρο 15 παρ. 1 αναβαθμίζεται η Διεύθυνση αλλοδαπών σε Κλάδο αλλοδαπών και προστασίας συνόρων, ισότιμο με τους άλλους κλάδους, ενώ με το άρθρο 11 παρ. 1, η «πρόληψη και αποτροπή της παράνομης εισόδου - εξόδου αλλοδαπών στην Ελλάδα», ο «έλεγχος της τήρησης των διατάξεων που αφορούν την είσοδο, έξοδο, παραμονή και εργασία των αλλοδαπών στη χώρα, που περιλαμβάνει» και «την άσκηση της αστυνομίας αλλοδαπών και προστασίας συνόρων», ανάγεται σε έναν από τους τρεις βασικούς σκοπούς της ΕΛ.ΑΣ. μαζί με την τήρηση της δημόσιας τάξης και την καταστολή του εγκλήματος. Με το άρθρο 18 ο Κλάδος αλλοδαπών και προστασίας των συνόρων ανάμεσα στα άλλα αναλαμβάνει τις επαναπροωθήσεις, την κράτηση και φύλαξη των μεταναστών. Συγκροτούνται στον συγκεκριμένο κλάδο τέσσερις Διευθύνσεις: Προστασίας των συνόρων, παράνομης μετανάστευσης, αλλοδαπών και επιχειρησιακού σχεδιασμού και υποστήριξης.

Αυτό σημαίνει στην πράξη μεγαλύτερο και πιο οργανωμένο κυνηγητό για τους πρόσφυγες και τους μετανάστες και περισσότερους κρατούμενους στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Ετσι, η μεταναστευτική πολιτική της χώρας παίρνει ξεκάθαρα κατασταλτικό χαρακτήρα. Θα ενισχυθεί η εφαρμογή της αντιμεταναστευτικής πολιτικής της ΕΕ και της κυβέρνησης («φράχτης» στον Εβρο, επιχειρήσεις «Ασπίδα» και «Ξένιος Ζευς»). Ο διωγμός των μεταναστών και των προσφύγων που καταφεύγουν στις χώρες της ΕΕ θα ενισχυθεί. Το 2012 οι επαναπροωθήσεις ήταν 22.500, το 2013 ήταν 26.000 και το 2014 αναμένεται να είναι 30.000.

Επιπλέον, με το άρθρο 102, αποκτά ευρύτερες αρμοδιότητες και με αναβαθμισμένη οργανωτική διάρθρωση το λεγόμενο «Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιτήρησης και Ελέγχου των Συνόρων», που μετονομάζεται σε «Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Ελέγχου Συνόρων, Μετανάστευσης και Ασύλου» (ΕΣΚΕΣΜΑ). Θα ασκεί «το συντονισμό της επιχειρησιακής συνεργασίας μεταξύ των συναρμόδιων, σε εθνικό επίπεδο, φορέων και υπηρεσιών, για τα θέματα της μετανάστευσης και του ασύλου και ιδίως μεταξύ της Ελληνικής Αστυνομίας, του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής, της Υπηρεσίας Ασύλου, της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής και των συναρμόδιων υπηρεσιών του Δημοσίου, με γνώμονα την αποτελεσματική αντιμετώπιση των περιστατικών αρμοδιότητάς του, τόσο σε προληπτικό όσο και σε κατασταλτικό επίπεδο». Επίσης, «τη συνεργασία με αντίστοιχα κέντρα στα κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης και τον Frontex, καθώς και με αντίστοιχα όργανα ή δομές που λειτουργούν σε τρίτες χώρες και ιδίως με άλλους διεθνείς και ευρωπαϊκούς οργανισμούς και υπηρεσίες με αντίστοιχες αρμοδιότητες».

Το ΕΣΚΕΣΜΑ θα λειτουργεί ως ενιαία εθνική μονάδα πληροφοριών και δεδομένων σε θέματα μετανάστευσης και ασύλου. Στο πλαίσιο αυτό θα επικοινωνεί και θα συνεργάζεται ιδίως με όλα τα επιχειρησιακά κέντρα και βάσεις δεδομένων που λειτουργούν στο πλαίσιο των φορέων και υπηρεσιών, καθώς και με τα αντίστοιχα κέντρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό «Frontex», με άλλους ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς και υπηρεσίες με αντίστοιχες αρμοδιότητες. Αποτελεί αυτοτελή υπηρεσία που υπάγεται απευθείας στον υπουργό Δημόσιας Τάξης. Επίσης, αποτελεί «Εθνικό Κέντρο Συντονισμού», κατά την έννοια του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1052/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 22ης Οκτώβρη 2013, για τη θέσπιση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Επιτήρησης των Συνόρων (EUROSUR), το οποίο υλοποιεί το εθνικό σύστημα επιτήρησης των συνόρων και ανταλλάσσει πληροφορίες με τα αντίστοιχα κέντρα των άλλων κρατών - μελών, καθώς και με τον Frontex.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι σαφώς προωθείται το διασυνοριακό φακέλωμα αφού ενεργοποιείται η διασυνοριακή συνεργασία με την αυτοματοποιημένη ανταλλαγή δεδομένων γενετικού υλικού και δακτυλικών αποτυπωμάτων, των μητρώων οχημάτων, καθώς και δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Τέλος, με το άρθρο 124, απαγορεύεται για πρώτη φορά στους μετανάστες χωρίς χαρτιά να στέλνουν εμβάσματα με χρήματα στις πατρίδες τους και γενικά έξω από τη χώρα, ενώ καθιερώνεται έλεγχος και στα εμβάσματα των νόμιμων, με απειλή ποινικών κυρώσεων και προστίμων στις τράπεζες και άλλες επιχειρήσεις αποστολής συναλλάγματος και στους υπαλλήλους τους.

Στρατιωτικοποίηση της Πυροσβεστικής

Οσον αφορά το Πυροσβεστικό Σώμα αυτό χαρακτηρίζεται από το άρθρο 1 ως «ιδιαίτερο Σώμα Ασφαλείας», που θα «συμμετέχει στην αντιμετώπιση κάθε έκτακτης ανάγκης που ανακύπτει σε περίοδο ειρήνης ή πολέμου». Ο επανακαθορισμός της αποστολής του καθώς και η λειτουργική και επιχειρησιακή ένταξή του ως βραχίονα της Πολιτικής Προστασίας θα έχουν ως συνέπεια την παραπέρα στρατιωτικοποίησή του, το αυταρχικό και αντιδραστικό πειθαρχικό δίκαιο για τους υπαλλήλους του.

Υιοθετείται η «ευελιξία» και ο κατακερματισμός στις εργασιακές σχέσεις με πυροσβέστες τριών ταχυτήτων (μόνιμοι, πενταετείς, εποχικοί). Δεν αναφέρεται η πλήρωση των 4.000 κενών οργανικών θέσεων με προσλήψεις, πρώτα και κύρια από αυτό το προσωπικό που είναι εξειδικευμένο, αφού δεν είναι στις προθέσεις της συγκυβέρνησης. Προωθείται η ανταποδοτικότητα στην παροχή υπηρεσιών. Ανοίγει, με αυτόν τον τρόπο, ο δρόμος για την εμπορευματοποίηση της πυρόσβεσης στα πρότυπα άλλων χωρών. Αποτελεί κυβερνητική πολιτική η εκχώρηση αρμοδιοτήτων πυρόσβεσης σε εθελοντές και ήδη υλοποιείται με την ίδρυση εθελοντικών πυροσβεστικών κλιμακίων σε διάφορους δήμους της χώρας. Αυτές οι επιλογές βάζουν σε κίνδυνο την ασφάλεια του προσωπικού, του λαού γενικότερα, αφού μειώνουν τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Πυροσβεστικού Σώματος.

Επίσης, η ΓΓ Πολιτικής Προστασίας (ΓΓΠΠ) δεν αναλαμβάνει δράσεις μόνο σε φυσικές καταστροφές, αλλά έχει ως αποστολή και τη λεγόμενη «διαχείριση κρίσεων», μεταξύ των οποίων είναι και οι κοινωνικές. Αξίζει να σημειωθεί πως οι διατάξεις για τη συγκρότησή της θυμίζουν την αμερικανική FEMA, ένα θεσμό - «ομπρέλα» σε μια σειρά δημόσιες υπηρεσίες. Ετσι και η ΓΓΠΠ αποκτά επιχειρησιακό βραχίονα με την Πυροσβεστική, με καταργούμενο τον αποκλειστικά συντονιστικό της ρόλο και, σύμφωνα με το άρθρο 111, στο δυναμικό και στα μέσα Πολιτικής Προστασίας περιλαμβάνονται ειδικευμένα στελέχη Πολιτικής Προστασίας σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, στα οποία ανατίθεται η επίβλεψη εκπόνησης και εφαρμογής των σχεδίων, προγραμμάτων και μέτρων Πολιτικής Προστασίας, καθώς και ο συντονισμός των αναγκαίων ενεργειών. Επίσης, το σύνολο των κρατικών υπηρεσιών, οι υπηρεσίες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας, που είναι υπεύθυνες σε επιχειρησιακό επίπεδο για τις επιμέρους δράσεις Πολιτικής Προστασίας και, κυρίως, για την ετοιμότητα και την αντιμετώπιση των καταστροφών (όπως Πυροσβεστικό Σώμα, Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή, ΕΛ.ΑΣ., ΕΚΑΒ, Ενοπλες Δυνάμεις, ΟΑΣΠ, υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, της Περιφέρειας, των Δήμων, της ΔΕΗ ΑΕ και των θυγατρικών της (ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ κ.λπ.), του ΟΤΕ ΑΕ και των θυγατρικών του, της ΕΥΔΑΠ ΑΕ, της ΔΕΠΑ ΑΕ, του ΔΕΣΦΑ ΑΕ, της ΕΜΥ κ.λπ.), όπως και οι εθελοντικές οργανώσεις Πολιτικής Προστασίας, καθώς και οι ειδικευμένοι εθελοντές Πολιτικής Προστασίας, σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, που έχουν πιστοποιηθεί σχετικώς από την Πυροσβεστική Ακαδημία, εντάσσονται στο σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και αναλαμβάνουν την υποστήριξη σχεδίων και δράσεων πρόληψης και αποκατάστασης, καθώς και δράσεις ετοιμότητας και αντιμετώπισης καταστροφών. Με την κερκόπορτα του λεγόμενου εθελοντισμού, ανοίγεται διάπλατα η πόρτα για την ιδιωτικοποίηση της πολιτικής άμυνας.


Γ. Α.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ